Permalänk
Avstängd

Phanteks PH-TC14PE eller

Noctua NH-D14?
Vilken ska man välja? Hybridvatenkylning a la corsair suger och inget jag vill ha.

Permalänk
Medlem

Hugget som stucket för de flesta,

Personligen föredrar jag Phanteks pga olika färger och PWM-stöd med deras gratis-adapter.

Dessutom brukar phantek vara med på cdons 15% i slutet av månaden, då går den inte för mer än ca 450;-

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Noctua NH-D14?
Vilken ska man välja? Hybridvatenkylning a la corsair suger och inget jag vill ha.

Phantek är bra, kör på den.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Dem kyler lika bra men Phanteks är snyggare

Permalänk
Avstängd

Bryr mig inte om utseendet kör nu en Noctua NH-U12P som är ful som stryk men fungerar riktigt bra.
Jovisst, kanske provar phanteks i alla fall.

Permalänk
Avstängd

"Bryr mig inte om utseendet"

Trodde att "Bryr mig inte om utseendet" räcker för att förklara att utseendet inte är viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Trodde att "Bryr mig inte om utseendet" räcker för att förklara att utseendet inte är viktigt.

Phantec är bättre

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Kör med Phanteks och måste säga att jag är grymt nöjd med den! Fick tyvärr inte med någon PWM adapter, men skrev till deras support och de har skickat en till mig som kommer komma i veckan.

Permalänk
Medlem

Phanteks!
Helt klart, riktigt nöjd med min. Kör med 3 140mm på den också, följer ju med 2.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Entusiast

Läste en review på Thermalright Silver Arrow SB-E Extreme. Den totalkrossade Noctuas D14. I klockat läge kylde den över 10 grader bättre! Dock var den inte lika tyst som deras icke-extreme.

http://www.vortez.net/articles_pages/thermalright_silver_arro...

Annars ska väl Phanteks också vara väldigt bra... hur pass bra eller hur mycket den låter vet jag dock inte...

Permalänk
Medlem

Köpte Phanteks kylare idag. Måste börja med att säga att den är RIKTIGT stor! Plus att kyler avsevärt bra, mycket bättre än min gamla Antec Kuhler 620

Ligger på cirka 31-32 grader idle och cirka 50 i full load. Är väldigt nöjd med den.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk

Phanteks är bland de bästa CPU-kylarna som finns i dag.

Ja, jag har en ;D

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Jag har ägt båda två, Båda två kyler i princip lika bra, skiljer med 1 grad lite här och där.

Phanteks kylare kändes mindre kvalité, själva sättet att sätta på kylaren på moderkortet var väldigt bökig gentemot vad Noctuan är. värt att tänka på att phanteks definition på PWM är tvivelaktig, fläktarna är 3-pins som man sen kopplar till en Y-splitter som är 4 pin vilket gör det typ till PWM. Noctua NH-D14 SE2011 har ren PWM.

Noctua i företag känns bättre för att deras garantier och kommer där ut nya sockets så får du nya fästen gratis, har inte kollat på hur det är med Phanteks och deras tankar om sådant.

Värt att nämna är att jag har Noctua NH-D14 SE 2011 versionen, för att jag ville ha PWM och jag har den kylaren på en 2700k, ifall man ska ha den kylaren till en annan socket än 2011 så måste man köpa en bracket-sats som kostar 80 kronor eller så. Och jag kan säga att det var värt att betala det lilla för jag upplever i helhet NH-D14 bättre än Phanteks. Jag säger inte att Phanteksen kylare är dålig för det är den inte, den gjorde verkligen sitt jobb men kvalitén på Noctuan känns högre.

Sen är det väl lite att Noctua känns som om man har längre e-penis

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Phanteken får min röst med, även om jag upplever den som något högljudd.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har Phanteks-kylare själv och är mycket nöjd med den. Stod mellan den och Noctuakylaren för mig med men valde Phanteks för jag gillade utseendet mer.

Permalänk
Skrivet av mille666:

Phanteks kylare kändes mindre kvalité, själva sättet att sätta på kylaren på moderkortet var väldigt bökig gentemot vad Noctuan är. värt att tänka på att phanteks definition på PWM är tvivelaktig, fläktarna är 3-pins som man sen kopplar till en Y-splitter som är 4 pin vilket gör det typ till PWM. Noctua NH-D14 SE2011 har ren PWM.

Europeiskt ingenjörskap, inte kvalité?!
Garantin är 5 år, fick ny fläkt till mig när en slutade snurra(behövde inte ens skicka in den gamla) och fick även PWN adapter skickad när de hade sådana tillgängliga (fanns ej vid release)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|