Permalänk
Medlem

En vs flera radiatorer

Har försökt hitta ett gediget svar, men har inte funnit det. Vissa påstår att det blir skillnad i temperaturerna om man skulle välja att ha te.x. en 360 mm radiator och sen en extra 120 mm. Andra påstår att det inte blir nån skillnad.

Jag hade tänkt installera en 360 mm och kyla CPU/Moderkortsdelar/GPU och kanske minnena om det går ann med dessa tre delar först. Hade jag fått bättre temps om jag hade en 120 mm i botten, som hade först gått till GPU:n sen vidare till 360 mm radiatorn som hade fortsatt till CPU:n och North Bridge/South Bridge/MOSFTET och till vattentanken, för att sedan börja om igen?

Permalänk
Medlem

största förlust av kylkapacitet i vattenkylning uppkommer när man seriekopplar värmeskapande komponenter/kylande radiatorer med varandra.

*radiatorer (och all annan luftkylning) har en exponentiell "kylkurva" vilket betyder att de kyler -bättre- ju längre från insugstemperaturen de är*

alltså är det mest optimala att sprida ut värmen imellan lika många radiatorer som man har komponenter att kyla.

sen beroende på vad du har för moderkort så är det mellan omöjligt och helt meningslöst med MOSFET/VRM kylning via vatten. likaså med ramminnena. så det tycker jag icke du skall satsa på i första hand i varje fall.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

största förlust av kylkapacitet i vattenkylning uppkommer när man seriekopplar värmeskapande komponenter/kylande radiatorer med varandra.

*radiatorer (och all annan luftkylning) har en exponentiell "kylkurva" vilket betyder att de kyler -bättre- ju längre från insugstemperaturen de är*

alltså är det mest optimala att sprida ut värmen imellan lika många radiatorer som man har komponenter att kyla.

sen beroende på vad du har för moderkort så är det mellan omöjligt och helt meningslöst med MOSFET/VRM kylning via vatten. likaså med ramminnena. så det tycker jag icke du skall satsa på i första hand i varje fall.

Så som jag förstod detta så ska man ha flera radiatorer? Angående att vattenkyla MOSFET/RAM, det är bara för att hålla nere temperaturen i lådan och inte sprida ut varm luft i mitt rum.

Permalänk

kyler extremt gpu/cpu, båda är väldigt klockade nästintill PASSIVT med 160mm, 120mm, 240mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Så som jag förstod detta så ska man ha flera radiatorer? Angående att vattenkyla MOSFET/RAM, det är bara för att hålla nere temperaturen i lådan och inte sprida ut varm luft i mitt rum.

Nja, han menar att det inte finns någon poäng att addera en extra radiator för mosfets eller ram. I annat fall är det bra om man har en radiator per värmekälla du ska kyla. Hur mycket det ger är svårt att säga eftersom vi inte vet hur varma komponenterna blir, eller för den delen vilka komponenter det är.

Om du kan så kör en del komponenter, sedan en radiator, sedan komponenter igen, och radiator. På så vis får loopen två möjliga kylpunkter och kan hålla det i lagom temperatur lättare. Att överdriva med en fulltower osv är bara trams. Se hellre till att göra snygga placeringar av det du har och minimera onödigt tjafs i lådan.

..och är det möjligt, sitter väl aldrig ett väl kylt rum ivägen

Permalänk
Inaktiv

Som andra sagt så kommer värmen att tas upp bättre då temperaturskillnaden från rummet är högre. Skulle du koppla två radiatorer efter varandra skulle det bli denna effekt, vid 20 grader i rummet
Radiatorerna i serie

  • Cpu värmer vattnet till 35 grader

  • Gpu värmer vattnet till 50 grader

  • Rad 1 kyler 50 gradigt vatten med 90% effektivitet ner till 30 grader

  • Rad 2 kyler 30 gradigt vatten med 50% effektivitet, till 25 grader

  • Loppen börjar om, temperaturen har ökat med 5 grader

Utspridda radiatorer

  • Cpu värmer vattnet till 35 grader

  • Rad 1 kyler 50 gradigt vatten med 80% effektivitet ner till 20 grader

  • Gpu värmer vattnet till 35 grader

  • Rad 2 kyler 30 gradigt vatten med 80% effektivitet, till 20 grader

  • Loppen börjar om, temperaturen på vattnet har inte ökat


tänk på att jag tog alla värden ur luften, men principen stämmer

Permalänk
Medlem

Ok, då kommer jag köra detta schemat:

120 mm rad > GPU > 360 mm rad > CPU > NB/MOSFET/SB > RAM > Vattentanken > Pump >

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är värt att ha loopen gående genom moderkortet och ramminnena. I alla fall inte i kylande syfte till de komponenterna.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Så som jag förstod detta så ska man ha flera radiatorer? Angående att vattenkyla MOSFET/RAM, det är bara för att hålla nere temperaturen i lådan och inte sprida ut varm luft i mitt rum.

