Path Of Exile: Diablo liknande RPG

Permalänk
Medlem

Path Of Exile: Diablo liknande RPG

Jag är förvånad av hur lite uppmärksamhet spelet Path Of Exile har fått.
Detta är en Diablo-klon RPG, utvecklad sedan ca sex år tillbaka av Diablo-fans.
Det är så att säga en spirtuell uppföljare av Diablo II.

Path Of Exile

Det känns som att utvecklarna försökt har förfina det som finns i de föregående Diablospelen och lagt till sådant som saknas i Diablo III. Vilket de har lyckats väldigt bra med.

Spelet har varit i en öppen beta i ca 2 månader nu, och har redan över 2 miljoner spelare.

Det följer "free-to-play" konceptet och har micro-transaktioner i form av kosmetiska förbättringar. Inget pay-to-win med andra ord.

Jag köpte Diablo III vid release, och fastnade inte ens i närheten så mycket som jag gjort för Path Of Exile.

Permalänk
Medlem

Mycket bra spel men jag skulle å andra sidan vilja hävda att det har fått ovanligt mycket uppmärksamhet för att vara ett indie-projekt.

Utvecklarna har en grym inställning och bemöter såväl fans som skeptiker på ett fantastiskt sätt så PoE kommer förhoppningsvis att fortsätta växa under en lång tid framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk

Svinkul spel verkligen! Spelat det med några polare ett tag nu, min kompis som spelat väldigt mycket längre än mig, alltså sen allpha-stadiet och innan den öppna betan blir så sur på mig som endast spelat i en månad med ändå fått två unique-items !

Permalänk
Inaktiv

Jag körde en hel del innan jag insåg att det var i beta. Man vill ju inte börja om när det släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag körde en hel del innan jag insåg att det var i beta. Man vill ju inte börja om när det släpps.

Ingenting försvinner.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag körde en hel del innan jag insåg att det var i beta. Man vill ju inte börja om när det släpps.

Du behåller din karaktär samt alla dina items under den öppna betan och när spelet släpps.

Permalänk
Inaktiv

Då ska jag nog börja spela igen.

Permalänk
Medlem

Det är såhär jag förväntade mig Diablo III. Tur att någon lyckas skapa det iallafall!

Permalänk

Spelade detta med några vänner för ett tag sedan, och det är nästan det som man förväntade sig att Diablo III skulle vara. Men det var nånting som tog ifrån oss lusten att vilja fortsätta spela, som vi inte riktigt kan sätta fingret på vad det är, men vi tror att det kan bero på att vi tycker spelet saknar själ, det är grått, platt och livlöst på något sätt.
Är det några fler här som har upplevt detta? Spelet har väldigt bra potential och förutsättningar i form av besvikna Diablo III-spelare. Men på grund av avsaknaden av själ så får jag inte lust att spela det igen, även om det ser jättebra ut. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenjolov:

Spelade detta med några vänner för ett tag sedan, och det är nästan det som man förväntade sig att Diablo III skulle vara. Men det var nånting som tog ifrån oss lusten att vilja fortsätta spela, som vi inte riktigt kan sätta fingret på vad det är, men vi tror att det kan bero på att vi tycker spelet saknar själ, det är grått, platt och livlöst på något sätt.
Är det några fler här som har upplevt detta? Spelet har väldigt bra potential och förutsättningar i form av besvikna Diablo III-spelare. Men på grund av avsaknaden av själ så får jag inte lust att spela det igen, även om det ser jättebra ut. :/

Jag gillar faktiskt D3, men jag håller med dig helt om PoE. Slutade spela efter tre dagar eller så

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaltaZaren:

Svinkul spel verkligen! Spelat det med några polare ett tag nu, min kompis som spelat väldigt mycket längre än mig, alltså sen allpha-stadiet och innan den öppna betan blir så sur på mig som endast spelat i en månad med ändå fått två unique-items !

Bara 2 uniques på en månad? Jag hittade typ 5 st under min första vecka..
Och till TS så finns som det redan sagts en stor tråd om det här spelet i rätt forum, POE är inte ett MMO så därför hittar du givetvis ingen tråd om det spelet här

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Spelet är roligt men saknar story. Visst finns det en quest-line men det finns inget som för storyn vidare. Varför ska man döda piety? Varför existerar det överhuvudtaget Exiles? Vad är Vaal? Etc etc. Det finns ingen lore och det verkar inte finnas nån väl underbyggd värld som det faktiskt finns i Diablo. Hoppas de jobbar på detta innan release.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Spelet är roligt men saknar story. Visst finns det en quest-line men det finns inget som för storyn vidare. Varför ska man döda piety? Varför existerar det överhuvudtaget Exiles? Vad är Vaal? Etc etc. Det finns ingen lore och det verkar inte finnas nån väl underbyggd värld som det faktiskt finns i Diablo. Hoppas de jobbar på detta innan release.

Själv tycker jag detta är lite charmigt i det här fallet. Normalt brukar ofullständiga storys störa mig, men med PoE så känns det underligt passande på något sätt. Jag menar de måste ju börja någonstans och det känns ändå som att de skapat någonting där det kan finnas mycket att hämta rent lore-mässigt. Jag hoppas bara att de utnyttjar det fullt ut och bygger vidare på det så att de inte bara låter det mynna ut i ingenting.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Lirat det en del. Kul faktiskt.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Mycket bra spel men jag skulle å andra sidan vilja hävda att det har fått ovanligt mycket uppmärksamhet för att vara ett indie-projekt.

Utvecklarna har en grym inställning och bemöter såväl fans som skeptiker på ett fantastiskt sätt så PoE kommer förhoppningsvis att fortsätta växa under en lång tid framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

går imellan er 2 och säger att jag tycker det fått uppmärksamheten det förtjänar.

För mig personligen så är det något som fattas i Path of Exile. Det känns inte tillräckligt multiplayer osv. Jag gillar mer spelet "MU online" stilen, som har öppna världar på ett helt annat sätt och där man måste konkurrera om resurser (farming spots i det här fallet).

Om ni gillar hack n slash så vill jag promota Mu Online lite eftersom 2:an ser ut att komma inom snar(?) framtid.

Permalänk
Medlem

Någon annan som lirar HC för tillfället? Ska precis avsluta första varvet med min Templar. Bygger kring Mace + Shield, HP och Elemental Damage/Resistance.

Måste säga att jag är imponerad av Act 3. Den ser riktigt bra ut och innehåller tillräckligt med variation och utmaning. Striden mot Kole var minst sagt svettig...

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra enkel guide till ekonomin i det här spelet? Jag har en gubbe på lvl 33 eller nåt och älskar det i övrigt. Men ekonomin är ju helt mongo orb tjofräs, shard of mumbo jumbo osv. wtf?

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Kul och annorlunda gjort, men grafiken är för tråkig och grå tycker ja.

Sen är meele gubbar helt värdelöst! kört upp 2st lvl70+ löjligt dåliga jämfört med range, man är bara ivägen i grupper.

Visst om man har super gear kan man säkert få det till att bli ok, men som casual spelare är det bara skit.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

Testade igår ett par timmar, behöver variera mig lite kände jag från wot.

Insåg idag att jag behöver rerolla... skillreset finns inte. Eller det finns men det är items man behöver grinda fram osv vilket tydligen är sjukt jobbigt så bäst att bara göra om göra rätt från början.. men då måste man planera vad man ska satsa på direkt.

Funderar på en cold witch ^^

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Spelet är designad för 90-talet. Håller med grymt spel men är väldigt mycket money grabing för att man ska kunna expandera sina chest så måste du betala med riktiga pengar. Samt att spelet känns mycket stelt när man slåss mot mobs. D3s fights är sjukt mycket häftigare men är så ner dummad att min hund hade kunnat spela D3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiirManjak:

Håller med grymt spel men är väldigt mycket money grabing för att man ska kunna expandera sina chest så måste du betala med riktiga pengar.

Hm...:rolleyes:

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiirManjak:

Spelet är designad för 90-talet. Håller med grymt spel men är väldigt mycket money grabing för att man ska kunna expandera sina chest så måste du betala med riktiga pengar. Samt att spelet känns mycket stelt när man slåss mot mobs. D3s fights är sjukt mycket häftigare men är så ner dummad att min hund hade kunnat spela D3.

Finns dock inget som kräver att du måste expandera din Stash, du kan klara dig på de 4 stash tabs du får gratis.
Att det ens går att utöka stashen med pengar är väl bara positivt? Inte direkt så att spelet kostar något i övrigt, har själv köpt 2 omgångar med Premium Stash Tabs, dels för att jag ville ha mer utrymme men också för att jag mer än gärna gynnar utvecklare som gör bra spel.

Skrivet av Pope:

Finns det någon bra enkel guide till ekonomin i det här spelet? Jag har en gubbe på lvl 33 eller nåt och älskar det i övrigt. Men ekonomin är ju helt mongo orb tjofräs, shard of mumbo jumbo osv. wtf?

Nix, bara att övervaka och skumma igenom olika forum för att få en uppfattning om valutorna.
Det skiljer sig rätt mycket mellan de olika ligorna också.
På Nemesis (om inte detta ändrats, har inte spelat på någon månad) så ligger det i runda slängar på
10 Orb of Alteration = 1 Alchemy Orb eller Orb Fusing
2 Alchemy/Fusing = 1 Chaos Orb
1½ Chaos Orb (1 Chaos, 1 Alch/Fus) = Regal Orb
5-6 Chaos Orb = 1 Divine Orb
30 Chaos Orb = 1 Exalted Orb
2 Exalted Orb = 1 Eternal Orb

Finns givetvis mängder med andra Orbs men där är iaf några grunder, och som sagt, det kan ha ändrats något i denna liga men tror inte det rör sig om några stora ändringar.
I Default däremot så är dessa värden inte ens i närheten.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Finns dock inget som kräver att du måste expandera din Stash, du kan klara dig på de 4 stash tabs du får gratis.
Att det ens går att utöka stashen med pengar är väl bara positivt? Inte direkt så att spelet kostar något i övrigt, har själv köpt 2 omgångar med Premium Stash Tabs, dels för att jag ville ha mer utrymme men också för att jag mer än gärna gynnar utvecklare som gör bra spel.

Nix, bara att övervaka och skumma igenom olika forum för att få en uppfattning om valutorna.
Det skiljer sig rätt mycket mellan de olika ligorna också.
På Nemesis (om inte detta ändrats, har inte spelat på någon månad) så ligger det i runda slängar på
10 Orb of Alteration = 1 Alchemy Orb eller Orb Fusing
2 Alchemy/Fusing = 1 Chaos Orb
1½ Chaos Orb (1 Chaos, 1 Alch/Fus) = Regal Orb
5-6 Chaos Orb = 1 Divine Orb
30 Chaos Orb = 1 Exalted Orb
2 Exalted Orb = 1 Eternal Orb

Finns givetvis mängder med andra Orbs men där är iaf några grunder, och som sagt, det kan ha ändrats något i denna liga men tror inte det rör sig om några stora ändringar.
I Default däremot så är dessa värden inte ens i närheten.

Tackar.
Tar väl ett tag innan man får lite känsla för det. Ekonomi systemet är väl det enda jag ogillar med spelet.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pope:

Tackar.
Tar väl ett tag innan man får lite känsla för det. Ekonomi systemet är väl det enda jag ogillar med spelet.

Jag älskar ekonomisystemet i spelet.
http://www.poeex.info/ - Exchange rates
http://poe.xyz.is/ - search stores and items

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaZteR:

Jag älskar ekonomisystemet i spelet.
http://www.poeex.info/ - Exchange rates
http://poe.xyz.is/ - search stores and items

Tackar, ska kolla in dom länkarna.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Riktigt drygt med trading i detta lir. Trading fönstret är totalt nedspammat. Det behövs verkligen en AH, kanske balanserat så man kan göra fem köp/ sälj per vecka så det inte blir för mycket trading dock. Men som det är nu med foum och chat så är den delen riktigt dålig.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Riktigt drygt med trading i detta lir. Trading fönstret är totalt nedspammat. Det behövs verkligen en AH, kanske balanserat så man kan göra fem köp/ sälj per vecka så det inte blir för mycket trading dock. Men som det är nu med foum och chat så är den delen riktigt dålig.

De kommer lägga till ny trading funktionallitet i patch 1.1.0 som ska komma den 5e mars. Men jag tycker tradingen funkar OK, bättre än diablo 3 iaf där det effektivaste sättet att få gear var att inte logga in och bara sitta i AH i 4h varje dag.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaZteR:

De kommer lägga till ny trading funktionallitet i patch 1.1.0 som ska komma den 5e mars. Men jag tycker tradingen funkar OK, bättre än diablo 3 iaf där det effektivaste sättet att få gear var att inte logga in och bara sitta i AH i 4h varje dag.

Tydligen har det blivit uppskjutet förr, det skall tydligen vara någon form av forum trade på gång som är bättre än nuvarande som verkligen är kasst.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!