AMD Kaveri får minneskontroller för GDDR5

Permalänk

Jag har fortfarande samma åsikter som från första början det är bara siffrorna jag har ändrat mig i.
Så jag hade fortfarande hävdat att det är mer än bara frekvensändringar och det är det också hur mycket du än vänder och vrider på det. Sen så säger jag inte att alla ändringar som gjorts har med ökad prestanda att göra.
Allt handlar inte bara om prestanda utan har man effektivare strömförbrukning och såna saker så är den mycket viktigare för mig än lite bättre prestanda.
Och du kan inte köra 2133mhz minnen med Trinity på alla moderkort för dom startar inte överhuvudtaget då på vissa moderkort.
Det är det Richland ändrar på tack vare uppdaterad minneskontroller men behövs antagligen ändå nytt moderkort också i det fallet.
Sen så har inte jag pratat om att köra CF med några mobila kretsar vet inte var du fått det ifrån. Självklart så pratar jag om motsvarande desktop varianter.
Men det är ingen ide att fortsätta diskussionen vi kommer inte ha samma syn i den här frågan helt enkelt.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Lägg ner, alla som ser - inklusive ni som fortsätter - vet precis vem som hade fel och vem som har rätt. Sedan att någon inte har ryggrad till att erkänna sitt misstag är tråkigt. Men fortsatt diskussion löser inte det. Alla vet redan vad som gäller.

Permalänk

Jag hade fel ang dom siffror jag nämnde i början men det är inte det diskussionen gäller (åtminstone inte från min sida) och det har jag redan erkänt och backat från.
Diskussionen handlar om att han bara sa att det enbart var högre frekvenser och inget annat och det är fel.
Och snabbare minnen ger högre prestanda borde väl också alla vara överens om.
Sen med förbättrade ström och turbofunktioner kan ju göra allmän prestanda bättre med där CPU/GPU inte jobbar på max t.ex. det är också nåt som ingen här tänker på heller.
Så man ska kanske inte stirra sig blind på benchmarks heller det har vi ju också sett i fallet Bulldozer/Piledriver där dom känns snabbare än motsvarande Intel trots att benchmarks visar annat.
Sen är det skillbnader på vad vi kallar ny GPU och revision och det handlar mer om olika åsikter.
För mig är revision mindre ändringar men jag tycker det är mer som gjorts för att kallas för det och därför har dom också ett nytt
namn så AMD själva tycker uppenbarligen samma som jag ang det.
Och med ny snabbare GPU oavsett hur många % skillnad det är så är det fortfarande en ny GPU i 8xxx serien även om dom i princip är omdöpta med en del optimeringar för hela APUn då. Sen att folk här uppfattar det som att det är annan arkitektur, kärna, kisel, whatever får ju stå för dom för det var inte det jag menade.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch