Varför är min processor underclockad, och vad kan jag göra åt saken?

Permalänk
Medlem

Varför är min processor underclockad, och vad kan jag göra åt saken?

Hej! Jag har en sån här processor på gamla bettan. Allt har funkat fint hittils, men så börjar jag få desyncproblem med planet side 2, och då får jag veta av support att min processor av någon anledning är underclocked. Den ska väl dra(?) 3.16ghz, men min gör bara 2.5. Jag har bara pillat pyttelite i BIOS, för att jag upptäkte att jag inte hade en aning om vad jag höll på och la ner. Jag har award modular BIOS v.600PG, kan nån berätta för mig hur jag ska bära mig åt för att fixa detta, eller åtminstone peka mig i rätt riktning?

Permalänk
Keeper of the Bamse

När gör den 2,5? Var kollar du klockfrekvensen?

Vad säger cpu-id när du lägger last på processorn med t.ex. Intel Burn Test eller OCCT?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jospep01:

Hej! Jag har en sån här processor på gamla bettan. Allt har funkat fint hittils, men så börjar jag få desyncproblem med planet side 2, och då får jag veta av support att min processor av någon anledning är underclocked. Den ska väl dra(?) 3.16ghz, men min gör bara 2.5. Jag har bara pillat pyttelite i BIOS, för att jag upptäkte att jag inte hade en aning om vad jag höll på och la ner. Jag har award modular BIOS v.600PG, kan nån berätta för mig hur jag ska bära mig åt för att fixa detta, eller åtminstone peka mig i rätt riktning?

Reset to factory default är ju ett hett tips om man ändrat om i BIOS och inte har koll på exakt vad man gjort. Så hamnar allt på auto igen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Desynch har ju inte med processorn att göra, det är ju något han har hittat på själv. Det brukar vara när nätverken tappar synkroniseringen med varandra så servern tror att du är på ett ställe medans din dator tror att du är på ett annat ställe. Kontrollera att din dators processor verkligen är nerklockad då den antagligen bara inte ligger på maxklock / turbo när det inte behövs dvs när du inte är intabbad och pangar i spelet...

Av någon magisk anledning skrev du inte vad du har för hårdvara, så jag rullade en tärning först för att ta reda på om du hade AMD eller intel, sedan för serie och tillslut för modell, och vet nu efter lång möda vad du har. Till nästa gång uppskattas en lista på relaterad hårdvara när du har ett problem så vi slipper göra så.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

När gör den 2,5? Var kollar du klockfrekvensen?

Vad säger cpu-id när du lägger last på processorn med t.ex. Intel Burn Test eller OCCT?

Jag har kollat via dxddiag. Det andra vet jag inte vad det betyder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

När gör den 2,5? Var kollar du klockfrekvensen?

Vad säger cpu-id när du lägger last på processorn med t.ex. Intel Burn Test eller OCCT?

Skrivet av Sethai:

Desynch har ju inte med processorn att göra, det är ju något han har hittat på själv. Det brukar vara när nätverken tappar synkroniseringen med varandra så servern tror att du är på ett ställe medans din dator tror att du är på ett annat ställe. Kontrollera att din dators processor verkligen är nerklockad då den antagligen bara inte ligger på maxklock / turbo när det inte behövs dvs när du inte är intabbad och pangar i spelet...

Av någon magisk anledning skrev du inte vad du har för hårdvara, så jag rullade en tärning först för att ta reda på om du hade AMD eller intel, sedan för serie och tillslut för modell, och vet nu efter lång möda vad du har. Till nästa gång uppskattas en lista på relaterad hårdvara när du har ett problem så vi slipper göra så.

Förlåt! Jag kan absolut lägga upp en lista! Copy pasteade från en tråd om processorn. Desynchgrejen är bara vad sony entertainment har sagt. Jag begriper egentligen inte mer än så. Men det är en Intel Dual Core 38500. 3 GB RAM, GE force 9600 GT grafikort.

Det här med hur snabbt den går när jag spelar ska jag titta på. Är det tillförlitlitligt att köra dxdiag när jag spelar eller?

Permalänk
Medlem

Ladda hem programmet CPU-ID och/eller Coretemp
Dessa använder du för att se över status för din processor. Hastigheten ändras nämligen beroende på hur mycket man belastar processorn, så att den är "underklockad" behöver inte vara felaktigt.

Medan du har dessa program igång startar du ett stress test av processorn i t.ex. programmen interl burn test, OCCT eller prime95
Då ska processorn hoppa upp till rätt klockfrekvens om allt är korrekt.

Edit: utveckla gärna vad du har för problem med planetside och vad du menar med "desynch-problem"

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

Jo, på planetside så teleporterar alla andra spelare runt efter jag har spelat i typ en minut, jag kan inte skjuta de eller så. Detta problemet uppkom i och med senaste uppdateringen. Det kvittar vilket fps jag själv har.