Slutenvattenkylning eller riktig vattenkylning

Permalänk
Medlem

Slutenvattenkylning eller riktig vattenkylning

Hejsan Swec, har länge velat att köpa vattenkylning till datorn och nu när man har pengar till det så blir jag lite osäker om man skall bygga en egen loop eller om man skall köpa sig ett slutet system, så jag undrar om det gör en stor skillnad eller om det är typ lika temps.
Om det blir ett slutet system så blir det Corsair h110 eller någon dylik med 280mm rad fast då blir de ju bara CPU som blir vattenkyld, bygger jag en egen loop så blir de CPU och GPU kylning.

Visa signatur

System
Intel i5 3570K @ 4.1 GHz| Asus P8Z77-V | Corsair 8GB DDR3 | Sapphire 7870 Crossfire | Kingston 120GB SSD

Permalänk

Spara tills du kan ta med båda, det är värt det!

Permalänk

blir bättre temp med egen loop men dyrare

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

Vad jag sett och läst om egen vattenkylning så är det rejält mycket trassel med att få det att fungera, samt att rengöra och så.

Jag skulle villja säga det att om du måste fråga så kör med sluten vattenkylare eller en tornkylare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag att det är värt att betala mer och bygga en egen loop istället för en "vattenkylning" som kyler lika som en vanlig tornkylare.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Vad jag sett och läst om egen vattenkylning så är det rejält mycket trassel med att få det att fungera, samt att rengöra och så.

Jag skulle villja säga det att om du måste fråga så kör med sluten vattenkylare eller en tornkylare.

Är väll inget trassel med att bygga egen vattenkylning, Så länge man är noggrann så är det inga problem.
Dom som har haft problem har i 90% av fallen varit slarv.

Permalänk
Medlem

Till och börja med skulle jag kollat mina temps och sett över om jag verkligen behöver det!

Visst är det lite extra jobb och så, men vi pratar inga stora mängder jobb extra!