Permalänk
Medlem

Grafen - När kommer kylarna?

Hade ju inte varit fel med en kylare av grafen om man säger så;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Hade ju inte varit fel med en kylare av grafen om man säger så;)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=R5dwdZ...

botten och början av heatpipesen borde vara bra nog på nuvarande cpu kylare t ex freezer 7 för att leda värmen bättre och även ett cpu höljet som ligger över kärnorna att den är pådragen med lite sånt just på kärnorna medans man behåller den vanliga biten av metall ovanpå.eller att det sticker upp igenom det höljet för direktkontakt med kärnorna samtidigt som höljet är kvar för att sprida den värmen lite och även skydda mot vikten av tyngre kylare.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Hade ju inte varit fel med en kylare av grafen om man säger så;)

Frågn är hur dyrt det blir att tillverka?

Detta skulle kunna få en vatten kylare ála Antec 620 att framstå som dålig

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Göra kylflänsar av grafen låter underbart. Hej då vattenkyllningspaket!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Göra kylflänsar av grafen låter underbart. Hej då vattenkyllningspaket!

Varför inte vattenkylare med grafenblock?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mini-z1994:

botten och början av heatpipesen borde vara bra nog på nuvarande cpu kylare t ex freezer 7 för att leda värmen bättre och även ett cpu höljet som ligger över kärnorna att den är pådragen med lite sånt just på kärnorna medans man behåller den vanliga biten av metall ovanpå.eller att det sticker upp igenom det höljet för direktkontakt med kärnorna samtidigt som höljet är kvar för att sprida den värmen lite och även skydda mot vikten av tyngre kylare.

...wat? ETT skiljetecken i hela den harangen? Inte helt lättytt, ska jag säga dig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

...wat? ETT skiljetecken i hela den harangen? Inte helt lättytt, ska jag säga dig.

Tror bara att han missade mellanslag:p

Till Alla: det var mer som ett skämt men hade nog inte varit fel som vattenblock:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Är det bara jag som alltid läser grafen som en graf i bestämd form? Tryckte på den här tråden och förväntade mig "den stora grafen med leveransdatum på olika kylare"

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Grafén borde det väl ändå heta?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Tror bara att han missade mellanslag:p

Till Alla: det var mer som ett skämt men hade nog inte varit fel som vattenblock:)

ja det gjorde jag heh.
tycker det inte är svårt att läsa det jag skriver så länge det finns space mellan orden heh ja jag missade space lättare och skriva på vanligt tangentbord än en bärbar som har det så tätt mellan vissa knappar och har man inte så mkt känsel i fingrarna efter att man varit ute så märker man inte så ofta att man kommer åt två st knappar istället för en
grafen på cpu och vattenkylning hade varit något :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Curemylife:

Tror bara att han missade mellanslag:p

Skrivet av mini-z1994:

ja det gjorde jag heh.
tycker det inte är svårt att läsa det jag skriver så länge det finns space mellan orden heh ja jag missade space lättare och skriva på vanligt tangentbord än en bärbar som har det så tätt mellan vissa knappar och har man inte så mkt känsel i fingrarna efter att man varit ute så märker man inte så ofta att man kommer åt två st knappar istället för en
grafen på cpu och vattenkylning hade varit något :3

Nej...nej, det är fortfarande en jävla röra. Stora bokstäver, skiljetecken och allmän meningsbyggnad lyser med sin frånvaro.

But nonetheless, grafen (ja, jag läser det också som bestämd form av graf) vore kul att prova bygga kylsystem runt. Däremot undrar jag hur pass bräckligt det blir, eftersom grafen endast är ett atomlager tjockt. Lägger du flera på varann blir det grafit, samma som finns i pennor. Och det är inte speciellt starkt, direkt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Graphene

Citat:

Graphene is a substance composed of pure carbon, with atoms arranged in a regular hexagonal pattern similar to graphite, but in a one-atom thick sheet. It is very light, with a 1-square-meter sheet weighing only 0.77 milligrams.

samt

Citat:

The crystalline or "flake" form of graphite consists of many graphene sheets stacked together.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Grafen (uttalas med betoning på e [gra'feːn])

ctrlc+ctrlv wiki.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

ja det gjorde jag heh.
tycker det inte är svårt att läsa det jag skriver så länge det finns space mellan orden heh ja jag missade space lättare och skriva på vanligt tangentbord än en bärbar som har det så tätt mellan vissa knappar och har man inte så mkt känsel i fingrarna efter att man varit ute så märker man inte så ofta att man kommer åt två st knappar istället för en
grafen på cpu och vattenkylning hade varit något :3

Du glömde någonting, http://2.bp.blogspot.com/_IhcNear8Ka8/TT_sj6ShKHI/AAAAAAAAA4o...

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.