Bios flash gick fel, bild finns, hopp finns eller... :( ?

Permalänk
Medlem

Bios flash gick fel, bild finns, hopp finns eller... :( ?

Nu är det såhär att jag skulle flasha bios, allt gick som planerat tills det stod: datorn skall starta om för att slutförs processen.

Datorn startade om men sen hände inget, det står
Typ bara: Searching for floppy, Searching for usb sen bara fortsätter den så.

Kan inte komma in i bios eftersom Searching for floppy, Searching for usb skärmen kommer fram direkt.

Så min fråga är finna det något att göra eller är det nytt moderkort som gäller?

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Nu är det såhär att jag skulle flasha bios, allt gick som planerat tills det stod: datorn skall starta om för att slutförs processen.

Datorn startade om men sen hände inget, det står
Typ bara: Searching for floppy, Searching for usb sen bara fortsätter den så.

Kan inte komma in i bios eftersom Searching for floppy, Searching for usb skärmen kommer fram direkt.

Så min fråga är finna det något att göra eller är det nytt moderkort som gäller?

Moderkortet försöker hitta en enhet med ett BIOS för att återställa.
Släng in ett BIOS på t.ex. USB-minne och plugga i, sedan körs återställning.

Du kanske ska ta en aningen äldre version av BIOS, den senaste fungerade kanske inte som den skulle.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Moderkortet försöker hitta en enhet med ett BIOS för att återställa.
Släng in ett BIOS på t.ex. USB-minne och plugga i, sedan körs återställning.

Du kanske ska ta en aningen äldre version av BIOS, den senaste fungerade kanske inte som den skulle.

Okej men behövs Usbminnet göras bootbart osv eller är det bara att lägga in filen på usb minnet och sen sköter datorn resten själv ?

Och hur kan det komma sig att det senaste inte fungerade som det skulle, lite förvirrad ?

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Okej men behövs Usbminnet göras bootbart osv eller är det bara att lägga in filen på usb minnet och sen sköter datorn resten själv ?

Och hur kan det komma sig att det senaste inte fungerade som det skulle, lite förvirrad ?

Ja, gör en bootbar usb och stoppa in den i datorn och skriv in namnet på filerna. Det borde komma upp en ruta automatiskt.

edit: http://www.youtube.com/watch?v=gxpE1N4xB4s

Permalänk
Inaktiv

Koppla ur strömmen till datorn, ta ur batteriet en 5-10min, sätt tillbaka det och prova igen

Permalänk

Vad har du för moderkort? Vissa nyare s1155 har bios-backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Ja, gör en bootbar usb och stoppa in den i datorn och skriv in namnet på filerna. Det borde komma upp en ruta automatiskt.

edit: http://www.youtube.com/watch?v=gxpE1N4xB4s

okej skall pova detta, dock så tog jag fram manual och där stod det inget om att göra usbminnet bootbart , fast det kanske är underförstått

Skrivet av Kunzite:

Koppla ur strömmen till datorn, ta ur batteriet en 5-10min, sätt tillbaka det och prova igen

har tagit ut batteriet någon minut men det hände inget, är det inte cmos man resettar när man gör detta?

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem

Liten update nu då, detta är vad som ommer fram på skärmen "dock så står det reading file men inget händer, kan stå i 20 min utan att något händer bara reading file... "

Några sista förslag på vad som kan göras ?

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Liten update nu då, detta är vad som ommer fram på skärmen "dock så står det reading file men inget händer, kan stå i 20 min utan att något händer bara reading file... "

http://i49.tinypic.com/51bl6v.jpg

http://i50.tinypic.com/rig11v.jpg

Några sista förslag på vad som kan göras ?

Du behöver inte göra USB-minnet bootbart.
Vad har du för filsystem på usb-minnet?

Testa FAT16/32.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Du behöver inte göra USB-minnet bootbart.
Vad har du för filsystem på usb-minnet?

Testa FAT16/32.

Har FAT 32 men datorn vägrar fortfarande läsa filen dock så är usbminent 16 gb och det står att det bör max vara 8 GB men kan det verkligen göra så stor skillnad att datorn vägrar läsa filen helt ?

vad betyder bad bios checksum btw ?

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Har FAT 32 men datorn vägrar fortfarande läsa filen dock så är usbminent 16 gb och det står att det bör max vara 8 GB men kan det verkligen göra så stor skillnad att datorn vägrar läsa filen helt ?

vad betyder bad bios checksum btw ?

Firmwaren i BIOS är kass.

Testa annat usbminne om du har det.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Du behöver inte göra USB-minnet bootbart.
Vad har du för filsystem på usb-minnet?

Testa FAT16/32.

Skrivet av SirMacke:

Firmwaren i BIOS är kass.

Testa annat usbminne om du har det.

tyvärr har jag inget annat usb minne just nu , men fixar ett annat tills imorgon och testar igen gör som det står i manualen och om det fortfarande inte fungerar finns det något annat att göra eller man får se sig som besegrad ?

Kanske vet orsaken till problemet men såg nu att det nyaste bioset på asus hemsida var en BETA version kanske det som fuckat upp flashningen ... surt..

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering då

testade även med ett 4gbs ramminne men moderkortet vill fortfarande inte läsa .ROM filen

finns det något annat man kan göra eller kan man räkna moderkortet som kört ?

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem

Säker på att du har tankat rätt ROM? Det är viktigt med revisioner också, om det finns olika sådana av ditt moderkort.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att skriva vad du har för moderkort, då är det lättare att se vad som kan göras.

Permalänk
Medlem

Hur gammalt är moderkortet? Om du har tur kan det där ju gå på garantin i så fall.

EDIT

Lär vara P5W DH Deluxe

http://www.asus.com/Motherboards/P5W_DH_Deluxe/

EDIT

Och det är som sagt socket 775

Permalänk
Medlem

När du uppdaterar ditt bios står det nått om "reading P5qprot.ROM". Du måste döpa din bios fil till P5qprot.ROM eller vad den står, sen testar du igen.

Uppdatera oss om hur det gick sen.

*EDIT* Jag såg i din tidigare post att det står P5WDH.ROM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Säker på att du har tankat rätt ROM? Det är viktigt med revisioner också, om det finns olika sådana av ditt moderkort.

har tankat rätt testade med den äldsta och nyaste bios versionen, ingen fungerade

Skrivet av Ptah:

Du kan ju börja med att skriva vad du har för moderkort, då är det lättare att se vad som kan göras.

http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_775/P5W_DH_Delux...

Skrivet av wRRM:

Hur gammalt är moderkortet? Om du har tur kan det där ju gå på garantin i så fall.

EDIT

Lär vara P5W DH Deluxe

http://www.asus.com/Motherboards/P5W_DH_Deluxe/

EDIT

Och det är som sagt socket 775

nope ingen garanti

Skrivet av Ptah:

När du uppdaterar ditt bios står det nått om "reading P5qprot.ROM". Du måste döpa din bios fil till P5qprot.ROM eller vad den står, sen testar du igen.

Uppdatera oss om hur det gick sen.

*EDIT* Jag såg i din tidigare post att det står P5WDH.ROM

Står reading file men som sagt ingenting händer står det bör ta cirka en minut att flasha om bios, det kan gå 20 minuter utan att något händer ...

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av newflag:

har tankat rätt testade med den äldsta och nyaste bios versionen, ingen fungerade

http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_775/P5W_DH_Delux...

nope ingen garanti

Står reading file men som sagt ingenting händer står det bör ta cirka en minut att flasha om bios, det kan gå 20 minuter utan att något händer ...

Testa att formatera om stickan, välj FAT32, stickan behöver inte vara bootbar, det kan tvärtom ställa till det.
Testa också med en annan USB-sticka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Testa att formatera om stickan, välj FAT32, stickan behöver inte vara bootbar, det kan tvärtom ställa till det.
Testa också med en annan USB-sticka.

Haha tråden är nästan 7 månader gammal men skall göra en liten update om vad som hände efter detta.

Som sagt så kom vi och ni fram till att bios kraschat, jag själv kom fram till att det tyvärr inte gick att flasha bios själv av någon konstig anledning fast jag hade rätt format på usb följde guiden i instruktionsboken till punkt och prick. datorn hittade usbet och biosfilen på den men det stod bara reading file och därefter började jag leta efter alternativa lösningar.

tillslut så hitatde jag företaget http://www.eksitdata.com/ som erböjd sig att programera chipet för 99kr om man mailade biosfilen och skickade upp chipet till de, de har även bioschip till salu på sin hemsida för 99 kr så fall i fall det skulle vara fel på själva chippet så kan man komma undan men 198kr anyway

slutnotan för mig hamnade på 99kr för programering och 14 kr frakt så jag kom undan välldigt billigt, med tanke på att jag annars skulle behöva leta nytt moderkort.

observera att jag inte suttit 7 månader och grubblat på detta tog student osv under den tiden så det tog väll ca två veckor med slösurfande att hitta till företaget.

tack för all hjälp peace out

Edit såg att de höjt priserna nu till 150 kr för programering och till 150 kr för bios chip

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7