Permalänk

köp av vattenkylning råd!!

tjenare.

köpte en ny dator för snart ett år sedan ska nu uppgradera till vatten kylning och tänkte kolla här först om tips och råd

jag ska kyla cpu och ett grafikkort.

processorn är en i5 3750k
och grafikkortet är evga gtx 670 ftw 2 gb

har gjort en inköpslista med det jag hade tänkt köpa kom med alla råd och tips och om det finns nått jag kan ta en billigare del som är bättre.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3115898/vattenkylning

Permalänk
Medlem

Hmm... men varför inte bara köp ett färdigt vattenkylnings kit för typ 500 spänn !!!! Då kan du ju lägga resten av 3000 spännen på andra datorprylar som minnen eller graffekortet eller varför inte till bensin till bilen Jag har nyss köpt Corsair H60 och är grymt nöjd. Såå skönt med en tyst burk

Visa signatur

Fear

Permalänk

jo det är ju sant men tror jag måste byta ut psu om jag skulle stoppa in ett till grafikkort för det ligger bara på 750 w
:S

Permalänk
Medlem

Finns väl inget färdigt kit för 500 spänn heller. Det finns closed loop till processorn and that's it. Ska man kyla GPU och moderbräda också kostar det mycket mer, precis som TS antagit.

Själv har jag ingen aning bortsett från det.

Permalänk
Medlem

ah kit o kit menade såklart vanligt slutet vattenkylning finns för under 500 kr, mitt kosstade 535:- Corsair H60 som ett exempel bara....

Visa signatur

Fear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fear:

Hmm... men varför inte bara köp ett färdigt vattenkylnings kit för typ 500 spänn !!!! Då kan du ju lägga resten av 3000 spännen på andra datorprylar som minnen eller graffekortet eller varför inte till bensin till bilen Jag har nyss köpt Corsair H60 och är grymt nöjd. Såå skönt med en tyst burk

Riktig vattenkylning slår alla färdiga paket!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad till rätt avdelning*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Cooling Stuff
Skrivet av Heskeytime:

Riktig vattenkylning slår alla färdiga paket!

Skickades från m.sweclockers.com

helt korrekt

till TS:
välj mindre pump som EK DCP 2,2 för DCP 4,0 är för stark, det blir mycket oljud/vibrationer, själva pump genererar mycket värme som dumpas i vatten (många får 1-3 grader kallare temperaturer efter byte) plus det är svårare att lufta system med så stark pump

Tyvärr många rekommenderar overkill pumpar och sen många blir besvikna på det, egentligen behöver man inte så stor flöde, viktig är att pumpen har tillräcklig med tryck för att kunna leverera flöde genom alla komponenter, det ända vettiga högpresterande pumpar som rekommenderas är Swiftech MCP35X eller Laing D5 (och alla de kloner) då de är byggda av hög kvalitet, välbalanserade så finns knapp ngt vibrationer även på max och vad som är viktigast, de kan styras lätt och välja lägre hastighet för en optimal flöde

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Medlem

Ja men det beror väl lite på vad man skall använda den till för syfte eller hur? Min dator funkar perfekt o säkert tusentals till me slutna färdiga system. Jag köpte min för att få en tyst dator och den är verkligen tyst jämfört mot innan det är som dag o natt. Sen vet ni gamers så vet jag att dom räcker långt i alla fall. Det är ju lite mycket nörd över det där oxå juh menar överdrivet.... För dom som vill spela och göra annat. Förstår dom som bara njuter av att leka o försöka överklocka allt som går o tävlar med varann på det sättet ni kan skruva egna kit... Men vanliga smånörd svenssons tror jag de jag menar räcker gott o väl o funkar gör dom juh.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, men! Det saknas 2 fittings, du behöver 10st Sedan kan jag tycka att 250ml tank är onödigt stor samt DCP 4.0 pumpen låter mycket och hade personligen köpt DCP 2.2 då jag tvivlar på att du behöver starkare. Anledning till dem 4 fläktarna? Ändrade till 3st samt lagt till slang!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3126727/wc

Jag tycker du ska handla ifrån Coolingstuff istället för Inet, bättre sortiment och fantastiskt service. Köper all min vattenkylning hps Coolingstuff!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Om du ändå bestämt dig för EK, varför inte köpa deras färdiga paket och lägga till ett GPU block?
http://www.inet.se/produkt/5331136/ek-kit-l360
http://www.inet.se/produkt/5322131/block-ek-fc680-gtx-acetal-...
Totalt 2638:-
Tusen kronor billigare än att plocka ihop ett eget system men det är samma pump, samma radiator, samma fittings mm.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaldoT:

Om du ändå bestämt dig för EK, varför inte köpa deras färdiga paket och lägga till ett GPU block?
http://www.inet.se/produkt/5331136/ek-kit-l360
http://www.inet.se/produkt/5322131/block-ek-fc680-gtx-acetal-...
Totalt 2638:-
Tusen kronor billigare än att plocka ihop ett eget system men det är samma pump, samma radiator, samma fittings mm.

För att i slutändan byter man ut original fläktarna och du behöver fortfarande 2 mer fittings för GPU, antagligen behöves extra slang/kylmedium då man har en tendens till att slösa när man bygger första gången!. Då hamnar vi på mer eller mindre samma summa. Du sparar kanske 20-30kr!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av stoffenoff:

jo det är ju sant men tror jag måste byta ut psu om jag skulle stoppa in ett till grafikkort för det ligger bara på 750 w
:S

750w räcker gott och väl för två gtx670

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry