Permalänk
Medlem

Luftriktning H80 på Define R4

Tja!

Hur rekommenderar ni att man ska sätta fläktriktning (Utblås/Inblås) på främst H80 radiatorn, men även generellt?

Jag förmodar att Radiatorn till H80i blir avsevärt sämre om jag ställer den så att radiatorn blåser ut luft, eftersom det då är varm luft som går igenom. Därmed är det väll naturligt att radiatorn ska suga in luft, eller hur?

På Define R4 kör man ju ofta att fläktarna som suger in är de främre fläktarna, medan den bakre suger ut. Hur rekommenderar ni att man ska ställa upp detta?

Såhär är min idé:

- På framsidan kan man sätta 1 fläkt på den övre (2 om man känner att det behövs) som insug
- På den bakre platsen på taket sätter man radiatorn som insug.
- På baksidan sätter man utblås
-
Kommer det fungera bra, om relationen mellan insug/utsug inte är jämn? Var ska man sätta fläktarna? Jag är rädd att fel inställning kommer störa ventilationen av grafikkortet.

Berätta hur ni rekommenderar! i5-3570K / HD7970 Ghz

(Jag har inte örn-ögon, som alla verkar ha. Jag behöver inte spela på 80FPS för att bli nöjd. Så länge det aldrig går under 40 (Snitt gärna över 60) så är jag nöjd.)

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Om du har det så att H80in agerar som utsug kommer detta inte påverka tempsen så mycket, de två fläktplatserna är gjorda för att suga in luft, därav luftfilter.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Jasså? Det förvånar mig rejält. Fläktar som suger ut, suger ut luft som är ganska varmt relativt till rumstemp.

Fast å andra sidan, CPU:n är mycket varmare så vare sig man tillför 35 eller 45 grader så kommer det sänka 60 grader.

Men har du, eller någon annan, en bra idé av hur man ska sätta upp det?

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Det jag kan rekommendera är att prova dig fram och se vad som funkar med dina delar.
Men jag kan säga dig hur jag satt upp det.

Jag har provat olika fläktar och rpm de senaste dagarna men blev den här setupen som jag blev nöjdast med temperatur/ljudnivå.
140mm i den övre fronten och en sp i den undre. Hade den andra 140mm af i den undre först men märkte att static pressure var bättre vid hårddiskburen, fick ner tempen på hårddiskarna ett par grader.

Sedan sitter en af 140mm i toppen som utblås nervoltad till 7v.
Och en sp 120mm på radiatorn som utblås.
Hade en 140mm be quiet i botten men grafikkortet gick faktiskt ner 2-3c utan den fläkten så den gick bort.

Visa signatur

Chassi: Define R4, PSU: Corsair AX 850W MB: Asus Sabertooth Z77, CPU: Intel I5-3570K@4.2, RAM: Corsair Vengeance 16Gb 1600Mhz DDR3, GPU: Evga Gtx 780 Classified, SSD: Samsung 840 pro 256GB, HDD: Samsung Spinpoint F3 500GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Ljudkort: Asus Xonar Essence STX, Kylning: Corsair H80i, Skärm: Dell u2311h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xawulf:

Det jag kan rekommendera är att prova dig fram och se vad som funkar med dina delar.
Men jag kan säga dig hur jag satt upp det.

Jag har provat olika fläktar och rpm de senaste dagarna men blev den här setupen som jag blev nöjdast med temperatur/ljudnivå.
140mm i den övre fronten och en sp i den undre. Hade den andra 140mm af i den undre först men märkte att static pressure var bättre vid hårddiskburen, fick ner tempen på hårddiskarna ett par grader.

Sedan sitter en af 140mm i toppen som utblås nervoltad till 7v.
Och en sp 120mm på radiatorn som utblås.
Hade en 140mm be quiet i botten men grafikkortet gick faktiskt ner 2-3c utan den fläkten så den gick bort.

Jasså? Så du har Radiator som utblås?

Har du testat Radiator som både utblås och insug? Hur blev skillnaden (ungefär) i processortemp.?

Tack på förhand,
Zaid

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Tja!

Hur rekommenderar ni att man ska sätta fläktriktning (Utblås/Inblås) på främst H80 radiatorn, men även generellt?

Jag förmodar att Radiatorn till H80i blir avsevärt sämre om jag ställer den så att radiatorn blåser ut luft, eftersom det då är varm luft som går igenom. Därmed är det väll naturligt att radiatorn ska suga in luft, eller hur?

På Define R4 kör man ju ofta att fläktarna som suger in är de främre fläktarna, medan den bakre suger ut. Hur rekommenderar ni att man ska ställa upp detta?

Såhär är min idé:

- På framsidan kan man sätta 1 fläkt på den övre (2 om man känner att det behövs) som insug
- På den främre platsen på taket sätter man radiatorn som insug.
- På baksidan sätter man utblås
-
Kommer det fungera bra, om relationen mellan insug/utsug inte är jämn? Var ska man sätta fläktarna? Jag är rädd att fel inställning kommer störa ventilationen av grafikkortet.

Berätta hur ni rekommenderar! i5-3570K / HD7970 Ghz

(Jag har inte örn-ögon, som alla verkar ha. Jag behöver inte spela på 80FPS för att bli nöjd. Så länge det aldrig går under 40 (Snitt gärna över 60) så är jag nöjd.)

jag har H80 den första varianten så inte H80i och undrar rätt mycket också vad som är bäst att sätta dessa två fläktar för bäst kylning för cpun ? jag har svårt att tro också att man ska sätta fläktarna så att det blåser in allt varma rums temp :/

Visa signatur

|Min speldata| Chassi NZXT phantom rosa Moderkort ASUS crosshair V formula Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII (HD7950-DC2-3GD5)1130/1750Mhz grafikkylning Arctic cooling accelero extreme 7970 Processor AMD FX 8350 X8 4,7Ghz CPU kylning Corsair Hydro H80i Minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 Nätagg XFX 750W 80+ silver SSD Samsung 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaming86:

jag har H80 den första varianten så inte H80i och undrar rätt mycket också vad som är bäst att sätta dessa två fläktar för bäst kylning för cpun ? jag har svårt att tro också att man ska sätta fläktarna så att det blåser in allt varma rums temp :/

Men rumps temp är, i relativt med "chassie-temp", kallt.

Har man den som utblås, så är det luften som redan har värmts av andra komponenter inne i chassiet som kyler den. (Luft som är varmare än rummet)
Har man den som insug, så är det luften i rums-temp som kyler den, vilket är lägre temp. än "chassie-luften"

Därför tycker jag att det låter mer optimalt om man har den som insug. Däremot så är det kanske inte så praktiskt, eftersom radiatorn sedan suger in luft som den har värmt, in i chassiet, vilket gör kylningen sämre för andra komponenter.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Har testat att ha min som insug och det ger ca 5-6c mindre load temperatur. Så visst d är det mer effektivt. Men din gpu och system temp blir ju högre.

Har min med bara en fläkt i pull som utblås. Ger ca 7-8c mer load temp än när jag hade den som insug med push / pull..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Man kan å andra sidan ha den som insug på bakre platsen på taket. Sen har man utsug på baksidan, och då kommer den varma luften att ta sig ut direkt, dvs inte gå igenom systemet.

Vad tycker ni om det?

Varför är folk generellt emot att ha utblås på sidan? Påverkar det ventilationen för grafikkortet dåligt eller?

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Har iofs inte en r4 men har haft samma tankar och experimenterat lite med liknande chassi.

Jag kör h80 som insug, samt en sidofläkt som insug. ...Inget utsug förutom att jag har tagit bort en 5,2tums lucka och låter resten av trycket sippra ut där det vill. Fungerar kalasfint. (Speciellt eftersom jag inbillar mig att det blir mindre damm om man suger in luft uppe där bak i stället för i botten). (grafikkorten är förövrigt stock och blåser ut luft bakåt)

Angående sidofläkten...tanken för mig är att kyla grafikkorten och då är insug det absolut bästa. Testa hålla munnen 10 centimeter från handen och blås respektive sug in luft och se vilket som svalkar handen bäst

Så tänker jag.

