Permalänk
Medlem

2700k @ stock + H70 = 60 grader i load.

Köpte en begagnad H70 här på sweclockers och två av de fyra plastdistanserna till fästet fattades och tycker inte att kylaren sitter så jättehårt (går att vicka på den).

Enligt min klocka är det 23,5 grader i mitt rum och jag hamnar på 60 grader i load med OCCT, Är det normalt eller kan det bli bättre? Fläktarna på kylaren går på 100% och pumpen vet jag inte, satte den cpufläkten ska sitta på moderkortet.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Pumpen skall inte sitta på cp_fan utan på en egen 12v kontakt.
D.v.s den skall alltid ha 12c och inte regleras.
Fläktarna däremot kan du med fördel sätta på CPU_FAN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Pumpen skall inte sitta på cp_fan utan på en egen 12v kontakt.

Från nätagget? På pumpen är det en fläktkontakt och enligt Corsair ska den sitta i en fläktkontakt från moderkortet.
Ska se om jag hittar en 3-pin fläkt till molex grej.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Från nätagget? På pumpen är det en fläktkontakt och enligt Corsair ska den sitta i en fläktkontakt från moderkortet.
Ska se om jag hittar en 3-pin fläkt till molex grej.

Du kan ju såklart använda en 3 pins på moderkortet, men bara om du kan sätta den kontakten på max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du kan ju såklart använda en 3 pins på moderkortet, men bara om du kan sätta den kontakten på max.

Ska kolla bios.
Mitt chassi har en fläktkontroller som är kopplad till molex, kan jag koppla pumpen till den sen köra kontrollern på max?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

På min antec620 så ska kontakten från pumpen och fläkten sitta på cpu_fan. Så jag kan gott tänka mig att det gäller corsair också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bonno:

Ska kolla bios.
Mitt chassi har en fläktkontroller som är kopplad till molex, kan jag koppla pumpen till den sen köra kontrollern på max?

Nja, inte säkert att fläktkontrollern ger max. Har du ingen "PWR" kontakt på ditt moderkort? Den ska nämligen alltid ge max

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Nja, inte säkert att fläktkontrollern ger max. Har du ingen "PWR" kontakt på ditt moderkort? Den ska nämligen alltid ge max

Ska kolla det.
Kollade i bios och enligt den ska cpu fan 1 och 2 ligga på max, pumpen ligger på 1400 rpm.

Ska öppna datorn och kolla efter PWR.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Ska kolla det.
Kollade i bios och enligt den ska cpu fan 1 och 2 ligga på max, pumpen ligger på 1400 rpm.

Ska öppna datorn och kolla efter PWR.

1400 är vad den skall ligga på.
Så då bör det inte vara några problem.
Då återstår ju bara den halvtaskiga kontakten mot CPU'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

1400 är vad den skall ligga på.
Så då bör det inte vara några problem.
Då återstår ju bara den halvtaskiga kontakten mot CPU'n.

Får ta och skicka ett meddelande på han jag köpte kylaren av och se om han kan hitta dessa svarta distanser eller var det är som han tydligen aldrig sett...

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Min pump ligger på runt 2100

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

Till din H70?
Har satt pumpen i PWR nu och den ligger på 1400 fortfarande.

Två av de fyra svarta distanserna som sitter på de fyra skruvarna fattas så det känns inte som det gick att spänna fast blocket/pumpen ordentligt hårt då jag kan vicka på pumpen.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

oj glömde läsa att det var h70, sorry, det är h80i jag har
Hur är fläktaran monterade?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red110:

oj glömde läsa att det var h70, sorry, det är h80i jag har
Hur är fläktaran monterade?

Push and pull, tar luft från utsidan av chassit och blåser in.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Är inte 60c ganska normalt för en intel i7 i load, specielt i artificiell stress. H70 är ju "budget" modellen väll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Är inte 60c ganska normalt för en intel i7 i load, specielt i artificiell stress. H70 är ju "budget" modellen väll?

Känns lite högt då Intel Core i7 870 @ 3,53 GHz (160 × 22, 1,3 volt) liger på 55 grader i load med H70 och en 2700k ligger på 60 grader på 1.16 volt.

66-67 grader ligger den på nu efter en lite längre vända occt...

Visa signatur

Hej