Geforce GTX 690 moddas till Quadro K5000 och Tesla K10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det här är egentligen ingen nyhet. Jag själv utförde en liknande mod på mitt gamla GeForce 2 MX kort, och det blev en quadro-variant baserad på samma chip. "Hemligheten" i modden är att man kortsluter och/eller bryter av en bunt ledningar/resistorer, och ändrar därmed ID-koden som identifierar kortet.

Som du redan misstänker, handlar det om namnet.

Som det nämns i artikeln, handlar det inte om nämndvärt stora skillnader prestandamässigt sett, utöver små skillnader i klock-frekvens. Det man vill komma åt med den här modden, är drivrutinerna för quadro-serien samt mjukvara som endast kan köras på quadro-kort.
Quadro-drivrutinerna har mycket hårdare krav på sig, och ger ett mycket stabilare system, jämfört med spel-inriktade drivrutiner för GeForce-serien, där enstaka kracher/bluescreens/artefakter inte är hela världen.

Nja, G-force korten är ganska kraftigt strypta i programvaran också vad jag hört. G-force brukar oftast vara 1/8 i prestanda i FP mot Quadro och Tesla korten.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Nja, G-force korten är ganska kraftigt strypta i programvaran också vad jag hört. G-force brukar oftast vara 1/8 i prestanda i FP mot Quadro och Tesla korten.

DP-FP 1/4 strypt på kortet, SP-FP inte alls
(för fermi iaf)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

Sånt här gillas. Häftigt!

nästan bud på att köpa ett sådant nu bara för att=)

Visa signatur

I5 2500K @ 4.7 ghz | Corsair h100 Liquid cooling |ASUS P8Z68-V LX | Crucial DDR3 BallistiX Elite 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 780 3GB DirectCU II OC @ 1100mhz och 6600mhz minnes clock | 120gb Kingston HyperX 3K SSD |WDC 750 GB | XFX ProSeries XXX Edition 850W |monitor ASUS VG248QE 24" 144hz (soon) | Coolermaster HAF XM | tablet hybrid Asus padfone infinity 32gb (black) | 3dmark : http://www.3dmark.com/3dm/1307819)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Retro, fram med pennan och blyertsmodda Socket A eller köra lite kopparvajer i s478 sockeln.

Kul att veta att det finns en del kunniga entusiaster kvar där ute som inte litar blint på "Turbo OC" knappar på moderkorten och tycker man är 1337-h4x0r.

Det var några år sedan man låg och läste whitepapers om komponenter, men intresset liggger kvar.

Off topic:
Jag fick en som inte det hjälpte på. Så efter att lagt lim i skåran så la jag en lödloppa på. Fungerade. Turbo var ju till för program som inte körde efter klockan (normala klockan) utran cpu cykler.

On topic:
Nvida ändrade en hel del efter gf2 i sin arkitektur. Skulle vilja se dubbel pression värden på 690 vs titan innan jag är övertygad om att den värkligen är moddad. Så att inte det bara är mjukvaran som rapporterar det menar jag.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Byter man bara kortets namn eller blir det verkligen Quadro/Tesla kort? Kan inte förstå det där.

Man kan byta namn genom en modifierad .inf fil. Det intressant kommer vara att se om det fungerar eller inte. Support kan du glömma. Och du bryter säkert mot End user livens agrement. Men det intressanta som jag ser det i samanhanget är om det går eller inte. Om det går så får vi svar på t.ex varför vissa drv's fungerar bättre än andra. Samt en hint om vad gk100 var tänkt att leverera. Samt varför många kör med quadro drivrutiner fast de inte använder funktionerna.

Jag tror detta kommer leda till pr för nvida. Ingen som jag känner skulle modda sitt kort om det handlade om pro arbete. Samma gäller amd's produkter. Man betalar för stabilitet, support och mjukvara, före prestanda i den klassen av kort.

Vet inte om det vart så klart vad jag menade. Men ni fattar nog.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.