Permalänk

Peltier-kylare som kyler sig själv

Ett peltierelement kan användas för att förflytta värme från ena sidan till den andra genom att tillföra energi. Det används för att göra en CPUkylare mer effektiv t.ex. Den kan också användas som generator så länge det finns en temperaturskillnad mellan sidorna.

Säg att man placerar ett peltier-element mellan CPUn och dess kylfläns. Då uppstår en varm och en kall sida. Kan peltier-elementet då generera såpass mycket elektricitet att det räcker för att driva fläkten som kyler flänsen som i sin tur håller nere temperaturen såpass mycket att systemet kan fortgå utan att CPUn brinner upp? Den kyler sig själv med sin egen förlorade energi med andra ord. Är det möjligt? Knappast något för överklockare men kanske ett "grönt" alternativ:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joohansson:

Ett peltierelement kan användas för att förflytta värme från ena sidan till den andra genom att tillföra energi. Det används för att göra en CPUkylare mer effektiv t.ex. Den kan också användas som generator så länge det finns en temperaturskillnad mellan sidorna.

Säg att man placerar ett peltier-element mellan CPUn och dess kylfläns. Då uppstår en varm och en kall sida. Kan peltier-elementet då generera såpass mycket elektricitet att det räcker för att driva fläkten som kyler flänsen som i sin tur håller nere temperaturen såpass mycket att systemet kan fortgå utan att CPUn brinner upp? Den kyler sig själv med sin egen förlorade energi med andra ord. Är det möjligt? Knappast något för överklockare men kanske ett "grönt" alternativ:)

Kort sagt, nej.

Resonemanget är lite i linje med http://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jag kommer nog inte godta ett NEJ förrän det är motiverat. Gamla CPU behövde inte ens en fläkt, det räckte med en kylfläns. Hade man satt ett TEG-element där så hade den förmodligen kunnat driva en fläkt mest för syns skull så teorin är inte samma som ditt youtube klipp, om än väldigt underhållande!

Jag tror det stora frågan är om man kan få ut tillräckligt med ström för att driva en fläkt och om värmeledningen är tillräckligt stor för att inte CPUn ska passera Tjmax. En effektiv kylare och effektiv lågvarvig fläkt så..kanske..

Permalänk
Medlem

Problemet med den tanken är att energi ofta övergår till värmeenergi och slösas bort väldigt snabbt. Du skulle behöva ha en extremt effektiv generator och stora värmeskillnader för att det skulle kunna fungera som en praktisk lösning. När du nu också använder värmen för att kyla ner värmekällan så uppstår det en negativ process som kommer resultera i att värmeskillnaden blir för låg och att generatorn då kommer sluta fungera.

Fysik 101 säger att värme är en av de mest slösaktiga energiomvandlingarna som kan uppstå.

Men vill du testa så skulle det nog kunna bli ett väldigt intressant projekt!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Kylflänsen hettas ju upp av processorn...
Hela grejen med kylpasta och plana ytor o.s.v är till för att bättra värmeledningsförmågan!
Så att försöka få stora skillnader i temperatur låter konstigt i sammanhanget.

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk

När kylflänsen väl är uppvärmd har du ingen temperaturskillnad och fläkten stannar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

MSI visade en peltierchipsetkylare för några år sen, hittar inte den nu men googla så hittar du nog.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad de andra pratar om med att detta skulle vara en evighetsmaskin. Nej, evil penguin, vi tillför energi i form av värme. Det är klart det kan funka, om processorn tål att arbeta vid hög temperatur. För det är som sagt temperaturskillnaden som bestämmer hur snabbt fläkten kan snurra.

Det kom upp en artikel om en liknande lösning för nordbryggan (dock med sterlingmotor istället, jag vet inte vilken lösning som skulle ha högst verkningsgrad). Läs och förundras, non-believers..
http://www.sweclockers.com/nyhet/7381-nordbryggan-som-kyler-s...

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Det du beskriver skulle fungera i teorin, men väldigt dåligt i praktiken.
Seebeck-element har dålig termisk konduktion, och kräver stora temperaturskillnader för att producera el. Så processorn kommer att bli betydligt varmare av detta, än att bara skippa TEGen och fläkten och kyla processorn passivt med samma kylfläns.

Och de har även relativt hög (elektrisk) utgångsresistans, och lämpar sig inte för att driva saker med låg ingångsresistans som en normal 12 DC fläkt. Istället behöver du då termiskt seriekoppla flera TEGs, och elektriskt parallellkoppla de för att få ner utgångsresistansen. Och då har du en temperaturskillnad på flera hundra grader. Vilket jag hoppas du förstår att det inte kommer att fungera.

Läs på wikipedia om de, om du är intresserad:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermoelectric_generator

Permalänk
Hedersmedlem

Det här fgungerar inte. Även om du skulle kunna få ut 2-3% verkningsgrad ur elementet vid normala temperaturer för processorn (som inte ens går enligt Genesis) så har du ett större problem.

Om du inte skickar in ström i elementet har du inte en aktivt kyld/värmd sida. Och det är ju detta som händer om du vill driva fläkten. Ingen input av elektricitet till elementet. Säg att du har en processor som genererar 100W effekt och du kan plocka ut 3% av denna i ström som driver fläkten... Då har du fortfarande 97W i värme kvar som måste ledas bort från processorn. Och eftersom att kylarflänsen inte längre ligger an mot processorn (Peltierelementet ligger ju emellan) så kommer du inte få bort denna värme. Elementet kommer snarare att vara en värmeisolator än en värmeledare här.

För att elproduktionen från Peltierelementet ska bli effektiv vill du att ena sidan ska vara kall (sidan mot flänsen) och den andra varm (sidan mot processorn), men vill du kyla en processor så vill du inte hålla isär de två sidorna. Flänsen ska helst bli lika varm som processorn för bästa kylegenskaper.

Så jag skulle nog vilja kalla idén för en tankevurpa. Fin tanke, men det man vill ha ut från de olika funktionerna med processorkylning och elproduktion med Peltierelement går emot varandra. För att göra den ena funktionen effektiv måste dan andra vara ineffektiv.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om du kan dela på varm och kall luft för att sedan ta den varma delen och omvandla dess energi så har du skapat en evighetsmaskin. Samma sak om du tar ljummet vatten och kan dela det i två delar - en varm och en kall - återigen en evighetsmaskin.

Det kan skulle kunna tänka sig som en lösning vorre väl någon super (sol)cell som kan plocka upp all infrarött ljus din CPU utstrålar och omvandla det till energi - men då behöver din CPU bli fruktansvärt varm och samtidigt kommer du få stora förluster när omgivningen suger ut energi ur den värme som kommer ifrån just CPUn

Glöm det bara!

edit: En ångmotor måste ju kunna gå att bygga nu när man tänker på det. Vi har ju redan en värmekälla!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

Ok, det var en del intressant svar. Det stämmer säkert att den inte kan sitta mellan CPU och fläns för att CPUn blir alldeles för varm. Men det är enda begränsningen som jag ser det. Om man hade en CPU som klarar 150 grader och inte behöver kylas speciellt mycket (TEG-elemetet har alltså tillräckligt med värmeledningsförmåga) så tycker jag fortfarande att processen borde gå (förutsatt att man driver motorn via en DC-DC omvandlare som trycker upp spänningen). Om man tänker tvärtom och struntar i fläkten och driver en lampa istället då borde väl kylflänsen bli någon grad varmare och därigenom också CPUn?

Dessa fakta stämmer (tror jag):

  • En CPU är varm

  • En kylfläns är kall pga. omgivande temp

  • En TEG omvandlar termisk skillnad till elektricitet

  • En fläkt drivs av elektricitet

  • En TEG leder värme från varmsidan till kallsidan och värmer upp kylflänsen

  • En kylfläns blir kallare om luft strömmar genom den, alltså ökar temperaturskillnaden jämfört om man plockar bort fläkten och bara förlitar sig på omgivande temp

Jag ska köpa en sån och experimentera! Jag vet att man kan sätta en TEG på en värmekamin t.ex. med en kylfläns på andra sidan och driva en fläkt som på så sätt sprider värmen i rummet mer effektivt än om den inte hade suttit där. En sådan ska jag bygga åtminstone, det fungerar och finns på youtube. Det är en urgammal uppfinning och brukar bestå av en stirlingmotor eftersom den har högre verkningsgrad.

