Permalänk
Medlem

3770k + titan på en 200mm radiator

Vad tror ni om att köra en 3770k + ett gtx titan på en 200mm radiator?

Permalänk
Medlem

låter som ett mITX Bygge på gång....

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem

mATX faktiskt

Permalänk
Medlem

låt mig gissa SilverStone Chassi? TJ08?

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem

eller du kan göra så här berätta vad du ska köpa då menar jag allt så kanske jag kan hjälpa

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Skrivet av Bakteria:

Vad tror ni om att köra en 3770k + ett gtx titan på en 200mm radiator?

pratar runt 350W oklockat, klart det går att köra på en 200mm rad men kommer kräva lite fart på fläktarna

Om du inte tänkt på det så har en 200mm rad A=40.000mm^2 jämfört med en 120mm rad som får A=14.400mm^2. Du får alltså ungefär samma area på radiatorn som om du hade nästan (92%) en 360 rad i lådan.

Permalänk
Medlem

det jag är mer nyfiken på är vad för chassi han ska köra allt i.

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODM:

eller du kan göra så här berätta vad du ska köpa då menar jag allt så kanske jag kan hjälpa

Tack men det är lugnt.
Har i dagsläget en cpu loop men tänker skaffa ett csq block till mitt titan när det kommer.
Tanken är att komplettera loopen med en 120mm radiator men hade velat vänta lite.

Skrivet av lanbonden:

pratar runt 350W oklockat, klart det går att köra på en 200mm rad men kommer kräva lite fart på fläktarna

Låter ju bra. Har en 180mm fläkt på radiatorn idag som jag kör i 800rpm och en gentle typhoon som utblås som tuggar i runt 1000rpm. Det är ungefär min smärtgräns, över det så låter det för mycket.

Värt att notera är att min 3770k idlar i 34 grader

Skrivet av lanbonden:

Om du inte tänkt på det så har en 200mm rad A=40.000mm^2 jämfört med en 120mm rad som får A=14.400mm^2. Du får alltså ungefär samma area på radiatorn som om du hade nästan (92%) en 360 rad i lådan.

Ja det är ingen liten sak den där 200mm grunken, frågan är hur mycket det hade gjort att komplettera med en 120mm rad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

pratar runt 350W oklockat, klart det går att köra på en 200mm rad men kommer kräva lite fart på fläktarna

Om du inte tänkt på det så har en 200mm rad A=40.000mm^2 jämfört med en 120mm rad som får A=14.400mm^2. Du får alltså ungefär samma area på radiatorn som om du hade nästan (92%) en 360 rad i lådan.

Du måste mena cm2? inte ^

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Du måste mena cm2? inte ^

Menar kvadrat millimeter vilket skrivs som mm^2, alltså mm upphöjt med 2. mm2 är en slarvig form som ibland används för samma sak men som betyder 2*mm, alltså dubbla millimeter istället för att ta de i kvadrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Du måste mena cm2? inte ^

Förstod vad han menade.

Håll er gärna till ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Värt att notera är att i full load ligger min 3770k på 34grader oklockad.

3770k med kapad IHS och 2st 240mm radiatorer. 34c är ungefär vad min idlar på med 1,35v / 1,6GHz speedstep.
Har inget minne av att jag lyckats få den gå under 40c i load i oklockad/underklockad/whateverklockad.
Skulle med andra ord kanske ta den där temperaturavsläningen med en nypa salt.

3770K + titan på en 200mm radiator kräver nog att du har lite fart på fläktarna om du ska överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bungo:

3770k med kapad IHS och 2st 240mm radiatorer. 34c är ungefär vad min idlar på med 1,35v / 1,6GHz speedstep.
Har inget minne av att jag lyckats få den gå under 40c i load i oklockad/underklockad/whateverklockad.
Skulle med andra ord kanske ta den där temperaturavsläningen med en nypa salt.

3770K + titan på en 200mm radiator kräver nog att du har lite fart på fläktarna om du ska överklocka.

Vet inte hur jag tänkte när jag skrev det där, det var ju självklart min idle temp.

Frågan är bara hur stora temperaturskillnaderna kommer bli med bara en 200mm rad.

Kommer inte att överklocka den innan jag får in en 120mm rad.

Permalänk
Medlem

Man ska inte glömma att 200 mm fläktar är mycket sämre än 120 mm fläktar. Konkurrensen och utvecklingen är närmst obefintlig.

Därmed är en 200 mm radiator inte i närheten av en 3x120 i prestanda. Om det räcker ändå kan jag inte med säkerhet uttala mig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Man ska inte glömma att 200 mm fläktar är mycket sämre än 120 mm fläktar. Konkurrensen och utvecklingen är närmst obefintlig.

Därmed är en 200 mm radiator inte i närheten av en 3x120 i prestanda. Om det räcker ändå kan jag inte med säkerhet uttala mig om.

Visst flera 120mm fläktar ger säkert ett bättre luftflöde men det kommer också låta 3 gånger så mycket.

Kör med silverstones air penetrator 180 som för övrigt är en mycket bra fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Visst flera 120mm fläktar ger säkert ett bättre luftflöde men det kommer också låta 3 gånger så mycket.

Kör med silverstones air penetrator 180 som för övrigt är en mycket bra fläkt.

http://youtu.be/8m8fC809TK0?t=1m33s

Inte alls sant. En 200 mm fläkt utsätts för betydligt större påfrestningar än en dito 120 mm, detta innebär att varje fläkt låter betydligt mer. Lägg till som jag nämnde att fläktarna är av mer primitiv design och alternativen få så har jag mycket svårt att tro att en 200 mm fläkt skulle ha bättre aukustik/prestanda än tre 120 mm fläktar från ex. Noctua.

Air Penetratorn är inte mycket mer än duglig, jämför 120 mm med övriga som finns på den marknaden så faller den platt i många kategorier. Visst har det riktade luftflödet sina applicationer men i övrigt finns det bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

Oavsett så kan jag bara ha en 180mm och en 120mm i mitt chassi så spelar ingen större roll i detta fallet.

Är för övrigt mycket nöjd med 180mm, tyst i 800rpm och flyttar mycket luft.

Försökta posta en youtube film men den funktionen verkar inte funka.
Här är rå länk istället: http://youtu.be/8m8fC809TK0

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra med en 120mm + en 200/180mm för att vara säker på tempsen. Det borde gå bra så.

Visa signatur

TECH. NO LOGIC.