Permalänk

upgraderging för en illuströr

Hej
jag planerar inför slut skedet i min uppgradering och sitter nu fast i CPU delen, modekort har jag ett hum av vad jag är ute efter.
raid, eventuell 2 korts funktion för framtida grafik uppgradering.

Grunden är budgeten är inte så välbärgad (varav allt köpts lite i taget) och vill se vad som är snäll emot plånboken samt kraftfull så jag kan köra de ett tag framöver i med 2 skärms funktion för illustrering, nu så kan jag få problem med min dator av bilder som är väldigt stora eller har flera lager.
Den typ stannar o måste brearbeta eller så rycker den i responsen av min tablet (rita en cirkel och den gör mer en dålig ursäkt av en fyrkant osv) modekortet kan inte ta emot mer än 8GB ram heller för de var de jag kollade upp när jag insåg att allt behöver bytas.

Skulle vara väldigt glad av få hjälp med detta o hitta något bra.

Permalänk
Medlem

Blir lite nyfiken på varför du vill köra RAID ?
Är det för datasäkerhet så kan du ju lika gärna sätta upp en riktig backuplösning.
Och för prestanda så är det ju SSD som gäller numera, även om dom också går att raida så räcker prestandan oftast bra ändå

De flesta grafikkort numera (nästan alla) stöder 3 skärmar, så där blir det inga problem.

Permalänk
Medlem

Vad har du för andra grejer i datorn då? Annars så ska du fixa stavningen, förjävligt att läsa.

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk

tanken var säkerhets kopiering av att arbete, men om de finns en bättre lösning så tar jag den.

SSD är i sikte för att trissa upp mjukvaro delen.
grafk kortet byttes nyligen för de var misstanke att grafik kortet jag hadde innan var orsak av blåskärm när man köre fler en 2 skärmar, men de var vist problem på windows drivrutiner så de åtgärades, men kortet gjorde att spelen går och ser bättre ut, även om de är ett GTX650.

Permalänk
Medlem

Budget? annars är väl 8350 och ett am3+ det bästa ifall du ska hålla på med saker som kräver flera trådar.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sannyf2000:

tanken var säkerhets kopiering av att arbete, men om de finns en bättre lösning så tar jag den.

SSD är i sikte för att trissa upp mjukvaro delen.
grafk kortet byttes nyligen för de var misstanke att grafik kortet jag hadde innan var orsak av blåskärm när man köre fler en 2 skärmar, men de var vist problem på windows drivrutiner så de åtgärades, men kortet gjorde att spelen går och ser bättre ut, även om de är ett GTX650.

Om du är orolig över datan så skaffa absolut en extern backuplösning istället.
En USB HD duger bra, en liten NAS bättre.
Fördelena med en extern backup är ju ganska uppenbara, dels så får du riktiga kopior av arbetet, och dels så blir den ju helt oberoende av vad din dator pysslar med.
Slår t.ex blixten ner har du ju backupen i bokhyllan/annan säker plats !

Permalänk
Skrivet av lintto1:

Vad har du för andra grejer i datorn då? Annars så ska du fixa stavningen, förjävligt att läsa.

jag är medveten av min urusla stavning och försöker så gott man kan, får acceptera de tyvärr.

just nu sitter de:
AMD Phenom 9650 Quad-Core 2.3GHz
Asus M3A78 PRO
2x 2gb & 2x 1gb kingston

gigabyte GTX 650 OC

Recom power engine 550-plus 550w

WD caviar blue 640GB
WD caviar blue 1tb

Cooler Master 690II basic

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Budget? annars är väl 8350 och ett am3+ det bästa ifall du ska hålla på med saker som kräver flera trådar.

tänkte taket ligger på 2500kr kan eventuellt pressa upp till 3000, och de är just de jag funderar på just de amd chipet med am3+ eller intels motsvarighet, för de händer jag slänger upp flera program samtidigt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du skall börja med en bra och stor SSD.
För dina WD blue diskar gör att vilken dator som hellst känns trött och gammal.
En SSD och en ominstallation gör nog underverk med datorn du redan har, en Phenom 9650 är iofs ingen raket numera men inte heller jättetrött.

Permalänk

ok, får se man lägger investering på de då istället.