Vilken komponent ska jag uppgradera?

Permalänk
Medlem

Vilken komponent ska jag uppgradera?

Hej! Jo jag har tänkt att uppgradera min dator litegrann för att få högre fps i spel.
Denna rigg sitter jag med just nu:

Cpu: Amd Phenom II X4 960 (körs 6 kärnig) på 3,4ghz med en Arctic Cooler freezer 7 pro rev.2
RAM: 8GB Corsair 1600mhz
Moderkort: Asus M5A78L
GPU: Asus 560Ti 1GB @900/4200mhz
HDD/ Samsung 500GB sedan 2008.
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W

Så vilken/vilka av dessa komponenter skall jag uppgradera för att få så bra spelprestanda som möjligt? Bör jag te.x köpa en ny cpu kylare och bättre moderkort för att överklocka processorn mer eller ska jag kanske byta grafikkort/köra SLI? Frågan går till er!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Absolut grafikkortet.
Även om din CPU inte är av senaste snitt så hänger den med rätt bra ändå.
Du kan ju upgradera CPU'n, men inte ens en 8350 är någon större upgradering i spel mot vad du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Absolut grafikkortet.
Även om din CPU inte är av senaste snitt så hänger den med rätt bra ändå.
Du kan ju upgradera CPU'n, men inte ens en 8350 är någon större upgradering i spel mot vad du har.

okej! Bör jag köpa ett helt nytt grafikkort eller ska jag köpa ett begagnat 560Ti och köra SLI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxpox:

okej! Bör jag köpa ett helt nytt grafikkort eller ska jag köpa ett begagnat 560Ti och köra SLI?

helt nytt. Såvida du inte sitter på en 2GB version. 1gb är för lite i dagensläge, så om det inte är ett sånt kort så får du lov o köpa helt nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxpox:

okej! Bör jag köpa ett helt nytt grafikkort eller ska jag köpa ett begagnat 560Ti och köra SLI?

Även om SLI fungerar hyffsat i de flesta spelen så får du ju en masugn i datorn som måste kylas.
Ett 660TI är minst lika bra som 560TI SLI samtidigt som det producerar mindre värme än ett enkelt 560TI.

Permalänk
Medlem

Beror ju på. Om du ska köra SLI bör du ha ett nätaggregat på minst 750W. Problemet med 560 Ti i SLI är att det bara blir 1GB grafikminne som kan användas vilket börjar vara för lite snart. Men om du har ett nätaggregat som klarar SLI så rekommenderar jag att du köper ett begagnat 560 Ti i alla fall och sen uppgraderar du grafikkortet när nästa generation kommer.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Beror ju på. Om du ska köra SLI bör du ha ett nätaggregat på minst 750W. Problemet med 560 Ti i SLI är att det bara blir 1GB grafikminne som kan användas vilket börjar vara för lite snart. Men om du har ett nätaggregat som klarar SLI så rekommenderar jag att du köper ett begagnat 560 Ti i alla fall och sen uppgraderar du grafikkortet när nästa generation kommer.

650W lär ju räcka och bli över för SLI med det systemet?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]