Rekommendationer på CPUkylare på max 600;-

Permalänk

Rekommendationer på CPUkylare på max 600;-

Som topic, jag behöver en ny processorkylare då min TX3 EVO är riktigt kass och jag kan inte spela på 3,4GHz utan att få throttles.

Jag kan sträcka mig över budget ifall jag verkligen måste eller borde, men helst runt 600kr.

Har hört att Kühler 620 är bra, någon som har personlig erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Noctua NH-D14 den är värd de 70kr den ligger över budget. Jämfört med 620 och alla 120mm vattenkylare har den bättre prestanda, är tystare, kommer inte gå sönder och har sex års garanti om den mot all förmodan skulle gå sönder.
Vägrar du gå över 600kr är Thermalright Archon det bästa alternativet.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Om du har plats för en Phanteks ph-tc14pe så tycker jag lätt att du skall kolla på en sådan, har den i min dator och måste säga att den är GRYM. Tyst och kyler fruktansvärt bra. Dessutom är den snygg och finns i flertal olika färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Som topic, jag behöver en ny processorkylare då min TX3 EVO är riktigt kass och jag kan inte spela på 3,4GHz utan att få throttles.

Jag kan sträcka mig över budget ifall jag verkligen måste eller borde, men helst runt 600kr.

Har hört att Kühler 620 är bra, någon som har personlig erfarenhet?

Silver Arrow... Inom budgeten och riktigt bra.

http://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/B007BO0VEI/ref=dp_ol...

Skrivet av AmazonPris:

Order summary
Amazon Currency Converter is Enabled. (Learn More)
Items: GBP 58.33
Postage & Packing: GBP 0.00
(Order Total: GBP 58.33)
Payment Total: SEK 585,84

http://www.sweclockers.com/recension/14710-processorkylare-vi...

Skrivet av Sweclockers-Test:

Thermalright Silver Arrow

Thermalright kan konstruera kylare, och Silver Arrow är ytterligare ett bevis för detta. Modellen kombinerar två utmärkta 140 mm PWM-fläktar med en högpresterande kylfläns, och resultatet är seger över konkurrenterna utan att för den skull landa på extrem ljudnivå. Med varningsflaggor för massiv storlek och viss blockering av minnesplatser är Silver Arrow testets bästa kylare.

Fördelar:

Utmärkt prestanda
Tyst vid låga varvtal
Godkänd ljudnivå vid belastning
Gedigen montering
PWM-kontrollerad fläktlösning
Nackdelar:

Blockerar minnen med höga kylflänsar
Ingen medföljande grenkontakt för PWM

Om du är intresserad av att se Slutna vatten system vs Silver Arrow/Andra så kan du kolla på Sweclockers Test. Man kan se att Silver Arrow har grym Kylning/Ljudnivå... Den är bäst just nu, och inom budgeten...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Det är värt att gå över din budget också och köpa Silver Arrow, så får du det bästa direkt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Arctic Cooling Freezer A30 (i30) fungerar ruskigt bra, är även mycket billigare.

Bit-Tech.net test. i30 är för intel, A30 är för AMD. annars exakt samma kylare.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Som topic, jag behöver en ny processorkylare då min TX3 EVO är riktigt kass och jag kan inte spela på 3,4GHz utan att få throttles.

Jag kan sträcka mig över budget ifall jag verkligen måste eller borde, men helst runt 600kr.

Har hört att Kühler 620 är bra, någon som har personlig erfarenhet?

Be quiet dark rock pro 2 är riktigt bra. Tyst och kall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Arctic Cooling Freezer A30 (i30) fungerar ruskigt bra, är även mycket billigare.

Bit-Tech.net test. i30 är för intel, A30 är för AMD. annars exakt samma kylare.

Bara att lägga till din rumstemp på resultaten så får du exakta siffor.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem

Snyggt, Citera istället för Redigera...

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem

Om du är ute efter ett lite mer prisvärt alternativ kan jag rekommendera denna: https://www.inet.se/produkt/5331075/scythe-mugen-iii-rev-b-pc...

Presterar i princip exakt samma som allt annat som är rekommenderat hittils (~~någon grad hit och dit) men ksotar 200kr mindre. Har inga problem med min ivy som jag kör i 4.5ghz.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

Det verkar bli antingen Scythe Mugen 3 eller Silver Arrow. Är det någon som har koll på om de passar i en Merc Beta?

Permalänk
Medlem

Ok att TX3 EVO inte tillhör dom bästa kylarna, men den skall absolut klara av din P2'a.
Har du tillräckligt chassikylning ? för vispar den runt i redan varm luft så finns det ingen kylare i världen som presterar bra.

Men har du vettig chassiventilation så tycker jag absolut att du kan kolla på ett slutet vattensystem.
Vattenkylare älskar strömhungriga processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Som topic, jag behöver en ny processorkylare då min TX3 EVO är riktigt kass och jag kan inte spela på 3,4GHz utan att få throttles.

Jag kan sträcka mig över budget ifall jag verkligen måste eller borde, men helst runt 600kr.

Har hört att Kühler 620 är bra, någon som har personlig erfarenhet?

om det ska vara billigt freezer 13 pro :3
hör den nästan ingenting om jag inte drar upp den till max själv (fläktsus i stort sett) och den gränsen för cpun att den throttlar och klockar ner sig det kan du ändra själv heh. (stäng av hardware temperature monitor i bios ( den går efter amds standard bara och mäter även på kärnorna och styr tempen efter dem när den är igång när du stänger av den kan du sätta egna gränser (håll dig under 80c ifall du nu sätter den högre än 60c )

har satt min på 70c så jag har lite och arbeta med när det gäller överklockning har dock inte sett min temperatur gå över 53c även fast jag kört överklockat och med 1.5 i volt heh ^^
notera att jag har just freezer 13 pro samt chassie med toppfläktar.

Du kan förresten undervolta din cpu lite tills vidare ifall den nu ligger på 1.4v enligt bios.
börja gå ner ett steg i taget typ 1.4 till 1.375 och så stresstestar du med prime 95 och går så lågt ner du kan tills den blir instabil efter den inte klarar av att arbeta på den låga volten så drar du upp den till senaste stabila ^^
lyckades dra ner min till 1.250 stabilt ett tag tillbaks och då gick den allt svalt :3 bara och testa medans du väntar på nya cpu kylaren ^^
inget kan gå sönder av att du sänker volten heh kanske en partition i värsta fall som blir korrupt men det finns det program till så du kan skaffa tillbaks filer och även hela diskar då det bara är windows som tappar bort den infon medans disken har den kvar tills du skriver över den ett antal gånger.
tx3 ska kunna kyla en phenom utan större problem btw...
har du kylpasta på den ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Ok att TX3 EVO inte tillhör dom bästa kylarna, men den skall absolut klara av din P2'a.
Har du tillräckligt chassikylning ? för vispar den runt i redan varm luft så finns det ingen kylare i världen som presterar bra.

Men har du vettig chassiventilation så tycker jag absolut att du kan kolla på ett slutet vattensystem.
Vattenkylare älskar strömhungriga processorer.

Jag kör oftast med öppen sidopanel så att luftflödet bör vara rätt bra.

Permalänk
Medlem

Silver arrow hade jag innan på en 2600k.. Sjukt bra kylare.
Men dock stor som jag vet inte vad och rejält tung/klumpig.
Vengeance minnen får inte plats under osv..

Ne, sluten vattenkylning är nog framtiden trots allt.. Då får man direkt ur värmen ur lådan med. Helt klart smartare.

Hör inte min h80 någonsin, har max temperaturer i spel på 38-42c när jag spelar..Då kör jag på silent inställningen och med lågvarviga fläkat.. Säger väl endel .. Obs, Undervoltad processor och på stock.. MEN en 3930k är knappast den lättaste cpun att kyla.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Jag kör oftast med öppen sidopanel så att luftflödet bör vara rätt bra.

Luftflöde blir oftast sämre med öppen sidopanel. Om det blir kallare när sidan är öppen, behöver du fler fläktar som suger ut luft. Det finns ju massa rum i burken där kylning inte behövs, så man vill ju skapa en luftström som går över de delarna som behöver kylning. Har man sidopanelen öppen åker ju luften precis vart den vill.

