Global 4G/LTE-datatrafik beräknas trefaldigas under 2013

Permalänk
Melding Plague

Global 4G/LTE-datatrafik beräknas trefaldigas under 2013

Användningen av den nya generationens mobila bredband beräknas växa lavinartat under året. Samtidigt spås videoströmning stå för en klar majoritet av den mobila datatrafiken 2018.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jag har inte Internet i min mobil, det är för dyrt.
Betalar redan 300 kr för bredband hemma.
Så ska jag betala för Internet i mobilen också?
Kostar för mycket, fuck that.

Permalänk

Att inte ha Internet/surf i mobilen är som att vänta med att skita tills först när man kommer hem!

För mig skulle det inte fungera att leva en dag utan!

men klarar man av att var utan Internet, Grattis isf

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bideberg92:

Att inte ha Internet/surf i mobilen är som att vänta med att skita tills först när man kommer hem!

För mig skulle det inte fungera att leva en dag utan!

men klarar man av att var utan Internet, Grattis isf

Wut? Ska man skita på bussen eller? Tror faktiskt majoriteten föredrar att skita hemma....

Blir trevligt att få 4G i nästa mobil, stör mig på dom sega svarstider på 3G-nätet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skäggig legend

Det är ju superkul för oss! Jag minns när det var jääävligt fort med 0,384. Tiderna förändras

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skrivet av Bideberg92:

Att inte ha Internet/surf i mobilen är som att vänta med att skita tills först när man kommer hem!

För mig skulle det inte fungera att leva en dag utan!

men klarar man av att var utan Internet, Grattis isf

Ptja, människan har ju klarat sig utan det tidigare så det är klart det går.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Wut? Ska man skita på bussen eller? Tror faktiskt majoriteten föredrar att skita hemma....

Blir trevligt att få 4G i nästa mobil, stör mig på dom sega svarstider på 3G-nätet.

Blir ingen skillnad med LTE/4G. Anledningen till att svarstiderna är bra just nu är för att LTE/4G näten inte är belastade.
Sen när alla har LTE så blir det samma upplevelse som 3G fast högre bandbredd då dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag har inte Internet i min mobil, det är för dyrt.
Betalar redan 300 kr för bredband hemma.
Så ska jag betala för Internet i mobilen också?
Kostar för mycket, fuck that.

Kör med rubbet(halebop) lr volym(comviq).. 250:-/mån.. vet inte vad motsvarande heter hos d andra operatörerna.. Blir inte så dyrt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

företagsmobil är billigast

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Wut? Ska man skita på bussen eller? Tror faktiskt majoriteten föredrar att skita hemma....

Blir trevligt att få 4G i nästa mobil, stör mig på dom sega svarstider på 3G-nätet.

Nej men på arbetet eller skolan. Och precis som jag föredrar att skita hemma istället för i skolan så föredrar jag min 100/100 lina framför 3G. Trots det är 3G och de offentliga toaletterna svåra att leva utan, förstår du?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Gällande vad som står i artikeln så tycker jag att det är rätt irrelevant hur stor del av datatrafiken som är 3g vs 4g då den ena har mycket högre bandbredd än den andra. Klart att den redan når upp till 50% nu då.
Antal abonnemang hade varit en vettigare jämförelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag har inte Internet i min mobil, det är för dyrt.
Betalar redan 300 kr för bredband hemma.
Så ska jag betala för Internet i mobilen också?
Kostar för mycket, fuck that.

Ja, kostar ju hela 25 kr/mån för 0,5GB hos Comviq...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Trots det är 3G och de offentliga toaletterna svåra att leva utan

Mobilt internet är extremt lätt att leva utan. Inget internet alls däremot, då blir det besvärligare.

Använder knappt mobilt internet alls, då det finns w-lan både hemma och på jobbet. Oändligt mycket snabbare, bättre och kostar inget extra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Ja, kostar ju hela 25 kr/mån för 0,5GB hos Comviq...

Wow, hela 500 MB.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Wow, hela 500 MB.

Wow, hela 25 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Blir ingen skillnad med LTE/4G. Anledningen till att svarstiderna är bra just nu är för att LTE/4G näten inte är belastade.
Sen när alla har LTE så blir det samma upplevelse som 3G fast högre bandbredd då dvs.

Är ganska säker på att jag läst att en av de största fördelarna med 4g ska vara svarstiden. men du får gärna motbevisa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Wow, hela 500 MB.

Ganska stor skillnad på att inte ha mobilt internet och att ha 500MB.

Men om det enda man gör är att streama HD-film så får man väl göra det hemma... (sen kan man förstås betala mer och få mer data).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Wut? Ska man skita på bussen eller? Tror faktiskt majoriteten föredrar att skita hemma....

Blir trevligt att få 4G i nästa mobil, stör mig på dom sega svarstider på 3G-nätet.

Tror inte analogin >gick hem< riktigt

HA HA

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Köpte en sådan här "smartphone" på mellandagsrean med ett abonnemang där surf ingick, kunde inte förstå vad det skulle vara bra för, har ju internet hemma och med en sådan liten skärm och inget tangentbord kan man väl inte göra något på. Men alla andra tyckte att jag behövde uppgradera från min trofasta Sony Ericsson.

Men f** vad jag hade fel, det är sjukt praktiskt att ha internet överallt. Håller med SabboD nu är man beroende av det.

Förstår varför användningen ökar. Mer datatrafik!!!

Visa signatur

- Man kan ju citera, eller skriva till tomma intet. -

Permalänk
Medlem

Om den ökade dataanvändningen är bra för svenska operatörer eller inte är en bra fråga. Ingen operatör i Europa har ännu lyckats komma på en lösning på hur de skall kunna ta betalt för datatrafik på ett sådant sätt att det ersätter de minskande intäkterna för röstsamtal. Försöken att ta betalt för Mobil IP-telefoni gick åt skogen efter alla protester så de letar säkerligen nu efter någon annan metod att kunna ta betalt för Datatrafik på ett nytt sätt.

Kan vara så att när metoden väl hittas så genomförs den i någon av operatörernas företag i andra länder först för att se vad reaktionerna blir. Precis som debiteringen för mobil Ip-Telefoni först infördes av Telia i sitt Spanska företag Yoigo.

Kan de inte klara denna omställning så kommer prispress och minskade intäkter sätta många operatörer i en sits där de måste belåna sig till orimliga och farliga nivåer för att fortsätta utbyggnaden av sina nät framöver. Samarbetet mellan Tele2 och Telenor på 2G och 4G idag är ett tecken på att dessa redan försöker minska kostnaderna för utbyggnad genom att slänga in sina kunder på samma nät.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Sitter med mobilt internet hemma då vi inte har tillgång till fast. Märks redan nu hur överföringshastigheterna sjunker i 4G nätet. Ganska tråkigt när man inte har något alternativ. Har idag mellan 2-8mbit/s (från början 10-25mbit/s).

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crym:

Sitter med mobilt internet hemma då vi inte har tillgång till fast. Märks redan nu hur överföringshastigheterna sjunker i 4G nätet. Ganska tråkigt när man inte har något alternativ. Har idag mellan 2-8mbit/s (från början 10-25mbit/s).

Har länge misstänkt det men första gången jag läser att någon faktiskt upplevt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

tyckte också surfkostnaderna var på tok för höga innan. Nu har jag tele2 student 69kr/månad inkl 3gig surf i månaden

Permalänk
Medlem

Förvänta er sämre hastigheter nu då.
Jag har 1-3mbit dygnet runt ibland 0.3 och alltid 6-10mbit upp.
RSSI -47 som princip ej går att få bättre.
I mitt fall dock så är det masten som det är fel på.
Men förvänta er sämre hastigheter nu.
Ju fler som användare ju sämre blir det och de är redan dåligt.
3G är snabbare för mig än 4G men 3G så blir man "utsparkad" pga mobil trafiken har prio i de nätet.
Personligen tycker jag inte mobilerna ska in ens i 4G nätet.

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem
Skrivet av necry:

Förvänta er sämre hastigheter nu då.
Jag har 1-3mbit dygnet runt ibland 0.3 och alltid 6-10mbit upp.
RSSI -47 som princip ej går att få bättre.
I mitt fall dock så är det masten som det är fel på.
Men förvänta er sämre hastigheter nu.
Ju fler som användare ju sämre blir det och de är redan dåligt.
3G är snabbare för mig än 4G men 3G så blir man "utsparkad" pga mobil trafiken har prio i de nätet.
Personligen tycker jag inte mobilerna ska in ens i 4G nätet.

Jag sitter på mellan 70 till ibland 100mbit på mitt 4G, så jag klagar inte på min stabila trådlösa lina.