Att lägga till en 120MM radiator i t.ex. botten av chassit som drar in luft när man redan har en 360mm i toppen som drar ut luft bör ge bättre temperaturer. Luften som passerar hinner inte värmas upp tillräckligt för att den översta radiatorn ska förlora för mycket kylkapacitet.

Ditt rum kommer att få exakt lika mycket värmestrålning som det får innan du installerade vattenkylningen, enda skillnaden är att värmen transporteras bort snabbare från komponenterna in i rummet, men det är som sagt exakt lika mycket värme som tas bort totalt sett.

Skrivet av Killbom:

Som andra sagt så kommer värmen att tas upp bättre då temperaturskillnaden från rummet är högre. Skulle du koppla två radiatorer efter varandra skulle det bli denna effekt, vid 20 grader i rummet
Radiatorerna i serie

  • Cpu värmer vattnet till 35 grader

  • Gpu värmer vattnet till 50 grader

  • Rad 1 kyler 50 gradigt vatten med 90% effektivitet ner till 30 grader

  • Rad 2 kyler 30 gradigt vatten med 50% effektivitet, till 25 grader

  • Loppen börjar om, temperaturen har ökat med 5 grader

Utspridda radiatorer

  • Cpu värmer vattnet till 35 grader

  • Rad 1 kyler 50 gradigt vatten med 80% effektivitet ner till 20 grader

  • Gpu värmer vattnet till 35 grader

  • Rad 2 kyler 30 gradigt vatten med 80% effektivitet, till 20 grader

  • Loppen börjar om, temperaturen på vattnet har inte ökat


tänk på att jag tog alla värden ur luften, men principen stämmer

Skillnaden i temperatur mellan olika komponenter i hela systemet är sällan över någon grad, vattnet cirkulerar alldeles för fort för de stora skillnaderna du påstår finns. Vilken ordning allt är inkopplat i loopen har i princip ingen effekt alls på temperaturer, det enda man behöver tänka på är att koppla in resevoaren direkt före pumpen.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Som andra sagt så kommer värmen att tas upp bättre då temperaturskillnaden från rummet är högre. Skulle du koppla två radiatorer efter varandra skulle det bli denna effekt, vid 20 grader i rummet
Radiatorerna i serie

  • Cpu värmer vattnet till 35 grader

  • Gpu värmer vattnet till 50 grader

  • Rad 1 kyler 50 gradigt vatten med 90% effektivitet ner till 30 grader

  • Rad 2 kyler 30 gradigt vatten med 50% effektivitet, till 25 grader

  • Loppen börjar om, temperaturen har ökat med 5 grader

Utspridda radiatorer

  • Cpu värmer vattnet till 35 grader

  • Rad 1 kyler 50 gradigt vatten med 80% effektivitet ner till 20 grader

  • Gpu värmer vattnet till 35 grader

  • Rad 2 kyler 30 gradigt vatten med 80% effektivitet, till 20 grader

  • Loppen börjar om, temperaturen på vattnet har inte ökat


tänk på att jag tog alla värden ur luften, men principen stämmer

Nu är ju dock dina värden extremt överdrivna och din matte direkt felaktig (du kommer aldrig få ner vattnet till rums temperatur om man inte har ett absurt överdimensionerat system), Du kanske kommer få lite högre temp på komponent nummer två men Skillnaden mellan flera små och en stor radiator är i bästa fall marginell då i princip allt vatten i systemet håller samma temperatur eftersom vattnet flödar för fort för att hinna värmas upp många grader, dessutom ger fler komponenter högre motstånd i loopen (ja, 2st 120mm radiatorer ger högre motstånd än 1st 240mm radiator), vilket ytterligare drar ner effekten av att dela upp radiatorytan.
Jag testade själv detta med temperatur in och ut från radiatorn (dock mätt på utsidan av slangen men resultatet kommer blir ungefär detsamma om man mäter i vattnet) och det skilde lite drygt 4-5 grader i temperatur på in och ut vattnet och det är efter att vattnet passerat både CPU och GPU. Samma sak går att se för folk som kör sli och crossfire, temperatur skillnaden mellan de 2 serie kopplade korten är försumbar eftersom de blir kylda med vatten som håller så gott som samma temperatur.

Permalänk
Medlem

En sån här tänkte jag också installera: http://akust.com.tw/product/showproduct.php?en=en&id=110

Angående värmestrålning i rummet, så blir det väl gynnsammare om man fångar upp värmen från moderkorts delarna till en radiator som kyls av en fläkt. Än istället att NB/SB/MOSFET/RAM passivt strålar ut värme, där ingenting kyler dom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nicoliani:

En sån här tänkte jag också installera: http://akust.com.tw/product/showproduct.php?en=en&id=110

Angående värmestrålning i rummet, så blir det väl gynnsammare om man fångar upp värmen från moderkorts delarna till en radiator som kyls av en fläkt. Än istället att NB/SB/MOSFET/RAM passivt strålar ut värme, där ingenting kyler dom.

Fast du har ju fläktar på radiatorerna som skapar ett luftflöde genom chassit, eller hur?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Fast du har ju fläktar på radiatorerna som skapar ett luftflöde genom chassit, eller hur?

Jo, dock luft vs vatten.

Permalänk
Skrivet av nicoliani:

En sån här tänkte jag också installera: http://akust.com.tw/product/showproduct.php?en=en&id=110

Angående värmestrålning i rummet, så blir det väl gynnsammare om man fångar upp värmen från moderkorts delarna till en radiator som kyls av en fläkt. Än istället att NB/SB/MOSFET/RAM passivt strålar ut värme, där ingenting kyler dom.

Men fläkten äter ju inte upp värmen från radiatorn på nåt magiskt vis. Den flyttar bort den från radiatorn till -tadaa! - just det.. rummet. Eller har du radiator och fläkt utanför rummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Angående värmestrålning i rummet, så blir det väl gynnsammare om man fångar upp värmen från moderkorts delarna till en radiator som kyls av en fläkt. Än istället att NB/SB/MOSFET/RAM passivt strålar ut värme, där ingenting kyler dom.

Om du inte dumpar ut värmen från radiatorerna ur rummet så kommer det bli nära nog lika varmt i rummet ifall dy kyler delarna passivt eller aktivt, du kyler ju lika mycket effekt i båda lägena. Skillnaderna är mer på vilken temperatur delarna har i drift, och visst så kan det ju skilja enstaka watt i effektivitet på komponenterna beroende på temperaturen men det är inget du kommer att märka då CPU+GPU producerar så många gånger högre effekt.

Sen apropå placeringen av komponenter i loopen så spelar det ingen roll i vilken ordning du har dem, och skulle det göra det så är effekten av det minimal i ett vanligt vattenkylnings system. De vanligaste rådet är att koppla ihop delarna i den mest logiska ordningen så man minimerar mängden slang och har så få skarpa böjar och annat som påverkar flödet, då flödet påverkar temperaturen mer än vilken ordning du har delarna.

Permalänk
Skrivet av nicoliani:

En sån här tänkte jag också installera: http://akust.com.tw/product/showproduct.php?en=en&id=110

Angående värmestrålning i rummet, så blir det väl gynnsammare om man fångar upp värmen från moderkorts delarna till en radiator som kyls av en fläkt. Än istället att NB/SB/MOSFET/RAM passivt strålar ut värme, där ingenting kyler dom.

Du skulle kunna vattenkyla mobo, RAM och föra ut den värmen genom vattnet och sedan ut genom rummet med hjälp av "thermalhood" men frågan är om det är värt det. RAM utstrålar knappt någon värme alls om man inte klockar osv. och enligt min mening är det otroligt mycket pengar som gör väldigt lite nytta. Skummade igenom lite snabbt och är inte 100% på läst om hur du skulle kyla ditt mobo. Om du redan har vatteblock monterat så tycker jag att du ska vattenkyla det men om du måste köpa ett separat block så tycker jag återigen att det är mycket pengar som gör lite nytta.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

En sån här tänkte jag också installera: http://akust.com.tw/product/showproduct.php?en=en&id=110

Angående värmestrålning i rummet, så blir det väl gynnsammare om man fångar upp värmen från moderkorts delarna till en radiator som kyls av en fläkt. Än istället att NB/SB/MOSFET/RAM passivt strålar ut värme, där ingenting kyler dom.

Hur mycket värme du får i rummet är proportionerligt mot hur mycket ström datorn drar. Alltså spelar inte vilken kylning du har någon roll då komponenterna fortfarande drar lika mycket ström = avger lika mycket värme. Sedan om det är vatten eller luft som flyttar ut värmen i ditt rum spelar ingen roll.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Men fläkten äter ju inte upp värmen från radiatorn på nåt magiskt vis. Den flyttar bort den från radiatorn till -tadaa! - just det.. rummet. Eller har du radiator och fläkt utanför rummet?

Man får improvisera i sitt tankesätt. Om man samlar ihop all värme i en radiator som kyls ner av fläktar, då har man dragit ur all värme från alla komponenter till ett ställe.
På så sätt har man nu en behaglig temp i lådan, och luften i lådan kommer även den bli ännu mer kyld av alla fläktar runt omkring. Så kall luft blåses ut av ännu mer kall luft fläktarna kommer bidra med. Även radiatorn kommer ha en högre effekt, då fläktarna inte behöver brottas med varm passiv luft från lådan.

Än alt 2, passiv varm luft från komponenterna, först kommer temperaturen i lådan bli högre, och de fläktar som kyler radiatorn, jo visst de kommer dra ner temperaturen, men de kommer blåsa från/på varm luft. Så effekten kommer i mina ögon bli sämre.

Permalänk
Skrivet av nicoliani:

Man får improvisera i sitt tankesätt. Om man samlar ihop all värme i en radiator som kyls ner av fläktar, då har man dragit ur all värme från alla komponenter till ett ställe.
På så sätt har man nu en behaglig temp i lådan, och luften i lådan kommer även den bli ännu mer kyld av alla fläktar runt omkring. Så kall luft blåses ut av ännu mer kall luft fläktarna kommer bidra med.

Än alt 2, passiv varm luft från komponenterna, först kommer temperaturen i lådan bli högre, och de fläktar som kyler radiatorn, jo visst de kommer dra ner temperaturen, men de kommer blåsa på varm luft. Så effekten kommer i mina ögon bli sämre.

Men luften som kommer ut ur radiatorn kommer vara varm, inte kall. Och om du skulle kyla alla komponenter i din dator med hjälp av vatten (istället för att ha komponenter som kyls passivt) så blir radiator luften varmare vilket kommer resultera i att rummet värms upp mer av "radiatorluft". Den varma luften i rummet kommer sugas in i datorn och vipps så har du fortfarande det varmt i lådan.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av anon81912:

Som andra sagt så kommer värmen att tas upp bättre då temperaturskillnaden från rummet är högre. Skulle du koppla två radiatorer efter varandra skulle det bli denna effekt, vid 20 grader i rummet
Radiatorerna i serie

  • Cpu värmer vattnet till 35 grader

  • Gpu värmer vattnet till 50 grader

  • Rad 1 kyler 50 gradigt vatten med 90% effektivitet ner till 30 grader

  • Rad 2 kyler 30 gradigt vatten med 50% effektivitet, till 25 grader

  • Loppen börjar om, temperaturen har ökat med 5 grader

Utspridda radiatorer

  • Cpu värmer vattnet till 35 grader

  • Rad 1 kyler 50 gradigt vatten med 80% effektivitet ner till 20 grader

  • Gpu värmer vattnet till 35 grader

  • Rad 2 kyler 30 gradigt vatten med 80% effektivitet, till 20 grader

  • Loppen börjar om, temperaturen på vattnet har inte ökat


tänk på att jag tog alla värden ur luften, men principen stämmer

Fel.

Skrivet av lanbonden:

Nu är ju dock dina värden extremt överdrivna och din matte direkt felaktig (du kommer aldrig få ner vattnet till rums temperatur om man inte har ett absurt överdimensionerat system), Du kanske kommer få lite högre temp på komponent nummer två men Skillnaden mellan flera små och en stor radiator är i bästa fall marginell då i princip allt vatten i systemet håller samma temperatur eftersom vattnet flödar för fort för att hinna värmas upp många grader, dessutom ger fler komponenter högre motstånd i loopen (ja, 2st 120mm radiatorer ger högre motstånd än 1st 240mm radiator), vilket ytterligare drar ner effekten av att dela upp radiatorytan.
Jag testade själv detta med temperatur in och ut från radiatorn (dock mätt på utsidan av slangen men resultatet kommer blir ungefär detsamma om man mäter i vattnet) och det skilde lite drygt 4-5 grader i temperatur på in och ut vattnet och det är efter att vattnet passerat både CPU och GPU. Samma sak går att se för folk som kör sli och crossfire, temperatur skillnaden mellan de 2 serie kopplade korten är försumbar eftersom de blir kylda med vatten som håller så gott som samma temperatur.

Rätt=)

Permalänk
Skrivet av nicoliani:

.. och inte sprida ut varm luft i mitt rum.

Skrivet av nicoliani:

Man får improvisera i sitt tankesätt. Om man samlar ihop all värme i en radiator som kyls ner av fläktar, då har man dragit ur all värme från alla komponenter till ett ställe.
På så sätt har man nu en behaglig temp i lådan, och luften i lådan kommer även den bli ännu mer kyld av alla fläktar runt omkring. Så kall luft blåses ut av ännu mer kall luft fläktarna kommer bidra med. Även radiatorn kommer ha en högre effekt, då fläktarna inte behöver brottas med varm passiv luft från lådan.

Än alt 2, passiv varm luft från komponenterna, först kommer temperaturen i lådan bli högre, och de fläktar som kyler radiatorn, jo visst de kommer dra ner temperaturen, men de kommer blåsa från/på varm luft. Så effekten kommer i mina ögon bli sämre.

"improvisera i sitt tankesätt" var ju ett intressant dynamiskt sätt att säga att man inte håller med.. Fysikens lagar tar nog ingen hänsyn till improvisation

Som andra har påpekat redan så kommer all värme spridas ut i ditt rum oavsett hur du kyler eller inte kyler så länge du inte har radiatorn utanför rummet.
Qch om du samlar ihop all värme till en radiator så kommer lådan inte bli ytterligare kyld av alla fläktar runtomkring, du kan ha hundra fläktar med turbofart, men de kommer inte att kyla ner mer än till rumstemperatur. En fläkt kyler inte på annat sätt än att den flyttar luft.

Du har i princip rätt i att om du inte aktivt kyler alla komponenter så kommer luften i lådan vara varmare och därför kyla radiatorn sämre, men å andra sidan har radiatorn mindre mängd värme att leda bort.

Permalänk

Det enda som kommer hända om du kyler ram och moderkort är att flödet blir lidande vilket leder till en av två saker, antingen så skruvar du upp pumpen och den låter mer eller så blir resten varmare eftersom flödet är sämre. Beroende på hur kraftig pump du har kan det antingen bli minimal eller märkbar skillnad. Enda anledningen det finns till att vattenkyla moderkort men framförallt ram är för utseendet, inte funktion.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Inveramsay:

Det enda som kommer hända om du kyler ram och moderkort är att flödet blir lidande vilket leder till en av två saker, antingen så skruvar du upp pumpen och den låter mer eller så blir resten varmare eftersom flödet är sämre. Beroende på hur kraftig pump du har kan det antingen bli minimal eller märkbar skillnad. Enda anledningen det finns till att vattenkyla moderkort men framförallt ram är för utseendet, inte funktion.

Inte enda anledningen skulle jag säga. Om man, som jag, har ett R4E med en liten argsint fläkt på chipset, kan det vara skönt med vatten för ljudnivåns skull. Sedan blir det (oftast) sämre luftflöde kring mb om man inte har en luftkylare på cpun som blåser på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lanbonden:

Nu är ju dock dina värden extremt överdrivna och din matte direkt felaktig (du kommer aldrig få ner vattnet till rums temperatur om man inte har ett absurt överdimensionerat system)

Matten stämmer mycket bra, temperaturavgivningen är mycket högre för stor temperaturskillnad. Om du syftar på att det slutade på 20 grader så håller jag med, det var därför jag hade raden i botten där jag skrev att värdena var helt tagna ur luften för att illustrera vad jag menade.

Skrivet av lanbonden:

Du kanske kommer få lite högre temp på komponent nummer två men Skillnaden mellan flera små och en stor radiator är i bästa fall marginell då i princip allt vatten i systemet håller samma temperatur eftersom vattnet flödar för fort för att hinna värmas upp många grader, dessutom ger fler komponenter högre motstånd i loopen (ja, 2st 120mm radiatorer ger högre motstånd än 1st 240mm radiator), vilket ytterligare drar ner effekten av att dela upp radiatorytan..

Precis som du säger så kommer temperaturen att fördela sig snabbt i vattnet, då det är en bra ledare. Använder du däremot en långsam pump (tyst) så kan jag tänka mig att det kunde göra lite skillnad faktist.

Tänk dig extremfallen. en radiator på 1 km med 40000 grafikkort efteråt, skulle sluta i tårar. en radiator mellan varje kort skulle göra saken lite bättre

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Matten stämmer mycket bra, temperaturavgivningen är mycket högre för stor temperaturskillnad. Om du syftar på att det slutade på 20 grader så håller jag med, det var därför jag hade raden i botten där jag skrev att värdena var helt tagna ur luften för att illustrera vad jag menade.

Visst, att Temperaturavgivningen är bättre vid större delta T är rätt och inget någon sagt emot, i övrigt blev exemplet i bästa fall missvisande i och med att du som du sagt tagit siffrorna i luften

Skrivet av anon81912:

Precis som du säger så kommer temperaturen att fördela sig snabbt i vattnet, då det är en bra ledare. Använder du däremot en långsam pump (tyst) så kan jag tänka mig att det kunde göra lite skillnad faktist.

Tänk dig extremfallen. en radiator på 1 km med 40000 grafikkort efteråt, skulle sluta i tårar. en radiator mellan varje kort skulle göra saken lite bättre

Visst påverkar flödeshastigheten hur stor temperaturskillnad man får innan respektive efter en komponent, dock har även en svag och tyst pump (använder en ddc som exempel då den är underbart tyst i mitt annars passiva system) rätt högt flöde på max 420 liter/h, säg att den presterar 200 Liter/h i en loop och det blir 3.33 liter /minut eller 0.55 dl/s. Som du vet som teknolog har vatten väldigt hög värmekapacitet på runt 4000 KJ/(Kg*K) vilket innebär att vattnet kommer öka väldigt lite i temperatur under tiden det är i kontakt med vattenblocket där det plocka upp värme, vi pratar om upp mot 1 grad per komponent och detta är med en svag tyst pump.

Självklart har du rätt i ditt extremfall som dock är fullständig orealistiskt så länge man inte har en vattenkyld superdator med 40000 GPUer hemma, För att göra det hela lite mer realistiskt så tar vi ett monstersystem med 3x överklockade GTX Titan och en överklockat AMD Bulldozer (eftersom den drar mest).

I detta fall kommer vattnet passera komponenter som genererar upp mot 1000W värme under ett varv i slingan, från exemplet ovan med 0.55 dl/s i flöde samt 4000 KJ/(Kg*K) så får vi att vattnet skulle hinna gå upp imponerande 5 grader på ett varv genom alla komponenter innan det når radiatorn igen.

Med andra ord har Radiatorernas placering i princip ingen betydelse alls eftersom det ända som begränsar är vid vilket delta T som radiatorn klarar göra sig av med 1000W värme och når likvikt där temperaturen stabiliserar sig.

Permalänk
Skrivet av MisterX:

Inte enda anledningen skulle jag säga. Om man, som jag, har ett R4E med en liten argsint fläkt på chipset, kan det vara skönt med vatten för ljudnivåns skull. Sedan blir det (oftast) sämre luftflöde kring mb om man inte har en luftkylare på cpun som blåser på.

Ja visst ja, jag glömde att man börjat bygga moderkort med samma kylning som man hade på slutet av 90-talet.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lanbonden:

bra text.

Jag trodde inte att en klen pump tryckte så mycket, jämförde med en liten fontänpump här hemma som pushar knappt en femtedel av det.

Lyckas du köra passivt på vattenkylning? Vad har du för radiatorer och komponenter för det?

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Jag trodde inte att en klen pump tryckte så mycket, jämförde med en liten fontänpump här hemma som pushar knappt en femtedel av det.

Lyckas du köra passivt på vattenkylning? Vad har du för radiatorer och komponenter för det?

Fungerar utmärkt, kör med en Zalman reserator1 samt en annan lite passiv radiator på chassi sidan.

Inte mina bilder men för att visa principen. Dessa kyler en 2500k samt ett gtx 470, alltså verkligen inga lättkylda komponenter. Landar på en loadtemp på runt 70 grader på CPUn så letar mer radiator yta igen.

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte vattentempen skiljer sig mer än 1-2 grader var än i loopen man mäter så någon större skillnad gör det nog inte.

Vattnet åker så snabbt i ett bra vattenkylningssystem så det känns som det inte borde hinna bli speciellt varmt under den korta tiden det är i ett block.