Edit: Jag kan nog gå med på att det inte går att få ner cpu-tempen lägre med denna anordning jämfört med endast cpu/fläns. Det jag egentligen var ute efter var en fläkt som drivs med endast värme från CPUn, det har nog ingen praktiskt nytta, snarare försämring.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joohansson:

Ok, det var en del intressant svar. Det stämmer säkert att den inte kan sitta mellan CPU och fläns för att CPUn blir alldeles för varm. Men det är enda begränsningen som jag ser det. Om man hade en CPU som klarar 150 grader och inte behöver kylas speciellt mycket (TEG-elemetet har alltså tillräckligt med värmeledningsförmåga) så tycker jag fortfarande att processen borde gå (förutsatt att man driver motorn via en DC-DC omvandlare som trycker upp spänningen). Om man tänker tvärtom och struntar i fläkten och driver en lampa istället då borde väl kylflänsen bli någon grad varmare och därigenom också CPUn?

Dessa fakta stämmer (tror jag):

  • En CPU är varm

  • En kylfläns är kall pga. omgivande temp

  • En TEG omvandlar termisk skillnad till elektricitet

  • En fläkt drivs av elektricitet

  • En TEG leder värme från varmsidan till kallsidan och värmer upp kylflänsen

  • En kylfläns blir kallare om luft strömmar genom den, alltså ökar temperaturskillnaden jämfört om man plockar bort fläkten och bara förlitar sig på omgivande temp

Jag ska köpa en sån och experimentera! Jag vet att man kan sätta en TEG på en värmekamin t.ex. med en kylfläns på andra sidan och driva en fläkt som på så sätt sprider värmen i rummet mer effektivt än om den inte hade suttit där. En sådan ska jag bygga åtminstone, det fungerar och finns på youtube. Det är en urgammal uppfinning och brukar bestå av en stirlingmotor eftersom den har högre verkningsgrad.

Edit: Jag kan nog gå med på att det inte går att få ner cpu-tempen lägre med denna anordning jämfört med endast cpu/fläns. Det jag egentligen var ute efter var en fläkt som drivs med endast värme från CPUn, det har nog ingen praktiskt nytta, snarare försämring.

Jag var nog inte tydlig nog med problematiken.
För att kunna få ut elektricitet ur ett sådant system så måste värmeöverföringen mellan processor och kylning vara katastofalt kass för att det ska fungera och då är fortfarande den teoretiska effektiviteten inte mer än 3%. Samma sak gäller omvänt, vill du använda en kylare som faktiskt kan kyla processorn någorlunda så måste processor och processorkylare ha någorlunda lika temperatur vilket innebär att det inte är någon temperaturskillnad på Peltierelementets olika sidor som då inte kan genererar någon ström.
Det är alltså verkligen antingen eller här.

Dessutom, skickar du in 100W i ett föremål med så liten volym som en processor och enda kylningen är de 3 watt du kan få undan med ett Peltierelement så kommer föremålet bli bra mycket varmare än 150 grader. Skulle inte förvåna mig om man kunde komma upp i 600-700 grader.
Detta händer såklart inte med processorer då de stängs av istället. Det jag ville ha sagt är att kylningen inte på långa vägar räcker.

Jag får uppfattningen att du fortfarande rör ihop Peltierelementets egenskaper när man skickar in ström kontra när man vill generera ström i systemet.

Jag tror nog du kan få snurr på fläkten om du bygger ett sådant system (förutsatt att det finns Peltierelement som kan producera elektricitet med det deltaT du får fram mellan processor och kylare, men du har lagt en värmeisolator mellan processor och kylfläns. Det problemet har du inte löst ännu. Testa att lägga en plastbricka mellan processor och kylare och se vad som händer... Även om du får bort 3W i elektricitet till fläkten så är det inge bra med en isolerande värmeplatta mellan fläns och processor.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av joohansson:

...
En kylfläns blir kallare om luft strömmar genom den, alltså ökar temperaturskillnaden jämfört om man plockar bort fläkten och bara förlitar sig på omgivande temp
...

Nej, temperaturskillnaden över TEGen är konstant (och temperaturskillnaden mellan processorn och luften sjunker).
Kyler du kylflänsen till lägre temperatur så sjunker temperaturen med lika många grader på din värmekälla. Att köra med större kylfläns eller snabbare fläkt påverkar temperaturskillnaden över kylflänsen, men det påverkar inte temperaturskillnaden över TEGen. Och det påverkar därför ej den elektriska effekten du får ut från den.

Eventuellt är det lättare för dig att förstå det om du tänker det som att TEGen producerar elektrisk effekt motsvarande en viss procent av den termiska effekten som den leder bort. Då den har en termisk resistans så får man en temperaturskillnad mellan dess sidor, linjärt i förhållande till den termiska effekten den leder bort. Så temperaturskillnaden beror på den termiska effekten, och därför kan du lika gärna se det som att den elektriska effekten beror på temperaturskillnaden.
Men du verkar missa att temperaturskillnaden över TEGen (eller för den delen vad som helst i princip) enbart påverkas av den termiska effekten som leds genom den.

Har du en värmekälla som nu är svalare än vad den klarar så kan du använda en TEG, stirlingmotor eller liknande till att göra något annat med den producerade elektriska effekten. Du skulle potentiellt kunna leda tillbaka effekten och driva processorn eller vad du nu har delvis med dess egna producerade termiska effekt. Och därmed få ner strömförbrukningen på datorn något.
Men jag tror du kommer få mycket svårt (även med komponenter med relativt hög verkningsgrad) att få en svalare värmekälla genom att förbättra kylningen av kylflänsen med den elektriska effekten en TEG eller stirlingmotor producerar. Och om du tar med priset, storleken och vikten i beräkningarna så skulle du i princip alltid tjäna på att bara skaffa en större kylfläns.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

men du har lagt en värmeisolator mellan processor och kylfläns.

Ok jag får läsa på mer, jag trodde att elementet led igenom 97% av värmen och tog resterande 3% i form av elektricitet. I alla experiment och bilder jag sett med TEG så har de en kylfläns för att den ska fungera. Det tolkade jag som att den har en god ledningsförmåga och man måste leda bort värmen för behålla temperaturskillnaden. Om den nu är en värmeisolator, varför behöver man ens en kylfläns? Borde det inte räcka med elementets egna yta? Varför blir den kalla sidan varm efter ett tag om det är en isolator?

Skrivet av Genesis:

Nej, temperaturskillnaden över TEGen är konstant.

Det förstår jag heller inte. Om du värmer den ena sidan med handen eller med en gasolbrännare måste väl ändra på deltaT? Alternativt kyla den med en ispinne eller flytande helium? Utspänningen från den måste väl gå att reglera med valet av varm resp. kallt kontaktmaterial? Precis som att deltaT styrs av den spänning som läggs över den om den används som ett TEC (thermoelectric cooler)?

Strunt samma, jag har glömt av all fysik jag en gång lärde mig. Det är något jag inte alls förstår med den där verkar det som=) Jag säger inte att någon av er har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joohansson:

Det förstår jag heller inte. Om du värmer den ena sidan med handen eller med en gasolbrännare måste väl ändra på deltaT? Alternativt kyla den med en ispinne eller flytande helium? Utspänningen från den måste väl gå att reglera med valet av varm resp. kallt kontaktmaterial? Precis som att deltaT styrs av den spänning som läggs över den om den används som ett TEC (thermoelectric cooler)?

Strunt samma, jag har glömt av all fysik jag en gång lärde mig. Det är något jag inte alls förstår med den där verkar det som=) Jag säger inte att någon av er har fel.

Tänk på den ungefär som en metallplatta, fast den leder värme sämre än så.
Förändrar du temperaturen i ena änden av en bit metall så kommer det att sprida sig, och ett tag senare så kommer hela metallbiten hålla annan temperatur än innan.
Basen på kylflänsen har också termisk resistans, och ju tjockare basen är desto högre bli temperaturskillnaden. Om du med en vanlig kylfläns byter till en bättre fläkt så kyls flänsarna på kylflänsen bättre. Men det är ju inte bara flänsarna som blir kallare. Flänsarna kyler i sin tur basen på kylflänsen som i sin tur kyler kylpastan som i sin tur kyler IHSen, osv osv. Så en snabbare fläkt kyler ena sidan av hela kyllösningen bättre, vilket ju leds vidare och kyler processorn bättre. Men temperaturskillnaden mellan processorns mitt och ytan på flänsarna på kylflänsen är samma oavsett hur snabbt fläkten snurrar.
Temperaturskillnaden över en TEG fungerar lika dant, bara det att den leder värme någorlunda dåligt, och därför får en relativt hög temperaturskillnad mellan sina sidor.
Men det är ju inget konstigt eller speciellt med hur dess temperaturskillnad beter sig, bara för att den producerar el. Det fungerar på samma sätt som en bit metall eller en bit isolering, eller vad som helst egentligen ur en termiskt konduktiv synvinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joohansson:

Ok jag får läsa på mer, jag trodde att elementet led igenom 97% av värmen och tog resterande 3% i form av elektricitet. I alla experiment och bilder jag sett med TEG så har de en kylfläns för att den ska fungera. Det tolkade jag som att den har en god ledningsförmåga och man måste leda bort värmen för behålla temperaturskillnaden. Om den nu är en värmeisolator, varför behöver man ens en kylfläns? Borde det inte räcka med elementets egna yta? Varför blir den kalla sidan varm efter ett tag om det är en isolator?

Tror du blandar ihop det med det normala sättet att använda ett peltierelement.
Dvs att man matar ström genom det för att få en kall och en varm sida,
då måste man kyla bort värmen från den varma sidan för att det skall fungera effektivt.
(Dvs värme som till största delen har alstrats av strömmen man matar elementet med.)

Fo3

Edit: En kylfläns ger "stabil" temperaturskillnad mellan sidorna på Peltierelementet i ditt exempel,
vilket befrämjar peltierelementets elproduktion,
men den ger ingen nämnvärd kylning av processorn.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joohansson:

Ok jag får läsa på mer, jag trodde att elementet led igenom 97% av värmen och tog resterande 3% i form av elektricitet. I alla experiment och bilder jag sett med TEG så har de en kylfläns för att den ska fungera. Det tolkade jag som att den har en god ledningsförmåga och man måste leda bort värmen för behålla temperaturskillnaden. Om den nu är en värmeisolator, varför behöver man ens en kylfläns? Borde det inte räcka med elementets egna yta? Varför blir den kalla sidan varm efter ett tag om det är en isolator?

FatherOfThree har redan förklarat det bra egentligen.

Det du beskriver i andra experiment med kylflänsar skickas ström in i peltierelementet. Det du vill göra och som är väldigt ovanligt (med tanke på verkningsgraden) är att plocka ut ström ur peltierelementet. Detta gör troligen ingen annan i experimenten du tittat på.
Väljer du däremot att skicka in ström i peltierelementet (tvärt emot att driva en fläkt) så kan du absolut få en mer kylning.

Jag vill jämföra det hela med en elmotor/elgenerator (som i grunden kan vara identiskt byggda). Antingen skickar du in rörelse och får ut el, eller så skickar du in el och får ut rörelse. Man kan inte både få rörelseenergi och elenergi ur motorn/generatorn samtidigt. På samma sätt kan du inte plocka ut el ur peltierelementet och använda dess kylande egenskaper samtidigt. Man får välja det ena eller det andra helt enkelt.

Edit: Efter en natts sömn ser jag att våda två har en felaktig beskrivning av procentsatsen :). My bad. Hur stor andel värme som släpps igenom bestäms såklart inte endast av energiomvandlingseffektiviteten så denna siffra är okänd i sammanhanget. Däremot stämmer troligen det du säger att 3% av passerande värmeenergi kan bli elektricitet.
Men det förkastar inte det stora problemet jag försöker åskådliggöra

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

En vän till mig testade med detta på en gammal p4, det var möjligt med en stor kylfläns, men cpu:n hade för hög tdp för att den skulle orka avleda all värme, så efter ett tag kunde den ligga på 80-90c

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk

Det var den här jag tänkte bygga:
http://youtu.be/bPcmNzIjjzg

Min fråga är:
Om man flyttar fläkten så att den inte blåser luft genom kylflänsarna, kommer den snurra lika snabbt, långsammare eller snabbare?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joohansson:

Det var den här jag tänkte bygga:
http://youtu.be/bPcmNzIjjzg

Min fråga är:
Om man flyttar fläkten så att den inte blåser luft genom kylflänsarna, kommer den snurra lika snabbt, långsammare eller snabbare?

Flänsarna ger turbulens och friktion vilket kommer sakta ned luftflödet. och öka arbetskravet för luftförflyttningen. Hur mycket det kommer påverka fläkten är svårt att säga rakt upp och ner. Hur som haver kommer fläkten att bromsas när de drar/blåser luft genom fläsarna. Kanske så lite att det ej märks, kanske blir det märkbart.

Inspirerande video måste jag tilläga. Tackar för denna. Jag ska nog själv snickra ihop en sådan till kaminen hemma ;). Men som FatherOfThree beskrev ovan så kommer det där inte att hjälpa till med kylningen av processorn.
Antingen får du fläktdrivningen om du hämtar ut ström, eller så får du bra kylning av processorn men då måste du stoppa in ström.

Meeeen, eftersom att de där elementen är billiga, motorerna likaså och processorerna har inbyggda värmeskydd så är det väl bara att börja experimentera ändå ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Flänsarna ger turbulens och friktion vilket kommer sakta ned luftflödet. och öka arbetskravet för luftförflyttningen. Hur mycket det kommer påverka fläkten är svårt att säga rakt upp och ner. Hur som haver kommer fläkten att bromsas när de drar/blåser luft genom fläsarna. Kanske så lite att det ej märks, kanske blir det märkbart.

Ok, det låter korrekt. Jag tänkte mer vad själva luftflödet har för påverkan av kylningen/temperaturdifferansen över TEG-elementet. Kommer den elektriska spänningen och således varvtalet att ändras pga. att flänsen kyls annorlunda? Kan fläkten påverka sitt eget varvtal genom att påverka sin energikälla. Det är en intressant tanke som jag inte riktigt kan släppa.

Får mig att tänka på den där bilen som dök upp för ett tag sedan som kunde åka snabbare än vinden i medvind med bara vinden som drivkraft (DDWFTTW). Hela världens fysiker sa "NEJ DET GÅR INTE" ända tills han byggde bilen på riktigt och åkte 2.8 ggr snabbare än vinden.
http://www.fasterthanthewind.org/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joohansson:

Ok, det låter korrekt. Jag tänkte mer vad själva luftflödet har för påverkan av kylningen/temperaturdifferansen över TEG-elementet. Kommer den elektriska spänningen och således varvtalet att ändras pga. att flänsen kyls annorlunda? Kan fläkten påverka sitt eget varvtal genom att påverka sin energikälla. Det är en intressant tanke som jag inte riktigt kan släppa.

Får mig att tänka på den där bilen som dök upp för ett tag sedan som kunde åka snabbare än vinden i medvind med bara vinden som drivkraft (DDWFTTW). Hela världens fysiker sa "NEJ DET GÅR INTE" ända tills han byggde bilen på riktigt och åkte 2.8 ggr snabbare än vinden.
http://www.fasterthanthewind.org/

Ahh. Nu förstår jag frågan. Mitt förra svar ter sig något överflödigt nu när jag förstår ;).
Ja, jag håller med om att det borde vara högst logiskt att fläkten ökar kylningskapaciteten om fläktbladen blåser mot flänsarna jämfört med om de inte blåser mot flänsarna utan exempelvis sänder en lampa istället. DeltaT kommer ju att öka.

Jag vet inte exakt vad som händer med värmeöverföringsegenskaperna i elementet. En gissning är att värmeöverföringsegenskaperna minskar när man tar ström ur elementet då det motsatta (alltså ökad kylförmåga) inträffar när man tillför ström.

Riktigt intressant källa igen om bilen ;). Förstår inte riktigt var kraften kommer ifrån när fordonet nått vindhastigheten och ändå kan fortsätta accelerera. Men det stämmer säkert.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Riktigt intressant källa igen om bilen ;). Förstår inte riktigt var kraften kommer ifrån när fordonet nått vindhastigheten och ändå kan fortsätta accelerera. Men det stämmer säkert.

Ja det är inte helt enkelt. Propellern fungerar som ett segel i början och driver bilen framåt vilket gör att hjulen driver propellern som i sin tur börjar blåsa luft bakåt. Det gör att lufttrycket mellan propellern och luften ökar. När den får en tillräckligt hög hastighet så fungerar propellern som både segel och propeller samtidigt. Hade bilen inte haft något luftmotstånd så hade den nog kunnat gå ännu snabbare.

Permalänk

Så här blev mitt experiment till slut om någon var intresserad (bytte ut CPUn mot ett värmeljus):
http://youtu.be/w7IFR5WkjOg

Permalänk

Coolt

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB