John Gibson: "Call of Duty förstör en hel FPS-generation"

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4UWR:

Jag har alltid köpt ett nytt cod varje år då dom kommit ut sedan cod 2. Köper dom bara för singelplayer kampanjen då dom alltid har en riktigt grym story med mycket som händer osv. Multiplayern är dock en annan historia. Värsta skiten i världen. Bara en massa ragande fuskande p12or.

Det är ganska roligt hur mycket smaken kan skilja sig från person till person. Jag tyckte att storyn i single player i MW2 var anpassad för P12 och har efter det aldrig ens tittat åt serien.
Jag har dock inte testat multiplayer-delen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

q2 och q3 ftw

synd att tråkiga cs världen tog över..
gissar att quake var för svårt för nya spelare därför valde dom cs...

Permalänk
Medlem

Det är för mycket hitscan utan rekyl, för lite projektiler, för långsamt och för lite rörelse-element att lära sig i dagens förstapersonspangarare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dougremer:

ÄNTLIGEN NÅGON SOM FÖRSTÅR! DET DÄR JÄVLA HOPPANDET!
Vem fan hoppar med 20 kg rustning på sig, tröttar ju ut dig som bara fan. Men neeee, det behövs tydligen....

Vissa vill ha realistiska spel.
Vissa vill ha kul spel.
Vissa tycker att deras smak är den ända acceptabla.
Vissa vill ha spel där det krävs erfarenhet.

Spelbolagen vill inte ha någonting annat än pengar.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Call of Duty är spelindustrins motsvarighet till Lady Gaga och all annan "lätt lyssnad musik".

Det är varken rätt eller fel att gilla det, varför ta allt så seriöst? Man har väl ett val som individ att välja vad man vill spela och inte spela.

Med det sagt så spelar jag inte call of duty eller lyssnar på lady gaga.

Fast Lady Gaga är ju en väldigt begåvad pianist och kompositör som skrev låtar åt andra innan hon själv gav sig in i det helt och släppte sin första skiva

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Battlefield är helt klart ett värdigt FPS-spel fortfarande även om det håller på att CoD-ifieras.
Angående att hoppa så har jag aldrig haft det problemet i något spel om man inte räknar med just CoD där "dropshot" är i mitt fokus.

Att någon hoppar omkring som en idiot i till exempel Battlefield 3 förstår ju bara för personen i fråga som inte kan sikta för 5 öre mitt i ett hopp och blir en lätt måltavla så hur tänker du där?

Vi kan gå in här o nu, jag kommer hoppa runt, försök träffa mig..:)
Jag kommer hoppa tills du tömt magget, sen dyka ner mot marken och få dig med några skott...sen upp på bena och fortsätta hoppa..
De kan inte sikta, men bf3 är så pass enkelt så när de väl landar från hoppet, så hinner de mata ut 30 skott innan de hoppar igen, och få dig..
och nej de är inte enklare o träffa folk som bunnyjumpar Eller kanske du fortfarande tror du träffar.. men bunnyjumpar man så blir man inte träffad av skotten lika enkelt.. buggar väl upp hitboxen..

Skrivet av Fredras:

Varför hatar alla BFBC2? Visst det är helt jävla värdelöst på PC, men på konsol tyckte jag att det var riktigt roligt att spela. BF3 förstår jag dock. Alla spelar Metro, Close Quarters och den där jävla Canals banan.

Jag snackar om PC såklart... Personligen tycker jag inte ens FPS borde göras för konsol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredras:

Varför hatar alla BFBC2? Visst det är helt jävla värdelöst på PC, men på konsol tyckte jag att det var riktigt roligt att spela. BF3 förstår jag dock. Alla spelar Metro, Close Quarters och den där jävla Canals banan.

BFBC2 på konsol är helt fantastiskt bra. Lirar det fortfarande när man har blivit förbannad på BF3.

Största anledningen stavas team play. Som ett exempel så syns inte K/D ration vilket innebär att man inte hakar upp sig på det hela tiden. Sen så är det färre saker att låsa upp vilket innebär att när man har låst upp allting så folkuserar man istället på att spela med de vapen som finns och på så sätt bli skicklig på dessa istället för att hela tiden sukta efter nästda nya vapen, attachment etc.

BF3 är på så sätt en stor besvikelse. COD satte tyvärr för djupa spår i spelet

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Medlem

Quake 3 Arena.. Just saying

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Enkelt och snabbt, precis vad jag vill ha!

That's what she said.

Hmm tycker Quake, UT, Half-Life etc var snabba och enkla, samt skotten landar där man siktar och man kunde inte sta still och campa...

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

ägarna av de som tar fram spelet cod är nog där problemet sitter, vågar ja gissa att VINSTEN efter allt är betalat och klart är miljarder dollar på bara senaste 2 spelen ? en hel serie så urmjölkad att du kan med en Pentium 3:a spela ett nytt spel 2013... hemskt att se utvecklingen

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

http://www.quakelive.com/ inte mer än så. Hade varit fruktansvärt skoj att se CoD-folket ge sig på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av dougremer:

ÄNTLIGEN NÅGON SOM FÖRSTÅR! DET DÄR JÄVLA HOPPANDET!
Vem fan hoppar med 20 kg rustning på sig, tröttar ju ut dig som bara fan. Men neeee, det behövs tydligen....

Precis...
Man hade ju åtminstone någon uthållighets mätare i bf2...du kunde typ hoppa 2-3 gånger, men sedan kunde du inte springa på ett tag...
Bf3 var de bara tvungna att ta bort de med..
Man kan ju lika gärna ta bort SPACE i bf3 och fixa så att W automatiskt får dig att hoppa framåt...varför fixa 2 scripts för att både gå och springa.. Sätt in kaninfötterna direkt vafan..

Permalänk
Medlem

Visst finns det negativa saker om CoD-serien men det finns också massa positivt.

Själv tycker jag nyare CoD är en skön blanding mellan realistiskt/snabbt hoppa runt och skjuta spel.
Jag har BF3 och tycker det är för segt, alla sitter i ett hörn var på gigantiska kartor och hoppas på att se någon att skjuta.

2 saker jag stör mig på i CoD är att man måste spamma shift för att fortsätta springa + att gubbjäveln måste ta tag med händerna och klättra för att komma över en trottoar.

Jag har provat Tribes Acsend som är lite mer "fast phased" men gillar inte hela jetpack grejen. Får gärna komma ett nytt Quake/Unreal Tournament som håller i flera år.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tycker mw2 va roligt, spelade det ganska många timmar. Och det va galet stor skillnad på dom som va bra och inte...
Sjukt störande med så mycket fusk bara.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av swesen:

Det jag menar är att spel går ifrån, "Hard to learn, hard to master" till "Easy to learn, hard to master" (som jag gillar), till "Easy to learn, easy to master" (CoD). Allting ska alltid va så lätt och när en ny spelare sätter sig vid ett nytt spel så ska han vara "ultimate mega warlord haxor pro master!!!1!!111" direkt. Jag tycker det är kul att jag spelat ett spel i över 3 år med ca 2300 matcher och fortfarande inte är bättre än snäppet över medel, och det är troligen därför jag fortfarande spelar det och inte fortfarande spelar CoD4 där jag troligen kunnat vara med i ett sämmre e-sports lag när jag spelade som mest.

Då är vi nog på samma sida ungefär. Sen borde det helt klart finnas plats för spel som är svåra att lära sig och svåra att bemästra. Det bästa exemplet är väl antagligen EvE som är halvt omöjligt att lära sig och halvt omöjligt att bli bra på men är man bra så har man respekt, i alla fall av de andra som spelar EvE.

Edit: Jag kom precis på att första Quake nog passar perfekt som ett spel som är lätt att lära sig och svårt att bemästra. Eller ja, många av den typen av enklare arena FPS.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tycker detta klippet passar in rätt bra i denna tråden.

http://www.youtube.com/watch?v=KbTtsezso4Q

Visa signatur

Asus P8P67 EVO | i5 2500k @ 4.7 GHz | 8 GB Vengeance 1600 MHz
GTX 560 | Corsair Force 3 60 GB | 3 TB HDD
Fractal Design ARC | Corsair H-80 | Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag tycker John Gibson har delvis rätt, visst har spel fördummats och förenklats allt för mycket, så som cod, lol och wow t.ex. Men jag tycker inte att det riktigt har förstört hela FPS-generationen. Ett mer skill-krävande spel är något jag föredrar, för visst är det kul att ens "träning" ger resultat, men jag vill även kunna hoppa in i ett spel och bara spela lite casual utan att behöva bli stompad på av de som är duktiga.

CS 1.6 är ett spel jag tycker är riktigt bra, visst är det gammalt men det är välbalanserat, man måste kunna aima och ha taktiskt tänkande för att bli bra.

CS:GO är ett försök till att återuppliva counter-strike äran, vilket jag tror det har gjort lite. Jag tycker om spelet, det är lite utav en blandning mellan cs:s och 1.6. Jag hoppas att detta spel utvecklas vidare åt rätt håll.

CoD, ett spel där du kan hoppa in vart som helst och vara lika bra som alla andra och bara ha kul(till en viss del), vissa är bättre än andra, men själva gapet mellan noob och pro är väldigt litet.

BF3 är något mellanting av dessa, och det tycker jag är kul att spela, det är inte helt fördummat, men nästan. Man märker när någon är lite bättre.

LoL, en väldigt förenklad variant av dota, nu har jag inte spelat original dota från wc3 tiden speciellt mycket, men jag tycker detta spel är lite för förenklat(om man jämför med dota 2) för min smak. Det finns dom som är riktigt duktiga, men jag tror inte att det är något jättegap mellan en medel/bra spelare och en professionell spelare.

Dota 2, ett roligt spel där man behöver erfarenhet för att bli bra.

Permalänk
Medlem

Red Orchestra 2 är fantastiskt bra spel. Det är ett väldigt taktiskt spel och väldigt svårt. Det är ett spel som kräver tålamod. Har lirat nästan 100 h på det och älskar det!

Call of duty tillåter inte ens modding vilket gör mig jävligt arg.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Helt rätt. Red Orchestra är vad ett FPS bör vara.

tomt på folk?

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Medlem

Jag har spelat alla COD-spelen(de stora titlarna) och då endast SP-kampanjen. Det har hänt någon gång att jag provspelat MP och blivit smått förvirrad av upplägget. Jag kommer ifrån CS-skolan när det kommer till multiplayer-shooters, kanske gör det att jag har svårt att för att uppskatta den mer "twitchiga" spelstilen. Behållningen med COD för mig är just den överdrivna bergochdalbanestilen i kampanjerna, även om jag aldrig fattar vad fan det är frågan om i "storyn". Det är alltid helt oviktigt och allt för fragmenterat för att jag skall bry mig.
När det kommer till John Gibsons argument kan jag inte låta bli att le. Det är klart att han är protektiv när det kommer till hans egna titlar men det han beskriver är inte precis en trend som är exklusiv för FPS-spel. Allt skall gå snabbare och lättare i hela samhället, och går vi tillbaka till ett äldre medium eller äldre teknik så tycker vi att det är förlegat, långsamt och ineffektivt. Det är en del av konkurrensen som man inte kan göra mycket åt. Visst finns det säkert de som uppskattar den spelstil som han förespråkar och kanske är jag en av dem på sätt och vis, men jag tror att det är ett misstag att gå ut i pressen och gnälla såhär. Jag har spelat FPS-er som påstått sig vara "realistiska" och det är också ett misstag, vill jag påstå.

Jag spelar inte spel som försöker uppnå realism, det jag söker när jag spelar spel är hyperrealism. En förhöjd verklighet. Vem bryr sig hur snabbt det egentligen går att sikta ned längst pipan på ett gevär, det är väl helt ointressant. Även om spelen porträtterar våld och dödande så handlar inte spelen om det egentligen, inte för mig iaf. Det handlar om att vinna, som med alla andra spel. Det handlar om att vara först, om att lära sig spelreglerna och vinna genom att vara snabb och duktig nog att inte förlora(dö). Visst kan realismen av att gevärsfattningen tar sin tid, vara en spelregel som tillför något till spelupplevelsen och nerven, men om det är det enda attraktionen spel som RO har att komma med så tror jag att det kan kvitta.

Det som har hänt och det som händer hela tiden är att saker standardiseras. En slags evolution där det som är bra och funktionellt premieras. Det finns alltid nostalgiker som håller fast vid det gamla av en eller annan anledning men jag tror att i spelens Darwinism är det en väldigt begränsad marknad.

Fördummande är inget jag tycker är bra, men att gnälla på att lättillgänglighet är problemet tycker jag är fånigt. Ge oss nya spelmekaniker eller en bra story som vi kan leva oss in i och bry oss om.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem
Skrivet av dougremer:

ÄNTLIGEN NÅGON SOM FÖRSTÅR! DET DÄR JÄVLA HOPPANDET!
Vem fan hoppar med 20 kg rustning på sig, tröttar ju ut dig som bara fan. Men neeee, det behövs tydligen....

Det är ett spel och inte en simulator. Det är att man inte kan hoppa och röra sig fritt som förstör dagens spel. Det ska vara kul att spela, krig är då fan inte kul!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Håller med till 100 % inte roligt med spel som kör på motorer som är från 2000.

Felet ligger ju inte i att att den ursprungliga spelmotorn är gammal. Alla spel som kräver riktig skicklighet är byggda på gamla motorer.

Permalänk
Medlem

Jag ser faktiskt inga problem. Det jag gillar med t.ex. COD är att jag kan ta "semester" från spelandet ett par månader, komma tillbaka och fortfarande ligga i någon slags topp, vilket ju också gör spelet kul. Det är ingen simulator utan ren jävla glädje. Att det är lite random om jag dör eller någon annan dör emellanåt, och saker är obalanserade är jag för gammal för att lägga någon livsviktig tyngdpunkt på.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Köpte Blops 2 när det kom och det var det första cod-spelet jag köper och jag har spelat det lite grann, tycker det är ganska roligt till och med. Nerdummat är det också, känns verkligen som att man inte behöver sikta alls om man jämför med t.ex CS. Samtidigt kan jag också tycka att det inte nödvändigtvis behöver vara något negativt eftersom det är just ett datorspel, och poängen är ju faktiskt att man ska ha roligt, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patienten:

tomt på folk?

Det är inte tomt på folk. Finns flera 64 spelar servrar som alltid e folk på

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

MW2 var fett bra imo, enkelheten är det som gör det roligt för min del i det spelet. Bara att hoppa in, springa runt och knäppa p12or när man vill koppla av. Särskilt om man har andra saker att göra och kanske inte har tid att sitta och spela samma match i timtal. Då är det skönare med ett snabbt, enkelt fps där varje match tar ca 10min. Sen beror det ju självfallet på vilken nivå man vill spela.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Håller med till 100 % inte roligt med spel som kör på motorer som är från 2000.

Motorn är det inget fel på, då skulle den inte användas dessutom har IW engine uppdaterats genom åren....hur länge användes inte Quake-motorn (som dock är grunden för IW Engine) i spel eller Source som används än idag med sina 9 år i ryggen

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Håller med till 100 % inte roligt med spel som kör på motorer som är från 2000.

Intressant argument som det vore ännu mer intressant om du utvecklade (hur en spelmotor kan hänga ihop med hur pass roligt ett spel är). Misstänker att snedvridna värderingar är med som en faktor i ditt resonemang.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Patienten:

tomt på folk?

Finns hur mycket folk som helst som spelar... och nu börjar mod communityn komma igång och redan har det släppts riktigt nice kartor...
och inom kort så kommer en pacific mod plus en vietnam mod... och kort efter den en ww1 mod...

Har själv börjat spela de mer och mer igen och tycker många andra fps spel börjar bli tråkiga.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|