AMD-logotyper skvallrar om Radeon SSD

Permalänk
Medlem

Intressant. Borde inte AMD få det lättare att få deals till att sälja bärbara datorer då? De kan erbjuda grafik, processor, och SSD - det låter nog ganska intressant för vissa tillverkare?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Många hänger upp sig på sandforce ... är det inte pga av firmwaren som vissa haft problem med sandforce diskar ?

Har själv en intel 520 med sandforce chip och den fungerar klockrent, dessutom ger intel mig 5års garanti, vilket betyder att det inte kan vara ren skit (beprövad produkt..)

Sen tycker jag att AMD har ändrat sin strategi något sedan chefsbytet, satsar på lite andra kort och kanske kan bygga lite stabilitet i företaget nu istället för att försöka göra de snabbaste x86 cpuerna just nu.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Karaff:

Många hänger upp sig på sandforce ... är det inte pga av firmwaren som vissa haft problem med sandforce diskar ?

Har själv en intel 520 med sandforce chip och den fungerar klockrent, dessutom ger intel mig 5års garanti, vilket betyder att det inte kan vara ren skit (beprövad produkt..)

Sen tycker jag att AMD har ändrat sin strategi något sedan chefsbytet, satsar på lite andra kort och kanske kan bygga lite stabilitet i företaget nu istället för att försöka göra de snabbaste x86 cpuerna just nu.

För att Sandforce har blivit ett budgetmärke som inte har några andra fördelar alls mot konkurrenterna mer än priset. Det finns ingen anledning att köpa Sandforce om de inte råkar reas ut till ett betydligt bättre pris. Det enda undantaget är Intel som skrivit om firwaren mer eller mindre från grunden men det löser inte riktigt allt.

Skrivet av backfeed:

För att Intel tillverkar (eller åtminstone tillverkade) allt själva - minnen, kontroller, chassi? Samma med Samsung, m.fl.

AMD ska väl köra 100% oem som jag förstått det, dvs det är bara klistermärket som är deras? Gillar inte att köpa grisen i säcken om jag inte vet vilken OEM-tillverkare det är - det gäller t.ex. även Corsairs nätagg; det är bäst att ta reda på vilken OEM det är som har tillverkat varje modell, annars kan man få ett tjutande skräpagg.

Intel tillverkar minnena själva, eller snarare tillsammans med ett annat företag i gemensamma fabriker. Kontrollern tillverkar de inte själva längre på konsumentsidan utan de har gått över till Sandforce med en hårt modifierad och förbättrad version av mjukvaran. I enterprise-segmentet har de dock en egen kontroller fortfarande och med lite tur kommer den flyttas ner till oss vanliga dödliga också i sinom tid.

I övrigt håller jag med men jag gissar att det här blir ungefär samma sak som med deras minnen, det vill säga att de inte direkt säljs i vanliga butiker utan primärt riktar in sig mot OEM som då kan sälja en mer enhetlig produkt. Vi får helt enkelt se.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24