AMD-logotyper skvallrar om Radeon SSD

Permalänk
Melding Plague

AMD-logotyper skvallrar om Radeon SSD

Nya logotyper avslöjar inte enbart att AMD har ny grafik i rockärmen utan även att företaget planerar att lansera SSD-enheter under varumärket Radeon.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom köper stora lager av Samsung diskar och lägger på en egen klisterlapp eller skapar en likvärdig produkt som intel och Samsung.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Hoppas dom köper stora lager av Samsung diskar och lägger på en egen klisterlapp eller skapar en likvärdig produkt som intel och Samsung.

Varför? Vi konsumenter borde väl ändå föredra något lite mer nyskapande?
Ingen vill ha en till Marvell, eller Sandforce-disk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av exroz:

Varför? Vi konsumenter borde väl ändå föredra något lite mer nyskapande?
Ingen vill ha en till Marvell, eller Sandforce-disk.

Marvell är ett alternativ före sandforce.

Permalänk

hmm, snart kan man ha rena AMD datorer alltså, nästan bara Nätagg som fattas nu.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Vill ha kvar amd men har precis hoppat till intel, nu kanske jag kan sponsra dem ändå

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Det verkar rimligt. De har varit och nosat på det här tidigare, och deras Radeon RAMdisk var väl en hint om att det kanske skulle gå att komma.

Permalänk
Medlem

det är alltid bra med konkurrens på marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Hoppas dom köper stora lager av Samsung diskar och lägger på en egen klisterlapp eller skapar en likvärdig produkt som intel och Samsung.

Jag satt också och tänkte på det. Blir det sandforce kan det ju lika gärna kvitta. Helst ett eget märke som skiljer sig från mängden eller Samsung med annan klisterlapp. Intel kör ju också Sandforce numera så dem har jag inte heller mycket till övers för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Vad är poängen? De lär väll inte tillverka egna minneskretsar och SSD marknaden är väl väldigt pressad?

Permalänk
Medlem

Är det ingen som har tänkt på att dem kanske tillverkar egna styrkretsar, istället för att använda tex. sandforce?

Permalänk
Inaktiv

Inte illa. Deras nya logotyper ser riktigt bra ut! :happy:

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Är det ingen som har tänkt på att dem kanske tillverkar egna kontroller, istället för att använda tex. sandforce?

Tycker det vore roligt men inte så troligt.. Komma ut med en ny såhär långt efter alla andra och med en otestad kontroller skulle bara innebära förlust för AMD..
Det är va jag tror iaf.. Men hoppas jag har fel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

På tiden att AMD fattar att det är såna här saker som den genomsnittlige datoranvändaren tittar på. Om de nu bara skapar kick-ass marknadsföring så att det blir "coolt" att äga Radeon saker kan de mycket väl vara inne på något.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Ser gärna något annat alternativ än Sandforce för deras styrkrets, tiden får utvisa

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Sånt här är riktigt bra! Hoppas de kan sätta lite mer press på SSD marknaden. Gillar logotyperna!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Såg inte för en långt tag sedan ett par läckta bilder på just Radeon SSD's på fejjan

Permalänk
Medlem

Jag trodde det var ett etablerat faktum sedan länge tillbaka? Eller så kanske jag har blandat ihop etablerad fakta med med rykten från Semi Accurate.

Som konsument ser jag väl inte riktigt varför jag skulle köpa ssd med AMD-etikett på, men det är ju jag det.

Varför de gör det är ju däremot självklart.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Byggs de på en bra botten så är det helt klart tänkvärt.
Behöver bara köpa AMD-minnen också.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av backfeed:

Jag trodde det var ett etablerat faktum sedan länge tillbaka? Eller så kanske jag har blandat ihop etablerad fakta med med rykten från Semi Accurate.

Som konsument ser jag väl inte riktigt varför jag skulle köpa ssd med AMD-etikett på, men det är ju jag det.

Varför de gör det är ju däremot självklart.

Varför köpa SSD med intels ettiket på?

Jag intresserar mig sällan för märket och skulle det vara så att AMDs SSD presterar och håller högre kvalité än samsung så skulle jag byta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Varför köpa SSD med intels ettiket på?

Jag intresserar mig sällan för märket och skulle det vara så att AMDs SSD presterar och håller högre kvalité än samsung så skulle jag byta.

För att Intel tillverkar (eller åtminstone tillverkade) allt själva - minnen, kontroller, chassi? Samma med Samsung, m.fl.

AMD ska väl köra 100% oem som jag förstått det, dvs det är bara klistermärket som är deras? Gillar inte att köpa grisen i säcken om jag inte vet vilken OEM-tillverkare det är - det gäller t.ex. även Corsairs nätagg; det är bäst att ta reda på vilken OEM det är som har tillverkat varje modell, annars kan man få ett tjutande skräpagg.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Va bra det kan ju inte gå allt för dåligt för dom om dom har råd att satsa på nya produkter.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd

Jävligt dumt.
Radeon står ju för grafikserien.
Dom borde inte saturera varumärket genom att föra in orelaterade produkter från ett annat segment in under det varumärket.

Om SSD serien visar sig vara kass, så kommer folk assioscera det med grafikkorten också.
Dom riskerar bara att förstöra Radeon varumärket.

Förrut när man såg Radeon så visste man att det handlade om grafik, framöver kommer det bli mer förvirrande och man kommer inte veta vad det betyder.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av backfeed:

För att Intel tillverkar (eller åtminstone tillverkade) allt själva - minnen, kontroller, chassi? Samma med Samsung, m.fl.

AMD ska väl köra 100% oem som jag förstått det, dvs det är bara klistermärket som är deras? Gillar inte att köpa grisen i säcken om jag inte vet vilken OEM-tillverkare det är - det gäller t.ex. även Corsairs nätagg; det är bäst att ta reda på vilken OEM det är som har tillverkat varje modell, annars kan man få ett tjutande skräpagg.

Fast om AMD skulle köra OEM med endast Samsung grejer och dessa både håller högre kvalité och prestanda än t ex Intel så skulle väl även du kunna överväga att köpa dessa om de är låt säga 10% billigare än Samsungs "officiella" produkt.

Det är precis detta jag menar.
Presterar OEM produkten bättre än Intels egentillverkade så är OEM mer attraktivt.

Samma sak med att man kan tänka sig köpa bra FSP/seasonic Nätagg. Oavsätt vilket klistermärke som sitter på utsidan. Right?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Dom har troligtvis inte råd att utveckla en egen SSD, så jag antar att dom sätter en klisterlapp på en generic SandForce disk och blir en i mängden. Detta drag är kanske att skapa mer PR för AMD men jag har svårt att se att det kommer att ge något.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Varför? Vi konsumenter borde väl ändå föredra något lite mer nyskapande?
Ingen vill ha en till Marvell, eller Sandforce-disk.

Hmm, hade inte m4 Marvell? Riktigt bra och pålitlig disk! ...förutom den där fina 5000 timmars buggen som löste sig ganska snabbt.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Varför? Vi konsumenter borde väl ändå föredra något lite mer nyskapande?
Ingen vill ha en till Marvell, eller Sandforce-disk.

För om dom gör som majoriteten av alla SSD tillverkare så blir det bara halvbra produkter. Det är bara kolla köptips på SSD så nämner nästan alla Samsung 840 eller 830 basic / pro men det är inte ofta något nämner en OCZ eller A-Data disk.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag satt också och tänkte på det. Blir det sandforce kan det ju lika gärna kvitta. Helst ett eget märke som skiljer sig från mängden eller Samsung med annan klisterlapp. Intel kör ju också Sandforce numera så dem har jag inte heller mycket till övers för.

Genomsnittskonsumenten kommer inte märka någon skillnad om det är Sandforce, Samsung eller Marvellkretsar som sitter i så länge de fungerar som de ska. Själv sitter jag med en Intel 330 som jag inte ens har brytt mig om att benchmarka eller torturetestat för att jag har ingen anledning. Den fungerar och upplecs som snabb, jag tror inte att ett byte till samsungdiskar skulle göra någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Genomsnittskonsumenten kommer inte märka någon skillnad om det är Sandforce, Samsung eller Marvellkretsar som sitter i så länge de fungerar som de ska. Själv sitter jag med en Intel 330 som jag inte ens har brytt mig om att benchmarka eller torturetestat för att jag har ingen anledning. Den fungerar och upplecs som snabb, jag tror inte att ett byte till samsungdiskar skulle göra någon skillnad.

Alla SSD's funkar hyffsat lika när de funkar. Det är inte det som är grejen. Maxtordiskar var det heller inget fel på när de väl funkade. Det är sannorlikheten att den ska fortsätta funka som är intressant.

Om inte annat så vore det kul med lite nyheter. Det är lite Volvo över "Sandforce med egen klisterlapp".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja när de ligger efter på både CPU och GPU-sidan så letar de väl efter andra inkomstkällor. Jag tror nog inte att det blir någon större hitt, men man kan ju hoppas på billig prestanda, gott om utrymme, bra garantier, stabilitet och framförallt prestanda som återställs bra med TRIM, alltså inte som Samsungs skit-SSDer som tappar mycket av prestandan som man sedan inte får tillbaka...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro