AMD Kaveri får minneskontroller för GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Det är ju det jag pratat om hela tiden om optimeringar bla firmware, microkod, ny stepping, bättre turbo funktioner och det i kombination med snabbare minne och högre frekvens så kommer det göra en hel del totalt sett.
Sen att Trinity kunde haft allt det här från början kan jag väl hålla med om men huvudsaken är ju att det går framåt.
Strömbesparingarna dom lyckats med imponerar nästan ännu mer på mig och borde vara storsa vinster i t.ex. i en HTPC.

Du vet att firmware betyder mjukvara va? Det de sagt (som NDA löpte ut på nu idag) är att de tog med sensorvärden för temperatur i beräkningen för turbofunktionen. Som jag antar i princip sitter helt i UEFI/BIOS (även kallat firmware på andra plattformar) vilket jag själv redan beskrivit i inlägg över två sidor i den här tråden. Microcode som sådant har de inte rört. Du får ju tänka på att vi inte kör någon ren CISC längre och allt internt liknar RISC. Att ändra på frontend är ganska stora saker de hade sagt om de gjort. De har helt enkelt inte ändrat hur den hanterar några instruktioner även om du i någon mån kan det med microcodeuppdateringar (kommer via BIOS normalt sett inte kisel). När jag tidigare sagt att det rörde sig om det så talade du ju emot detta. Turbo har med frekvenserna att göra, något som du menade inte räckte för skillnaden, prestandan klock för klock är densamma, stänger du av turbo, klockar två system med samma frekvens, ställer gpuerna på samma frekvens så finns det inget som talar för att prestandan vore något annat än den samma mellan Richland och Trinity. Du har hela tiden velat få det till att vara något bättre än det är.

Turbofunktionen är sånt som fungerar dåligt hos AMD traditionellt och fungerat olika på olika moderkort.

Vet du några HTPC/M-ITX-brädor till FS1r2? I så fall kan jag hålla med om att det är intressant, annars inte mer än förut. (Det finns givetvis moderkort till inbyggnadsbruk osv, men för konsumenter och hembyggare, och tillgång på chip är en annan fråga.)

Permalänk

Ja firmware är mjukvara har inte påstått nåt annat.
Ja dom har uppdaterat microkoden men den har väl mer och göra med strömförbrukningen och frekvenserna har inget med själva arkitekturen eller liknande att göra.
Att den hanterar frekvenserna och turbo bättre är ju stor anledning till att dom kan höja frekvenserna också vilket är en stor anledning till varför du förbättrar prestandan mycket.
Det jag nämner har inget med klock mot klock att göra utan jag snackar om helheten.
Det jag sagt emot ang turbo är ju ökningar i stil med 12% skulle vara med turbo inräknat för då skulle det vara betydligt mer.
Har man förbättrade turbofunktioner så blir det ju även förbättrat på Desktop varianten vilket säkert kan få upp turbofrekvens på kanske närmare 1ghz eller nära åtminstone och då kan du nog få en rejäl boost där precis som på dom bärbara. Dvs mer än mina 20% som mer varit beräknat på ett snabbare minne än ökade frekvenser från min sida. Sen kan jag inte se varför dom skulle använd turbo helt plötsligt på Richland och inte använt turbo på Trinity när dom testat.
Sen har ju har det ju inte handlat bara om prestanda utan alla optimeringar dom gjort för strömförburkning och att du kan para ihop med nyare grafikkort bla ler ju några exempel på det jag menat hela tiden med att jag anser att det varit mer än en revision. Allt handlar inte bara om prestanda.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Ja firmware är mjukvara har inte påstått nåt annat.
Ja dom har uppdaterat microkoden men den har väl mer och göra med strömförbrukningen och frekvenserna har inget med själva arkitekturen eller liknande att göra.
Att den hanterar frekvenserna och turbo bättre är ju stor anledning till att dom kan höja frekvenserna också vilket är en stor anledning till varför du förbättrar prestandan mycket.
Det jag nämner har inget med klock mot klock att göra utan jag snackar om helheten.

Du har hela tiden velat göra sken av att den generella prestandan är mycket bättre än hos Trinity, i stil med de helt nya generationer med arkitekturförändringar brukar ge.

CPUns microcode har inget att göra med strömförbrukning eller kontrollerar vilken frekvens den kör. Det brukar uppdateras för att fixa udda fel som inte drabbar normal användning. Den kan styra hur den ska göra med vissa instruktioner då man kan köra dem via microcode – alltså långsammare än när cpun stödjer och kör grejerna rakt av, men inte hur hårdvaran gör med instruktioner den skickar vidare och kör inne i exekveringsenheterna. Errata-rättningar alltså. De pratar visserligen om en integrerad mikrokontroller, och den har absolut inte att göra med CPUns Microcode. Microcode-uppdateringar får du säkert till Trinity också med samma moderkort/BIOS|UEFI. Turbofunktionen har bevisat sig vara mycket beroende på moderkort/bios och den finns ännu inte helt i processorn. T ex kunde du gå runt TLB-buggen med (microcode) BIOS-uppdatering. Det är absolut ingen optimering av behöva gå runt hårdvarufunktioner. Du har snackat om optimeringar i processorn och grafikprocessorn och du har snackat om höga generella siffror riktigt så är det inte.

Permalänk

Ja men du uppfattar det hela som jag menar att det är mycket bättre prestanda vid samma frekvens och det har jag aldrig påstått. Isf har du missförstått mig utan helheten av alla optimeringar gör det snabbare. Det är bättre prestanda pga alla optimeringar och frekvensökningarna är ju ett av sakerna och där är vi överens men det är mer än bara frekvensökningar och det var det jag ville ha sagt från första början. Som sagt allt handlar inte om prestanda.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Vi vet att A10-6800K kör i 4.1GHz basfrekvens med 4.4GHz turbo och att grafikprocessorn kör i 844MHz. Visst kan du överklocka, men det kan du på A10-5800K också.

Nytt inlägg eftersom du redigera det förra efter jag läste det. Självklart benchades det under de bästa förutsättningarna. Du kan inte ta AMD-siffror och sen lägga på massor utöver det. Om nu siffrorna är från AMD-material som ännu inte är offentligt. Det är i praktiken inte mer än frekvensändringar.

Permalänk

Nej A10-6800K har 4.1GHz som basfrekvens
Om nu A10-6800K skulle benchmarkas efter bästa förutsättning med turbo så får man isf ha samma resonemang med benchmark för A10-5800K också och då är det fortfarande 12% och sen med snabbare minne så får du resterande minst 8% iaf.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Ja men du uppfattar det hela som jag menar att det är mycket bättre prestanda vid samma frekvens och det har jag aldrig påstått. Isf har du missförstått mig. Det är bättre prestanda pga alla optimeringar och frekvensökningarna är ju ett av sakerna och där är vi överens men det är mer än bara frekvensökningar och det var det jag ville ha sagt från första början. Som sagt allt handlar inte om prestanda.

Nu är turbo-funktionstrimning och frekvensökningar helt olika saker? Det ena är ju medlet för det andra. Och det ger inte mer prestanda, den har bara kunnat vara lite aggressivare, fast på desktopmodellen handlar det om några hundra MHz så vet inte riktigt vad du tänker få prestandan ifrån. Inte ifrån att den kör i turboläget mer iaf.

Sen har du flera gånger försökt få det till kiselförändringar bland annat drev du länge att det skulle vara ny GPU eftersom du inte kunde läsa vad AMD själva sagt om prestandan.

Permalänk

Jag har inte sagt nåt om kiselförändringar och med ny GPU menade jag annan MODELL som jag sagt flera miljoner gånger nu.
En ny HD8000 serie är en ny GPU för mig även om det är omdöpta namn.
Att den har optimeringar för lägre strömförbrukningar och högre frekvens är ju några exempel på att det är en ny GPU för mig eller egentligen vill jag väl använda APU i det fallet eftersom det gäller både CPU och GPU delen.
Annan GPU för dig är en annan kisel, arkitektur, kärna elelr vad du nu vill kalla det och det är en helt annan sak än vad jag menat och det har jag försökt förklara. När ska du förstå att jag snackat om MODELL och inget annat. Aldrig pratat om högre IPC, annan kärna, arkitektur, whatever vad du försökt få det till. Allt det är samma som Trinity och har inte sagt nåt annat. Kanske har verkat så men det är inte så jag menat iaf.
Men eftersom du fastnat så mycket i vad jag från början sa så har vi fastnat i en oändlig diskussion om det fast jag försökt förklara vad det var jag menade.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Det är en ny GPU om det är "mer än frekvensförändringar" och de inte räcker för att förklara det enligt dig, men nu räckte ju det. Hela ditt tjat är en efterhandskonstruktion. Är det samma kisel så är det samma gpu.

Permalänk

Jag anser att det är mer än frekvensändringar som jag sagt hela tiden.
För dig är 6670D och 6570D t.ex samma GPU men för mig är det 2 olika GPU.
Jag kanske skulle använt modell från första början men det var iaf så jag menade med ny GPU och inte ny kisel eller nåt annat du fått för dig.
Har sagt det miljoner gånger nu och kommer fortsätta säga det till du fårstått att jag snackar om olika modeller.
Vet mycket väl att GCN kommer först vid Kaveri och har inte påstått nått annat.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Om nu A10-6800K skulle benchmarkas efter bästa förutsättning med turbo så får man isf ha samma resonemang med benchmark för A10-5800K också och då är det fortfarande 12% och sen med snabbare minne så får du resterande minst 8% iaf.

De kör självklart benchmarks med så snabba minne som den stödjer. Vill du klocka kan du fortfarande göra det på Trinity av gamla serien. 12% ökning i 3DMark 11 (eller min gissning om 10-15%) är fullt rimligt för 300/200MHz mer CPU, 844MHz – 44 MHz mer – GPU och 14% mer minnesbandbredd. Vill du sen ha snabbare minnen än systemet stödjer officiellt så går det bra på tidigare 5000-serien också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Jag anser att det är mer än frekvensändringar som jag sagt hela tiden.
För dig är 6670D och 6570D t.ex samma GPU men för mig är det 2 olika GPU.
Jag kanske skulle använt modell från första början men det var iaf så jag menade med ny GPU och inte ny kisel eller nåt annat du fått för dig.
Har sagt det miljoner gånger nu och kommer fortsätta säga det till du fårstått att jag snackar om olika modeller.
Vet mycket väl att GCN kommer först vid Kaveri och har inte påstått nått annat.

Prestandan kommer ifrån frekvensökningar, att turbon är mer tillförlitlig är givetvis bra, men prestandan kommer ifrån bas och turbofrekvenserna.

Permalänk
Medlem

Nu måste jag gå och äta, men du kan säkert hitta någon annan att bråka med under tiden.

Permalänk

Det är inte många moderkort som stöder ens 2133mhz för Trinity då den vägrar starta med den frekvensen.
Det är en av förbättringarna i Richland också där det kommer stödja den hastigheten men kan hända de behövs nya moderkort också.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Prestandan kommer ifrån frekvensökningar, att turbon är mer tillförlitlig är givetvis bra, men prestandan kommer ifrån bas och turbofrekvenserna.

Ja har inte påstått nåt annat heller men det jag säger emot är att det enbart är det.
Du har ju bas och turbofrekvenser på både Trinity och Richland så det är ju absolut ingen skillnad där.
Jämför du A10-6800K med turbo mot A10-5800K med turbo så blir det ju ingen skillnad mot om dom skulle benchat utan turbo på båda.
Däremot så behöver det ju mer tester för mer exakta sifffor då det kan variera beroende på vad man gör för nåt men ger en fingervisning iaf.
8% av prestandaökningen är från frekvensökning iaf så är ju inte orimligt med 4% kommer från optimeringar av resternade %.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Det är inte många moderkort som stöder ens 2133mhz för Trinity då den vägrar starta med den frekvensen.
Det är en av förbättringarna i Richland också där det kommer stödja den hastigheten men kan hända de behövs nya moderkort också.

Finns en uppsjö recensioner och benchmarks på webben där de kör DDR3-2133 överklockat eller högre, så väl som många användare på alla forum. Richland kör den hastigheten automatiskt genom att kolla SPD-tabellen, så du behöver inte höja frekvensen.

Permalänk

Ja det fungerar med vissa kort bla Asus brukar snabba minnen fungera bra på.
Fungerar inte på ett Gigabyte jag försökt få igång 2133mhz på iaf.
Sen så ger det knappt märkbar ökning heller mellan 1866mhz och 2133mhz utan största ökningen är upp till 1866mhz.
På min Llano ger det knappt nån ökning över 1600mhz ens eftersom den inte stöder högre än det även om det går att få igång det och få ut några enstaka % extra så är det inte lika stor ökning som Trinity får mellan 1600 och 1866mhz.
Så jag väntar mig en större ökning mellan 1866mhz och 2133mhz på Richland eftersom den officiellt ska stöda det med ny minneskontroller. Ännu en av alla optimeringar jag pratar om. Som sagt jag pratar om helheten för hela APUn där små optimeringar kan göra mycket.
Snabbare minne gör ju vissa program snabbare med som är beroende av snabbt minne med så där lär vi se dom största prestandaökningarna förutsatt att man då kör med 2133mhz minne. Men mest märks det snabba minnet av på GPU delen såklart.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Bortförklaringar. Du talade om större förändringar eftersom du inte fick ihop siffror som du läste ut fel vad de betydde och talade i generella termer om siffror för 3Dmark. Bedömningen att det i stort sett var samma kisel, samma design med en ny revision och förbättringar i tillverkningstekniken tillsammans med BIOS-uppdateringar avfärdade du.

Det beror i huvudsak på variationer i processorn, moderkortens överklockningsfunktioner osv om du kan köra de äldre varianter i högre frekvenser. Förr på S775 t ex så höjde Intel både FSB och minneshastigheten (med nya chipset), AMD har förr ökat stödet för minnen på samma arkitektur.

Optimeringar måste du delvis backa om, dels pratar du om optimeringar av APUn som inte skett dels är det ingen bra beskrivning, de har inte rört kiseln till gpun, de har enbart tagit med dess temperatur (sensorn fanns där) i beräkningarna för när du ska köra turbo eller inte. S3 och S4-funktionerna är möjligen en funktion från mindre förändringar på kiseln samt mjukvara. Sen har du face-login, webbkamera-gester, screen-mirror osv som ingick i plattformsuppdateringen. När det gäller minneskontrollern så har de inte tagit ut en del och satt in en ny som ersättare. Prestandan är den samma. Det är smärre ändringar och i huvudsak så är det testning som garanterar den högre hastigheten tillsammans med förbättringar av tillverkningsprocessen och egenskaperna transistorerna får under den, vilket inte riktigt är en del i själva designen som fabriken får. Där måste de testa sig fram beroende på vad det är för typ av kretsar de tillverkar. Kemin där är komplicerad. Man kan även vara inne i "layouten" och förbättra vissa egenskaper utan att ändra arkitekturen. Smärre ändringar som inte ändrar hur den behandlar data inne i kärnorna osv är normalt sett en revision.

Permalänk

Dom optimeringar jag nämnt har skett men du pratar om kiselförändringar och gud vet vad om saker jag aldrig påstått så finns inget att backa från.
Har aldrig påstått nått om det är ny kisel eller nåt annat du fått för dig.
Jag har aldrig sagt att det är stora förändringar heller utan bara att det är mer än att bara kallas en revision som jag förklarat hela tiden.
Men det verkar inte gå att prata med dig eller iaf så pratar vi inte samma språk uppenbarligen för du fattar inte alls vad jag menar.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Dom optimeringar jag nämnt har skett men du pratar om kiselförändringar och gud vet vad omn saker jag aldrig påstått.
Har aldrig påstått nått om det är ny kisel eller nåt annat du fått för dig.
Jag har aldrig sagt att det är stora förändringar heller utan bara att det är mer än att bara kallas en revision som jag förklarat hela tiden.
Men det verkar inte gå att prata med dig.

Men faktum är att skillnaderna är mindre än en revision. Ny mikrokod behöver du inte göra en ny revision för att köra. Du kan fortsätta skylla dina tidigare uttalanden på att du är inkompetent i ämnet och använde fel termer i början, eller att du är dålig i svenska. Men faktum kvarstår, du påstod något helt annat i början av tråden än du vill kännas vid nu. Men det är fortfarande uppenbart att du trodde att 6800K skulle bli 40% snabbare än 5800K, sedan kan du skylla på språkförbistringar hur mycket du vill.

Tips till både dig och Petterk: Lägg ner diskussionen. Ni vet båda två vem som har rätt, vem som fått ändra sig och försöker släta över det, det vet jag och andra som läser tråden också. Det är bara meningslöst att diskutera det så som det görs här.

Permalänk

Ny microkod, bättre strömhantering, bättre turbofunktioner, ny GPU serie (även om det är omdöpta kort), högre frekvenser, stöd för snabbare minne. Mycket små förändringar men för mig är det mer än en revision iaf.
Sen om ni inte tycker det får stå för er men det är iaf vad jag anser.
Jag uttryckte mig fel i början och har i nån vecka nu försökt förklara vad jag menat från första början men det verkar inte hjälpa.
Ja jag nämnde 40% i början och den som följt tråden vet om att jag backat från det sen länge tillbaka så det är inte det diskussionen handlar om från min sida iaf och det är det ända jag har ändrat mig på. Oavsett vilken procent det är så anser jag fortfarande det är mycket små optimeringar som gjorts som gör att det är mer än enbart frekvensändringar och mer än en revision och det är det jag velat ha sagt hela tiden. Har inte ändrat mig i nånting annat än att jag var lite för optimistisk med det där 40% från början och det är det ända jag tagit tillbaka och kommer ta tillbaka.
Sen om man nu tycker jag inte är kompetent nog så har jag hållt på med datorer i 30 år och det är nog mer än många här.
Däremot så är jag kanske inte lika bra som er på uttrycka mig och därför blev det missuppfattningar som jag försökt förklara länge nu vad jag menat och försökt förklara mer hur jag tänker och då får ni det till att jag ändrat mig men det är fel.
Anledningen till att jag överhuvudtaget nämnde upp till 40% från början var för att jag både uppfattade det som det AMD sa och många sidor har uppfattat det likadant med så det är inte bara jag. Men det är ju ingen anledning och diskutera det då jag backat sen länge från det. Men i övrigt så har jag inte ändrat mig på nånting annat än att jag formulerat mig annorlunda för att ni ska förstå hur jag tänker.
Den diskussion vi haft länge nu har ingenting med dom där 40% att göra som jag nämnde i början och jag har släppt den diskussionen sen länge tillbaka men det är ni som tar upp det hela tiden.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Du har hela tiden talat emot att det rört sig om en ny revision med liknande prestanda, samma prestanda klock för klock. Att det inte skulle vara något mer än frekvenshöjningar som gav prestandan. Vilket du fortfarande i någon mån försöker argumentera emot eftersom du svarar på de punkterna och skriver om det och försöker tala om några allmänna optimeringar som till stor del inte skett. Microcode har ingenting med prestandaskillnaderna att göra.

Givetvis får även äldre Trinity Microcode-uppdateringar och det är något man gör för att inte behöva fixa och göra förändringar i kiseln, en revision kan faktiskt fixa en del sådana buggar. En revision är ju en ny tape-out. Fast man byter inte ut hela delar alltså komponenter (en krets består av olika funktioner som utvecklas separat eller i samverkan med varandra). Misstag och mindre prestandaproblem (med tillverkningen) är det man normalt rättar till i en revision. Att man förbättrar förmågan att överklocka är inget konstigt, men man lägger inte in förbättringar i arkitekturen, nya förmågor och funktioner kan dyka upp av att de helt enkelt börjat fungera och kan skeppas påslagna dock.

Dual graphics med GCN beror helt på nya catalystdrivrutiner. Catlystdrivrutinen behöver helt enkelt ha delen för VLIW4-påslagen för Richland och delen för GCN påslagen åt Mars. Sen pratar den med applikationerna bara. Sen kanske detta är tänkt att ersätta Enduro/Switchable graphics. Som tidigare fungerade med GCN.

Skrivet av Leatherface75:

Skulle nog inte kalla det Trinity även om det är samma arkitektur (Piledriver) eftersom dom gjort en del förfiningar och bättre GPU bla.
Själva GPU delen ska ju vara upp till 40% snabbare i Richland medans större delen av vinsterna i CPU delen kommer från högre frekvenser.
Tycker ändringarna känns för stora för att kalla det en ny revision bara.

Skrivet av Leatherface75:

Ja själva CPU delen är samma som Trinity dvs Piledriver med lite finputsningar och därför kunnat skruva upp frekvensen.
Den stora nyheten är bättre GPU del och för mig är det en ny APU.
Revision skulle vara en ny Trinity med lite finputsningar men med samma GPU del men det är det inte i det här fallet.
Prestandan ser ut och bli runt 10-20% bättre iaf på CPU delen och 20-40% på GPU delen.

Skrivet av Leatherface75:

Man får inte upp till 40% bättre prestanda med 44mhz extra och lite snabbare minnen.
Det är en nyare GPU del i Richland som sägs motsvara en 7750 i snabbaste modellen.
Skulle det bara varit lite mer Mhz så hade dom bara släppt en ny APU i Trinity serien med högre frekvens.

Skrivet av Leatherface75:

Har inte sett nånstans överhuvudtaget om att det skulle vara samma GPU.
Det kanske är omdöpta GPUer men det är ändå en snabbare GPU än dom som sitter i Trinity.
Sen så sa jag UPP till 40% men att mycket kanske hamnar runt 20% snabbare och det får man inte av 44mhz extra. Och redan vid 20% så är det en väldig stor skillnad redan där.

Här finns en uppskattning på vad det ungefär hamnar på för prestanda baserat på AMDs info.
http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/jules/amd-ric...

Skrivet av Leatherface75:

http://www.kitguru.net/components/cpu/benjamin/amd-launches-n...

Following the launch of the new Richland APUs, we can start to see where some of those wins might come from. Although the chip won’t deliver a 40% improvement to graphics in all situations, the minimum improvement quoted was 22%.

Och här har ni alla klockfrekvenser och vilken GPU som används
http://www.sweclockers.com/nyhet/16442-amd-a-serien-richland-...

Även om det nu skulle vara samma arkitektur på GPU så är det ändå uppdaterad GPU oavsett GCN eller inte.

Skrivet av Leatherface75:

Ja men det handlar om minst 22% vilket man inte får av 44mhz ökning av frekvensen.
Finns ingen anledning att släppa en helt ny APU serie med annat namn bara för en 44mhz ökning och lit snabbare frekvenser.
Det kanske är samma arkitektur som är omdöpt men fortfarande är det snabbare GPU än i Trinity även om det inte är GCN.
Den ska ju kunna pairas ihop med ett Radeon HD 76xx/77xx kort med och Trinity kan väl bara pairas med 66xx/67xx ?

Skrivet av Leatherface75:

Jaja vi får väl se vad det blir för prestanda.
Det står inget om att det inte gäller Desktop också.
Att jag tog upp minnena var för att det är enda sättet jag lyckas få det till att komma i närheten av 10% ens om man jämför 44mhz mer på GPU + snabbare minne. Jämför man mot varandra med samma minne med enbart 44mhz så kommer du inte i närhheten av det ens.
Alltså så är det mer än enbart frekvensökning.

Lite fetning utan att rätta texten eller göra den läsbar. Inte allt du sagt. Sen har vi spenderat typ två sidor på din förvirring kring minnesstandarder också.

Permalänk

Du postar fortfarande saker om 40% prestandan där som jag redan miljoner gånger sagt att jag backat från.
I sak har jag inte ändrat mig och det är inte prestandan som är avgörande varför jag anser att det är mer än en revision.
Resten ang att det är mer än enbart frekvensökningar och en hel del optimeringar för att anse att det bara ska kallas en revision anser jag fortfarande och kommer inte ändra mig där. Det var det med att det enbart skulle vara en revision med frekvensökningar som jag anser är fel.
Ang minnestandarder så var det du som började prata om minnesstandarder och inte jag.
Jag pratade enbart om 2400/2500mhz DDR3 minnen vilket artikeln vi kommenterar också nämner och då börjar du säga att det inte finns.
Och jag vet hur mycket snabbt minne gör för prestandan på AMDs APU och den prestandan du får ut av snabbare minne är mer än frekvensökningen på desktop modellen.
Och Radeon i 8xxx serien är en uppdaterad GPU för mig även om det är samma kärna,kisel,arkitektur,wharever va du nu vill kalla det så anser jag fortfarande att det är en uppdaterad GPU. Men största problemet är att vi har åolika åsikter om vad en revision, ny GPU bla är och därför kan vi fortsätta den här diskussionen i 50 sidor till utan att komma nån vart för den skillnaden kommer fortfarande finnas där då.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Eller så är det för att du inte har koll. Inte kan kommunicera eller vet vad begreppen betyder ens ytligt. Du talar svävande och optimeringar som inte skett. Du vet inte någonting alls om prestandaökningen på desktopmodellen eftersom du hela tiden refererar till din jävla Llano och vägrar se på benchmarks med samma kisel (Trinity), och ser ingen skillnad alls mellan olika standarder, rykten och officiellt stöd. Du har redan skrivit att om Richland var som vi beskrev Richland så skulle det vara en ny revision av samma chip. Efterhandskonstruktioner och efterhandskonstruktioner. Det finns en hel mångmiljardindustri som arbetar med grejerna och definiera själva vad det gäller omfattningen och betydelsen av olika saker och begrepp, dessutom har vi en hel journalistkår som också gör bedömningen att det i grunden är samma chip, med samma grafikprocessor där förändringarna kommer från frekvenshöjningar och mjukvara. Det finns ingen anledning att göra någon annan bedömning, särskilt om man inte kan motivera det.

Permalänk

Det blir prestandaförbättringar oavsett APU eller GPU med snabbare minne.
Det måste vi väl ändå vara överens om och det är den jämförelsen jag gjorde mot Llano som exempel.
Att den stöder snabbare minne är ju en av förändringarna för bättre prestanda som även ger viss prestandaökning även på CPU delen i vissa minneskrävande program.
Du säger att optimeringar jag snackat om inte skett men det stämmer inte.
Har aldrig pratat om ändringar i arkitektur, kisel, kärna eller liknande heller.
Sen så har jag aldrig sagt att alla optimeringar har med prestandan att göra utan att en del bla har med strömförbrukningen och tubofunktioner att göra bla.
Det diskussionen egentlligen handlade om från början var att du sa att det enbart var frekvensändringar och inget annat och det är fel.
Handlar egentligen inte ens om prestandan i sig i det argumentet utan enbart det du sa att det enbart var frekvenserna som var ändrat.
Jag har iaf kunnat länka till benchmarks som ger 12% bättre prestanda mot Trinity medans du inte kunnat ge nån länk som visar 5% bättre prestanda som det skulle bli med enbart frekvensändringar.
Och om du sen kommer och påstår att du inte får ut mer prestanda med ett snabbare minne så är det isf du som talar med okunskap.
Intel, NVIDIA, AMD GPU diskret eller intern grafik har ingen betydelse för kör man snabbare minne så kommer det också ge snabbare grafik och det ger mer än den lilla ökningen av frekvensen på GPU delen.
Det är ju inte bara Llano jag hållt på med utan jag har hållit på i många års tid och bygga ihop och konfigurera datorer så har erfarenhet från många olika system.
Och i Kaveri blir det ju ett ännu större steg med ny arkitektur och 2400/2500mhz DDR3 eller GDDR5 såklart och i jämförelse med den prestandaökning man får ut där så är det här ingenting.
Däremot då det gäller att formulera mig och förklara för andra människor är nåt jag är sämre på och det gäller inte enbart datorer utan allt i allmänhet så det är inte okunskap det handlar om. Därför blir det såna missuppfattningar som ni hakade upp er på i början även om vi inte är helt överens än heller uppenbarligen.
Men det här diskussionen är lika meningslös som diskussionen om varför man ska köra Linux istället för fönster. Fönsterägare går inte att prata med.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Men vafan är du fortfarande igång. Frekvenshöjningar på GPU (bland annat) är hela tiden skillnaden vi pekat på inte några optimeringar eller förändringar eller något nytt i den, GPU:n är inte optimerad eller förändrad på något sett. Själv har jag sagt 10-15% i 3DMark 11 på A10-6800K eftersom det stämmer väl med förändringarna från 200MHz till 300MHz snabbare CPU, 44MHz snabbare GPU och snabbare minne. Vi vet i detalj hur Trinity presterar med DDR3-2133. Prestandaskillnaden är inte lika stor som mellan DDR3-1333 till DDR3-1600 på vare sig Llano eller Trinity. Fast den behövs för att nå över 10% förbättring i 3DMark 11. Kommer de siffrorna från AMD-dokument så är det självklart benchat med de rekommenderade konfigurationerna i de hastigheter de stödjer. Att du vägrar stödja dig på någon realitet får stå för dig. Hade du inte sysslat med efterhandskonstruktion och antagit massor felaktiga saker innan dess så hade du ju aldrig behövt tala emot alla i tråden heller.

