Rykte: Panasonic lägger ned produktionen av plasma-tv

Permalänk
Medlem

Eftersom ALLA okunniga idioter avgudar "led-tv" (lcd med led-bakgrund eller fruktansvärda edge-lit) så är det inte underligt. Därmed inte sagt att alla som avgudar "led-tv" är okunniga idioter, förstås, de har bara skeva prioriteringar.

Plasmorna kommer att försvinna helt, det är bara frågan om när. Förhoppningsvis inte före oled-skärmarna tar över.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ljusstyrkan ska man inte röra överhuvudtaget. Den påverkar bara hur mörk svärtan är. skruvar man upp den så blir det bara grått.
Kontrasten bör man dock justera efter behov. Men det var kanske det du menade.

Om man skruvar upp ljusstyrkan samtidigt som man ökar kontrasten kan man väl få en ljusare bild med samma svartnivå (med risk att få utfrätta ljusa partier)? Och vice versa om man skruvar ner ljusstyrkan samtidigt med sänkning av kontrasten kan man få en mindre ljusstark bild med korrekt svärta. Som jag fattat det är TV-apparater i butikerna inställda med extremt mycket kontrast, överdrivna färger och bländande mycket ljus. Men när man kalibrerar till "riktiga" nivåer så blir det en behagligare mera filmlik bild. Men detta kanske inte är sant längre? Vet att det ofta varit så med datorskärmar och TV-apparater tidigare åtminstone. Min teori var att om buzzing hörs i vita bilder kanske detta hörs mera om TV-apparaten är inställd på "överdrivet mycket vitt"?

Många brukar tycka att jag har grådaskig bild på min TV, när jag egentligen har sänkt färgmättnaden till en nivå som mera överensstämmer med verkligheten. Hatar bildskärmar där hudfärg är ilsket rött, gräs lysande grönt och vatten lysande blått... Så ser det inte ut i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Du tror inte de finns plasma tvs med 2000 hz?

själv ser jag inget flimmer på min. Det har nog med andra inställningar att göra.

Såkallade butiksinställningar.

Och att tro att alla är likadan är naivt. Panasonic gör dom bästa plasmorna och slutar nu tragiskt.

Mer en liten poäng om att plasma inte är så übermäktig. Som jag påpeka så såg jag någon enstaka som var "ok" men långt ifrån LCD/flimmerfri. Sedan är frågan om dessa "2000Hz" är äkta eller ej.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Min första reaktion var: "Vem bryr sig..?? OLED o 4K e ju på gång :|"

Fast nu efter att ha läst första sidan av kommentarer så förstår jag då det inte e bra att kvalite försvinner.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Relik 📜

Jag körde lite "vafan" och köpte en 50" ST50 som uppgradering till min G20. Säljer den gamla till en kompis för lagom pris, så blir alla nöjda. Kunde väntat på 2013-modellernas prisfall, men känner samtidigt att 8500 kronor är en bra deal. Tror dessutom ST50 täcker mina behöv bra, inget intresse av att gödsla pengar i onödan.

Spontant märker jag vissa skillnader direkt ur kartong, upplever färgerna som lite naturligare och svärtan som strået vassare. Har "fulkalibrerat" efter andras inställningar, hoppas på att kunna få över någon som gör det ordentligt när tv:n gått ett par veckor.

Fotnot dock.. Vad är grejen med genomskinliga plastkanten? Bara jag som tycker det är.. skitfult?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om man skruvar upp ljusstyrkan samtidigt som man ökar kontrasten kan man väl få en ljusare bild med samma svartnivå (med risk att få utfrätta ljusa partier)? Och vice versa om man skruvar ner ljusstyrkan samtidigt med sänkning av kontrasten kan man få en mindre ljusstark bild med korrekt svärta. Som jag fattat det är TV-apparater i butikerna inställda med extremt mycket kontrast, överdrivna färger och bländande mycket ljus. Men när man kalibrerar till "riktiga" nivåer så blir det en behagligare mera filmlik bild. Men detta kanske inte är sant längre? Vet att det ofta varit så med datorskärmar och TV-apparater tidigare åtminstone. Min teori var att om buzzing hörs i vita bilder kanske detta hörs mera om TV-apparaten är inställd på "överdrivet mycket vitt"?

Många brukar tycka att jag har grådaskig bild på min TV, när jag egentligen har sänkt färgmättnaden till en nivå som mera överensstämmer med verkligheten. Hatar bildskärmar där hudfärg är ilsket rött, gräs lysande grönt och vatten lysande blått... Så ser det inte ut i verkligheten.

Nej. Skruvar du upp ljusstyrkan så får du grå svärta.

Ja tyvärr så vet inte de flesta hur en korrekt bild ska se ut. Folk gnäller tex som fan på Iphones displayer för att de är gulaktiga tex.
Iphones displayer är de som är mest rätt när det gäller telefoner. Vitt är inte kritvitt när det är rätt inställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag körde lite "vafan" och köpte en 50" ST50 som uppgradering till min G20. Säljer den gamla till en kompis för lagom pris, så blir alla nöjda. Kunde väntat på 2013-modellernas prisfall, men känner samtidigt att 8500 kronor är en bra deal. Tror dessutom ST50 täcker mina behöv bra, inget intresse av att gödsla pengar i onödan.

Spontant märker jag vissa skillnader direkt ur kartong, upplever färgerna som lite naturligare och svärtan som strået vassare. Har "fulkalibrerat" efter andras inställningar, hoppas på att kunna få över någon som gör det ordentligt när tv:n gått ett par veckor.

Fotnot dock.. Vad är grejen med genomskinliga plastkanten? Bara jag som tycker det är.. skitfult?

Tror det ska vara glas på de dyrare modellerna, så är nog bara för att de ska se någorlunda likadana ut. Största felet jag ser på min ST50 är väl att den, så vitt jag vet, inte stöder ordentlig RGB ingång. Så inte så bra att koppla datorn till. Annars en jättebra TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Eftersom ALLA okunniga idioter avgudar "led-tv" (lcd med led-bakgrund eller fruktansvärda edge-lit) så är det inte underligt. Därmed inte sagt att alla som avgudar "led-tv" är okunniga idioter, förstås, de har bara skeva prioriteringar.

Plasmorna kommer att försvinna helt, det är bara frågan om när. Förhoppningsvis inte före oled-skärmarna tar över.

Folk väljer inte LED framför Plasma p.g.a att folk tror att det är överlägsen plasma. LED/LCD finns i olika storlekar att välja emellan, plasman däremot är begränsat och alla vill inte ha en 42-50" som "köks TV".
Att LED/LCD TV säljer mycket bättre än Plasma, är inte p.g.a bild kvalitén, utan mer på mycket mer bredd val av storlek och pris.
Vanliga svenssons, bryr sig inte om bild kvalitén, utan storlek/pris/användning är mer viktigare och där är vad man tjänar pengar på.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Folk väljer inte LED framför Plasma p.g.a att folk tror att det är överlägsen plasma. LED/LCD finns i olika storlekar att välja emellan, plasman däremot är begränsat och alla vill inte ha en 42-50" som "köks TV".
Att LED/LCD TV säljer mycket bättre än Plasma, är inte p.g.a bild kvalitén, utan mer på mycket mer bredd val av storlek och pris.
Vanliga svenssons, bryr sig inte om bild kvalitén, utan storlek/pris/användning är mer viktigare och där är vad man tjänar pengar på.

Jag vidhåller att alla okunniga idioter (en grupp som du alltså inte hör till) tror att LED/LCD är bättre än plasma på alla sätt. Besök valfri butik som säljer tv och lyssna på vad folk, inklusive säljarna, säger. Säljarna hör inte sällan själva till kategorin okunniga idioter, tyvärr.

Det är skrämmande vanligt att folk tror att allt som är nytt är bättre. LED/LCD är nyare, alltså måste det vara bättre på allt. Fullständigt trasig logik, givetvis, men det begriper de inte. Att sen LED/LCD är betydligt dyrare gör det hela ännu värre, eftersom "ju mer något kostar, desto bättre är det". Argh.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Jag körde lite "vafan" och köpte en 50" ST50 som uppgradering till min G20.

Fotnot dock.. Vad är grejen med genomskinliga plastkanten? Bara jag som tycker det är.. skitfult?

Blir lite lugnare i mitt val när den får approval-stämpel av självaste redaktörn.
Ja plastkanten är skitful, var nära på att köpa en Samsung-LED bara för att få en "snygg" TV men sen sköljde en våg av förnuft över mig. Även foten och fjärrkontrollen är i tråkigaste lagen i min mening men det är ju ändå bilden i slutändan som räknas så.

Kalibrering ja, har testat HDTVTEST's inställningar och ska nog testa hardware.no's imorgon, hade varit gött att få det gjort ordentligt som sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag körde lite "vafan" och köpte en 50" ST50 som uppgradering till min G20. Säljer den gamla till en kompis för lagom pris, så blir alla nöjda. Kunde väntat på 2013-modellernas prisfall, men känner samtidigt att 8500 kronor är en bra deal. Tror dessutom ST50 täcker mina behöv bra, inget intresse av att gödsla pengar i onödan.

Spontant märker jag vissa skillnader direkt ur kartong, upplever färgerna som lite naturligare och svärtan som strået vassare. Har "fulkalibrerat" efter andras inställningar, hoppas på att kunna få över någon som gör det ordentligt när tv:n gått ett par veckor.

Fotnot dock.. Vad är grejen med genomskinliga plastkanten? Bara jag som tycker det är.. skitfult?

Alltid varit nyfiken på varför man vill ha sin skärm/tv professionellt kalibrerad som hemanvändare. Jag gillar att ta mina favorit bilder/filmer och leka runt tills det ser "bra" ut. En skärm/tv åldras och kommer behövas göras om då och då. Professionella förstår jag, då man behöver ha en så nära originalet som möjligt bild. Halva nöjet med ny tv/skärm är ju leka runt och testa sig fram till hur den reagerar på vissa ändringar. Även så kan ens egen preferens ändras med tiden. Som exempel vill jag nuförtiden ha lite mindre färgglatt.

Dock vill jag nog aldrig ha en 100% "korrekt" bild. Vill jag se "världen som den är" går jag utanför dörren. TV/skärm är ju en möjligheten att få uppleva något som är "mer" än verkligheten

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av hulkenstrong:

Alltid varit nyfiken på varför man vill ha sin skärm/tv professionellt kalibrerad som hemanvändare. Jag gillar att ta mina favorit bilder/filmer och leka runt tills det ser "bra" ut. En skärm/tv åldras och kommer behövas göras om då och då. Professionella förstår jag, då man behöver ha en så nära originalet som möjligt bild. Halva nöjet med ny tv/skärm är ju leka runt och testa sig fram till hur den reagerar på vissa ändringar. Även så kan ens egen preferens ändras med tiden. Som exempel vill jag nuförtiden ha lite mindre färgglatt.

Dock vill jag nog aldrig ha en 100% "korrekt" bild. Vill jag se "världen som den är" går jag utanför dörren. TV/skärm är ju en möjligheten att få uppleva något som är "mer" än verkligheten

Haha, det lät nog mer seriöst än det är. Jag är absolut inte på jakt efter "perfekt" bild, men brukar se till att ställa in nyinköpt tv hyfsat som utgångspunkt. Finns alltid någon bekant som har i alla fall lite koll, eller så kan man plocka ned lämpliga all round-värden från nätet för de flesta modeller.

Trivs jag inte med resultatet är jag dock absolut inte emot att göra egna utsväningar efter hand. Det känns mest bra att ha en vettig utgångspunkt där detaljer och färger framträder "så bra det kan bli", så får man ta det därifrån sedan. Hela poängen med att köpa en "riktig" tv är ju just möjligheten att kunna plocka fram bra bild som man trivs med.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte om det är bara jag eller för andra också. Jag har haft min plasma i 6 år och fortfarande fungerar det utan problem förutom vid kall start (pixel brus). Jämför jag med föräldrarna lcd som inköptes år 2009 så slår plasma:n i de flesta tester som jag har gjort. Fick även testa syrrans lcd som köptes året innan föräldrarnas och hennes var ju förfälig. Har även kikat lite på kusinens tv (år 2009) och samma sak där. Färgen är ganska falska svärtan finns knappast men dock så är det ingen spegel som min plasma tv. Jag har inget emot lcd men att föredra lcd över plasman till film/hemmabio användare tycker jag det är fel. Jag känner mig fortfarande nöjd efter 6 års gammal tv men problemet är vid kall starten som kan ställa till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Alltid varit nyfiken på varför man vill ha sin skärm/tv professionellt kalibrerad som hemanvändare. Jag gillar att ta mina favorit bilder/filmer och leka runt tills det ser "bra" ut. En skärm/tv åldras och kommer behövas göras om då och då. Professionella förstår jag, då man behöver ha en så nära originalet som möjligt bild. Halva nöjet med ny tv/skärm är ju leka runt och testa sig fram till hur den reagerar på vissa ändringar. Även så kan ens egen preferens ändras med tiden. Som exempel vill jag nuförtiden ha lite mindre färgglatt.

Dock vill jag nog aldrig ha en 100% "korrekt" bild. Vill jag se "världen som den är" går jag utanför dörren. TV/skärm är ju en möjligheten att få uppleva något som är "mer" än verkligheten

Själv är jag intresserad av videofilmning och är lite av en perfektionist att nivåer och färger ska ligga rätt i mina original. Då vill jag att det ska se likadant ut när jag kollar på TVn som när jag redigerade filmen. Inte professionellt men ser det mer som en hobby. Har man helt felinställd TV kan ju mörka partier bli helt svarta och information försvinna och likadant ljusa partier kan bli utfrätta. Likaså vill jag att färgerna ska se riktiga ut, precis som filmskaparen ville att det skulle se ut helt enkelt.

Kanske därför jag irriterar mig på filmer där de redigerat för att det ska ha en viss look. Inte ovanligt med nyare TV-serier där allting ser grådaskigt ut i någon konstig färgton dessutom. Men det var väl så skaparen ville det skulle se ut. Om jag då justerar om TVn så det ser bra ut i det programmet blir allitng annat helt fel. Bättre att ha en vettig grundinställning så det kan bli bra om originalet är bra gjort.

Exempel: http://www.svtplay.se/black-mirror
Varför är hela programmet i en grönaktig grådaskig ton? Hur fel skulle det bli i övriga program om jag korrigerade bilden när jag kollade på detta...

Permalänk
Medlem

Vad märkligt med tanke på att Panasonic dominerat med sina Plasmor gällande bildkvalitet i minst 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Själv är jag intresserad av videofilmning och är lite av en perfektionist att nivåer och färger ska ligga rätt i mina original. Då vill jag att det ska se likadant ut när jag kollar på TVn som när jag redigerade filmen. Inte professionellt men ser det mer som en hobby. Har man helt felinställd TV kan ju mörka partier bli helt svarta och information försvinna och likadant ljusa partier kan bli utfrätta. Likaså vill jag att färgerna ska se riktiga ut, precis som filmskaparen ville att det skulle se ut helt enkelt.

Kanske därför jag irriterar mig på filmer där de redigerat för att det ska ha en viss look. Inte ovanligt med nyare TV-serier där allting ser grådaskigt ut i någon konstig färgton dessutom. Men det var väl så skaparen ville det skulle se ut. Om jag då justerar om TVn så det ser bra ut i det programmet blir allitng annat helt fel. Bättre att ha en vettig grundinställning så det kan bli bra om originalet är bra gjort.

Exempel: http://www.svtplay.se/black-mirror
Varför är hela programmet i en grönaktig grådaskig ton? Hur fel skulle det bli i övriga program om jag korrigerade bilden när jag kollade på detta...

För filmeditering osv ser jag självklart ett behov. Även om en personliga preferens är "naturlig bild". Min tanke är mer runt "vanliga" alldagliga tittare som häver ur sig "vilken dålig bild! Så där ser det inte ut i verkligheten" och sedan pratar i absurdum om hur dom ställt in den "korrekt" och även talar om hur fel du har som inte har TVn korrekt inställd. En TV/skärm som har en bild du som tittare gillar är för mig korrekt inställd.

Angående det med svarta partier så kan det faktiskt vara en personlig preferens som kan höja stämningen. Testa titta på Aliens eller dylikt med extra mörkt. Blir en värre "in your face" upplevelse då dom attackerar ur väggarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Som en Pioneer kuro ägare så lider jag med att detta är det definitiva slutet för plasma... Hoppas min kuro håller föralltid.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av backfeed:

Jag vidhåller att alla okunniga idioter (en grupp som du alltså inte hör till) tror att LED/LCD är bättre än plasma på alla sätt. Besök valfri butik som säljer tv och lyssna på vad folk, inklusive säljarna, säger. Säljarna hör inte sällan själva till kategorin okunniga idioter, tyvärr.

Det är skrämmande vanligt att folk tror att allt som är nytt är bättre. LED/LCD är nyare, alltså måste det vara bättre på allt. Fullständigt trasig logik, givetvis, men det begriper de inte. Att sen LED/LCD är betydligt dyrare gör det hela ännu värre, eftersom "ju mer något kostar, desto bättre är det". Argh.

En säljare säljer det som är lättast att sälja och man tjänar mest pengar på. Ingen idè att argrumentera för att kunderna ska köpa en plasma när man kan sälja en LCD/LED på halva tiden.

Att folk tror det är bättre har också mycket med marknadsföring att göra glöm inte det.

Tillverkarna tjänar också mer pengar på LCD/LED och man får kickback osv.