Intel inleder Haswell med "försiktiga volymer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Den borde väl finnas i Intels kretsuppsättning antar jag, så inget av det, beroende på hur man ser det.

Det finns förstås värre buggar, och själv skulle jag förmodligen aldrig råka ut för det, men de som har externa diskar permanent anslutna via usb håller antagligen inte med.

Konspirationsteori: Intel vill sabotera usb 3.0 och gå över helt till Thunderf**k.

Sen måste man dessutom sitta och ha massa öppna dokument som ligger på hårddisken när datorn går ner i strömsparläge tror inte det kommer vara så jättemånga som råkar ut för detta.

Permalänk
Medlem

Då jag aldrig använt viloläge på en stationär dator i hela mitt liv så tror jag inte att det blir något problem för mig Hoppas bara inte priset påverkas av den begränsade tillgången.
Jag tror inte att Nvidia eller AMD behöver oroa sig för ett inbyggt grafikkort med prestandan av ett 650M Ja det är imponerande men jag tror inte vi här på Sweclockers nöjer oss med 11 FPS i Battlefield 3

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av micke7406:

Dålig av Intel att dom inte kan säga som det är. Dom börjar känna sig hotade av att fler håller på att gå över till AMD och bromsar upp tillverkningen. "Smile".

Att färre går över till Intel menar du? Trenden går ju fortfarande mot Intel's fördel, om än inte lika snabbt som tidigare.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

"Intel tar det lugnt", skulle säga att presumptiva köpare skall ta det lugnt.
Det lönar sig alltid att avvakta - vägra va försökskanin

Permalänk

Okej så det är alltså när datorn går från viloläge och inte när tex en extern hårdisk går från viloläge? Viloläget på en stationär dator har man ju aldrig använt så i så fall är det ju ingen dealbreaker. Men om det är tvärtom så kan det vara drygt, tex om man använder front usb för att ladda telefon?

Permalänk
Medlem

Det här är vad jag vill hända: intels integrerade grafik tar över low-mid grafikmarknaden vilket tvingar nVidia och AMD att satsa mycket mer på high-end kort

Visa signatur

| i7-2600k @4.6Ghz | GTX TITAN | Asus P8P67 B3 | Antec HCG 900W | 16GB DDR3 | 2TB HDD | 128Gb SSD|
#Framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drewol:

Det här är vad jag vill hända: intels integrerade grafik tar över low-mid grafikmarknaden vilket tvingar nVidia och AMD att satsa mycket mer på high-end kort

Tvivlar tyvärr på det. Av nuvarande trend att avgöra tycks Nvidia och AMD mer sattsa på att konkurera med Intel på den inbyggda grafikmarknaden.
Speciellt AMD som tycks totalt slutat släppa high-end kort. Hur gammal är HD7970 nu?

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem

suck, blir väl en papperslansering då om dom bara släpper "försiktiga volymer." Bra för AMD iallafall om dom hinner kontra med steamroller någorlunda snabbt

Visa signatur

l Lian Li O11 Evo l Ryzen 7800x3d l Asus Rog Strix B650E-F l Lian Li Galahad SL 360 l 32GB G.Skill Trident Z5 6000Mhz cl30 CL9 l MSI 1080TI Gaming X l Samsung 970 evo plus 2tb l WD Black SN850X 2tb l Corsair TX750M 750w l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Tvivlar tyvärr på det. Av nuvarande trend att avgöra tycks Nvidia och AMD mer sattsa på att konkurera med Intel på den inbyggda grafikmarknaden.
Speciellt AMD som tycks totalt slutat släppa high-end kort. Hur gammal är HD7970 nu?

Eh? HD7970 är lite mer än ett år gammalt och både Nvidia och AMD kör hårt på sina high-end kort fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Fan nu blev ja sugen på en I7:a. Känns ju lönlöst att uppgradera systemet i sign, det skulle ju va en ny GPU då isf, men känns som CPU:n flaskar i vissa avseenden redan nu. Blir nog att sälja å köpa helt nytt mkt roligare.