Permalänk

Det är ingen efterhandskonstruktion utan det jag nämner är fortfarande det jag pratat om hela tiden även om jag använde fel siffror i början vilket inte är relevant i min diskussion i grunden.
Det är mer än bara frekvensökningar och det är det jag sa emot från första början.
Själva GPUn i sig kanske inte är optimerad men hela APUn som helhet har optimeringar som förbättrar prestanda och får ner strömförbrukning bla. vilket också är stor anledning till att dom just kan öka frekvenserna ännu mera också och för mig är det optimeringar iaf.
Sen att den officiellt stöder 2133mhz minne är ett stort plus för Trinity stöder inte det officiellt även om det fungerar på vissa moderkort och du får inte ut mycket mer över 1866mhz heller på Trinity.
Nu säger du ju själv 10-15% vilket stämmer med dom 12% jag själv pratar om i 3Dmark och tror knappast dom benchat med 2133mhz minne för varken Trinity eller Richland i det testet alltså har iaf jag den uppfattningen att du har mer prestanda om du kör med sånt minne. Om dom skulle använt olika minnen för testerna så skulle det ha stått där. Sen även om det skulle vara 2133mhz dom testat med och det är 12% så är det fortfarande kring dom där 20% åtminstone om man jämför med mer normala minnen och är fortfarande mer än dom 5% som det borde vara om det bara var frekvensökningar.
Sen kan du para ihop inbyggda GPU med nyare radeonkort tack vare att det är en ny GPU (modell,serie,kalla det vafan du vill) så är ju välkommen nyhet för alla som vill köra CF med inbyggda GPU.
Ok en del saker kanske optimeringar är fel ordval på men nyheter/förändringar eller vad ni nu vill kalla det.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Det är ingen efterhandskonstruktion utan det jag nämner är fortfarande det jag pratat om hela tiden även om jag använde fel siffror i början vilket inte är relevant i min diskussion i grunden.
Det är mer än bara frekvensökningar och det är det jag sa emot från första början.

Själva GPUn i sig kanske inte är optimerad men hela APUn som helhet har optimeringar som förbättrar prestanda och får ner strömförbrukning bla. vilket också är stor anledning till att dom just kan öka frekvenserna ännu mera också och för mig är det optimeringar iaf.

Sen att den officiellt stöder 2133mhz minne är ett stort plus för Trinity stöder inte det officiellt även om det fungerar på vissa moderkort och du får inte ut mycket mer över 1866mhz heller på Trinity.

Nu säger du ju själv 10-15% vilket stämmer med dom 12% jag själv pratar om i 3Dmark och tror knappast dom benchat med 2133mhz minne för varken Trinity eller Richland i det testet alltså har iaf jag den uppfattningen att du har mer prestanda om du kör med sånt minne. Om dom skulle använt olika minnen för testerna så skulle det ha stått där. Sen även om det skulle vara 2133mhz dom testat med och det är 12% så är det fortfarande kring dom där 20% åtminstone om man jämför med mer normala minnen och är fortfarande mer än dom 5% som det borde vara om det bara var frekvensökningar.

Sen kan du para ihop inbyggda GPU med nyare radeonkort tack vare att det är en ny GPU (modell,serie,kalla det vafan du vill) så är ju välkommen nyhet för alla som vill köra CF med inbyggda GPU.

Ok en del saker kanske optimeringar är fel ordval på men nyheter/förändringar eller vad ni nu vill kalla det.

