Modifiera Corsair h40. Är det någon idé?

Permalänk
Medlem

Modifiera Corsair h40. Är det någon idé?

Tjena.

Nu är det så att jag är dötrött på min ubervarma AMD FX8120 då jag får 65 grader vid stresstest vid 4.0ghz även om min lilla Corsair H40 suger luft direkt från stockholmsregionen (vilket innebär några minusgrader)

Då jag också har ett sjukt stort bilintresse så funderade jag på om det var möjligt att använda pumpen ur h40'n och koppla till t.ex. någon liten oljekylare, vattenkylare (värmepaket etc.) eller AC kylare som jag kan skaffa fram gratis. Blir ju lite modifiering av intag och uttagen för kylvattnet, men frågan är; funkar det bra? Kan tänka mig att själva vattenblocket/pumpen inte är den bästa på h40'n, men det är iallafall gratis.

P.s. Kan man köra glykol i kylaren? Då kan jag bara dra slangarna ut genom ventilationstrumman min dator står vid och ha kylaren på altanen. kylarblocket är aluminium, men kanske det finns några material i systemet som inte skulle gilla det.

p.p.s. Ja, jag är lite sjuk i huvudet.

Visa signatur

Datorbyggare á Mad Max

Permalänk

det låter somde t kan funka, give it a try och gör ett galleri detta vill man inte missa!

Permalänk
Medlem

Jag tror att pumpen är för svag för att orka dra igenom vattnet genom en större radiator. Men vem vet kanske motståndet är mindre i en sådan.
Du skulle ju kunna testa i alla fall! Det svåra blir nog att fixa slangen mellan radiator och pumpen.

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen anledning till varför det inte skulle fungera men du har ingen garanti för något i datorn om det blir fel!
jag skulle satsat på annan kylning istället.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Finns väl ingen anledning till varför det inte skulle fungera men du har ingen garanti för något i datorn om det blir fel!
jag skulle satsat på annan kylning istället.

Mannen landade inte på månen genom att köpa färdig vattenkylare!
Besides:

---

Slang är inget problem, har allt jag behöver sedan ett motorhaveri. och motståndet är som sagt lägre i bilkylare. Om något så kan jag bara köpa mig ett kylarblock från ebay och sedan köra någon spolarvätskepump.

Visa signatur

Datorbyggare á Mad Max

Permalänk
Skrivet av hiStream:

Det är ju inte kul!

---

Slang är inget problem, har allt jag behöver sedan ett motorhaveri. och motståndet är som sagt lägre i bilkylare. Om något så kan jag bara köpa mig ett kylarblock från ebay och sedan köra någon spolarvätskepump.

Vafan kör hårt!!