Permalänk
Medlem

PhysX på AMD

Tja,

Jag har börjat höra att man faktiskt inte behöver Nvidia-kort för att köra PhysX. Den enda skillnaden ska tydligen vara att Nvidia-kort har ett chip som är dedikerat åt PhysX, medan om du kör AMD så blir det CPU:nsom tar över det jobbet (Vilket är mindre än 5% jobb på t.ex 3570K). Man ska tydligen bara behöva ladda ner drivrutinerna.

Jag är på universitet just nu, så jag kan inte testa, men är detta sant? Är det isåfall någon skillnad mellan AMD-PhysX och Nvidia-PhysX?

Drivrutinerna hittar man här

Kan någon med Borderlands 2 testa detta:

- C:\Users\USERNAME\Documents\My Games\Borderlands 2\WillowGame\Config\WillowEngine.ini
-Search for:
PhysXLevel
Change
PhysXLevel=0 <- (low)
to either:
PhysXLevel=1 <- (mid)
or
PhysXLevel=2 <- (high)

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Om du kör physx på din CPU kommer den ligga i 100% och det kommer inte bli någon bra upplevelse alls!

Det du kan göra är att köpa ett begagnat nVidia kort och köra dedikerat för Physx om du så gärna vill åt det!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Detta verkar fungera bra ... Video

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Detta verkar fungera bra ... Video

Jag vill gärna se det i en strid med fiender, skjuta sönder en flagga kräver inte så mycket beräkning. Testade Borderlands 2 med Physx på cpun när det var nytt, nästan ospelbart. Laggar även i tyngre strider med mina två Gtx 560ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sombiiie:

Jag vill gärna se det i en strid med fiender, skjuta sönder en flagga kräver inte så mycket beräkning. Testade Borderlands 2 med Physx på cpun när det var nytt, nästan ospelbart. Laggar även i tyngre strider med mina två Gtx 560ti.

Det vill jag också. Jag har lärt mig att aldrig lita på youtube-videor, men däremot ska man inte ta dem som "bullshittare" ...

Därför hoppas jag att någon med AMD-kort kan testa, och återkomma med resultat

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Om du kör physx på din CPU kommer den ligga i 100% och det kommer inte bli någon bra upplevelse alls!

Det du kan göra är att köpa ett begagnat nVidia kort och köra dedikerat för Physx om du så gärna vill åt det!

Har för mig att Nvidia spärrade sina drivrutiner för 2 eller 3 år sen kanske, så man kan inte använda AMD kort ihop med Nvidia kort (köra Nvidia kort som PhysX kort ihop med AMD kort).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

En vän till mig testade det precis. Han berättade, på Skype, att det fungerar fullt, och han har inga problem med FPS-drop eller liknande. Han kör med Asus Radeon HD7950

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Har för mig att Nvidia spärrade sina drivrutiner för 2 eller 3 år sen kanske, så man kan inte använda AMD kort ihop med Nvidia kort (köra Nvidia kort som PhysX kort ihop med AMD kort).

Det är därför man kör modifierade drivare för detta ändamål

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

En vän till mig testade det precis. Han berättade, på Skype, att det fungerar fullt, och han har inga problem med FPS-drop eller liknande. Han kör med Asus Radeon HD7950

För att förtydliga så har GPU:n inget som helst med saken att göra eftersom beräkningarna sker på CPU:n.

Permalänk
Skrivet av Xaid:

En vän till mig testade det precis. Han berättade, på Skype, att det fungerar fullt, och han har inga problem med FPS-drop eller liknande. Han kör med Asus Radeon HD7950

Det varierar från spel till spel på hur bra physx fungerar på cpun! Min egen upplevelse med ett 7970 och physx på min 3770k kan jag inte påstått ha varit direkt trevliga ..

I spel som Borderlands 2 används min cpu knappt 30% även med physx på i tunga strider medans min fps dyker ner mot 30-40 med physx på,
där jag annars normalt har 90-100fps utan. Vilket indikerar att optimeringen inte är riktigt som det ska vara.

Vist physx fungerar på AMD, men det märks direkt att Nvidia inte optimerat physx för att drivas på processorn. Ett dedikerat physx kort är att föredra så är det bara.

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Medlem

Det finns mjukvarubaserad Phys X, och så finns det den hårdvarubaserade... Skulle tro att den senare ÄR bra mycket tyngre att köra på en CPU. Dock finns denna endast i få titlar, såsom Arkham City. Pratas lite om det i senaste? fredagspanelen:)

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

Det är därför man kör modifierade drivare för detta ändamål

Stämmer bra det.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deaflong:

Det finns mjukvarubaserad Phys X, och så finns det den hårdvarubaserade... Skulle tro att den senare ÄR bra mycket tyngre att köra på en CPU. Dock finns denna endast i få titlar, såsom Arkham City. Pratas lite om det i senaste? fredagspanelen:)

Darkest of days, Sacred 2 fallen angel, Mirros edge, Cryostasis, Dark void, Metro last night, Hawken. Sen finns det Havok Physics (tror Intel köpte upp det för några år sen).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sombiiie:

Jag vill gärna se det i en strid med fiender, skjuta sönder en flagga kräver inte så mycket beräkning. Testade Borderlands 2 med Physx på cpun när det var nytt, nästan ospelbart. Laggar även i tyngre strider med mina två Gtx 560ti.

Körde BL2 med cpu physx ett tag, fungerade faktiskt.
Känner en som har ett 6950, dvs cpu physx där med, fungerar ok för han också.

Med mitt 680 så jag har 60+fps oavsett physx interaktioner, det kan vara explosioner med massa fjantigt debris (metall uppstår ur marken? LOL) eller liquids.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Körde BL2 med cpu physx ett tag, fungerade faktiskt.
Känner en som har ett 6950, dvs cpu physx där med, fungerar ok för han också.

Med mitt 680 så jag har 60+fps oavsett physx interaktioner, det kan vara explosioner med massa fjantigt debris (metall uppstår ur marken? LOL) eller liquids.

Har för mig att det var fallade löv i Sacred 2 bla.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Darkest of days, Sacred 2 fallen angel, Mirros edge, Cryostasis, Dark void, Metro last night, Hawken. Sen finns det Havok Physics (tror Intel köpte upp det för några år sen).

Precis:) glömde bort vilka fler titlar det fanns i... Havok däremot fungerar ju oavsett hårdvara, och integreras i spelmotorerna:)

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Tja,

Jag har börjat höra att man faktiskt inte behöver Nvidia-kort för att köra PhysX. Den enda skillnaden ska tydligen vara att Nvidia-kort har ett chip som är dedikerat åt PhysX, medan om du kör AMD så blir det CPU:nsom tar över det jobbet (Vilket är mindre än 5% jobb på t.ex 3570K). Man ska tydligen bara behöva ladda ner drivrutinerna.

Jag är på universitet just nu, så jag kan inte testa, men är detta sant? Är det isåfall någon skillnad mellan AMD-PhysX och Nvidia-PhysX?

Drivrutinerna hittar man här

Kan någon med Borderlands 2 testa detta:

- C:\Users\USERNAME\Documents\My Games\Borderlands 2\WillowGame\Config\WillowEngine.ini
-Search for:
PhysXLevel
Change
PhysXLevel=0 <- (low)
to either:
PhysXLevel=1 <- (mid)
or
PhysXLevel=2 <- (high)

PhysX går att köra på CPU. Om man kör ett spel/program där PhysX kan köras på GPU så behöver man ett nvidia grafikkort för detta. Det har tidigare funnits en crack eller annat fulhack där man har kunnat köra PhysX på en AMD GPU också (vet inte hur det är nu).

http://www.geforce.com/hardware/technology/physx
http://en.wikipedia.org/wiki/PhysX

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Så varför är det så få titlar?

Jag har sett på både Planetside 2 och Borderlands 2. PhysX är fanemaj revolutionerande! Världen är så ... levande. Beror det kanske på att spelföretag är väl medvetna att Nvidia långt ifrån dominerar GPU:marknaden, och vill inte "kränka" AMD:användare genom att tillföra något exklusivt för Nvidia?

Eller är teknologin fortfarande svår? Jag vet att Planetside 2 har/hade problem med det
Man tycker för övrigt att AMD bör ta och kontra det snart...
Samtidigt tycker jag att Nvidia ska använda teknologin som något man säljer till spelutvecklare (Tillåta dem ha det i sitt spel), snarare än att ha det som exklusivt.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sombiiie:

Jag vill gärna se det i en strid med fiender, skjuta sönder en flagga kräver inte så mycket beräkning. Testade Borderlands 2 med Physx på cpun när det var nytt, nästan ospelbart. Laggar även i tyngre strider med mina två Gtx 560ti.

Fungerade perfekt på min 3930k när jag hade dubbla 6970. Gpuerna var inte nog starka att köra spelet stabilt på högsta utan fps drops men physx kunde jag köra på högsta utan problem. Kan nu med 680 köra physx på cpu utan drops alls och ingen skillnad från att köra på gpu.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Xaid:

Så varför är det så få titlar?

Jag har sett på både Planetside 2 och Borderlands 2. PhysX är fanemaj revolutionerande! Världen är så ... levande. Beror det kanske på att spelföretag är väl medvetna att Nvidia långt ifrån dominerar GPU:marknaden, och vill inte "kränka" AMD:användare genom att tillföra något exklusivt för Nvidia?

Eller är teknologin fortfarande svår? Jag vet att Planetside 2 har/hade problem med det
Man tycker för övrigt att AMD bör ta och kontra det snart...
Samtidigt tycker jag att Nvidia ska använda teknologin som något man säljer till spelutvecklare (Tillåta dem ha det i sitt spel), snarare än att ha det som exklusivt.

Varför är det så få titlar som använder DirectX 11? Varför är det så få titlar som kan utnyttja mer än 2 kärnor?

Svaren är antagligen delvis att APEX PhysX (dvs GPU-accelererad sådan) är Nvidia-exklusivt, men kanske ännu mer att konsolerna fortfarande styr spelutvecklingen.

CPU-accelererad PhysX är däremot väldigt vanligt, om än kanske inte lika vanligt som Havok.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Varför är det så få titlar som använder DirectX 11? Varför är det så få titlar som kan utnyttja mer än 2 kärnor?

Svaren är antagligen delvis att APEX PhysX (dvs GPU-accelererad sådan) är Nvidia-exklusivt, men kanske ännu mer att konsolerna fortfarande styr spelutvecklingen.

CPU-accelererad PhysX är däremot väldigt vanligt, om än kanske inte lika vanligt som Havok.

I.C.

Nu när konsolerna blir mer lika PC så får man hoppas att det sker någon förändring...

Spel, i grafik, har inte övertygat mig så mycket. Även CRYSIS 3, som jag medger är otroligt snyggt, tycker jag har alltför höga kontraster och ser mer ut som en rad photoshoppade bilder. Grafiken är inte tillräckligt naturlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Skrivet av Xaid:

Så varför är det så få titlar?

Jag har sett på både Planetside 2 och Borderlands 2. PhysX är fanemaj revolutionerande! Världen är så ... levande. Beror det kanske på att spelföretag är väl medvetna att Nvidia långt ifrån dominerar GPU:marknaden, och vill inte "kränka" AMD:användare genom att tillföra något exklusivt för Nvidia?

Eller är teknologin fortfarande svår? Jag vet att Planetside 2 har/hade problem med det
Man tycker för övrigt att AMD bör ta och kontra det snart...
Samtidigt tycker jag att Nvidia ska använda teknologin som något man säljer till spelutvecklare (Tillåta dem ha det i sitt spel), snarare än att ha det som exklusivt.

Physx är långt ifrån revolutionerande, och en väldigt lång väg att gå innan det blir det. Problemet med Physx för det mesta är att dom pumpar
partiklar och sätter dit en onödigt massa effekter bara för att du som user ska märka en skillnad och vilja ha det, tar spelet Hawken som exempel,

Om jag skjuter på något eller någon vill jag inte ha 1000 tals partiklar som flyger framför mitt ansikte så jag inte kan se något eller någon ..

Problemet är att istället för att använda PhysX för något nyttigt, använder det de bara som en marknadsföring gimmick. Det är därför alla partikel effekter är så löjligt stora. Det finns inget sätt du kan motivera gimmick om den inte är så obscent och i ansiktet hela tiden.

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Medlem

PhysX har väl med kläder å vatten att göra osså.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Testade alldeles nu och det funkar helt ok för mig. Ska göra mer utförliga tester vid senare tillfälle men flöt på bra för mig.

Visa signatur

| Ibland lättroad |