Asus släpper firmware för Geforce GTX 680 med Fast Boot

Permalänk
Melding Plague

Asus släpper firmware för Geforce GTX 680 med Fast Boot

Snabbare uppstartstider med Windows 8 och stöd för Secure Boot är nyheterna när Asus släpper en ny version av firmware till Geforce GTX 680.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nice, verkar som en rätt bra grej, tur man har moderkort från asus

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Gott hoppas att fler tillverkare börjar med detta så vi snart kan enkelt och smidigt flasha om bios på våra grafikkort som vi gör med våra bios på moderkorten idag!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Är jag ensam om att vara för feg för att uppdatera?

Permalänk
Medlem

Finns det någon information om HUR stor prestandavinsten blir?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Äsch, Windows 8-exklusivt? Bah.

Fick mig en anledning till att uppdatera nu... dessutom behöver jag ändå installera om för att fixa RAID 0 med mina 2 samsung 830. Inte orkat konfigurera det ännu så just nu kör jag dem som två separata diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Äsch, Windows 8-exklusivt? Bah.

Fick mig en anledning till att uppdatera nu... dessutom behöver jag ändå installera om för att fixa RAID 0 med mina 2 samsung 830. Inte orkat konfigurera det ännu så just nu kör jag dem som två separata diskar.

Kan du ju alltid köra Storage Spaces för din Raid 0 i Win 8 också! slipper du hw raida.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte direkt klaga på uppstartstiden man har nu heller, jäjä snabbare alltid bättre (:

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem

Någon som vet typ hur stor skillnad det är på detta och en vanlig boot?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Hoppas man orkar hålla lite kolla så man märker när det släpps för gtx670 också så man kan hoppa på tåget

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte fattar? Vad har grafikkortet att göra med en boot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Äsch, Windows 8-exklusivt? Bah.

Fick mig en anledning till att uppdatera nu... dessutom behöver jag ändå installera om för att fixa RAID 0 med mina 2 samsung 830. Inte orkat konfigurera det ännu så just nu kör jag dem som två separata diskar.

Installera Gentoo. Kerneln bootar på 5.6 sekunder, och det är minnsann ingen hybrid-hibernation bullshit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frexuz:

Bara jag som inte fattar? Vad har grafikkortet att göra med en boot?

Saxat från ett annat forum på nätet:

"Det handlar om ett firmware i grafikkortet som, tillsammans med uefi-firmware på moderkortet, gör så att det går snabbare att initiera hårdvaran till det läge som behövs innan operativsystemet kan laddas från systemdisken.
När själva OS-boot tiden börjar bli väldigt kort så blir ju tiden innan det börjar laddas en stor del av totaltiden."

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Saxat från ett annat forum på nätet:

"Det handlar om ett firmware i grafikkortet som, tillsammans med uefi-firmware på moderkortet, gör så att det går snabbare att initiera hårdvaran till det läge som behövs innan operativsystemet kan laddas från systemdisken.
När själva OS-boot tiden börjar bli väldigt kort så blir ju tiden innan det börjar laddas en stor del av totaltiden."

Förstår fortfarande inte hur grafikkortet skall spela någon roll i det hela. GOP är bara ett protokoll för att få igång bilden vid boot innan drivrutinerna i kärnan eller OS tar över vilket tar över Vesa standarden likaså som den tog över VGA standarden ännu längre bort i tiden.

Inga av dessa skall fördröja själva booten utan gör bara lättare att hitta bästa möjliga upplösningar och för att visa text eller GUI vid boot och har svårt att tro att Microsoft skulle programera så pass dåligt att de fördröjer booten tills de fått rätt på alla färger och upplösningar för något som bara visar en logga i ett par sekunder.

http://wiki.phoenix.com/wiki/index.php/EFI_GRAPHICS_OUTPUT_PR...
http://en.wikipedia.org/wiki/VGA
http://en.wikipedia.org/wiki/Vesa
http://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Extensible_Firmware_Inte...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Kul med ny teknik.

Dock är det lättare att ge fasen i att stänga av datorn. Det är endast dom där plågsamma ninja uppdateringarna från Microsoft som kräver omstarter.