Permalänk
Medlem

Blir hårddiskarna varma?
(Naturligtvis blir dem varma, men blir dem jättevarma?)

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Jasså? Så du har Radiator som utblås?

Har du testat Radiator som både utblås och insug? Hur blev skillnaden (ungefär) i processortemp.?

Tack på förhand,
Zaid

Har inte testat inblås med h80in, för bökigt med fläktfilter i bak samt mitt graffikort spottar ju ut värmen i bak. Jjag har även datorn under skrivbordet så värmen brukar ju ligga mot undersidan av skrivbordet så känns dumt att ha h80in som inblås då i bak eller taket.

Visa signatur

Chassi: Define R4, PSU: Corsair AX 850W MB: Asus Sabertooth Z77, CPU: Intel I5-3570K@4.2, RAM: Corsair Vengeance 16Gb 1600Mhz DDR3, GPU: Evga Gtx 780 Classified, SSD: Samsung 840 pro 256GB, HDD: Samsung Spinpoint F3 500GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Ljudkort: Asus Xonar Essence STX, Kylning: Corsair H80i, Skärm: Dell u2311h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Blir hårddiskarna varma?
(Naturligtvis blir dem varma, men blir dem jättevarma?)

Utifall frågan riktades till mig: Mina hårddiskar har helt normala temps. Kommer inte ihåg på rak arm men det lilla luftflöde som är där räcker utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Men rumps temp är, i relativt med "chassie-temp", kallt.

Har man den som utblås, så är det luften som redan har värmts av andra komponenter inne i chassiet som kyler den. (Luft som är varmare än rummet)
Har man den som insug, så är det luften i rums-temp som kyler den, vilket är lägre temp. än "chassie-luften"

Därför tycker jag att det låter mer optimalt om man har den som insug. Däremot så är det kanske inte så praktiskt, eftersom radiatorn sedan suger in luft som den har värmt, in i chassiet, vilket gör kylningen sämre för andra komponenter.

sant jag bytte så att jag har båda som insug nu:) blev mycket svalare nu:P

Visa signatur

|Min speldata| Chassi NZXT phantom rosa Moderkort ASUS crosshair V formula Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII (HD7950-DC2-3GD5)1130/1750Mhz grafikkylning Arctic cooling accelero extreme 7970 Processor AMD FX 8350 X8 4,7Ghz CPU kylning Corsair Hydro H80i Minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 Nätagg XFX 750W 80+ silver SSD Samsung 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaming86:

sant jag bytte så att jag har båda som insug nu:) blev mycket svalare nu:P

Hur nära är Raditorn, med sin insug, till fläkten med utblås?

dvs, luften som radiatorn redan har värmt i sitt insug; går den luften igenom hela chassiet, eller åker den ut direkt?

Om du t.ex har radiatorn med insug väldigt nära fläkten med utblås, så tror jag det blir mest optimalt. Då kyler du processorn bättre, samtidigt som du inte suger in luft som radiatorn direkt värmer, och som sedan går igenom chassiet, och försämrar ventilationen för de andra komponenter såsom RAM och framförallt grafikkort.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Hur nära är Raditorn, med sin insug, till fläkten med utblås?

dvs, luften som radiatorn redan har värmt i sitt insug; går den luften igenom hela chassiet, eller åker den ut direkt?

Om du t.ex har radiatorn med insug väldigt nära fläkten med utblås, så tror jag det blir mest optimalt. Då kyler du processorn bättre, samtidigt som du inte suger in luft som radiatorn direkt värmer, och som sedan går igenom chassiet, och försämrar ventilationen för de andra komponenter såsom RAM och framförallt grafikkort.

precis så har jag:)

Visa signatur

|Min speldata| Chassi NZXT phantom rosa Moderkort ASUS crosshair V formula Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII (HD7950-DC2-3GD5)1130/1750Mhz grafikkylning Arctic cooling accelero extreme 7970 Processor AMD FX 8350 X8 4,7Ghz CPU kylning Corsair Hydro H80i Minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 Nätagg XFX 750W 80+ silver SSD Samsung 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaming86:

precis så har jag:)

Har du R4?

