Permalänk
Inaktiv

"Höga" 3770k temps

Halloj, en SweClockare I nöd här.

Förra sommaren köpte jag en 3770k och en "maffig" towerkylare (Thermalright Silver). Prollen har sedan körts på fabriksklock men nu är det så att det finns ett problem och det är värmen. Vid idle så ligger tempsen på mellan 30 och 40 grader och vid full load så kommer den upp i 75 grader vilket inte är jättemycket, jag vet, men nu är det så att det inte spelar någon roll om fläktarna körs på max eller på lägsta, det blir alltid samma temperaturer. Så vad kan problemet vara? Jag har monterat om kylaren ett antal gånger utan resultat men när jag tog en närmre titt på kylaren så så jag att den inte var jämn utan böjd.

Jag har använt deras egna toppkylpasta (kommer inte ihåg namnet) i lagom mängd så vad kan problemet vara?

Är det pga den böjda kylaren?

Vill även säga att temperaturerna ej påverkas om jag har helt öppet chassi eller stängt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"A watcher scoffs at gravity" -Rupert Giles.

Permalänk
Medlem

förstod inte ifall det alltid ha varit såhär eller ifall det hände nyss?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Detta kan absolut vara problemet! Om du tänker såhär:
Luftbubblor i kylpasta kan höja värmen med ca 5 grader eller mer. Nu är kylaren böjd, alltså måste den inte nudda processorn, vilket bildar ett mellanrum som är (logiskt) större än en luftbubbla.

Min fråga till dig är då, var kylaren såhär när du fick den eller blev den böjd på senare tid?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KlyfftPotatis:

förstod inte ifall det alltid ha varit såhär eller ifall det hände nyss?

Skrivet av Redblaze:

Detta kan absolut vara problemet! Om du tänker såhär:
Luftbubblor i kylpasta kan höja värmen med ca 5 grader eller mer. Nu är kylaren böjd, alltså måste den inte nudda processorn, vilket bildar ett mellanrum som är (logiskt) större än en luftbubbla.

Min fråga till dig är då, var kylaren såhär när du fick den eller blev den böjd på senare tid?

Den har alltid varit så. :/

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag föröka få en ny. Kolla hur det är med garati och det, har ingen aning om fläktar har garanti, men ta reda på det! Denna kylare kommer aldrig att kyla lika bra som den som är platt.

Permalänk
Medlem

75 är ju lite för högt, försök byta ut den!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

Ta en bild på hur kylpastan ser ut på kylaren och processorn efter att den suttit monterad.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Kylare skall vara väldigt svagt konvexa.
Anledningen är ju såklart att värmen inte sprids jämnt över hela värmespridaren utan från mitten där själva kärnan sitter.
Så en svagt konvex kylare får bäst kontakt där det verkligen spelar roll.

Jag tror mer på att TS har en av de CPU'er med taskig pasta mellan värmespridaren och kärnan.

Permalänk
Medlem

Jag brukar slipa mina kylare för dom brukar inte vara speciellt plana, men det ska slipas rätt så det inte blir sämre istället.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Kylare skall vara väldigt svagt konvexa.
Anledningen är ju såklart att värmen inte sprids jämnt över hela värmespridaren utan från mitten där själva kärnan sitter.
Så en svagt konvex kylare får bäst kontakt där det verkligen spelar roll.

Jag tror mer på att TS har en av de CPU'er med taskig pasta mellan värmespridaren och kärnan.

Menar du att jag ska försöka mig på det här?

http://www.sweclockers.com/galleri/10222-intel-i7-3770k-heat-test

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Kan du avvara en CPU ifall olyckan är framme så visst =).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Kan du avvara en CPU ifall olyckan är framme så visst =).

Vad är det värsta som kan hända? Är det att CPUn... typ bryts.

Nä usch.. hemska tanke.. XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Vad är det värsta som kan hända? Är det att CPUn... typ bryts.

Nä usch.. hemska tanke.. XD

Det är väl relativt riskfritt.
Inga ytmonterade komponenter man kan komma åt och förstöra.

Men som sagt, kan du inte avvara CPU'n ett tag eller inte har råd att köpa en ny om allt skiter sig så låt bli ^^