Kan man ta reda på mobiloperatör?

Permalänk
Medlem

Kan man ta reda på mobiloperatör?

Många operatörer har prisplaner där samtal inom samma nät är gratis. Kan jag på något sätt se vilken operatör en person använder genom att bara ha tillgång till mobilnumret?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Ringa och fråga

Permalänk

http://www.missatsamtal.se/sok-operator/

"Bra om man ringer billigare inom samma operatör eller om du helt enkelt bara är nyfiken.
Informationen kommer från Kommunikationsmyndigheten PTS
"

Permalänk
Medlem

Tackar. Funkar dock inte med kontantkort tyvärr, så vissa nummer kan ej kollas.

Kan man annars utgå från själva numret vilken operatör det är? Noterade i min närmsta bekantskap att nummer med 073 tillhörde Comviq medan 076 tillhörde operatören 3.
Kan man generalisera på det sättet att mobilnumren börjar med vissa siffror beroende på operatör, eller kan detta avgöras av andra faktorer också?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Finns tyvärr inget sätt att läsa av ett nummer för att få reda på vilken operatör...
Om det är något jag skulle vilja rekommendera så skulle det vara att satsa på ett mer fastpris abonnemang då det oftast ingår till alla operatörer.
priserna blir dessutom ofta detsamma eller billigare i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Tackar. Funkar dock inte med kontantkort tyvärr, så vissa nummer kan ej kollas.

Kan man annars utgå från själva numret vilken operatör det är? Noterade i min närmsta bekantskap att nummer med 073 tillhörde Comviq medan 076 tillhörde operatören 3.
Kan man generalisera på det sättet att mobilnumren börjar med vissa siffror beroende på operatör, eller kan detta avgöras av andra faktorer också?

Har 073, men jag har Telia som operatör.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Har 073, men jag har Telia som operatör.

jag har också 073 med telia, har kompisar med telia som har allt från 070-076 och telia och samma sak med halebop

så det är nog helt random.

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Tackar. Funkar dock inte med kontantkort tyvärr, så vissa nummer kan ej kollas.

Kan man annars utgå från själva numret vilken operatör det är? Noterade i min närmsta bekantskap att nummer med 073 tillhörde Comviq medan 076 tillhörde operatören 3.
Kan man generalisera på det sättet att mobilnumren börjar med vissa siffror beroende på operatör, eller kan detta avgöras av andra faktorer också?

jag har 076 och har Tele2, så antagligen inte.

Permalänk
Medlem

Förr var det så att om man tog de fyra första siffrorna så avslöjade det operatör. Men sen fick man portera nummer så det är ingen sanning längre

Post och telestyrelsen har en utmärkt tjänst för detta: http://e-tjanster.pts.se/telefoni/nummertjanster/enskiltnumme...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Förr var det så att om man tog de fyra första siffrorna så avslöjade det operatör. Men sen fick man portera nummer så det är ingen sanning längre

Post och telestyrelsen har en utmärkt tjänst för detta: http://e-tjanster.pts.se/telefoni/nummertjanster/enskiltnumme...

detta fungerade på mitt kontantkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Förr var det så att om man tog de fyra första siffrorna så avslöjade det operatör. Men sen fick man portera nummer så det är ingen sanning längre

Post och telestyrelsen har en utmärkt tjänst för detta: http://e-tjanster.pts.se/telefoni/nummertjanster/enskiltnumme...

Den länken var perfekt ju, den verkar kunna kolla alla nummer. Tackar!

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Många operatörer har prisplaner där samtal inom samma nät är gratis. Kan jag på något sätt se vilken operatör en person använder genom att bara ha tillgång till mobilnumret?

Japp det går.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mfl.app.fin....

Med den tex.

Varsågoda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

jag har 076 och har Tele2, så antagligen inte.

Det va så förut , innan man kunde flytta nummer osv.

Sen har det tillkommit så många nya nummerserier att det är omöjligt att hålla isär på utan appen ovan

Permalänk
Skrivet av valiant:

Tackar. Funkar dock inte med kontantkort tyvärr, så vissa nummer kan ej kollas.

Kan man annars utgå från själva numret vilken operatör det är? Noterade i min närmsta bekantskap att nummer med 073 tillhörde Comviq medan 076 tillhörde operatören 3.
Kan man generalisera på det sättet att mobilnumren börjar med vissa siffror beroende på operatör, eller kan detta avgöras av andra faktorer också?

Tidigare innan du kunde börja ta med ditt nummer mellan olika operatörer gick det ganska bra att generalisera, 070 var oftast till telia t.ex.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Tidigare innan du kunde börja ta med ditt nummer mellan olika operatörer gick det ganska bra att generalisera, 070 var oftast till telia t.ex.

Du ha fel då alla operatörer började sina nummerserier med 070.

Så här var det från början:

0703 Telia
0704 Comviq
0705 Telia
0706 Telia
0707 Comviq
0708 Europolitan
0709 Europolitan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morphy93:

Finns tyvärr inget sätt att läsa av ett nummer för att få reda på vilken operatör...
Om det är något jag skulle vilja rekommendera så skulle det vara att satsa på ett mer fastpris abonnemang då det oftast ingår till alla operatörer.
priserna blir dessutom ofta detsamma eller billigare i slutändan.