Tänk dig metaforen:

Försök blåsa ut ett ljus på 1 meters håll. - Det är svårt, luften bildar en för bred kon, och för mycket luft hamnar där den inte gör någon nytta.

Sätt nu ett långt sugrör, eller en lång toarulle i truten och flåsa - nu kommer ljuset slockna, du har fokuserat luftflödet där det gör nytta - över ljuslågan.

I en burk med rätt fläktbalans blir det alltid kallare på de ställen man vill ha kallare, om sidorna är stängda. Vissa blir så galna på detta att de täcker igen alla småhål i burken, för att tvinga all luft via en viss väg, nämligen över minnen, processor och mosfets, etc.

Permalänk
Skrivet av Decalibration:

Det verkar bli antingen Scythe Mugen 3 eller Silver Arrow. Är det någon som har koll på om de passar i en Merc Beta?

Max höjd för processorkylare i det chassit är 165 mm, så båda ska passa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Luftflöde blir oftast sämre med öppen sidopanel. Om det blir kallare när sidan är öppen, behöver du fler fläktar som suger ut luft. Det finns ju massa rum i burken där kylning inte behövs, så man vill ju skapa en luftström som går över de delarna som behöver kylning. Har man sidopanelen öppen åker ju luften precis vart den vill.

Tänk dig metaforen:

Försök blåsa ut ett ljus på 1 meters håll. - Det är svårt, luften bildar en för bred kon, och för mycket luft hamnar där den inte gör någon nytta.

Sätt nu ett långt sugrör, eller en lång toarulle i truten och flåsa - nu kommer ljuset slockna, du har fokuserat luftflödet där det gör nytta - över ljuslågan.

I en burk med rätt fläktbalans blir det alltid kallare på de ställen man vill ha kallare, om sidorna är stängda. Vissa blir så galna på detta att de täcker igen alla småhål i burken, för att tvinga all luft via en viss väg, nämligen över minnen, processor och mosfets, etc.

Skulle vilja påstå att du kraftigt överskattar effekten av luftflödet från chassifläktarna i datorlådan, i alla fall när det gäller CPU/GPU temperatur. Skulle vilja påstå att en bättre modell är av hur det ser ut är att man har fläktar på kylarna som transporterar bort värmen från kylaren ut i lådan och sen fläktar som transporterar ut varmluften ur själva lådan. Vist man har ett vist bidrag från chassifläktarna på flöde genom själva CPU kylaren men i de datorer jag har lekt med så har effekten av sänkt temperatur i lådan när man tar bort sidoplåten varit betydligt större än eventuell förlust på grund av minskat bidrag från chassifläktarna.

I din metafor är datorlådan snarare ett stuprör än ett sugrör så effekten är varken till eller från.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag hör vad du säger, ofta spelar det ingen roll, utan man får kallare komponenter och mer oljud, men om balansen är korrekt, är det tystare samt bättre kylförmåga. Visst överdrev jag med min metafor, men det var ju liksom tanken - Ibland är det mycket lättare att se om man gör saker större.

Om det blir kallare på komponenterna när man öppnar dörren är det så att med nuvarande konfiguration transporteras inte nog med varm luft ut ur lådan, utan varm luft ligger kvar och värmer upp, t.ex. genom att det bildas turbulens, virvlar av luft som går runt runt. Har man bra luftgenomströmming, dras luften raka vägen från intag, till uttag, utan att virvla runt och ställa till det och man får med lägre ljudvolym bättre kylning.

Permalänk

Det blev en Kühler 620! Fick den för ett specialpris av den lokala datoraffären. Den gick på ungefär 300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Det blev en Kühler 620! Fick den för ett specialpris av den lokala datoraffären. Den gick på ungefär 300.

Ruskigt bra pris !
Du kommer garanterar att bli nöjd.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Ruskigt bra pris !
Du kommer garanterar att bli nöjd.

Ska installera den imorgon. Köpte med en kylpasta (MX-4), borde jag byta direkt eller spara den tills jag behöver byta?