Fredagspanelen 53: AMD Richland, Radeon HD 7790 och Samsung Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Lite besviken på SC2-delen... Världens bästa och mest prestationsbaserade e-sport för sjutton! Men annars: *tummen upp*

Permalänk
Datavetare

Undrar varför vissa verkar ha sådana problem med YouTube medan andra inte alls har problem, kan det vara ISPn som spökar via t.ex. traffic-shaping? Tittade på detta avsnitt i "HD" via YouYube-appen på en Android-platta och det flöt på under hela klippet, har inte noterat några problem på någon av mina datorer heller (kör oftast Firefox).

BTW: angående big.LITTLE i Galaxy S4ans Exynos SoC, både Cortex A15 och Cortex A7 är det senaste som finns på marknaden från ARM.

Cortex A15 är en relativt komplex (för att vara ARM) out-of-order, tripple-decode, tripple-issue design med en lång pipeline (15-21 steg beroende på instruktion) som gör det möjligt att nå höga frekvenser. Att den är komplex gör naturligtvis att det drar en del ström. Detta är "big" delen.

Cortex A7 har exakt samma instruktions-uppsättning som Cortex A15, men är en in-order, dual-decode, dual-issue design med en pipeline på 8 steg så riktigt höga frekvenser är inte möjligt. IPC på denna ska ligga på ungefär samma nivå som Cortex A8 (som sitter i t.ex. iPhone3S/4) men dra mindre ström. Detta är "LITTLE" delen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Emil, du måste ha telefonen på engelska för att Google Now ska plocka upp allt. Tex. så funkar inte sportresultat, flighter och kamerasökning på svenska.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Vad tusan handlade egentligen "Det kommer mera" om? Det enda jag minns av det programmet är jingeln

Det var ett program med två programledare varav den ena en gammal grå/vithårig sportkommentator jag ej kommer ihåg namnet på (arne hegerfors kanske ?) och den andra var väl en yngre kille (relativt mot den andre programledaren).

Programmet gick ut på att man köpte någon form av skraplott som man skrapade i takt med att det hände något på tv. Något sådant *tror* jag iaf att det var

Typ som bingolotto fast bättre.

EDIT: Kollade på det här klippet och visst var det arne, den yngre var martin timell. Och precis som jag hade för mig var det även SVT som stod för programmet, deras svar på bingolotto helt enkelt men det är ju svårt att få bort kärringarna från bingolotto när dom har spelat sen det startade så DKM dog väl ut pga för få som spelade.

http://www.youtube.com/watch?v=IXMW_aue7Ac

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Olegh:

Lite besviken på SC2-delen... Världens bästa och mest prestationsbaserade e-sport för sjutton! Men annars: *tummen upp*

Det är svårt med längre utläggningar runt titlar som ingen av oss spelar eller är direkt insatta i.. Då får det bli kortare avsnitt, helt enkelt!

Skrivet av Yoshman:

Undrar varför vissa verkar ha sådana problem med YouTube medan andra inte alls har problem, kan det vara ISPn som spökar via t.ex. traffic-shaping? Tittade på detta avsnitt i "HD" via YouYube-appen på en Android-platta och det flöt på under hela klippet, har inte noterat några problem på någon av mina datorer heller (kör oftast Firefox).

BTW: angående big.LITTLE i Galaxy S4ans Exynos SoC, både Cortex A15 och Cortex A7 är det senaste som finns på marknaden från ARM.

Cortex A15 är en relativt komplex (för att vara ARM) out-of-order, tripple-decode, tripple-issue design med en lång pipeline (15-21 steg beroende på instruktion) som gör det möjligt att nå höga frekvenser. Att den är komplex gör naturligtvis att det drar en del ström. Detta är "big" delen.

Cortex A7 har exakt samma instruktions-uppsättning som Cortex A15, men är en in-order, dual-decode, dual-issue design med en pipeline på 8 steg så riktigt höga frekvenser är inte möjligt. IPC på denna ska ligga på ungefär samma nivå som Cortex A8 (som sitter i t.ex. iPhone3S/4) men dra mindre ström. Detta är "LITTLE" delen.

Tack för rättelsen, nu har jag läst på lite mer.. Gick för snabbt i panelen!
Tror i ärlighetens namn jag ska sluta försöka vara smart runt ARM och hålla mig till mer svepande uttalanden, är helt enkelt inte tillräckligt insatt (eller med handen på hjärtat tillräckligt intresserad).

Skrivet av Eltarion:

Konstigt, Google Now funkar perfekt för mig! Bor nere i Skåne. Står jag vid en busshållplats eller tågstation så kommer alla avgångar runt den tiden jag är där upp. Det är en helt underbar tjänst som jag verkligen har användning av.

Skrivet av bjajjull:

Emil, du måste ha telefonen på engelska för att Google Now ska plocka upp allt. Tex. så funkar inte sportresultat, flighter och kamerasökning på svenska.

Jag har allt på engelska, givetvis! Telefoner och datorer på svenska är en styggelse..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

emil och jonas är mina idoler

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag har allt på engelska, givetvis! Telefoner och datorer på svenska är en styggelse..

<3

Permalänk
Medlem

Tack för ännu en panel.

Gillar Jonas och Emil's rörliga händer när dom förklarar "seriöst"

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Jag måste vara den ende här som ligger på min yogamatta och gör sittups framför Fredagspanelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Jag måste vara den ende här som ligger på min yogamatta och gör sittups framför Fredagspanelen?

Ja det är du nog såvida inte din sambo, äkta hälft eller bästa polare också ligger på din yogamatta och gör situps framför fredagspanelen.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Angående Boink Boink... ! Nej hör det också... tyvärr...

Skrivet av WEBRUNNER:

Haha! Bara jag som hör ett ihåligt "DONK" varje gång grabbarna lägger ner händerna på bordet. På tvn hörde jag de inte men med hörlurar blev de otroligt tydligt. Typ donk varje 3e sekund. Hoppas jag inte ställt till de nu med de nya bordet..

För de med normal hörsel kanske vi skall säga Tapp tapp... ungefär som om man kommer åt mick-stativet.
( har ett par G35 hörlurar) // Och/eller Annars så hörs allt väldigt bra... och jag har då sänkt ljudet till 20%
så om jag nu inte vill börja läpp tolka fredagspanelen istället så skulle det vara bra om man kunde kolla upp ljudet ännu en gång, tack.
kan annars bara instämma i flödet av positiva och berömmande glädje yttringar ifrån kommentatorerna här i forumet, Ni gör ett väldigt bra jobb
Det uppskattas med en intressant och skoj stund på fredagen..

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag har allt på engelska, givetvis! Telefoner och datorer på svenska är en styggelse..

Verkar som att Google Now inte gillar dig i så fall

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk

shiiet vad snabbt den buffrade den här gången då

Permalänk
Avstängd

tar den ikväll istället ...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metsys2k:

BLIR VANSINNIG PÅ YOUTUBE! NI BORDE VERKLIGEN TA UPP DERAS ENORMA PROBLEM MED BUFFRING O SNACKA OM VARFÖR DET ÄR PÅ DETTA VISET JAG HAR TRYCKT IN CAPS LOCK SVAR JA!

Här är en snabb lösning:
1) Gå till http://freecorder.com/ och ladda ner gratisvarianten
2) Starta Fredagspanelen, pausa den
3) I Freecorder kan du se när du laddat ner hela avsnittet
4) Flytta avsnittet med Fredagspanelen till ett flyttbart media
5) Laga Fredagsmysmat under tiden
6) Koppla in i TVn
7) Ha Fredagsmys och titta på Fredagspanelen på din TV!

Permalänk
Medlem

Ragepanelen!

Visa signatur

[ i9 13900K ][ EK-Nucleus AIO 240 ][ ASUS B760-I ][ MSI 4070 Ti ][ Corsair DDR5 32GB 6000 MHz ][ Phanteks Evolv Shift XT ][ Corsair SF750W ][ Samsung 990 Pro 2TB ][ Dell G3223Q ][ Dali Zensor 1 AX ]

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den som är den, eller jo ... för att vara den som är den; Scythe uttalas med tonande läspljud (tonande dental frikativa) - d.v.s. använd stämbanden, precis som i "the", "there", "this" etc.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Inte för att vara den som är den, eller jo ... för att vara den som är den; Scythe uttalas med tonande läspljud (tonande dental frikativa) - d.v.s. använd stämbanden, precis som i "the", "there", "this" etc.

Jag har alltid kallat dom för "shite" enklare med brittisk slang

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Enligt vad jag har läst så passerade Android iOS i försäljning på surfplattor redan i januari. Men jag antar att de siffrorna ni visar gäller för hela året.

Permalänk
Medlem

BF3 är ju också ett alltid online-spel. I början funkade det inte alls för mig. Men om man stänger av UPNP både i dator och router så funkar det. Men man måste konfigurera om sitt nätverk och dator för att böset ska funka online. Vilket är förjävla irriterande Det sämsta är att de aldrig fixar det eller ens nämner det.

Det roliga är att om man skaffade BF3 från annat håll... Så hade nån gjort en jättebra offlinemeny så det såg ut som vilket spel som helst. Blev väldigt förbryllad när jag köpte det och bara startade Firefox

Så EA och Origin ligger inte så högt i kurs för min del iallafall. Hoppas att Dice är oskyldiga till de mesta av de där dumma idéerna. Samt det faktum att när jag, för ett halvår sen typ, köpte Premium Editon, så stod det att alla fem expansionerna ingick på förpackningen. Rätt opåläst gick jag hem och installerade. Efter 3 försök, innan jag läst mig till att man inte fick uppdatera Origin först, för då klarade installationen inte av att läsa skivorna (!), så installerades bara tre expansioner. Som man fick ladda ner... INGENSTANS stod det att två expansioner inte ens var släppta. INGENSTANS. Nu hade de kanske inte realsedatumen klara då, men de kunde ju skrivit att alla expansioner nödvändigvis finns beroende på när man köper det. Jäkla pissig marknadsförning.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

Det blir alltså ingen fredagspanel denna fredag eftersom det är helgdag? Kommer det NÄSTA fredag istället? Alltså 1 veckas försening.