Har samma processor, jag inbillar mig också att jag behöver en i7a, funtar på att beställa en nu.. vet inte om jag orkar vänta till lanseringen...
känns som 1055t börjar hamna bakom, kan inte köra min i närheten av 4ghz längre heller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Har samma processor, jag inbillar mig också att jag behöver en i7a, funtar på att beställa en nu.. vet inte om jag orkar vänta till lanseringen...
känns som 1055t börjar hamna bakom, kan inte köra min i närheten av 4ghz längre heller..

Ja har aldrig lyckats få upp min i 4Ghz Stabilt. H50n verkar inte kyla tillräckligt bra för det. Men de extra 200mhz ger nog inte speciellt mkt. Men ja, den är lite slö ibland, inte i program som är bra anpassade för flera trådar dock, phototshop och premiere som ja jobbar med mkt flyter på som en dröm. Men i spel, som ofta är rätt dåliga på att utnyttja 6 kärnor så blir den seg i jämförelse med intel CPUer Den är nog snarare jämförbar med första gen. i5/i7. (Lynnfield/Clarkdale) Sen drog intel ifrån.

EDIT: Men jag lär vänta Klarar mig ändå ett tag till, spelar bara BF3 nu, och lite random singel player spel ibland. Så behövet är egentligen bara påhittat hehe, då det jag spelar flyter på bra. Men om jag köper vill ja köpa det senaste Ska bli kul att klocka lite intel också, har inte haft intel sen PIII tiden.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Suck, jag som sitter och väntar på att det ska komma bättre integrerad grafik till en ny dator, någon som tror att hd 4000 klarar 60 fps bf3 1280x720 all low? Eller måste jag verkligen vänta på gt 3 eller vad nu haswells gpu heter

Permalänk
Medlem

Kan inte komma ihåg någon gång som jag haft problemet att datorn går i viloläge när jag använder något från en extern disk. Inte direkt så att jag sätter igång en 1½ timme film om jag vet att jag inte kommer kunna se hela och jobbar jag med dokument så sparar jag och stänger ner när jag går iväg.

Tycker dock det är bra att de är öppna med vad problemet är så att de som kommer lida får den informationen i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Helt sant, om du tittar på alla världen datorer har Intels GPUer runt 60% marknadsandel. Laptops säljer idag betydligt mer än desktops, relativt få spelar på sin laptop och i det läget har alla Intels GPUer sedan "HD" serien introducerats (Arrandale, d.v.s mobila Westmere som är den krympta Nehalem) varit fullt tillräckliga.

Personligen ser jag det som en nackdel om en laptop har diskret GPU (och vet att jag är långt ifrån ensam om detta) då en diskret GPU betyder sämre batteritid. Både Intels och AMDs inbyggda GPUer är mer än nog för "vanlig" användning, vissa saker är till och med snabbare med intern GPU då latens mellan CPU och GPU är långt mycket lägre än vad den är med diskret GPU (som dock har långt mycket mer rå kraft vilket är vad spel behöver).

Kapar det här inlägget, men nämde inte du i en föregående nyhet att detta bara gällde Ultra Low Voltage varianterna? Alltså inget som borde drabba oss på SweClockers.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Den borde väl finnas i Intels kretsuppsättning antar jag, så inget av det, beroende på hur man ser det.

Jag som tänkte uppgradera i sommar. :'(

Måste man vänta på en ny stepping på processorn? Herregud vad jobbigt!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Eh? HD7970 är lite mer än ett år gammalt och både Nvidia och AMD kör hårt på sina high-end kort fortfarande.

mhmm slutet på 2011, Nvidia släppte nyligen Titan, lite mindre än ett år efter 680.
AMD har till och med gått ut och sagt att de inte har några high-end planer för enns kanske sissta kvartalet 2013. Samtidigt tycks de slänga ut nya AIO modeller under alla möjliga ologiska kodnamn. Samt PS4, och ryktesvis nya Xbox. Så känns det verkligen som AMD sattsar på annat än high-end grafikkort.
Samma på Nvidia sidan som slänger ut en ny Tegra varje halvtimme.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem

Jag ville också uppdatera min rigg i sommar, men som vissa andra här vågar jag vägra vara försökskanin.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se hur bra de snålaste processorerna kan skaka om tabletmarknaden.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Echelon:

Suck, jag som sitter och väntar på att det ska komma bättre integrerad grafik till en ny dator, någon som tror att hd 4000 klarar 60 fps bf3 1280x720 all low? Eller måste jag verkligen vänta på gt 3 eller vad nu haswells gpu heter

Bättre å sattsa på AMD då. 5800K klarar nog bf3 på low.
http://www.sweclockers.com/recension/15919-amd-a10-5800k-och-...

Kommer ju nya CPUer nu också med HD8XXX grafik.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wifi:

Jag ville också uppdatera min rigg i sommar, men som vissa andra här vågar jag vägra vara försökskanin.

Jag förstår vad du och många andra menar men jag har väntat tillräckligt. Min Q6600 är så pass gammal och jag tänker inte vänta mer än ett halvår till innan Intel får tummen ur r*ven och släpper en ny revision. Jag var 100% inriktad på att jag skulle uppgradera i sommar och det tänker jag fortfarande göra.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jenka27:

Kapar det här inlägget, men nämde inte du i en föregående nyhet att detta bara gällde Ultra Low Voltage varianterna? Alltså inget som borde drabba oss på SweClockers.

Sa att det är bara ULV som har syd-bryggan inbyggd (är ett SoC) och denna bug därmed påverkar själva CPU-kretsen. Nu verkar det även som denna bug finns i styrkretsen för "vanliga" Haswell, så den påverkar alla. Skillnaden är att du kan byta moderkort om problemet ställer till det för dig om du inte har en ULV CPU.

Naturligtvis finns möjligheten att detta orsakas av en bug i själva CPUn och påverkar därmed alla varianter, men har svårt att se varför en sådan bug bara skulle visas sig för USB3 och inte andra saker.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Ja har aldrig lyckats få upp min i 4Ghz Stabilt. H50n verkar inte kyla tillräckligt bra för det. Men de extra 200mhz ger nog inte speciellt mkt. Men ja, den är lite slö ibland, inte i program som är bra anpassade för flera trådar dock, phototshop och premiere som ja jobbar med mkt flyter på som en dröm. Men i spel, som ofta är rätt dåliga på att utnyttja 6 kärnor så blir den seg i jämförelse med intel CPUer Den är nog snarare jämförbar med första gen. i5/i7. (Lynnfield/Clarkdale) Sen drog intel ifrån.

EDIT: Men jag lär vänta Klarar mig ändå ett tag till, spelar bara BF3 nu, och lite random singel player spel ibland. Så behövet är egentligen bara påhittat hehe, då det jag spelar flyter på bra. Men om jag köper vill ja köpa det senaste Ska bli kul att klocka lite intel också, har inte haft intel sen PIII tiden.

Kan inte höja min ett snäpp till ens gång då blir det ostabil!
Spelar i princip också bara Battlefield 3 och för min del blir nog det här ett köp då jag skulle höja mitt lägsta fpsvärde med minst 10fps!
Kommer ju aldrig glida under 45 fps i Ultra på t.ex Firestorm då längre

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

Shiiiiit!
Jag var sååå inställd på att uppgradera till sommaren 😞
...jag hoppas att allt annat går i lås och att det inte kommer mer trubbel, detta kan jag nog leva med trots allt ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Den där USB3 buggen är dock inte så farlig, hur ofta kommer man stöta på den liksom?

Men intel vill ju inte göra en halvfiasko lansering kanske

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305