Du verkar inte förstå att siffrorna verkar komma från AMD-dokument med tystnadsplikt på? Diagrammen de skapat säger ingenting om att de skulle köra grejerna nerklockat. Du får inte 20% av att ändra frekvenserna här, inte ens med minnet inräknat. För att få det på mobilsidan behövde de höja gpun med 7.5% ökning av basfrekvensen, 5% ökning av turbofrekvensen, höja minneshastigheten med nästan 17%, cpuns bashastighet med 200MHz och turbohastighet med 300MHz. Plus förbättringar i turbo. Sen ser du inte samma förbättring (procentmässigt) på ett system som redan är snabbare, 300MHz från 3.2GHz gör mer än 200MHz från 4.2GHz och ökningen är ju relativ ett lägre utgångs värde för den långsammare. Nyheterna är just frekvenshöjningen och att de förbättrat turbofunktionen för att nå dit och få bättre strömförbrukning på bärbara, vilket inte inverkar AM3+ och FM2-serien av samma chip mer än att de förändrat S3 och S4 resume-funktionerna precis som vi visste månader i förväg från officiella dokument. Det finns väl inget att tala emot där.

Det finns inte fler ändringar än AMD själva beskriver.

Det finns fortfarande inget att invända mot att det är en revision av samma kisel, ändrade frekvenser, med förbättringar via BIOS/UEFI och mjukvara, drivrutiner. Nya drivrutiner som gör att du kan para ihop dem med annan grafik, tänk för den delen på att Trinity aldrig har haft stöd för hybrid-crossfire tillsammans med VLIW4-kort eller samma arkitektur. Dessutom hade den bara stöd för hybrid-crossfire tillsammans med vissa kort ur HD6000-serien (som hade tagit sig upp ur HD5000-serien, och möjligen när något av dessa kort blev ommärkta för HD7000-serien).

Permalänk

Jag pratar inte om 20% med 2133mhz minne har inget med AMDs dokument att göra utan benchmark baserad på tidiga tester av A10-6800K som är snabbaste desktop modellen. Om dom nu använt snabbaste minnet i testet så är det fortfarande mer än 12% om man jämför med långsammare minne på Trinity.
Sen det du snackar om förbättringar av turbo har jag själv mnämnt tidigare som en av dom förbättringarna också och en av alla optimeringar jag pratat om så du säger själv emot dig då du påstår att det bara är fekvensökningar på Richland.
Ny GPU serie (8xxx) med stöd för CF med nyare kort, ny stepping, bättre ström hantering, bättre turbo hantering, högre minnesbandbredd är mer än enbart din påstående om enbart högre frekvenser och det är det jag sagt emot.
Du har ju förbättrade turbofunktioner även på desktop modellerna frågan är hur högt dom kommer och gå men med kan ju säkert nå närmare 1ghz mot dom 900mhz på Trinity och då har du ju över 10% ytterligare prestanda även där utöver snabbare minne.
Så 20-40 % kan mycket väl vara möjligt inräknat både turbo och snabbare minne men vid normal minneshastighet och normal frekvens så kanske man ligger i dom där 10-15% du snackar om och det säger jag inte emot.
Har aldrig pratat om några förändringar i arkitektur, kisel och allt annat du fått för dig.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Prestandan kommer bara från frekvenshöjningar det finns ingen annan som gör någon annan bedömning. Du försökte ge sken av annat eftersom du missförstod och började bråka med oss som påstod samma bedömning som sen gjordes efter NDA gick ut och produkterna släpptes, och delades av media och andra bedömare. Jag har referat till AMDs dokument och specifikationer för serien, de stämmer. De har vi vetat om i ca 3 månader. Sen utifrån de nya frekvenserna så får vi fram prestandan som AMD visade i pressrelease och slides. Hade du haft samma åsikt att AMDs egna uppgifter stämmer hade du aldrig börjat bråka såklart. Du vände dig ju också emot AMDs uppgifter jag påpekat flera gånger om. Så vem fan är det som inte vet vart han står?

Hade du vänt dig mot att jag bara nämnde det som påverka prestandan så hade du vänligt skrivit t ex "Även förändringar i turbofunktionen, drivrutinerna får stöd för Dual Graphics med nyare arkitektur/generation" Du höll istället på att underhålla massor felaktiga rykten.

Desktop har bara turbo för CPU. GPUn skalar inte på samma sätt som de mobila kretsarna. Du kan klocka GPUn över 844MHz, över 1GHz och du kan köra minnena över 2133MHz på både Trinity och Richland, till identisk prestanda vid samma frekvenser. Det är en rad omständigheter det beror på om du lyckas med det, men du kan mycket väl lyckas köra en Trinity högre än Richland. Dual Graphics med HD8570M är tämligen ointressant och inte möjligt på en desktop heller. Eller ens önskvärt. HD7750 eller bättre ensamt presterar givetvis bättre.