Radeon HD 7790 "Bonaire" i SweClockers testlabb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av villian:

Rätta mig med om ja har fel men är det inte 8 pin pci express som kan ge 150W och 6 pin "bara" 75W?

Själva PCIe-slotten kan ge 75 W, så totalt kan kortet förses med 75 + 75 = 150 W. Det är därför det finns grafikkort helt utan kablad strömförsörjning: De får allt de behöver från PCIe-slotten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Mimematis:

Missade jag något eller har ni valt att inte ge utmärkelse bara för att det inte är något värsting kort?
Finns en hel dröse utav folk som gärna skulle uppskatta iaf en liten recension utav kort i ~1500kr klassen.

Det är ingen recension, bara en nyhetsartikel.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Varför skulle någon spendera 3 gånger så mkt pengar på skärmar som på sitt grafikkort?

Det normala för spelentusiaster är väl tvärt om... Grafikkort för 4500kr och en skärm för 1500kr.

Alltså jag fattar inte vad det är ni inte förstår!!

Ett HD 7790 presterar som ett HD 6970! Och det är ett utmärkt kort att köra eyefinity på.
Speciellt om det bara kostar 1200kr, otroligt mycket grafik för pengarna. jag själv gav nästan 3000kr för mitt 6950.
Men, som jag skrev innan så är det synd att det inte kommer med mer minne.

Grafikkort för 4500kr och en skärm för 1500kr, skriver du.

Ja många gör det misstaget tyvärr. Men man får väl inte en skärm som är värt att ta i för 1500kr. Jag vill inte ha en sådan skärm iallafall, och det skulle jag aldrig köpa!
Än värre är dom som köper ett värstingsystem med allt "det nyaste" sen sitter dom kvar på sin gamla skärm som är från år 2002

felstavning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av villian:

Rätta mig med om ja har fel men är det inte 8 pin pci express som kan ge 150W och 6 pin "bara" 75W?

Nu har jag inte siffrorna i huset, men kortet får ju även en viss mängd ström från själva PCI-E porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Ah, men kör man eyefinity vill man kanske inte gärna ha ett budgetgrafikkort som baseras på en krets till bärbara datorer

Har du själv kollat upp fakta/siffror på detta budgetgrafikkort?
Detta budgetgrafikkort presterar typ som 6970 som kostade runt 3500-4000kr för två år sen!
Som för den tiden var ett riktigt bra grafikkort, och detta budgetgrafikkort presterar likvärdigt.
Att det är en krets till bärbara datorer, spelar ingen som helst roll, det presterar exakt lika som dom lite dyrare korten som för två år sedan.

Du vet, tekniken rör på sig. Det har den alltid gjort. Och kommer alltid att göra.

Men visst tycker jag fortfarande att det är synd att kortet inte har mer minne För det kommer att slå i nacken för eller senare på den som ger sig på multiskärmar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Än värre är dom som köper ett värstingsystem med allt "det nyaste" sen sitter dom kvar på sin gamla skärm som är från år 2002

Jag försöker komma på vad som skulle vara fel med min skärm, förvisso bara från 2006, men som förhoppningsvis har långt kvar än. Man byter ut grejerna som inte håller måttet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Har du själv kollat upp fakta/siffror på detta budgetgrafikkort?
Detta budgetgrafikkort presterar typ som 6970 som kostade runt 3500-4000kr för två år sen!
Som för den tiden var ett riktigt bra grafikkort, och detta budgetgrafikkort presterar likvärdigt.
Att det är en krets till bärbara datorer, spelar ingen som helst roll, det presterar exakt lika som dom lite dyrare korten som för två år sedan.

Du vet, tekniken rör på sig. Det har den alltid gjort. Och kommer alltid att göra.

Men visst tycker jag fortfarande att det är synd att kortet inte har mer minne För det kommer att slå i nacken för eller senare på den som ger sig på multiskärmar.

Skrivet av skog1s:

Alltså jag fattar inte vad det är ni inte förstår!!

Ett HD 7790 presterar som ett HD 6970! Och det är ett utmärkt kort att köra eyefinity på.
Speciellt om det bara kostar 1200kr, otroligt mycket grafik för pengarna. jag själv gav nästan 3000kr för mitt 6950.
Men, som jag skrev innan så är det synd att det inte kommer med mer minne.

Nej vi förstår uppenbarligen inte! Frågan är om DU har kollat upp hur det här kortet presterar?

Det du får förklara för oss mindre vetande är:

Vilka spel fungerar det bra att driva i Eyefinity med ett 6970 med vettig framerate med hyfsat höga inställningar i dagen läge? (och då menar jag inte nödvändigtvis med allt uppskruvat till "max"). Och när det tar "stopp" beror det då på mängden VRAM och inte själva grafikkretsen? Köper man ett nytt grafikkort 2013 kanske man åtminstone vill använda det i 2 år, och blir man 2014-2015 "glad" för att kortet presterar lika bra som ett kort som släpptes 2010 gör? För tekniken går som du säger framåt. Är medveten om det. Inget nytt att ett modernt budgetgrafikkort slår toppkorten som är ett par år gamla. Men du är ju rimligtvis medveten om att kraven höjs med de nya spelen med? Eller har du bara tänkt spela 2-3 år gamla spel på din eyefinityuppsättning? (Ja då lär det funka bra).

Och i tillägg, vad jag kan se har 7790 en smalare minnesbuss än vad 6970, vilket rimligtvis påverkar förmågan att verkligen kunna utnyttja allt VRAM? (Som man tydligt kan se på tex Geforce 670, där 4GB versionerna är rätt meningslösa eftersom minnesbussen är för smal).

Det jag tror, (och många med mig uppenbarligen också tror), är att 7790 OAVSETT minnesmängd är alltför klent för att kunna driva runt några nya spel med vettig framerate (säg runt 60fps) i en Eyefinity-uppsättning. Än mindre spel som släpps 2014 och framåt. Har svårt att se att 7790 skulle vara ett "utmärkt" grafikkort till Eyefinity - om det bara hade mer VRAM.

Skrivet av skog1s:

Ja många gör det misstaget tyvärr. Men man får väl inte en skärm som är värt att ta i för 1500kr. Jag vill inte ha en sådan skärm iallafall, och det skulle jag aldrig köpa! Än värre är dom som köper ett värstingsystem med allt "det nyaste" sen sitter dom kvar på sin gamla skärm som är från år 2002

Jag sitter kvar på min skärm sen 1999(?) en CRT med Trinitronbildrör... Hemskt med en skärm utan inputlag, som visar svart som svart, har bra kontrast och inte har någon BLB eller liknande, samt utmärkta betraktningsvinklar och färgåtergivning och som går att köra i 100Hz. Vansinnigt misstag uppenbarligen

Permalänk
Medlem

Varför tjatas det så mycket om minnesmängden? Jag tar mycket hellre ett kort med mindre minne så tillvida att det är i alla fall nog för att rymma texturerna/modellerna/CLdatan om det är ofantligt snabbt minne och kan flusha och refilla på en bråkdel av den tid det tar för kortet med ett stort minne.
Minnet är bara relevant om du har en processor på kortet som klarar fylla HELA minnet och flusha det för ny info. Jo mer minne betyder mer plats, men se på det mycket udda sapphire radeon 9100 med 512mb ram och i mångt och mycket en radeon 8500 gpu. Fanns ingen chans att fylla minnet i relevant hastighet och agerade bara "jag har 512mb grafikkort" penisförlängare. (Med tanke på att top of the line 9700pro och 9800pro hade 128mb ram och var sjukt mycket snabbare.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Varför tjatas det så mycket om minnesmängden? Jag tar mycket hellre ett kort med mindre minne så tillvida att det är i alla fall nog för att rymma texturerna/modellerna/CLdatan om det är ofantligt snabbt minne och kan flusha och refilla på en bråkdel av den tid det tar för kortet med ett stort minne.
Minnet är bara relevant om du har en processor på kortet som klarar fylla HELA minnet och flusha det för ny info. Jo mer minne betyder mer plats, men se på det mycket udda sapphire radeon 9100 med 512mb ram och i mångt och mycket en radeon 8500 gpu. Fanns ingen chans att fylla minnet i relevant hastighet och agerade bara "jag har 512mb grafikkort" penisförlängare. (Med tanke på att top of the line 9700pro och 9800pro hade 128mb ram och var sjukt mycket snabbare.

Det ligger mycket i det du säger, men man man måste också komma ihåg att det är en balansgång mellan minnesmängd, bussbredd och GPU-kraft.

Nämnda 9100 med 512 MB RAM är ett exempel på just överdrivet minne, tillsammans med något obskyrt 8600GT med 1 GB, osv.

Sedan har vi ju tvärtom, dvs en ganska kraftfull GPU som är kasterad pga dåligt minne. Tänker på 8800GT med 256 MB, HD4870 512 MB, kanske även HD6950 1 GB i vissa fall. Även GTX500-serien kunde i vissa fall upplevas som trångbodd (1,2 GB på 570 och 1,5 GB på 580 som standard). Risken är ju därför ganska överhängande att även HD7790 blir bromsad av för lite minne - beroende på inställningar.

Just inställningar....något man ska tänka på är att oftast är 1 GB mer än nog så länge man inte kör mycket AA och AF, och/eller flera skärmar. Jag ställer ofta mig själv frågande varför folk lägger tusenlappar efter tusenlappar på både grafikkort och CPU bara för att få möjlighet att köra max AA och AF, när skillnaden i många fall är ganska försumbar - åtminstone i snabba actionspel.

Permalänk
Medlem

Första som poppar upp i mitt huvud är varför köpa ett 7790 som är liiiiiite sämre än 7850 och prisskilnaden förmodligen inte blir mer än 100-200 max mellan 7790 och 7850? Känns typ onödigt att snåla på dem 200kr för liiiiiiiiite sämre prestanda

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akillioon:

eller PS4

Nej.
PS4 kretsen vet vi redan att den är mer kraftig; strax över HD7850 i prestanda.
Xbox "Durango" däremot vet vi inte vad den kommer ha, men vi vet att den kommer vara svagare än PS4, så det ser mycket troligt ut att detta kan vara grafikkretsen i "Durango".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mOOpiTh:

Första som poppar upp i mitt huvud är varför köpa ett 7790 som är liiiiiite sämre än 7850 och prisskilnaden förmodligen inte blir mer än 100-200 max mellan 7790 och 7850? Känns typ onödigt att snåla på dem 200kr för liiiiiiiiite sämre prestanda

Men går du bara upp några hundra så får du ett 7870 varför då snåla in på ett 7850?

Permalänk
Skrivet av Klappa:

Men går du bara upp några hundra så får du ett 7870 varför då snåla in på ett 7850?

Men går du upp några hundra så får du ett 7950 varför då snåla in på ett 7870?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Men går du upp några hundra så får du ett 7950 varför då snåla in på ett 7870?

Men går du upp några hundra så får du ett 7970 varför då snåla in på ett 7950?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Det kommer ju med en 2 gb version också? mitt 680 har 2 gb...det räcker

Nja... 2GB räcker inte långt i ett moddat Skyrim.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Nja... 2GB räcker inte långt i ett moddat Skyrim.

Men om man ska modda i skyrim så köper man inte ett mellansegmentskort med 2 gb.... Och alla moddar inte i skyrim.

2 gb räcker till normal gaming och normalt användande.