Berätta gärna vad för Chassie du har, och hur många fläktar du har, var de sitter och om de blåser in/suger ut.

Tack på förhand!

Edit: Jag märkte att du har skrivit som "allmänt meddelande, eller vad det heter" ditt system. Berätta dock gärna vad du har alla dina fläktar och vilka som är utblås/insug

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Har du R4?

Berätta gärna vad för Chassie du har, och hur många fläktar du har, var de sitter och om de blåser in/suger ut.

Tack på förhand!

Edit: Jag märkte att du har skrivit som "allmänt meddelande, eller vad det heter" ditt system. Berätta dock gärna vad du har alla dina fläktar och vilka som är utblås/insug

Kan ju säga att jag bytte imorse plats på radiatorn i brist på annat.

Hade den innan som utblås, bak.. Flyttade nu den som insug fram.. Med 2 fläktar PnP..
Ökade hela systemets temperatur med ca 2-3c men sänkte dock tempen på cpun med 4-5c .. Vilket är rätt stor skillnad.

Kommer testa ha det såhär en längre tid nu, iaf 2-3 veckor för att se hur systemet presterar under olika förhållande. Men verkar definitvt göra en rätt stor skillnad att ha den fram. Systemet blev även tystare då luftflödet genom radiatorn fenor gör lite oväsen.

Fläktar/radiator bak som utsug:
Idle: 32-34c
Full load i OCCT(linpak): 51-55

Fläktar/radiator fram som insug i lådan:
Idle: 28-32c
Full load i OCCT(linpak): 47-50

Efter stresstested är slut faller genast temperaturen ner till 35c direkt. Innan låg den kvar på runt 45 och tickade långsamt ner..

Så kylförmågan är klart mycket bättre med fläktarna som insug och radiatorn i fronten på lådan.

Det intressanta är dock att när jag spelade Tomb raider igår så hade jag cpu temperaturer på runt 45-50.. Idag runt 38-40 max..

Har ju R3 vilket är ungefär samma chassi som du har.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Kan ju säga att jag bytte imorse plats på radiatorn i brist på annat.

Hade den innan som utblås, bak.. Flyttade nu den som insug fram.. Med 2 fläktar PnP..
Ökade hela systemets temperatur med ca 2-3c men sänkte dock tempen på cpun med 4-5c .. Vilket är rätt stor skillnad.

Kommer testa ha det såhär en längre tid nu, iaf 2-3 veckor för att se hur systemet presterar under olika förhållande. Men verkar definitvt göra en rätt stor skillnad att ha den fram. Systemet blev även tystare då luftflödet genom radiatorn fenor gör lite oväsen.

Fläktar/radiator bak som utsug:
Idle: 32-34c
Full load i OCCT(linpak): 51-55

Fläktar/radiator fram som insug i lådan:
Idle: 28-32c
Full load i OCCT(linpak): 47-50

Efter stresstested är slut faller genast temperaturen ner till 35c direkt. Innan låg den kvar på runt 45 och tickade långsamt ner..

Så kylförmågan är klart mycket bättre med fläktarna som insug och radiatorn i fronten på lådan.

Det intressanta är dock att när jag spelade Tomb raider igår så hade jag cpu temperaturer på runt 45-50.. Idag runt 38-40 max..

Har ju R3 vilket är ungefär samma chassi som du har.

Har du lust att testa och ha radiatorn som insug och placerad precis intill en utblåsfläkt? Då går luften som radiatorn suger in inte genom systemet och då kan du få "det bästa av två världar" dvs du sänker cpu temp UTAN att behöva ha en förhöjd temp på de andra komponenterna.

Jag antar att du har utblåsfläkt på baksidan. Hur blir det om du testar att ha radiatorn som insug placerad på bakre fläktplatsen på taket?

Kan själv inte testa det eftersom jag pluggar i Tjeckien så jag är inte hemma i Sverige förrän sommaren.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Förlåt,,,, men va spelar det för roll några grader upp eller ner o hit eller dit? Så presis e det ju inte gjorda prylarna så det gör nåt liksom..... Förstår inte alltid skall snackas om par grader hit eller dit. Det gör väl ingen större skillnad ändå... Datorn går ju lika bra för det. Lite överdrivet är det väl ändå när man läser sånt här. Förlåt om jag la näsan i blöt

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Förlåt,,,, men va spelar det för roll några grader upp eller ner o hit eller dit? Så presis e det ju inte gjorda prylarna så det gör nåt liksom..... Förstår inte alltid skall snackas om par grader hit eller dit. Det gör väl ingen större skillnad ändå... Datorn går ju lika bra för det. Lite överdrivet är det väl ändå när man läser sånt här. Förlåt om jag la näsan i blöt

Lol.

Det handlar nog mest om att få så bra prestanda som möjligt med vad man har. Skillnad mellan en kylare där tempskillnad är ca 5grader kan vara nästan 400kr. Det finns liksom ingen anledning att inte ta reda på det mest optimala. Sen beror det nog också på att vi har för mycket fritid. Men, varför inte? Man har ju ändå kul på vägen.

HobbyEngineering, if you will ^^.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Har du lust att testa och ha radiatorn som insug och placerad precis intill en utblåsfläkt? Då går luften som radiatorn suger in inte genom systemet och då kan du få "det bästa av två världar" dvs du sänker cpu temp UTAN att behöva ha en förhöjd temp på de andra komponenterna.

Jag antar att du har utblåsfläkt på baksidan. Hur blir det om du testar att ha radiatorn som insug placerad på bakre fläktplatsen på taket?

Kan själv inte testa det eftersom jag pluggar i Tjeckien så jag är inte hemma i Sverige förrän sommaren.

Får inte plats med fläkten/radiatorn på bakre-övre-plats..(i taket) inte heller på baksidan riktigt för den tar i mina vengeance minnen.. (om jag kör PnP..)

Har dessutom inget fläkt-filter där bak och en hund som fäller som jag vet inte vad.. Så är inte så sugen på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Jag har ett FD XL och en H80.
Främre delen av datorn (3 fläktar) suger in luft.
Sen har jag en sidofläkt, en i toppen och två stycken GT 1850 på H80 längst bak. Dessa blåser ut.
Mitt problem är att jag anser att man ska blåsa ut genom radiatorn eftersom annars får man bara en loop under skrivbordet. Min processor skulle vara betydligt svalare om jag hade haft ett gtx 570 som hade haft ref design. Nu bolmar den värme när jag spelar och värmer radiatorn. Trots det så tycker jag att en radiator bör användas som utblås.
Bäst hade varit med ert vattenkylpaket på även mitt grafikkort. Då flyttar vattnet värmen till kanten av chassit och blåser ut.
Skrivet från en Nexus 7, reserverar mig för skrivfel.

Permalänk
Medlem

Har precis fått hem ett R4 och H80i. Har monterat så de två originalfläktarna sitter längst fram och drar in luft, tänkte montera H80i:n som utsug uppe på bakplåten. Har inte all hårdvara än, väntar på lev.
Blir ett P8Z77 pro och 3770K. Ingen klockning ineldningsvis iaff.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

jag tog bort ljudisoleringen i sisdan och taket ca8 grader bättre än när jag bara hade corsairs fläktar utåt och 2 fractal fläktar som insug.Cougar Vortex CF-V12HP 2st på H80i som intake rear. 4st Fractal Design R2 140mm : 1st roof midle exthaus 1st door intake 2st Front intake. 32dB 31grader idle 53 grader load. Chassi Define R4 cpu: A10-5800k@4,4GHz dock landa jag inte på 19dB som alla fläktar är specade för, mäter jag ca 30 cm från datorn med mobilappen buller så ligger jag på ca 34dB(låg på ca 48dB med corsairs standard fläktar 120SP). så jag funderar faktiskt på köpa en luftkylare(lutar mot denna:http://www.inet.se/produkt/5322051/arctic-cooling-freezera30-...) å sätta tillbax ljudisoleringen. dock så blåser den ut iskall luft som det är configat nu blir kallt om benen

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Får inte plats med fläkten/radiatorn på bakre-övre-plats..(i taket) inte heller på baksidan riktigt för den tar i mina vengeance minnen.. (om jag kör PnP..)

