Permalänk

Är det nödvändigt med processor kylare?

Hej jag undrar om det är nödvändigt med processor kylare om jag inte ska överklocka, och är den kylare som följer med
till processorn ( i5 3570k ) helt värdelös?

Permalänk

Själv sitter jag på min amd fx4100 med standard kylare. Den går typ aldrig högre än 30 grader då jag inte överklockar. Spelar bara CS GO just nu så den jobbar inte så mycket.

Permalänk

Varför skaffar du överklockningsprocessorn i5 3570k om du inte ska klocka? Utan kylare lär nog prollen brännas till döds ganska fort.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Standard kylare brukar främst vara högljudda när man påfrestar processorn(små fläktar kan vina som bara den). De ska dock klara att hålla processorn inom normala temperaturer.
EDIT: Antar att du inte menar helt utan kylare för det kommer inte vara så framgångsrikt.

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem

Han syftar på om han klarar sig med den kylare som följer med ? om så frågan = svar Ja

Edit: Menar du att köra helt utan kylare helt så kan du ta med dig grillkorv, DVS gör det inte

Permalänk
Medlem

Tja, kylaren som följer med fungerar men låter ganska mycket, med tanke på att man får en mycket tystare kylare för några hundringar, till exempel Cooler Master 212, så tycker i alla fall jag att det är värt pengarna med en annan kylare än den som följer med även om man inte ska överklocka.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Alltså tänker du köra helt utan kylare?!!?! Du måste ha en kylare annars bränns prollen. Intels orginal kylare duger precis för att kyla din prolle och ska man överklocka ska man köpa en eftermarknads kylare. Men kan tipsa om att byta kylare fast du inte ska överklocka, ifall det börjar fastna damm i kylflänsarna så kommer prollen gå varm. så byt kylare ändå

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

du behöver processorkylare annars så kommer du inte ha en fungerade processor längre. den som följer med processorn är okej. det fungerar bra med den om man inte ska överklocka. ta en processor utan K-model om du inte ska överklocka.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Ja jag vet att jag ska ha en kylare, men det är inte så himla komplicerat att skruva i en 212:a väl?

Permalänk
Avstängd

Ska du inte överklocka så nej det är inte nödvändigt. Men ljudnivån är inte acceptabel enligt mig med originalkylaren, och dessutom om du skaffar "k" modellen så "ska" du överklocka. Ge mig en enda vettig anledning till varför inte.

Permalänk
Medlem

Nej du behöver inte köpa en Processorkylare om du inte tänkt överklocka Standard kan låta lite men standard funkar fint så länge du inte överklockar din processor

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bad Habit:

Varför skaffar du överklockningsprocessorn i5 3570k om du inte ska klocka?

Man vet aldrig. Om två år kanske han tack vare K-suffixet kan använda sin plattform i ett eller två år till istället för att behöva köpa en helt ny.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HotShotChinez:

Ja jag vet att jag ska ha en kylare, men det är inte så himla komplicerat att skruva i en 212:a väl?

Tog mig högst 5 minuter att installera min 212a.

Permalänk

Så om jag köper 212:an, kan jag överklocka utan problem då?

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Man vet aldrig. Om två år kanske han tack vare K-suffixet kan använda sin plattform i ett eller två år till istället för att behöva köpa en helt ny.

Kan man väl klocka den nu och ha i 2 år? Känns ju helt konstigt att köpa en k modell om man inte ska klocka.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av HotShotChinez:

Så om jag köper 212:an, kan jag överklocka utan problem då?

Jo det ska du nog en bit, 4.2-4.3 kanske.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av HotShotChinez:

Hej jag undrar om det är nödvändigt med processor kylare om jag inte ska överklocka, och är den kylare som följer med
till processorn ( i5 3570k ) helt värdelös?

Bara så att det inte blir några missförstånd här: Ja, du måste ALLTID ha en processorkylare!

Permalänk

Är det svårt att överklocka? och blir det mycket i skillnad i värme?

Permalänk
Medlem

En av de dummaste rubrikerna på en tråd jag sett!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bad Habit:

Kan man väl klocka den nu och ha i 2 år?

Känns ju helt konstigt att köpa en k modell om man inte ska klocka.

Första stycket: Vad är det för argument? Saknar helt logik.

Andra stycket: Det tycker verkligen inte jag. Skillnaden i pris är så försvinnande liten (iaf 2600 vs 2600K) att det absolut inte är värt att köpa en icke-K. För många finns det ingen anledning att överklocka direkt, eftersom processorn ändå klarar allt, men om x år kanske den inte längre gör det. Då kommer man ångra att man köpte en processor som inte går att klocka. Det innebär inte bara att man måste köpa en helt ny plattform; oklockningsbara processorer är även betydligt mer svårsålda.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av HotShotChinez:

Är det svårt att överklocka? och blir det mycket i skillnad i värme?

Nej, det är enkelt med en K-modell och ett moderkort med Z77.

Värmeutvecklingen ökar med klockfrekvensen (vet ej enligt vilken matematisk funktion).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Ursäktar för rubriken!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HotShotChinez:

Är det svårt att överklocka? och blir det mycket i skillnad i värme?

Beror på hur högt du klockar och hur tur du har att få en processor som går att klocka mycket, men från 3.4 till 4.2 är inga svårigheter.
Värme beror främst på hur högt du drar spänningen, men till 4.2 så har du inte speciellt mycket mer värme. Sen kommer frågan, vad kommer du tjäna på att klocka processorn, surfar man och liknande på datorn är det helt meningslöst att klocka.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk

Jag spelar BF3 och sånt krävande skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av HotShotChinez:

Jag spelar BF3 och sånt krävande skit

Lite kanske man tjänar på att klocka då, men det är ju främst GPU som brukar flaska i spel.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk

Men är det svårt att överklocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HotShotChinez:

Men är det svårt att överklocka?

De flesta moderkort har en knapp för att överklocka, tror många går till typ 4.2 Ghz då, ska man klocka på riktigt och minimera värmeutveckling ska man ställa in och testa spänningar tills det är stabilt. Den automatiska kommer lägga spänningar högre än vad som behövs, för att vara säker på att det är stabilt för de flesta (antagligen alla) processorer.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk

Hmm ok, Men tack för alla svar grabbs!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HotShotChinez:

Men är det svårt att överklocka?

Nej, absolut inte, kan du läsa enkla instruktioner och nöjer dig med att öka CPU prestandan med en tredjedel eller så, då går det utan några som helst problem. Skrota bara orginalkylaren det första du gör och hoppa även över de så kallade vattenkylarna från corsair osv. Skaffa dig en rejäl luftkylare för ca 700:- t.e.x Noctua NH-D14 (som jag själv skulle valt) eller phanteks alternativ eller
Thermalright Silver Arrow så får du samma kylning utan problemen med dessa och lägre ljudnivå på köpet.