Permalänk
Medlem

Fryser innan windows splash

Hej
Jag överclockade min cpu i går från 2.8 ghz till 3ghz för att testa temperaturen för att ett fläktblad flög av....
Jag startade datorn och gjorde ett stresstest. Allt funkade bra tills jag skulle starta om datorn. Då fryser datorn innan windows logon och vägrar funka.
När jag ska ta windows repair så laddar den vita baren till max och stannar där. I dag hända samma sak igen, men då funkade det efter en omstart.
Vet nån vad det kan vara för fel?

Specs
CPU: Amd phenom 1055T x6
MOBO: asus sabertooth
GPU: 6950 2gb
PSU: 750 W

Permalänk
Medlem

Felet är att du överklockat processorn utan att höja volten. Klocka tillbaka processorn till orginal så kommer det lösa sig.

Det finns massa bra guider för överklockning här på forumet, läs dem innan du pillar för mycket!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

har redan fixat det nu, och det var en sak med hårdisken. Jag har alldrig behövt höja volten om man ska klocka 200 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fooley:

har redan fixat det nu, och det var en sak med hårdisken. Jag har alldrig behövt höja volten om man ska klocka 200 mhz

En sak med hårddisken? Köpte just ett Asrock z77e och en 3570k och när jag försöker överklocka den vägrar den boota, den fryser bara på splash screenen. Det går inte ens att gå in i bios, det ända jag kan göra är att cleara cmos och sen köra stock.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

En sak med hårddisken? Köpte just ett Asrock z77e och en 3570k och när jag försöker överklocka den vägrar den boota, den fryser bara på splash screenen. Det går inte ens att gå in i bios, det ända jag kan göra är att cleara cmos och sen köra stock.

Den klockar väl enormt dåligt då. Flaska på volten å se om det hjälper, annars hade du väl bara en enorm otur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

En sak med hårddisken? Köpte just ett Asrock z77e och en 3570k och när jag försöker överklocka den vägrar den boota, den fryser bara på splash screenen. Det går inte ens att gå in i bios, det ända jag kan göra är att cleara cmos och sen köra stock.

kika spänningen på dina minnen samt så dem går i rätt hastighet.

om den ligger en bit under 1.5 så kan det vara orsaken på de flesta minnen.
(när jag fyllde upp mina 4 platser med 2 gb stickor för att få 8gb totalt droppade det ner till 1.488 det räckte för att få det att funka i stock men höjde jag från 200 mhz till 207 mhz på fsb så kom det upp overklocking failed med spänningen på 1.450 på cpu'n min vilket är högre än den stabila volten jag hade med 4 kärnor upplåsta på 1.375)
när jag sedan höjde spänningen på minnena så gick det bättre då de låg lite över 1.5 nu bios rapporterar 1.508 vilket är helt ok för dem ^^.
kom upp till 3.6 ghz med min nuvarande cpu när jag körde via FSB överklockning (min multiplier är låst så jag kan inte klocka via något annat sätt.)

kika på spänningen du har i bios när du inte rört någonting först till att börja med.
Är den under 1.2 så kan det vara problemet du kan sätta den på 1.3 och redan då ska du kunna nå en överklockning på 4.0 ghz med den volten.

den rekomenderade maximala spänningen för din cpu är 1.520 men då är det om du klockar med typ flytande kväve och satsar på att överklocka ordentligt. du ska inte behöva gå högre än 1.350 dock för att nå nästan alla klockningar du kan få med luftkylare.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

kika spänningen på dina minnen samt så dem går i rätt hastighet.

om den ligger en bit under 1.5 så kan det vara orsaken på de flesta minnen.
(när jag fyllde upp mina 4 platser med 2 gb stickor för att få 8gb totalt droppade det ner till 1.488 det räckte för att få det att funka i stock men höjde jag från 200 mhz till 207 mhz på fsb så kom det upp overklocking failed med spänningen på 1.450 på cpu'n min vilket är högre än den stabila volten jag hade med 4 kärnor upplåsta på 1.375)
när jag sedan höjde spänningen på minnena så gick det bättre då de låg lite över 1.5 nu bios rapporterar 1.508 vilket är helt ok för dem ^^.
kom upp till 3.6 ghz med min nuvarande cpu när jag körde via FSB överklockning (min multiplier är låst så jag kan inte klocka via något annat sätt.)

kika på spänningen du har i bios när du inte rört någonting först till att börja med.
Är den under 1.2 så kan det vara problemet du kan sätta den på 1.3 och redan då ska du kunna nå en överklockning på 4.0 ghz med den volten.

den rekomenderade maximala spänningen för din cpu är 1.520 men då är det om du klockar med typ flytande kväve och satsar på att överklocka ordentligt. du ska inte behöva gå högre än 1.350 dock för att nå nästan alla klockningar du kan få med luftkylare.

Jo, den var på 4.2ghz och 1.2V, inget rört förutom multipeln, volten och speed step som jag disablade.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2