Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men undrar vart produktnyckeln till windows 8 går att hitta? Ska blåsa rent datorn med windows 8 men hittar ju inte produktnyckeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av veijdar:

Dum fråga kanske men undrar vart produktnyckeln till windows 8 går att hitta? Ska blåsa rent datorn med windows 8 men hittar ju inte produktnyckeln.

Kanske under batteriet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av veijdar:

Dum fråga kanske men undrar vart produktnyckeln till windows 8 går att hitta? Ska blåsa rent datorn med windows 8 men hittar ju inte produktnyckeln.

Finn inte längre någon klisterlapp. Du måste ladda ner ett program som söker efter nyckeln och skriva ner själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir galen! Försökt få tag på isofiler till windows 8 men verkar ju vara helt omöjligt! Står att man inte kan använda nyckeln jag har för att installera en återförsäljarversion av windows 8 när jag går via microsofts egna sida och försöker få hem windows 8. Någon vänlig själv som kan berätta hur ni gjorde för att blåsa rent datorn med windows 8. Använde ni recoveryskivorna eller hur gjorde ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phrober:

Tänkte bara först och främst tacka alla som har skrivit i den här tråden, har läst varenda sida nu och tack vare er så bestämde jag mig i slutändan för att köpa laptopen!

Ett par fina saker på CDON just nu om du också funderar på att köpa den här datorn eller en annan Fujitsu-dator:

* Microsoft Office Hem & Student samt F-Secure 2013 ingår utan någon extra kostnad
* Om man anger rabattkoden xY9cDDXJ så får man 300kr rabatt vid köp av utvalda Fujitsu-datorer (rabattkoden gäller bara de första 3000 beställningarna)
* 13% rabatt på NH532 (kostnad med rabattkoden ovan: 5990:-)

Tack återigen!

Jag ville verkligen köpa den, men priset har gått upp till 7 000 kr någon som känner till någon ny rabattkod :(? 7 000 kr svider :'( 6 000 hade varit mer rimmligt för en fattig student

Vart hittar man dessa Sweklocker rabatter? Tex, 2 sidor back var det en SWECJAN15 rabattkod, där man fick 15 % i rabatt?

Vart får ni dom ifrån?

mvh

Permalänk
Medlem

Det finns idag en annan dator

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=763552&cks=ASS&assoc=B99...

Är denna värt det, kostar 1 000kr mindre jämfört med NH532 i7an

Jag tror grafikkortet är till och med bättre samt större hårddisk...?

Vad skulle ni rek, jag fick ner priset på NH532 till 6500 kr efter förhandlingar med CDON...

men den andra datorn kostar fortfarande 5500 kr... mmm?

Permalänk
Medlem

Svårt val, men när det gäller grafiken så går 640M LE att klocka upp till nästan dubbla prestandan om det behövs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalstorp:

Svårt val, men när det gäller grafiken så går 640M LE att klocka upp till nästan dubbla prestandan om det behövs!

Mm, läste om det i tråden. Men de skrev även att batterit förstörs pga, felaktig strömbelastning... det inte var hållbart :'(

Får se kanske man kan klocka till bara 700 mhz permanent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spanky89:

Mm, läste om det i tråden. Men de skrev även att batterit förstörs pga, felaktig strömbelastning... det inte var hållbart :'(

Var läste du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Var läste du det?

På någon sida i den här tråden kommer ej ihåg vilken. Killen sa att överclockar man och kör på batteri förstör man datorn eller batterit kommer ej ihåg exakt vilket, det pga. ändringen av strömförbrukningen något med batterit... bla bla... det stod vid guiden för OC här någonstans i tråden.

Jag sitter nu mellan

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=763552&cks=ASS&assoc=B99...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1510397

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1377895

och NH532 an... fan vilken ska jag välja, värsta besluts ångest :'( just nu

tror nästan den där Lenovo är den bästa alternativiet... 200 kr billigare än lifebooken + bättre g-kort + DUBBELT så stor hårdisk.

Men märket Lenovo har jag aldrig hört talas om... vad ska jag ta mig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spanky89:

[...] vad ska jag ta mig till.

Här har du dem sida-vid-sida. Om du har tålamod och orkar vänta på att CDON sänker priset på Fujitsun igen till 6 tusen så hade jag gått för den, den ger mest laptop för pengarna då, annars tycker jag att Samsungen verkar rätt okej.

Om du kunde betala lite mer så kanske någon av dessa kan vara av intresse, beroende på vad du är ute efter i förhållande till processor, grafik och skärm/storlek.

Börjar kanske bli lite Off Topic nu så om du vill ha fler tips på likvärdiga laptops till NH532 så är det nog bäst att starta en ny tråd där du beskriver vad du är ute efter och din budget.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Skrivet av Spanky89:

På någon sida i den här tråden kommer ej ihåg vilken. Killen sa att överclockar man och kör på batteri förstör man datorn eller batterit kommer ej ihåg exakt vilket, det pga. ändringen av strömförbrukningen något med batterit... bla bla... det stod vid guiden för OC här någonstans i tråden.

Jag sitter nu mellan

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=763552&cks=ASS&assoc=B99...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1510397

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1377895

och NH532 an... fan vilken ska jag välja, värsta besluts ångest :'( just nu

tror nästan den där Lenovo är den bästa alternativiet... 200 kr billigare än lifebooken + bättre g-kort + DUBBELT så stor hårdisk.

Men märket Lenovo har jag aldrig hört talas om... vad ska jag ta mig till.

Jag är en av dem som la upp en guide och nämnde det med batteriet har jag för mig.

Det jag mena var att kör du överklockat, maxbelastar datorn orkar inte batteriet driva datorn bara rakt av, inget annat. då syftar jag på 100% GPU och 100% CPU vilket du vid spelande inte kommer upp i, 100% GPU möjligt men CPU, nej tror jag inte. Så det ska inte vara någon fara, överbelastar du batteriets kapacitet så stängs bara datorn av som om du tog ut batteriet. Kör du med nätadapter är det absolut ingen fara!
Har kört överklockat sedan jag köpte datorn och det funkar lika bra som när den var ny!

Dock har jag stött på ett problem med att Nvidia har (Låst?) så man inte kan klocka.. eller är det bara för mig det..? (sitter på 306.97) då funkar det prima, kanske bara var någon bugg, orkade inte pilla så bara backa till den gamla jag hade när det funka.

EDIT: Citerar mitt inlägg om guiden på sida 25 i denna tråd!

Citat:

JAG TAR INGET ANSVAR FÖR SKADAD HÅRDVARA, ÖVERKLOCKNING SKER PÅ EGEN RISK!!!!!!!

****Guide att överklocka GT 640M LE!****

Det första du behöver är Nvidia Inspector
Vilket är programmet du ska överklocka med. OBS: Kombinera inte MSI AB och Nvidia Inspector, kan orsaka BSOD's och andra konstigheter!

Extracta alla filer och skapa en ny mapp för bara Nvidia Inspector!

-----------------------------------------------

1: Skapa ett nytt textdokument.
2: Skriv in följande -
Citat:
"nvidiaInspector.exe" -setGpuClock:0,1,900
"nvidiaInspector.exe" -forcepstate:0,5
Allt i samma textdokument!
" -setGpuClock:0,1,900 " = Klock på 900 (Ändra de 3 sista siffrorna, i detta fall "900" till valfritt värde, rekommenderar att du börjar mjukt!)

Spara textdokumentet: "Spara som..." och ändra filformatet till "Alla filer"
Namnge filen till "Overclock.bat" och spara filen i mappen till Nvidia Inspector.

Starta Nvidia Inspector och överklocka minnet först om så önskas (Inne på "Show Overclocking")
Dubbelklicka på .BAT filen "Overclock.BAT" som du skapa tidigare.
Done!

Citat:
***Varningar och Noteringar!***
Överklockning kan skada din hårdvara permanent, och täcks inte av några garantier!

Håll koll på värmen på både processor och Grafikkortet!

Stresstesta CPU och GPU för realtid temps, under "värsta scenariot" Rek. temps är att inte passera 90 grader på cpu/gpu!!!

När du kör överklockat kan datorn dö pga överbelastning på batteriet (om du kör utan laddaren!) Om så sker, plocka ut batteriet i 10 sekunder.
Önskar alla lycka till!

EDIT Igen: Som det värkar så är sista drivrutinen som funkar att överklocka med är 310.90, allt över det har Nvidia låst möjligheten till det, skräp.. <.<
Dock kommer det inga "game breaking" prestanda förbättringar till oss med laptops som med externa grafikkort (dvs, 20% boost för 680 är 2% för oss, typ) gör att överklockingen fortfarande är det bästa boosten so far!

Ska ta och börja luska ut hur man kan kringgå detta imorgon, är garanterat en mjukvarolåsning iaf!

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag vill bara flika in att min dator efter ca ett halv år av tjänst har trasigt tangentbord med knappar som inte svarar, ska skicka den till CDON och se vad dom säger om det.

Har varit nöjd med datorn tidigare och den har ju skapligt bra prestanda. Men som sagt man får det man betalar för. Så förvänta er inte att den kommer att hålla länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Jag är en av dem som la upp en guide och nämnde det med batteriet har jag för mig.

Det jag mena var att kör du överklockat, maxbelastar datorn orkar inte batteriet driva datorn bara rakt av, inget annat. då syftar jag på 100% GPU och 100% CPU vilket du vid spelande inte kommer upp i, 100% GPU möjligt men CPU, nej tror jag inte. Så det ska inte vara någon fara, överbelastar du batteriets kapacitet så stängs bara datorn av som om du tog ut batteriet. Kör du med nätadapter är det absolut ingen fara!
Har kört överklockat sedan jag köpte datorn och det funkar lika bra som när den var ny!

Dock har jag stött på ett problem med att Nvidia har (Låst?) så man inte kan klocka.. eller är det bara för mig det..? (sitter på 306.97) då funkar det prima, kanske bara var någon bugg, orkade inte pilla så bara backa till den gamla jag hade när det funka.

http://img.techpowerup.org/130308/nvidia_20130309_045438.png

EDIT: Citerar mitt inlägg om guiden på sida 25 i denna tråd!

EDIT Igen: Som det värkar så är sista drivrutinen som funkar att överklocka med är 310.90, allt över det har Nvidia låst möjligheten till det, skräp.. <.<
Dock kommer det inga "game breaking" prestanda förbättringar till oss med laptops som med externa grafikkort (dvs, 20% boost för 680 är 2% för oss, typ) gör att överklockingen fortfarande är det bästa boosten so far!

Ska ta och börja luska ut hur man kan kringgå detta imorgon, är garanterat en mjukvarolåsning iaf!

Precis den jag menade!

Tack så jätte mycket för guiden :), men jag väntar fortfarande på ett prisfall av datorn :'( eller om någon ny rabattkod läker ut i tråden :P!

Permalänk

reggade mig bara för att ge er 1500krs rabattkoden om ni missat den ˆˆ xY7mFxnY

på cdon och vissa fujitsudatorer

Permalänk
Medlem

Stort tack! Koden funkar. Beställde den just. På impuls :P. Hoppas den är ok!

Permalänk
Skrivet av Spanky89:

Precis den jag menade!

Tack så jätte mycket för guiden :), men jag väntar fortfarande på ett prisfall av datorn :'( eller om någon ny rabattkod läker ut i tråden :P!

man kan även lägga dit minnesklocken i samma BAT fil så är det bara att klicka igång det hela.

Skriv in följande som det står:

"nvidiaInspector.exe" -setMemoryClock0,1,1000

Dold text

Varav det sista värdet kan du ändra till önskad klock. (Dvs "1000")

Så jag skriver ihop allt sammanfattande så folk får det lättare att veta.
Nedan kan ni hitta guide på hur ni klockar era GT640LE! **Uppdaterad med före/efter resultat samt komplettering!**
EDIT 28/03-13: Funkar nu med en senare version (310.90) drivrutiner!
Creds till medlem Znappie!

JAG TAR INGET ANSVAR FÖR SKADAD HÅRDVARA, DU BRYTER GARANTIN! ÖVERKLOCKNING SKER PÅ EGEN RISK!!!!!!!

****Guide att överklocka GT 640M LE!****
*Info:

*Prestanda som upp till ett GTX660M

Överklockningen resetas när du bootar om datorn och behöver reaktiveras med .BAT filen, därav spara filerna och döp dem så du vet vad det är!
---------------------------------------------------------------------------
*Det du behöver göra först:

*Det första du behöver är Nvidia Inspector
Vilket är programmet du ska överklocka med. OBS: Kombinera inte MSI AB och Nvidia Inspector, kan orsaka BSOD's och andra konstigheter!

*Skapa en ny mapp som du kommer åt lätt, t.ex skrivbordet. Döp den till önskat namn, denna mapp kommer du använda flitigt när du funnit din permanenta överklockning! Extracta Nvidia Inspector med Winrar/winzip etc. och lägg dess filer i mappen. I samma mapp kommer du ha din .BAT fil.

---------------------------------------------------------------------------
*Hur du ska göra:

#1: Skapa ett nytt textdokument.
#2: Skriv in följande som det står, allt skall in i samma textdokument!:
_____________________________________________________

"nvidiaInspector.exe" -setGpuClock:0,1,900
"nvidiaInspector.exe" -setMemoryClock:0,1,1000
"nvidiaInspector.exe" -forcepstate:0,0

_____________________________________________________
OBS: Om det inte fungerar med ovanstående, pröva med följande i en ny .BAT fil!
_____________________________________________________

"nvidiaInspector.exe" -setGpuClock:0,1,900
"nvidiaInspector.exe" -setMemoryClock:0,1,1000
"nvidiaInspector.exe" -forcepstate:0,5

_____________________________________________________

" -setGpuClock:0,1,900 " = Coreklock på 900 (Ändra de 3 sista siffrorna, i detta fall "900" till valfritt värde, rekommenderar att du börjar mjukt!)
" -setMemoryClock:0,1,1000 " = Minnesklock på 1000 (Ändra de 4 sista siffrorna, i detta fall "1000" till valfritt värde, rekommenderar att du börjar mjukt!)

#3: Spara textdokumentet: "Spara som..." och ändra filformatet till "Alla filer"
#4: Namnge filen till "Overclock.bat"(ett exempel, behöver ej heta just "Overclock". Det viktiga är *.BAT* benämningen i slutet) och spara filen i mappen till Nvidia Inspector.

---------------------------------------------------------------------------

#5: Dubbelklicka på .BAT filen "Overclock.BAT" (Eller det du har döpt den till) som du skapa tidigare.
?????
Done!

---------------------------------------------------------------------------

***Varningar och Noteringar!***

*Överklockning kan skada din hårdvara permanent, och täcks inte av några garantier!

*Håll koll på värmen på både processor och Grafikkortet!

*Stresstesta CPU och GPU för realtid temps, under "värsta scenariot" Rek. temps är att inte passera 90 grader på cpu/gpu!!!

*När du kör överklockat kan datorn dö pga överbelastning på batteriet (om du kör utan laddaren!) Om så sker, plocka ut batteriet i 10 sekunder.
Batteriet går inte sönder om detta sker. Det händer enbart om du belastar alla komponenter i datorn 100% och inte vid normalt användande (100% belastning med konstlast på allt är onaturlig belastning, vid spelande funkar det kanon!). Vid ansluten laddare sker detta ej.

---------------------------------------------------------------------------

Före överklocking, Stock (500MHz/1000MHz). OBS Inte mina resultat!:

Efter överklocking, OC (950MHz/1000MHz). OBS Inte mina resultat!:

Minnes OC (950MHz/1165MHz). OBS Inte mina resultat!:

Mitt resultat, OC (1020MHz/1200MHz)

EDIT: 310.90 Drivrutiner!

Önskar alla lycka till! Vid problem, återkom!

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av itsawhale:

reggade mig bara för att ge er 1500krs rabattkoden om ni missat den ˆˆ xY7mFxnY

på cdon och vissa fujitsudatorer

STORT STORT STORT TACK!!! ÄLSKAR DIG!

Total 5539 kr

Fujitsu Lifebook NH532 Intel i7-3630QM 8GB 500GB 17.3 W8

Samt

Microsoft Office 2010 Home & Student för 0 kr

Vart fick du koden ifrån!! Väntat som en galning för en kod!!

Tack så hemskt mycket älskar dig haha!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

man kan även lägga dit minnesklocken i samma BAT fil så är det bara att klicka igång det hela.

Skriv in följande som det står:

"nvidiaInspector.exe" -setMemoryClock0,1,1000

Dold text

Varav det sista värdet kan du ändra till önskad klock. (Dvs "1000")

Så jag skriver ihop allt sammanfattande så folk får det lättare att veta.
Nedan kan ni hitta guide hur ni klockar era GT640LE! **Uppdaterad med före/efter resultat samt komplettering!**

JAG TAR INGET ANSVAR FÖR SKADAD HÅRDVARA, DU BRYTER GARANTIN! ÖVERKLOCKNING SKER PÅ EGEN RISK!!!!!!!

****Guide att överklocka GT 640M LE!****
*Info:

Som det värkar så är sista drivrutinen som funkar att överklocka med är 310.90, allt över det har Nvidia låst möjligheten till det, skräp.. <.<
Dock kommer det inga "game breaking" prestandaförbättringar till oss med laptops som med externa grafikkort (dvs, 20% boost för 680 är 2% för oss, typ) gör att överklockingen fortfarande är det bästa boosten so far!

Överklockningen resetas när du bootar om datorn och behöver reaktiveras med .BAT filen, därav spara filerna och döp dem så du vet vad det är!
---------------------------------------------------------------------------
*Det du behöver göra först:

Det första du behöver är Nvidia Inspector
Vilket är programmet du ska överklocka med. OBS: Kombinera inte MSI AB och Nvidia Inspector, kan orsaka BSOD's och andra konstigheter!

Skapa en ny mapp som du kommer åt lätt, t.ex skrivbordet. Döp den till önskat namn, denna mapp kommer du använda flitigt när du funnit din permanenta överklockning! Extracta Nvidia Inspector med Winrar/winzip etc. och lägg dess filer i mappen. I samma mapp kommer du ha din .BAT fil.
-----------------------------------------------
*Hur du ska göra:

1: Skapa ett nytt textdokument.
2: Skriv in följande som det står, allt skall in i samma textdokument!:
_____________________________________________________

"nvidiaInspector.exe" -setGpuClock:0,1,900
"nvidiaInspector.exe" -setMemoryClock0,1,1000
"nvidiaInspector.exe" -forcepstate:0,5

_____________________________________________________

" -setGpuClock:0,1,900 " = Coreklock på 900 (Ändra de 3 sista siffrorna, i detta fall "900" till valfritt värde, rekommenderar att du börjar mjukt!)
" -setMemoryClock0,1,1000 " = Minnesklock på 1000 (Ändra de 4 sista siffrorna, i detta fall "1000" till valfritt värde, rekommenderar att du börjar mjukt!)

Spara textdokumentet: "Spara som..." och ändra filformatet till "Alla filer"
Namnge filen till "Overclock.bat"(ett exempel, behöver ej heta just "Overclock". Det viktiga är *.BAT* benämningen i slutet) och spara filen i mappen till Nvidia Inspector.

Dubbelklicka på .BAT filen "Overclock.BAT" (Eller det du har döpt den till) som du skapa tidigare.
Done!

***Varningar och Noteringar!***

*Överklockning kan skada din hårdvara permanent, och täcks inte av några garantier!

*Håll koll på värmen på både processor och Grafikkortet!

*Stresstesta CPU och GPU för realtid temps, under "värsta scenariot" Rek. temps är att inte passera 90 grader på cpu/gpu!!!

*När du kör överklockat kan datorn dö pga överbelastning på batteriet (om du kör utan laddaren!) Om så sker, plocka ut batteriet i 10 sekunder.
Batteriet går inte sönder om detta sker. Det händer enbart om du belastar alla komponenter i datorn 100% och inte vid normalt användande (100% belastning med konstlast på allt är onaturlig belastning, vid spelande funkar det kanon!). Vid ansluten laddare sker detta ej.

Före överklocking, Stock (500MHz/1000MHz). OBS Inte mina resultat!:
http://img703.imageshack.us/img703/4796/3dmark11500mhz.png

Efter överklocking, OC (950MHz/1000MHz). OBS Inte mina resultat!:
http://img31.imageshack.us/img31/733/3dmark11950mhz.png

Minnes OC (950MHz/1165MHz). OBS Inte mina resultat!:
http://img805.imageshack.us/img805/1182/3dmark11950mhzv2.png

Mitt resultat, OC (1020MHz/1200MHz)
http://i45.tinypic.com/20qcsn4.png

Önskar alla lycka till! Vid problem, återkom!

Dold text

Har du kört med denna klock konstan sedan du köpte datornt? Hur mår datorn ? Vet faktis inte om det är värt det under datorns första 2 år då man fortfarande har garantin kvar Kanske senare när garantin förfaller är detta ett sätt att hålla datorn vid liv

Permalänk
Skrivet av Spanky89:

Har du kört med denna klock konstan sedan du köpte datornt? Hur mår datorn ? Vet faktis inte om det är värt det under datorns första 2 år då man fortfarande har garantin kvar Kanske senare när garantin förfaller är detta ett sätt att hålla datorn vid liv

Vad jag vet så funkat den kanon. Ingen instabilitet och så. när jag placerar datorn som en "stationär" tar jag ut batteriet etc.
Du ökar inte volten vilket är den som både höjer värme och dödar chip i första hand. egentligen kan Nvidia kräma ner volten på chipen för att minska strömförbrukningen och öka livslängd. Att klocka från 500MHz upp till 1020MHz på en laptop, utan att röra volten och få prestanda närmare ett GTX 650M är ovanligt att detta är ens möjligt!
det som flaskar chiptet är mittet. det är lite slött redan från start därav att det ger så mycket mer prestanda vid OC av det, GDDR3 är det som sitter i. hade det varigt GDDR5 så skulle vi ha sätt sjuka resultat ur denna dator. Dock anser jag sjuka resultat redan nu.

EDIT: 660M* menar jag
EDIT2: Max belastad CPU, minne och GPU med 1020/1200 OC, 2SSD och 3.1 GHz CPU ~112-114W drog hela kalaset (extern skärm) 131-133 med skärm max ljusstyrka. 91 Grader GPU och 94-96 CPU (lil bit hot CPU) ny kylpasta löser nog det. 105 grader får den gå till enligt intel innan trottle så det är väll "okej" men mja, don't like it.
25 grader i rummet.

Permalänk
Skrivet av Spanky89:

STORT STORT STORT TACK!!! ÄLSKAR DIG!

Total 5539 kr

Fujitsu Lifebook NH532 Intel i7-3630QM 8GB 500GB 17.3 W8

Samt

Microsoft Office 2010 Home & Student för 0 kr

Vart fick du koden ifrån!! Väntat som en galning för en kod!!

Tack så hemskt mycket älskar dig haha!!!

Sökte runt på rabattkoder häromdagen och hittade på den Varit sugen på att beställa jag med .. Bara bra om folk kan spara pengar =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av itsawhale:

Sökte runt på rabattkoder häromdagen och hittade på den Varit sugen på att beställa jag med .. Bara bra om folk kan spara pengar =D

::) härligt

Någon som har spelat in högtalarna? Tyckte datorn var riktigt bra kvalite mässigt, gillade inte windows 8, men classic shell löste det och nu är det som "windows 7" igen.

Det jag ogillade var högtalarna, men de flesta ljudssytem brukar ju vara sådär kassa i början tills man spelat in dom.

Ni som spelat in högtalarna, har ni märkt av en förbättring efter ca 30-50 timmar?

Skärmen var också rätt så behaglig och skön. Touch padden var så där.

Ni som beställde Office 2010 från och med oktober 2012 vet att ni kan uppgradera till office 2013 helt gratis till och med april 30 2013!!!

https://www7.downloadoffice2010.microsoft.com/offer/registerk... ?

Permalänk
Medlem

Instämmer med ovanstående. Skärmen är rätt bra faktiskt. Lite låg ljusstyrka, men mycket behaglig för ögonen och inga döda pixlar. Högtalarna och touchpaden är inget vidare. Knapparna till paden är så högljudda och svårtryckta.

Är mycket nöjd med datorn. Det som behövs är en bättre hårddisk. Jag uppfattar det i tråden som att det uppstår någon slags problem när man slänger in en SSD-hårddisk. Vilket är problemet?

Permalänk
Medlem

Det var en konstig grej jag har funderat över.

När jag fick datorn så fick jag även en extra "5022109188 FUJITSU AC Adapter 19V/12", fattar inte varför? Jag fick en exakt likadan i dator lådan sen fick jag en extra ac adapter / laddare?

Fick ni också det och någo som vet varför cdon skickar med en extra?

Permalänk
Medlem

Jag fick också en extra, och var förvånad. Men det är väl bara schysst. Om man slarvar bort sin nätadapter brukar de ta rejält betalt för en ny.

Permalänk

Nån som vet specs på bluray-brännaren? Läs- och skrivhastighet osv.
Har bara kunnat luska ut att det är en Optiarc BD-RW någonting (sony?)

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av offcell:

Jag fick också en extra, och var förvånad. Men det är väl bara schysst. Om man slarvar bort sin nätadapter brukar de ta rejält betalt för en ny.

Precis det jag tänkte, min andra bärbara dators nätadapter gick sönder efter ca 2 år, kostade ca 600 kr att få en ny orginal. Fick beställa en kina kopia för ca 150 kr från ebay. Den fungerar, men inte optimalt.

Så jag är rätt så nöjd med den extra adaptern ytterligare några hundra lappar man sparar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Throme:

Vad jag vet går det bara att komma över 135Mhz Core med moddat bios, vilket jag gjort själv. Dock inget man ger sig på om man inte har koll då ett felsteg brickar datorn.

Men för er som vill grotta i det http://forum.notebookreview.com/sony/677079-sony-vaio-s-bios-mod-gt640m-le.html Som länkades tidigare.

I've been using bat files for overclocking since buying this computer last year, computer have been working fine with 950mhz since beginning. But the Nvidia inspector doesn't work any more with new Nvidia drivers, and I need them for Tomb Raider. I would very much to like mod vbios with 950mhz core but I dont know how. Could you please share your wisdom about bios modding? I've tried techinferno, read dozens of threads about kepler modding but I dont even know how to extract vbios from default Fujitsu bios. Any help appreciated.

Permalänk
Skrivet av John L:

Problemet med svart skärm efter omstart är fortfarande inte löst, tyvärr. Hoppades att de senaste Intel-grafikdrivrutinerna skulle fixa det, men icke. Tills vidare kör jag med proceduren att trigga sleep-mode efter omstart genom att trycka på powerknappen, och sen väcka datorn på samma sätt. Ingen big deal. Fördelarna i Windows 8 väger klart över, enligt min åsikt.

Jag uppgraderade nyss till Windows 8 och drabbades så klart av detta problem. Jag "löste" det nyss genom att inaktivera Intel grafikkortet i enhetshanteraren. Nackdelen blir väl att den förmodligen kommer att dra lite mer ström nu när den alltid kör på NVidia chippet.

Permalänk
Skrivet av fiswe:

I've been using bat files for overclocking since buying this computer last year, computer have been working fine with 950mhz since beginning. But the Nvidia inspector doesn't work any more with new Nvidia drivers, and I need them for Tomb Raider. I would very much to like mod vbios with 950mhz core but I dont know how. Could you please share your wisdom about bios modding? I've tried techinferno, read dozens of threads about kepler modding but I dont even know how to extract vbios from default Fujitsu bios. Any help appreciated.

A Bios mod wont help solve your problem as it is a software-related issue. Nvidia have force-locked the maximum frequency of 705 MHz in the drivers. Even a BIOS mod wont help if you dont trick it to be a "GTX660M" or above.
I also have this problem and you're not alone with it, i'll look into it and try myself, mod a couple of bios and soft-mod the drivers.
Meanwhile, go back to the last drivers it worked for you to overclock, it's still a MUCH better performance boost than any optimizing will give you. (New-release games may get better performance with newest drivers) Tomb Raider may benefit more from the new drivers.

I'll share more information if i come to a solution, i'll post a guide for it right here.