Kinect SDK får stöd för 3D-skanning

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad en "riktig" 3D-scanner kostar så är detta ett bra alternativ

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av Antzo:

Skriver gärna ut 3D modellen av tjejen där

När du ändå håller på, skriv ut ett exemplar till mig också

Permalänk
Medlem

Jobbar själv med väldigt liknande forskning. Kinect Fusion är inget nytt, det nya är kanske att microsoft bundlar det i sin sdk. För den som inte är programmerare men ändå vill prova lite 3d-scannande kan jag rekomendera kinectathome.com som bland annat använder sig av kinect fusion. Det är dessutom otroligt mycket smidigare att använda för den som inte är programmerare till yrket.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av core2duo:

Kinect 3d scan och en 3d skrivare betyder döden för clone a willy ^^ hahahaha

Clone-A-Willy är ju ganska obehaglig oxå, man sitter ju fast tills man är helt slak. Nu kan ju frugan få en ny utan några problem!

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Skrivet av X1t:

Jobbar själv med väldigt liknande forskning. Kinect Fusion är inget nytt, det nya är kanske att microsoft bundlar det i sin sdk. För den som inte är programmerare men ändå vill prova lite 3d-scannande kan jag rekomendera kinectathome.com som bland annat använder sig av kinect fusion. Det är dessutom otroligt mycket smidigare att använda för den som inte är programmerare till yrket.

Går det att exportera från sidan till nåt vettigt cad format?

Permalänk
Medlem

Ganska coolt. Det hade varit najs om man kunde scana sig själv och sedan låta programmet "rigga" modellen så man kan göra animationer.

Tror tyvärr att de scanade modellerna har för många "kanter" för att använda i ett spel

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

3rd party 3dscanning har funnits ett tag på pc.

Att ms petar in det i sdkn kan man ju se som ett tecken på att de kommer finnas som feature i next xbox. Tex scanna in dig själv som avatar / eller som figur i bf4

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Ganska coolt. Det hade varit najs om man kunde scana sig själv och sedan låta programmet "rigga" modellen så man kan göra animationer.

Tror tyvärr att de scanade modellerna har för många "kanter" för att använda i ett spel

Om du kollar du folk som redan gjort detta behöver du inte tro utan kan se att det inte finns några kanter.

Permalänk
Medlem

Överraskad att ingen redan har nämnt att det är fullkomligt enkelt samt gratis att göra sina egna 3dmodeller med hjälp av en kamera och lite enkla instruktioner med hjälp av autodesk 123 catch. Gjorde själv det i skolan, funkar sjukt bra med stilla objekt (jag tog en sko) medans det blir lite mindre detaljerat på människor då det är väldigt svårt för oss att inte röra oss under tagningen av 20-40 bilder. Bör dock kunna gå att göra en fin grej om man har 20-40 kamror som tar bild typ samtidigt men ja, det i sig är ju dyrt eller krångligt att få ihop så mycket folk även om det är, självklart, högst möjligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Går det att exportera från sidan till nåt vettigt cad format?

Hej ledsen att jag inte svarat tidigare. Filerna går att ladda ner som .obj så vitt jag förstår, vet inte om det räknas som ett vettigt cad format.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB