Google Now på väg till webbläsaren Chrome

Permalänk
Melding Plague

Google Now på väg till webbläsaren Chrome

Den uppmärksammade finessen Google Now i operativsystemet Android kan hitta till fler plattformar. Referenser i menyerna tyder på att söksystemet kan bli en del av Chrome.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns lite meningslöst på en dator jämfört med en telefon, men så länge jag kan stänga av den kan det väll vara "en kul grejj" om man vill.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Känns som något jag inte vill ha i datorn om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har inte fått det att fungera riktigt på min telefon än. Kanske ska ge det en chans till.

Permalänk
Medlem

Jag är lite skeptisk till hur pass användbart detta kommer vara, speciellt i stationära datorer.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem

Är det för att vi så ofta vill hitta restauranger i vår närhet med hjälp av google? Eller är det kartläggning för reklam som Google kan öka sina intäkter med?
Alla ni som klagar på FRA och sådant. Det är inget att bry sig om. Vad Google och Facebook gör är det ni ska bry er om.

Permalänk
Medlem

Den nya världsordningen tar sitt nästa lilla steg mot total övervakning.

"Google Now is always one step ahead..." genom att spåra varenda jäkla steg du tar. Man måste i princip låta Google ha en konstant insikt i hela ens liv för att projekt som dessa ska fungera. Det är redan skrämmande nog att Google sparar alla dina sökningar för att bygga en bild utav vem du är och vilket eventuellt hot du kan utgöra mot dem eller deras associerade i framtiden.

http://donttrack.us/

Permalänk
Medlem

Har google now i min nexu4. Stängde av det omedelbart. Suger batteri som fan!

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Hur är det med den personliga integriteten?

Permalänk

Jag testar i mobilen och tycker det är rätt smidigt då det blir en del möten med resor som den håller koll på. Krävs ju att man fyller i kalendern ordentligt dock.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Hur fan stänger man av det helt?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

"Du hinner surfa lite xxx innan bussen går om 8 minuter, klicka ok för att öppna det vanliga"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får inte det att fungera ordentligt på min telefon :/ tycker det är en rätt cool grej dock!

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Såg vi samma reklamfilm?
\(^▽^*) Trevlig musik, gossig design, glada färger och en vänlig berättarröst. ヘ(^_^ヘ)(ノ^_^)ノ
Näe du, den där skrämselpropagandan får du nog dra längre ut på landet med.

Skrivet av Robin2:

Den nya världsordningen tar sitt nästa lilla steg mot total övervakning.

"Google Now is always one step ahead..." genom att spåra varenda jäkla steg du tar. Man måste i princip låta Google ha en konstant insikt i hela ens liv för att projekt som dessa ska fungera. Det är redan skrämmande nog att Google sparar alla dina sökningar för att bygga en bild utav vem du är och vilket eventuellt hot du kan utgöra mot dem eller deras associerade i framtiden.

http://donttrack.us/

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk

Det är helt sinnesjukt vad många det är här på Swec som "värnar om sin integritet", eller bromsar utveckling helt enkelt.
Kan det vara så att varannan medlem här egentligen är medlem i ryska nätmaffian och för över tvättade pengar dagligen med hjälp av Chrome? De kanske till och med sitter med rånarluvor hemma framför skärmen så att ingen kan hijacka deras webcamera de har tejpat för och se vilka som gömmer sig

Sluta tramsa er och väx upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av toxicious:

Det är helt sinnesjukt vad många det är här på Swec som "värnar om sin integritet", eller bromsar utveckling helt enkelt.
Kan det vara så att varannan medlem här egentligen är medlem i ryska nätmaffian och för över tvättade pengar dagligen med hjälp av Chrome? De kanske till och med sitter med rånarluvor hemma framför skärmen så att ingen kan hijacka deras webcamera de har tejpat för och se vilka som gömmer sig

Sluta tramsa er och väx upp!

Sluta tramsa själv, du verkar vara helt blind. Faktumet är att om man bara tycker lite fel i Sverige så är det slut med karriären etc. Du verkar leva i en fantasi värld själv. Tror du verkligen folket har så mycket makt idag? Om vi levde i Schweiz och hade deras äkta direkt demokrati, skulle jag vara lugn. Börja studera lagar och vart makten ligger istället för att prata strunt!

Permalänk
Skrivet av anon152135:

Sluta tramsa själv, du verkar vara helt blind. Faktumet är att om man bara tycker lite fel i Sverige så är det slut med karriären etc. Du verkar leva i en fantasi värld själv. Tror du verkligen folket har så mycket makt idag? Om vi levde i Schweiz och hade deras äkta direkt demokrati, skulle jag vara lugn. Börja studera lagar och vart makten ligger istället för att prata strunt!

Jo men majoriteten här verkar faktiskt tro att all data som Googles mjukvara kommer över typ laddas upp på ens egen wikipediasida där alla kan läsa vad du gör och skriver när det inte alls är så.

Såvitt jag vet så har det, till skillnad från vissa andra företag, aldrig kommit ut någon info om att Google skulle slarva med integriteten.
Sen så skulle det ju vara roligt att få höra lite bevis för att de faktiskt har gjort det

Har det till exempel hänt att någon blev avskedad för att chefen fick ett mail från Google där det stod att personen ifråga var och handlade på ICA under arbetstid?

Jag tror att de flesta förväxlar Google och ShitBook.

Permalänk
Medlem

År 2030: Din tele/navigator går sönder 200 meter hemifrån, efter att du stått på stället och trampa som ett fån i en vecka har du svultit ihjäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Såg vi samma reklamfilm?
\(^▽^*) Trevlig musik, gossig design, glada färger och en vänlig berättarröst. ヘ(^_^ヘ)(ノ^_^)ノ
Näe du, den där skrämselpropagandan får du nog dra längre ut på landet med.

Yikes. Var ska jag börja?

På landet är väl snarare var du bor om du inte är det minsta cynisk mot ett program som går ut på att spåra och spara på all aktivitet i ditt liv.

Vet du något om Google som de inte själva publicerat? Har du levt under en sten de senaste tio åren? Man måste vara extremt lättlurad om man tror att en produkt är finemang bara för att reklamen är trevlig och gosig. Hur reklamfilmen är designad har självfallet ingenting att göra med om det finns någon ondska planerad i bakgrunden. Finns tusentals exempel på detta.

Du Lasse, här har jag något finemang för dig som kommer att ge dig ett LEENDE på läpparna utan det minsta negativa konsekvenser:

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicious:

Det är helt sinnesjukt vad många det är här på Swec som "värnar om sin integritet", eller bromsar utveckling helt enkelt.
Kan det vara så att varannan medlem här egentligen är medlem i ryska nätmaffian och för över tvättade pengar dagligen med hjälp av Chrome? De kanske till och med sitter med rånarluvor hemma framför skärmen så att ingen kan hijacka deras webcamera de har tejpat för och se vilka som gömmer sig

Sluta tramsa er och väx upp!

Jag tycker snarare det är sjukt att det är så många som inte tänker det minsta på sin integritet. Tänk om du i framtiden blir sjuk, söker efter hjälp på nätet, får en profil uppbyggd om dig som sedan säljs till försäkringsbolagen som automatiskt nekar dig som kund. Detta sker hela tiden och är fullt möjligt att det kan ske även dig.

För den delen så är ju dina sökningar etc retroaktiva, så att säga, vilket betyder att något du sökt på som kanske är lagligt idag men inte imorgon kan komma att bli intressant för Google att kolla upp och därmed dela med sig av t.ex. till Europol eller den svenska Polisen för att hålla koll på dig, när nästa steg i Datalagringsdirektivet blivit sanning. Se bara på all crime-prevention som sker i USA just nu, där de t.o.m. håller koll på gång-stilar, ansiktsuttryck och annat för att se om någon kanske är på väg att begå ett brott, för att sedan sätta extra övervakning på dem.

Det var inte länge sedan som det kom fram att Sverige Radio t.ex. formade ett hemligt register om detaljer om personer som ringde in. Register som dessa är förmodligen mycket vanligare än vi tror, hor fler företag och samhällstjänster än vi tror.

Sedan finns det faktiskt människor som är relativt kända eller t.ex. planerar att arbeta i politiken, och som vilken frisk människa som helst samtidigt vill ha ett privatliv, och därmed vill se till att så lite laglig information om sig själv som möjligt spåras, sparas och delas under bordet.

Finns ingen som helst bra anledning till att inte skydda sig.

Klicka på länkarna i min signatur och läs lite.

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är något tvång att använda det är det väl för fan inget att lipa för?

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[sic:

;13325961']Så länge det inte är något tvång att använda det är det väl för fan inget att lipa för?

Jag skriver för att upplysa och därmed hjälpa andra att skydda sig. Alltför många som går på Lasses väg och tror att allt är frid och fröjd bara för att det ser ut som så på ytan.

Permalänk
Medlem

Någon som vill dela en foliehatt med mig?

Alla företag sikar ju på att bli mer personliga och inregistreras i så mycket som möjligt i ditt privatliv.
Sen så kan man ju alltid spekulera om motiven bakom det.

Kan ge mig fan på att varenda mobilt bredband-operatör har en lista på alla platser du har kopplat upp dig på de senaste xx månaderna.
På samma sätt som att ISP sparar dina IP adresser.

Nåja, vill man inte använda tjänsten så skippar man det.
Det är uppoffringar man får göra.
Personligen tillexempel har jag skippat både Facebook och YouTube (för att man var tvungen att skaffa ett Google+ konto samt att man var tvungen fylla i sitt mobilnummer). Facebook skippade jag då jag inte är bekväm att lägga ut så mycket information om mig själv fritt för alla att se.

Dock så kanske jag är lite paranoid av mig...

//Simon

Permalänk
Skrivet av Robin2:

Jag tycker snarare det är sjukt att det är så många som inte tänker det minsta på sin integritet. Tänk om du i framtiden blir sjuk, söker efter hjälp på nätet, får en profil uppbyggd om dig som sedan säljs till försäkringsbolagen som automatiskt nekar dig som kund. Detta sker hela tiden och är fullt möjligt att det kan ske även dig.

För den delen så är ju dina sökningar etc retroaktiva, så att säga, vilket betyder att något du sökt på som kanske är lagligt idag men inte imorgon kan komma att bli intressant för Google att kolla upp och därmed dela med sig av t.ex. till Europol eller den svenska Polisen för att hålla koll på dig, när nästa steg i Datalagringsdirektivet blivit sanning. Se bara på all crime-prevention som sker i USA just nu, där de t.o.m. håller koll på gång-stilar, ansiktsuttryck och annat för att se om någon kanske är på väg att begå ett brott, för att sedan sätta extra övervakning på dem.

Det var inte länge sedan som det kom fram att Sverige Radio t.ex. formade ett hemligt register om detaljer om personer som ringde in. Register som dessa är förmodligen mycket vanligare än vi tror, hor fler företag och samhällstjänster än vi tror.

Sedan finns det faktiskt människor som är relativt kända eller t.ex. planerar att arbeta i politiken, och som vilken frisk människa som helst samtidigt vill ha ett privatliv, och därmed vill se till att så lite laglig information om sig själv som möjligt spåras, sparas och delas under bordet.

Finns ingen som helst bra anledning till att inte skydda sig.

Klicka på länkarna i min signatur och läs lite.

Jotack jag vet att det finns gott om [konspirations]teorier på nätet och IRL. Men det som ni saknar är fortfarande konkreta bevis.

Att sökningarna är retroaktiva kan jag köpa, men lagar är sällan retroaktiva. Om de imorgon skulle besluta att det är förbjudet att ladda upp Harlem shake videos på Youtube så skulle de fan inte haffa halva världen som laddade upp en förra veckan. Nä, läs på lite om demokrati och juridik.

Ditt exempel om försäkringsbolag är bara löjeväckande och orealistiskt. Att det händer idag? Du menar den där typen som ligger hemma i soffan tre månader i streck för att han/hon är "sjuk" och inte har lust att arbeta som resten av oss gör? Du menar den typen som lever på A-kassa och sjukförsäkring och sen skyller på att det finns för få jobb och bara röstar på det partiet som ger mest i A-kassa? Haha.

Du får gärna undervisa folk här men då ska du också ha underbyggda argument

Permalänk
Medlem

Det finns massvis av belägg för att inte lita på vissa företag och vissa människor. Men det är inte poängen i detta fallet.

Poängen är att skydda sig trots allt eftersom det finns en möjlighet. Program som Now delar med sig av hela ditt liv till ett företag som vi redan vet använder denna information för att tjäna pengar. Eftersom vi vet att Google gör detta så finns det åtminstone en möjlighet till att de även säljer vidare denna information för att tjäna ännu mer. Till företag som du inte menade skulle få denna information.

Problemet är hur som helst inte bara Google, utan alla de tusentals företag som spårar de sidor du besöker via sina annonser på sidan. Det finns många ögon där ute som vill veta allt om dig, och det är väldigt lätt för dem att få reda på mycket om dig om de vill. Bara för att detta inte behöver betyda att en bomb planeras läggas utanför din dörr så betyder det inte att det inte kan bli en nackdel att inte skydda sig, förr eller senare.

Här är ett exempel på vad som kan hända bara för att du använder Apple datorer när du surfar på nätet: http://online.wsj.com/article/SB10001424052702304458604577488...

Möjligheterna är många till vad företag som Google kan göra med den information du ger dem, helt lagligt. Varför ge dem den möjligheten?

En annan sak som alla även borde tänka på är hur hacker-attacker kan bryta sig in och stjäla informationen som lagrats för att i princip få reda på allt om dig. Om en hacker kommer åt ditt Google Now konto så kan de se var du bor, var du jobbar, hur du tar dig dit, vilka tider, var du brukar äta, var dina barn går på dagis/skolan.

http://www.wired.com/threatlevel/2010/01/operation-aurora/

Visst kan man väl tänka sig att man har en lika liten chans att bli utvald för något som t.ex. en kidnappning pga att en hacker fick tag på och sålde vidare informationen från ditt Google Now konto (t.ex. till organiserad brottslighet) som det är att bli träffat utav blixten. Men hur många av oss har inte blivit uppringde av en skojare, som Microsoft bedragarna, eller fått ett konto hackat/stulet, eller fått spam skickat till oss pga att vi delade med oss av våra e-mail adresser till något företag några månader tidigare?

Som sagt ovan har kända människor mer att oroa sig över. Men även rika människor, eftersom det ofta är dessa som bedragarna vill åt. Och vi Svenskar är ju väldigt rika, sett från en global synpunkt. Och då är det just den information som Google Now sparar om dig som de gärna vill komma åt för att kunna smida sina planer. Inga konstiga konspirationsteorier här inte.

Jag ser det som precis lika självklart att skydda sig på nätet, med program som Ghostery, som att använda bälte när man kör bil. Att låta Google Now äta upp allt du gör med din telefon är som att öppna alla portar i din brandvägg och göra reklam på internet där det står "Kom och ta mig!" i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Yikes. Var ska jag börja?

På landet är väl snarare var du bor om du inte är det minsta cynisk mot ett program som går ut på att spåra och spara på all aktivitet i ditt liv.

...

Nu var mitt inlägg ironiskt menat (trodde smileysarna skulle förtydliga det). Ber om ursäkt för mitt oavsiktliga trollande.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Det finns massvis av belägg för att inte lita på vissa företag och vissa människor. Men det är inte poängen i detta fallet.

Poängen är att skydda sig trots allt eftersom det finns en möjlighet. Program som Now delar med sig av hela ditt liv till ett företag som vi redan vet använder denna information för att tjäna pengar. Eftersom vi vet att Google gör detta så finns det åtminstone en möjlighet till att de även säljer vidare denna information för att tjäna ännu mer. Till företag som du inte menade skulle få denna information.

Problemet är hur som helst inte bara Google, utan alla de tusentals företag som spårar de sidor du besöker via sina annonser på sidan. Det finns många ögon där ute som vill veta allt om dig, och det är väldigt lätt för dem att få reda på mycket om dig om de vill. Bara för att detta inte behöver betyda att en bomb planeras läggas utanför din dörr så betyder det inte att det inte kan bli en nackdel att inte skydda sig, förr eller senare.

Här är ett exempel på vad som kan hända bara för att du använder Apple datorer när du surfar på nätet: http://online.wsj.com/article/SB10001424052702304458604577488...

Möjligheterna är många till vad företag som Google kan göra med den information du ger dem, helt lagligt. Varför ge dem den möjligheten?

En annan sak som alla även borde tänka på är hur hacker-attacker kan bryta sig in och stjäla informationen som lagrats för att i princip få reda på allt om dig. Om en hacker kommer åt ditt Google Now konto så kan de se var du bor, var du jobbar, hur du tar dig dit, vilka tider, var du brukar äta, var dina barn går på dagis/skolan.

http://www.wired.com/threatlevel/2010/01/operation-aurora/

Visst kan man väl tänka sig att man har en lika liten chans att bli utvald för något som t.ex. en kidnappning pga att en hacker fick tag på och sålde vidare informationen från ditt Google Now konto (t.ex. till organiserad brottslighet) som det är att bli träffat utav blixten. Men hur många av oss har inte blivit uppringde av en skojare, som Microsoft bedragarna, eller fått ett konto hackat/stulet, eller fått spam skickat till oss pga att vi delade med oss av våra e-mail adresser till något företag några månader tidigare?

Som sagt ovan har kända människor mer att oroa sig över. Men även rika människor, eftersom det ofta är dessa som bedragarna vill åt. Och vi Svenskar är ju väldigt rika, sett från en global synpunkt. Och då är det just den information som Google Now sparar om dig som de gärna vill komma åt för att kunna smida sina planer. Inga konstiga konspirationsteorier här inte.

Jag ser det som precis lika självklart att skydda sig på nätet, med program som Ghostery, som att använda bälte när man kör bil. Att låta Google Now äta upp allt du gör med din telefon är som att öppna alla portar i din brandvägg och göra reklam på internet där det står "Kom och ta mig!" i mina ögon.

Använd IE, firefox eller annan valfri webbläsare?
Förstår inte varför du är helt upp i varv iom att jag eller Nisse använder chrome, det spårar väl ingen riktad reklam mot dig?

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