Alla spel på datorn crashar oregelbundet ex: Dota2,LoL,Hon,BF3,Sc2

Permalänk

Alla spel på datorn crashar oregelbundet ex: Dota2,LoL,Hon,BF3,Sc2

Hejsan! En jag äger en väldigt lustig dator som lever sitt egna lilla liv. Vet inte riktigt vart jag ska posta denna fråga och någon vidare kunnig inom det tekniska i datorn är jag heller inte. Men problemet är ganska tydligt och troligen MÅNGA lösningar.

Problemet är som sagt att varje spel jag har på datorn efter ca: 2005 crashar. Det vill säga: Hon, Dota 2, LoL, BF3, SC2,Ghost Recon FS, MW Blackops 1-2,Mw2,CS-GO, Deadspace 3, Red Alert 3... Ja som ni förstår listan är fruktansvärt lång.. Har testat nästan alla "Crash fixes" till diverse spel men ger ingen effekt. Har kollat med "Cool Fan" och överhettning verkar det inte vara. Spelen crashar ungefär likadant. Spelen fryser och "Dota.exe svarar inte " Eller Bf3.exe svarar inte Etc etc. Men det är oftast .EXE filen som crashar typ. Det är som sagt oregelbundet och kan hända efter 2 minuter eller 7 timmar. Men har det väl börjat så slutar det ofta med att jag tvingas starta om datorn.
Är det något specifikt ni behöver veta utom det jag kommer skriva lite längre ner så skrik till så ska jag se vad jag kan göra.
Chassi: Hiper Anubis (svart) Med 4 fläktar (externa) dvs inte grafik kort / nätagg
Operativsystem : Windows 7 Home Premium 64bitats (6,1, build 7601)
Systemtillverkare : Gigabyte tech
Systemmodell : EX58-UD3R
Processor: Interl(r) Core (tm) i7 cpu. 920 @ 2,67 GHz (8cpus), = 2,8Ghz
Minne: 6144 MB RAM
Direct X 11
Nvidia GeForce gtx 570
Nätagg: TX850 (corsair.com)

Detta har testats : Nytt gafik-kort. Nytt nätagg, Windows vista till windows 07. Installerade fläktar 2st extrafläktar. Regelbunden städning av damm och smuts. En mängder med "Fix crashes" till diverse games. Lämnade in datorn till företaget där jag köpte den med svar "vi kan inte åtgärda detta problem och vi vet inte alls vad som är fel. Vi ser att du har problem men vi kan inte ge dig en ny dator utan bla bla bla fick 3k att handla för bla bla"
Om mer info önskas fråga gärna!! Jag vet inte vad som önskas mer för tillfället och hoppas att ni förstod problemet.

Permalänk
Medlem

Skulle eventuellt kunna vara minnes problem kör metest86 och se hur minnena klarar de.

Du skulle också kunna belasta cpun och läsa av temperaturen med ett program som coretemp eller hwmonitor.

Det är dom 2 sakerna jag skulle testa först iaf för att utesluta de.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Okej! Testar köra memtest86 imorgon. Temperaturen på CPUN vid stresstest / krävande program i 2 timmar så låg den på 64-65 grader. Inte så högt

Permalänk
Medlem

Hej EliasFransson!
Dina problem låter mycket som de problem jag har haft. Beskriver dem mer i detalj i denna tråd:http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor....
Iaf jag lyckades till slut lösa mina problem, och här är hur.

Ladda ner ett drivesweeper program. Avinstallera alla nvida drivers samt allt annat som har med nvidia.
Scanna/reparera ditt register med t.ex CCleaner.
Starta om datorn.
Installera senaste drivrutiner till din gpu.

Det fixade det för mig iaf, hoppas det funkar för dig också!
Lycka till och har du några frågor är det bara att hojta till.

Permalänk

Detta låter spännande!! Precis samma problem / sympton.. kollade lite crashlogs på de olika spelen. I dota hade jag över 36 GB crashlogs!!!!! Dessutom precis samma crashloggs i SC2! Okej.. Nu måste jag prova detta. Hör ni inte från mig igen så har min dator sprängts haha!

Permalänk
Medlem

När spelet crashar, står det någonting om att drivrutinerna slutat svara/återställts eller något liknande? I så fall ligger problemet där.

Om så inte är fallet skulle jag rekommendera dig att stänga av Hyperthreading på din processor och se ifall det blir någon skillnad. Det hjälpte mig när mitt BF3 krashade hela tiden.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Skrivet av vikham:

När spelet crashar, står det någonting om att drivrutinerna slutat svara/återställts eller något liknande? I så fall ligger problemet där.

Om så inte är fallet skulle jag rekommendera dig att stänga av Hyperthreading på din processor och se ifall det blir någon skillnad. Det hjälpte mig när mitt BF3 krashade hela tiden.

När han spelar bf3 etc (även dota, hon, sc...) så crashar .exe filen; "bf3.exe har slutat fungera/bf3.exe svarar inte".
Drivrutinerna crashar inte.

Har testat stänga av HT, men då vägrar datorn starta och jag får ta ut batteriet för och resetta bios.

//KRQKAN

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliasFransson:

Har testat stänga av HT, men då vägrar datorn starta och jag får ta ut batteriet för och resetta bios.

//KRQKAN

Jaså? Det låter ju ännu konstigare. Ni kanske har problem på både mjuk och hårdvaru fronten. Problemen kanske inte hör samman men har ni provat mata på cpu och gpu med extra volt?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Skrivet av Ekitai:

Hej EliasFransson!
Dina problem låter mycket som de problem jag har haft. Beskriver dem mer i detalj i denna tråd:http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor....
Iaf jag lyckades till slut lösa mina problem, och här är hur.

Ladda ner ett drivesweeper program. Avinstallera alla nvida drivers samt allt annat som har med nvidia.
Scanna/reparera ditt register med t.ex CCleaner.
Starta om datorn.
Installera senaste drivrutiner till din gpu.

Det fixade det för mig iaf, hoppas det funkar för dig också!
Lycka till och har du några frågor är det bara att hojta till.

Fungerade inte! Testade precis som du sa, men löste inga problem.. Inom loppet av 3 timmar fick jag 2st bf3 crashes 1hon crash och 2 st Sc2 crashar. Ska lira dota / lol tills de crashar och verkligen prova så att alla spel crashar

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som din CPU är trasig.
Ladda hem programmet OCCT, och kör ett CPU-test. Det säger till direkt om processorn räknar fel.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat BIOS någon gång? Det kan göra systemet stabilare, så du kan prova med det, om du nu inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios. Installera om windows7 och senaste drivritiner till din hårdvara kanske hjälper? Sen kör några testprogram som prime95 och se stabilitet och tempraturer.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

Ska prova köra en full ominstallation av allt.. Fast det har jag provat en gång när jag bytte från windows vista till W7! Tack alla för kanonförslag!! Mycket uppskattat!

@ Xinux, Ska prova det idag.. återkommer med resultat

Permalänk

Hej igen!! Installerat om allt och samma problem som förr! Spelen crashar i tid och otid, ingen "heatspike" inget felräknat i cpun.. Den räknar rätt.

Vad är plan B?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliasFransson:

Hej igen!! Installerat om allt och samma problem som förr! Spelen crashar i tid och otid, ingen "heatspike" inget felräknat i cpun.. Den räknar rätt.

Vad är plan B?

Uppdaterade du BIOS?

Permalänk
Hedersmedlem

Samt testade minnet? Testa med OCCT.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hej igen alla! Har nu ändrat komptabilitet på ALLA mina spel och har inte crashat på länge.. Kan detta vara till någon hjälp? Ändrat till windows XP ( servicepack 2)

Permalänk
Medlem

Haha detta är ju spännande, håll oss uppdaterade!