Asetek stämmer Cooler Master över vätskekylningspaketen Seidon

Permalänk
Medlem

Helt rätt! Så länge det finns grund för en stämningsansökan angående patent, så skall den göras.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse9292:

Stämmer apple företag så är det fel, stämmer andra företag så är det okej

Haha nej! verkligen inte! Är värst när apple gör det

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenSammeSamme:

Varför är det ap-dåligt?

Är det så få som förstår nyttan med patent? Mjukvarupatent är en sak men det är inte det detta handlar om.

Idéen är inte dålig, det är utförandet som är dåligt. Systemet vad jag förstått det uppmanar till stämningar och aktivt driva sin patent för att inte bli av med sin patent. T.ex om X har en product som använder egen patent och Y gör en produkt som använder en snarlik lösning, måste X ta till rätten för att inte bli av med sin patenträttighet efter en viss tid. Andra exempel är att du kan ha patent på en idé du aldrig kommer använda. Som praktexempel, bilen med bensin motor var patenterad av en person i form av en idé, det var inte förrän Henry Ford utmannade patenten som bilar med bensin motor kunde tillverkas i USA.

The first design for an American automobile with a gasoline internal combustion engine was made in 1877 by George Selden of Rochester, New York. Selden applied for a patent for an automobile in 1879, but the patent application expired because the vehicle was never built. After a delay of sixteen years and a series of attachments to his application, on 5 November 1895, Selden was granted a United States patent (U.S. Patent 549,160) for a two-stroke automobile engine, which hindered, more than encouraged, development of automobiles in the United States. His patent was challenged by Henry Ford and others, and overturned in 1911.

Dold text

Så idéen är bra utförande är dåligt. Givetvis ska alla ha rätten till sin uppfining, men att tvinga aktörer att aktivt jaga patent intrången är löjligt, det måste finnas ett bättre sätt att skydda sina patent på än det där. För ungefär 90% av alla de patent intrången är ju felaktiga. Se t.ex Samsung vs Apple tramset som pågår fortfarande.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Failbygge:

Haha nej! verkligen inte! Är värst när apple gör det

...och de stämmer inte lika många som många andra gör, bara att media skrivit mer om det, men vad har Apple med detta att göra över huvud taget?

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

som det framgår så är det inte en difus ide som är patenterad utan praktisk mekaniskt mumbo jumbo...kommer aldrig att godta att man kan patentera en hand rörelse som exempel...men jag är en rabiat apel hatare så jag är väldans partisk.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Idéen är inte dålig, det är utförandet som är dåligt. Systemet vad jag förstått det uppmanar till stämningar och aktivt driva sin patent för att inte bli av med sin patent. T.ex om X har en product som använder egen patent och Y gör en produkt som använder en snarlik lösning, måste X ta till rätten för att inte bli av med sin patenträttighet efter en viss tid. Andra exempel är att du kan ha patent på en idé du aldrig kommer använda. Som praktexempel, bilen med bensin motor var patenterad av en person i form av en idé, det var inte förrän Henry Ford utmannade patenten som bilar med bensin motor kunde tillverkas i USA.

The first design for an American automobile with a gasoline internal combustion engine was made in 1877 by George Selden of Rochester, New York. Selden applied for a patent for an automobile in 1879, but the patent application expired because the vehicle was never built. After a delay of sixteen years and a series of attachments to his application, on 5 November 1895, Selden was granted a United States patent (U.S. Patent 549,160) for a two-stroke automobile engine, which hindered, more than encouraged, development of automobiles in the United States. His patent was challenged by Henry Ford and others, and overturned in 1911.

Dold text

Så idéen är bra utförande är dåligt. Givetvis ska alla ha rätten till sin uppfining, men att tvinga aktörer att aktivt jaga patent intrången är löjligt, det måste finnas ett bättre sätt att skydda sina patent på än det där. För ungefär 90% av alla de patent intrången är ju felaktiga. Se t.ex Samsung vs Apple tramset som pågår fortfarande.

Då är jag med på vad du menar och håller naturligtvis med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Varför ska dem skita i det om dem stjäl deras idéer?

Haha skojjaru eller. Sedan h50 har man lyckats att sänka tempen några få grader. Det finns en gräns, kan inte se vad de lyckats att ta från deras patent, nån fjollig LED lampa kanske? Känns lite som att man skulle ta patentet på grunden till ett kylskåp o plötsligt kan ingen bygga kylskåp längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse9292:

Stämmer apple företag så är det fel, stämmer andra företag så är det okej

Dock stämmer Apple företag på väldigt lösa grunder. Typ att andra företag använder rektangulära plattor med skärmar än de själva, de försökte mer eller mindre hävda att de hade ensamrätt på rektangeln... (Lite överdrivet kanske ^^)

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Dock stämmer Apple företag på väldigt lösa grunder. Typ att andra företag använder rektangulära plattor med skärmar än de själva, de försökte mer eller mindre hävda att de hade ensamrätt på rektangeln... (Lite överdrivet kanske ^^)

Det är det som är det lite tråkiga i Sverige. Vi hör lite då och då om hur de stämmer för att någon råkar ha fel form på sin enhet, men att de har en tendens att hellre försöka stämma sina kunder än att gå med på garantin i USA är faschinerande, för det säger något om hela deras företagskultur.
Vilket gör dem till ett dåligt exempel att jämföra med när det kommer till allting utom patenttroll tyvärr. För även om de kanske inte är det, har de ungefär samma inställning till hur man kan utnyttja amerikanska rättsystemet till att försöka dra sina "motståndare" i skiten.

Och som sagt, det verkar inte riktigt som om det är det som Asetek hålle på med här. Kommer ändå bli intressant att se utfallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Dock stämmer Apple företag på väldigt lösa grunder. Typ att andra företag använder rektangulära plattor med skärmar än de själva, de försökte mer eller mindre hävda att de hade ensamrätt på rektangeln... (Lite överdrivet kanske ^^)

Fast det är väl lika "löst" som det här fallet? Dock så har nog apple aningen fler patenter att hålla koll på jämfört med Asetek. Det du säger får mig att tänka på hur fel hela själva patentgrejen är.

Skrivet av Xake:

Det är det som är det lite tråkiga i Sverige. Vi hör lite då och då om hur de stämmer för att någon råkar ha fel form på sin enhet, men att de har en tendens att hellre försöka stämma sina kunder än att gå med på garantin i USA är faschinerande, för det säger något om hela deras företagskultur.
Vilket gör dem till ett dåligt exempel att jämföra med när det kommer till allting utom patenttroll tyvärr. För även om de kanske inte är det, har de ungefär samma inställning till hur man kan utnyttja amerikanska rättsystemet till att försöka dra sina "motståndare" i skiten.

Och som sagt, det verkar inte riktigt som om det är det som Asetek hålle på med här. Kommer ändå bli intressant att se utfallet.

Ärligt talat så har jag inget emot att Apple gör sådant så länge de följer lagen. Har man dåliga lagar får man vänta sig att folk följer dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpiritual:

Dock stämmer Apple företag på väldigt lösa grunder. Typ att andra företag använder rektangulära plattor med skärmar än de själva, de försökte mer eller mindre hävda att de hade ensamrätt på rektangeln... (Lite överdrivet kanske ^^)

Fast det vet du ju egentligen inte, finns saker i den rättegången som är sekretess, du jag och resten vet bara det media skrivit något om (och i viss mån förvrängt för att få sälja lösnummer, det är ju det de vill göra), så det vi vet och bildar en uppfattning av är något som i sin tur kan vara helt felaktigt eftersom vi egentligen inte vet hela sanningen

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordarosten:

Eller så skiter man i det.

Om man är korkad, ja.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcuswb:

Uppenbarligen så har Asetek försökt föra en kommunikation med CM, men uppenbarligen så har de ignorerat det. Då finns det ju inget att göra än att kavla upp ärmarna och flexa juridiks-musklerna.

Låter bekant...vissta ja, Apple försökte ju föra kommunikation med Samsung om licensavtal, men Samsung vägrade, då kom stämningen mot dem, är ju den väg de brukar gå i de flesta stämningar, det är ju inte det första man gör, utan man försöker lösa det internt först

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Man borde inte få ha monopol på någonting för konsumentprodukter i privatsektorer.
2st har uppfunnit en spade, nu ska dom slå varandra i huvet och förhoppningsvis så får vi 2 olika spadar att välja på.
Dom som kommer hantera stämningen måste ju se monopolet för vad det är och besluta att konkurensen är viktigare för utvecklingens skull.
Patentsystemet liksom upphovsrätt samt tv licensen mm passar inte dagens samhälle, i USA och andra länder är det ännu värre, i Sverige kan man på gränsen göra någonting för framtidens utveckling och nyskapande.
Sånt här är bara löjligt och iallafall jag vill ha billigare och fler leksaker med lite nyutveckling och framsteg.

Med bara Asatek så står alla med samma saker och dom enda med nånting annurlunda är dom rika stora företagen som har råd att minska marginalerna över alla andra.
Ren mobbning i princip knappast hälsosam konkurens menat enligt patentsystemen som ska driva på utveckling inte licensmonopol på vart 2 slanganslutningar sitter.. typ..
Hade förstått om det vart en ren kopia men ska man använda patentsystemet såhär bara för att få behålla ett uppenbart monopol kommer allt stanna tillslut..
Ala Intel>-<AMD Man leker snake med transistorer på nanoskala tillslut förlorar ena för att patentsystemet är på stenåldern och inte ser mer än ett träd och en grotta.

Tänker inte på andra när jag skriver tyvärr, slösa inte nån post
Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Om man är korkad, ja.

Beror på vad det handlar om. Har jag byggt en unik produkt och nån snor min uppfinning. BAM! Stämma too the max! Men när det gäller det här vattenkylningslösningen som är så urmjölkad det bara går...kom igen?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Beror på vad det handlar om. Har jag byggt en unik produkt och nån snor min uppfinning. BAM! Stämma too the max! Men när det gäller det här vattenkylningslösningen som är så urmjölkad det bara går...kom igen?

Fast om Asetek haft patent och "hyr ut" sin patent till de flesta, och CM vill inte betala licenspengar, då tycker du det är okej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse9292:

Fast om Asetek haft patent och "hyr ut" sin patent till de flesta, och CM vill inte betala licenspengar, då tycker du det är okej?

Har de hyrt ut just den här modellen det handlar om? Vad har det exakt patent på då? Alla ser ju likadana ut anyways och presterar likgiltigt.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Haha skojjaru eller. Sedan h50 har man lyckats att sänka tempen några få grader. Det finns en gräns, kan inte se vad de lyckats att ta från deras patent, nån fjollig LED lampa kanske? Känns lite som att man skulle ta patentet på grunden till ett kylskåp o plötsligt kan ingen bygga kylskåp längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har det med det här att göra?

Även om det inte är ett patent som gör produkten till någon überkylare så är det fortfarande dem som har uppfunnit just det här sättet att bygga sin kylare på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Vad har det med det här att göra?

Även om det inte är ett patent som gör produkten till någon überkylare så är det fortfarande dem som har uppfunnit just det här sättet att bygga sin kylare på.

Jo men vad äre det då, själva systemet eller hur det ser ut? Lite som att apple stämmer samsung

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Patenttrollar Asetek eller har dom verkligen kommit på något nytt själva?

Kylning är ju inte direkt något nytt, det har vi haft i över 70 år.
Det finns väl antaglligen någon som redan uppfunnit för 20 år sedan det Asetek påstår sig nu ha uppfunnit?

Förbränningsmotorer har funnits i över 130 år, men trots det så hittar olika tillverkare hela tiden sätt att förbättra dem.

En mekanisk produkt går alltid att förbättra genom att göra den mer effektiv eller lättare att tillverka. Det är däremot jäkligt svårt att förbättra en fyrkant med rundade hörn.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Har de hyrt ut just den här modellen det handlar om? Vad har det exakt patent på då? Alla ser ju likadana ut anyways och presterar likgiltigt.

Hyrt är ju fel ord, och jag kommer verkligen inte ihåg vad det heter. Men jag tycker dom bör ha gjort det, iaf kommit överens med övriga tillverkare med likadana system.

Patentet länkade någon innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse9292:

Hyrt är ju fel ord, och jag kommer verkligen inte ihåg vad det heter. Men jag tycker dom bör ha gjort det, iaf kommit överens med övriga tillverkare med likadana system.

Patentet länkade någon innan.

Du syftar på att licenstillverka?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Du syftar på att licenstillverka?

Nåt sånt, men jag är ute på hal is då jag inte kan mycket om detta område

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Låter bekant...vissta ja, Apple försökte ju föra kommunikation med Samsung om licensavtal, men Samsung vägrade, då kom stämningen mot dem, är ju den väg de brukar gå i de flesta stämningar, det är ju inte det första man gör, utan man försöker lösa det internt först

Två av de tre patenten som Samsung i första rättegångsprocessen fälldes för har i första instans av USPTO upphävts. Dessutom gjorde juryn fel i den rättegången och räknade skadan fel. Som till stor del är beroende av två patent som inte längre är fullt giltiga om USPTO går vidare i sin process upphävs de helt. Det är dessutom på specifika punkter och en väldigt liten avgränsad del av patenterna de döms för. Det i säg är patent du inte skulle beviljas någon stans förutom USA, eller åtminstone skulle kunna bemöta de i rättegång och hävda att de inte gäller eller, att du inte inkräktar. Du kan inte få patent för en hel idé, du får bara patent på en uppfinning och något nytt du tillför.

I det här fallet så har företag antagligen kontaktat Cooler Master och bett dem sluta tillverka sina prylar. Andra som tillverkar block med integrerad pump som Swiftech har garanterat inte licensierat något från Asetek. Det här är också patent som godkändes efter det att Cooler Master utvecklat sin egen lösning troligen, de utfärdades ett par månader innan Cooler Masters lösning fanns på marknaden. Det är ett stort fel i hela patentsystemet. Du kan omöjligen veta vilka patent som blir antagna efter du utvecklat, tagit fram, förberett för produktion, visat upp och provat börja producera och sen när du ska ut med den från lager eller straxt där efter så finns det ett patent där de kan anklaga dig för att inkräkta på deras rättigheter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Två av de tre patenten som Samsung i första rättegångsprocessen fälldes för har i första instans av USPTO upphävts. Dessutom gjorde juryn fel i den rättegången och räknade skadan fel. Som till stor del är beroende av två patent som inte längre är fullt giltiga om USPTO går vidare i sin process upphävs de helt. Det är dessutom på specifika punkter och en väldigt liten avgränsad del av patenterna de döms för. Det i säg är patent du inte skulle beviljas någon stans förutom USA, eller åtminstone skulle kunna bemöta de i rättegång och hävda att de inte gäller eller, att du inte inkräktar. Du kan inte få patent för en hel idé, du får bara patent på en uppfinning och något nytt du tillför.

I det här fallet så har företag antagligen kontaktat Cooler Master och bett dem sluta tillverka sina prylar. Andra som tillverkar block med integrerad pump som Swiftech har garanterat inte licensierat något från Asetek. Det här är också patent som godkändes efter det att Cooler Master utvecklat sin egen lösning troligen, de utfärdades ett par månader innan Cooler Masters lösning fanns på marknaden. Det är ett stort fel i hela patentsystemet. Du kan omöjligen veta vilka patent som blir antagna efter du utvecklat, tagit fram, förberett för produktion, visat upp och provat börja producera och sen när du ska ut med den från lager eller straxt där efter så finns det ett patent där de kan anklaga dig för att inkräkta på deras rättigheter.

Och?! Hur det har blivit senare i den processen hade ingenting med det jag skrev att göra.

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Och?! Hur det har blivit senare i den processen hade ingenting med det jag skrev att göra.

Det är ju i hopbundet med uttalandet om Asetek, Cooler Master och Swiftech. Röd tråd så att säga. Alltså patent som gör för grova anspråk. Olika spelare behandlas olika. Det är inte så enkelt att man helt enkelt måste betala, man kan likväl använda patent för att hindra konkurrenter agera på marknaden.

!??!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse9292:

Ärligt talat så har jag inget emot att Apple gör sådant så länge de följer lagen. Har man dåliga lagar får man vänta sig att folk följer dom.

Problemet här ÄR just att de stämmer kunder för att slippa följa de lagar som rör garanti och liknande. Många i USA har inte ekonomin att ens våga utmana ett företag i domstol.
Majoriteten av Apple vs. Kund-med-garanti förlikas från Apples sida väldigt snart efter att kunde gick med på att dra det inför domstol just för då blir det munkavel på alla inblandade, och kunderna brukar gå med på det eftersom det är mindre risk att nån domare gör något korkat. Men det finns fall där folk vägrat förlika just för att få berätta efteråt, och de beskrivningarna av hur Apples advokater gör är väldigt talande. Googla på det, och du kommer hitta rätt många fall, till och med de ökända trasiga nvidia-kretsarna som nvidia ersatte Apple för gratis då de pajjade har Apple i sin tur stämt kunde runt för att slippa utföra sina garantiåtagande runt.

Sedan kan man skylla det på att USAs lagsystem är sjukt som tillåter en att stämma någon annan för allting, inklusive när man själv har uppenbart fel. Men att anse att ett företag gör rätt som utnyttjar det är samma sak som att anse att alla patent-troll gör rätt som utnyttjar det. Mest om man ser till att det för det mesta är samhället som måste betala rättegångskostnader för folk/företag som inte har råd att förlora så är det bara de amerikanska skattebetalarna som förlorar. I ett rättsystem där "kredibilitet" är allt och alla får stämma alla är det bara den som måste betala som förlorar.