Permalänk
Medlem

TIllverkare ljuger? Ram o moderkort

Hej,

Har en ASUS K73SV laptop med bl a en intel core i5 2410m (2,3Ghz turbo upp till 2,9Ghz).
Moderkortet vet jag inte riktigt märket på men det är intels hm65 kretsar.

Asus anger att moderkortet endast klarar 8Gb 1333Mhz ram minne.
Intel anger att core i5 cpun klarar av 16Gb 1333Mhz ram minne.

Nåväl jag tryckte in 16Gb 1600Mhz minne i min laptop för att pröva och det funka
Fulla 1600Mhz o 16Gb.

Någon mer som har upptäckt att datorn klarar mer än vad tillverkaren anger?

Permalänk
Medlem

Vadfan klagar du för?=P

Permalänk
Proffsmobbare

Det är bara tillverkarens rekommendation, vad som egentligen fungerar är inte alltid samma visa.

Det är alltså en garanti.

Permalänk
Medlem

Det kan också vara så att dom ökat möjligheten till mer ram med en bios uppgradering.

Permalänk
Inaktiv

Det tillverkaren skriver är vad de har testat med och vad de lovar fungerar. Vad du gör på fritiden berör inte dem

Permalänk
Medlem

Det finns massa moderkort där det står upp till 1333mhz, men det går ändå att köra dem i 1600mhz.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Det kanske bara är vad dom testat med? dom kke bara har testat 8GB men 16GB oxå funkar.

Permalänk
Medlem

Sant att de kanske bara testat till en viss gräns men alltid kul att kunna köra lite häftigare prylar
Kör en Intel SSD 520 180Gb i datorn också så det går ju inte långsamt