Har dessutom inget fläkt-filter där bak och en hund som fäller som jag vet inte vad.. Så är inte så sugen på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha...
Jag är förvånad att dina minnen blockerar ...Brukar inte minnen vara placerade på framsidan i chassiet (moderkortet)

Edit: jag kollade precis på ditt moderkort. Minnen är placerade i par på varsin sida av CPU socketen. Jag ser nu vad problemet är. Schysst moderkort btw

Skrivet av AAKEE:

Har precis fått hem ett R4 och H80i. Har monterat så de två originalfläktarna sitter längst fram och drar in luft, tänkte montera H80i:n som utsug uppe på bakplåten. Har inte all hårdvara än, väntar på lev.
Blir ett P8Z77 pro och 3770K. Ingen klockning ineldningsvis iaff.

Om du orkar i framtiden vill jag gärna höra en Sammanfattning från dig.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Jaha...
Jag är förvånad att dina minnen blockerar ...Brukar inte minnen vara placerade på framsidan i chassiet (moderkortet)

Edit: jag kollade precis på ditt moderkort. Minnen är placerade i par på varsin sida av CPU socketen. Jag ser nu vad problemet är. Schysst moderkort btw

Om du orkar i framtiden vill jag gärna höra en Sammanfattning från dig.

Exakt kör jag 2st fläktar + radiatorn inne i chassit så är mina minnen för höga..

Ska dock slänga dit luftkylning modell stor istället och nya fläktar i hela chassit för att få ner ljudnivån yttligare. Tillsammans med lågprofil minnen.

Gillar inte riktigt h80in..har fått löda dit dioder för att minska volten till pumpen. Den lät som ett tröskverk..

Känns osäkert i längden att köra på en ghetto mod.

Men det funkar säkert prima med din idé. In där bak och ut direkt i toppen på chassit igen..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Radiatorn skall blåsa ut luft imo
Frontfläktarna och fläkten i botten suger in luft för venten

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Exakt kör jag 2st fläktar + radiatorn inne i chassit så är mina minnen för höga..

Ska dock slänga dit luftkylning modell stor istället och nya fläktar i hela chassit för att få ner ljudnivån yttligare. Tillsammans med lågprofil minnen.

Gillar inte riktigt h80in..har fått löda dit dioder för att minska volten till pumpen. Den lät som ett tröskverk..

Känns osäkert i längden att köra på en ghetto mod.

Men det funkar säkert prima med din idé. In där bak och ut direkt i toppen på chassit igen..

Skickades från m.sweclockers.com

Ljudnivån är nog inget problem för mig. Kör alltid med hörlurar i delvis gummi/skinn eller liknande material som ljudisolerar bra. Dessutom har jag i 6 års tid kört med den första versionen av Xbox 360 så min dB-tolerans är väldigt hög. Har också hört att man kan få ner ljudet med H80 genom att skaffa tystare fläktar för radiatorn. Har du testat det?

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Ljudnivån är nog inget problem för mig. Kör alltid med hörlurar i delvis gummi/skinn eller liknande material som ljudisolerar bra. Dessutom har jag i 6 års tid kört med den första versionen av Xbox 360 så min dB-tolerans är väldigt hög. Har också hört att man kan få ner ljudet med H80 genom att skaffa tystare fläktar för radiatorn. Har du testat det?

Jo klart det går få den tyst.. Men pumpen låter illa.. Vilket jag moddat med 2st dioder.. Drog ner pumpen från 2000 rpm till ca 1600..Vilket då försämrade flödet.

Så för min del blir det luft igen. Allt man behöver bry sig om är ett par tysta fläktar. Inget vatten att bry sig om eller pumpar som kan gå sönder.

När jag inte spelar vill jag inte höra datorn alls.

Alla är vi olika

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|