Intel kräver längre batteritid i nästa generation Ultrabook

Permalänk
Melding Plague

Intel kräver längre batteritid i nästa generation Ultrabook

Nästa generation Ultrabook kommer leverera pekskärmar och högre upplösning, men även betydligt längre batteritid, uppger källor till SweClockers.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är dags att någon försöker sej på något nytt med batterier i bärbar elektronik.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Längre batteritid åt folket!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Yay! Bra batteritid, fyrkärnigt och högupplöst skärm

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Det är dags att någon försöker sej på något nytt med batterier i bärbar elektronik.

Inte bara där. Fordonsindustrin är i akut behov av samma sak.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Får man lösa det genom ett externt dieselaggregat på hjul?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Inte bara där. Fordonsindustrin är i akut behov av samma sak.

Fuck batteridrivna bilar. Hydrogen är framtiden där. Notera denna post 'cuz I fucking called it.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_vehicle

Det gäller bara att bilindustrin faktiskt spenderar lite resurser på att lösa problemen som finns.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Det är bra att Intel sätter press. När jag skulle köpa en ultrabook så var det svårt att hitta en med acceptabel batteritid när man kommer från Apple. Intel har lyckats bra med ultrabooks tycker jag. Skönt att inte bara ha apple att välja på om man vill ha en tunn dator som ser bra ut och har bra batteritid.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Låter bra. Vill ju skaffa bärbar när jag börjar på högskola efter sommaren! Så 4-kärnig CPU, högupplöst skärm OCH bra batteritid låter ju underbart.

Kommer ju kosta därefter tyvärr
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Väldans vad Intel kräver mycket.

Tänker väl inte hindra dem dock; längre battertid är alltid trevligt!

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att en Ultrabook bara kan innehålla Intel, att det inte kan kallas för Ultrabook om det är likvärdig eller bättre fast med AMD eller ARM.

Bra att dom pushar för batteritid dock.

Permalänk
Medlem

Mer pengar på batteriforskning och mindre på dumma patentstämningar pls

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tråkigt att en Ultrabook bara kan innehålla Intel, att det inte kan kallas för Ultrabook om det är likvärdig eller bättre fast med AMD eller ARM.

Bra att dom pushar för batteritid dock.

Ultrabook är ju intels egna påhitt, så lite konstigt vore det ju ifall en AMD-dator fick benämnas ultrabook.

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Dessa krav borde ha kommit tidigare och de är fortfarande väldigt lågt satta. Om man ska betala 10-12 tusen kronor för en ultrabook så ska man inte tolerera en bärbar som inte har bättre prestanda/egenskaper än en tab.

Att de sen säger 7 timmar kan lika gärna betyda 4 timmar med dagens optimistsiffror. Vi borde ha en standardiserad "körcykel" på bärbara i stil med bilindustrins förbrukningscykel.

Permalänk
Medlem

Handlar väl om en rabatt på processorn som tillverkaren kan ta del av, om de uppfyller ultrabook-kraven, eller har jag fel? För annars kan de ju bara göra en tunn laptop som de helt enkelt skippar att kalla för ultrabook. Och slippa intels krav.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Fuck batteridrivna bilar. Hydrogen är framtiden där. Notera denna post 'cuz I fucking called it.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_vehicle

http://www.youtube.com/watch?v=gXnnlQGcOXI

http://www.youtube.com/watch?v=GaniEb3yAhM

Det gäller bara att bilindustrin faktiskt spenderar lite resurser på att lösa problemen som finns.

Off topic, men det är ett satans energislöseri med vätedrivna fordon. Världens elproduktion kommer behöva öka i det närmsta omöjligt mycket för att möjliggöra dina drömma.

På topic däremot: Tycker det är trevligt att Intel fortsätter pusha på ultrabooktillverkarna, men samtidigt riskerar de att ta död på vad som antagligen är det största segmentet, mid-range marknaden. Det kanske är medvetet så att ultrabook ska betyda premium men det känns lite väl att ta i med supertunna, touch, 10h batteri etc. modeller för att vara ultrabook alls. Modellerna har ju precis sjunkit till hyfsat prisvärda nivåer men nu kommer de sändas norr om 10k strecket igen.

Kanske blir flera nivåer av ultrabooks i framtiden ala i3 i5 i7, eller något annat sådant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Off topic, men det är ett satans energislöseri med vätedrivna fordon. Världens elproduktion kommer behöva öka i det närmsta omöjligt mycket för att möjliggöra dina drömma.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det värre energislöseri än med fossila bränslen? Dagens mest avancerade motorer slösar ändå bort ca 80% av all energi som finns en bränslet.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Vore bra om dom utvecklade batterierna, det hjälper inte att bara
göra komponenter som kräver mindre ström.
Fatta hur lång batteritid vi skulle få om dom fixade bättre batterier,
10h+ hade inte varit tokigt (i load)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Är det värre energislöseri än med fossila bränslen? Dagens mest avancerade motorer slösar ändå bort ca 80% av all energi som finns en bränslet.

Nej. Och just det är problemet. Med direkt ellagring kan du kapa energiåtgången en faktor 3-4. Ett hundratal TWh används inom transportsektorn årligen i Sverige, vill man ersätta det med elbilar behöver man "bara" producera så mycket extra el, ska man ha väte som energibärande mellansteg behöver man istället 3-4 gånger så mycket.

Sedan finns det andra fördelar som t.ex. eltransport.

EDIT: förlåt, borde nog vara att man måste producera lika mycket extra el som dagens förbrukning med väte men endast en tredjedel/fjärdedel så mycket extra med batterilagring

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Nej. Och just det är problemet. Med direkt ellagring kan du kapa energiåtgången en faktor 3-4. Ett hundratal TWh används inom transportsektorn årligen i Sverige, vill man ersätta det med elbilar behöver man "bara" producera så mycket extra el, ska man ha väte som energibärande mellansteg behöver man istället 3-4 gånger så mycket.

Sedan finns det andra fördelar som t.ex. eltransport.

EDIT: förlåt, borde nog vara att man måste producera lika mycket extra el som dagens förbrukning med väte men endast en tredjedel/fjärdedel så mycket extra med batterilagring

Skickades från m.sweclockers.com

Men man kan ju inte få allt, så vad är mest troligt? Ett revolutionerande nytt sorts super-batteri som kommer ändra på hela den elektroniska världen som vi ser den och dessutom vara lämplig för att användas bilar och även större fordon, eller att vi anpassar oss efter en teknik som redan finns och fungerar med hur vi använder bilen idag?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Avstängd
Skrivet av illusi0n:

Ultrabook är ju intels egna påhitt, så lite konstigt vore det ju ifall en AMD-dator fick benämnas ultrabook.

Jo, jag vet att det är Intels egna påhitt.

Men tycker ändå att det borde vara spefifikation på prestanda, upplösning, batteri, och funkionalitet, tillverkningsteknik, etc utan att gå in på leverantör av komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Men man kan ju inte få allt, så vad är mest troligt? Ett revolutionerande nytt sorts super-batteri som kommer ändra på hela den elektroniska världen som vi ser den och dessutom vara lämplig för att användas bilar och även större fordon, eller att vi anpassar oss efter en teknik som redan finns och fungerar med hur vi använder bilen idag?

Det stora problemet med vätgas är bl.a. hur man ska distribuera det. Vätemolekylen är väldigt lättflyktig, den kan inte transporteras i befintliga naturgasledningar då den smiter igenom packningar/ventiler etc. Att skeppa omkring gastuber, nerkyld (vätske-form) eller kemiskt bunden vätgas till är ett alternativ. Men i förhållande till den otroligt lättdistribuerade oljan har den inte en chans.

Naturgas är ett relativt hållbart alternativ. Annars vore ett revolutionerande batteri perfekt - el är trots allt 100% ren energi till skillnad från alla andra drivmedel.

Hela världen satsar just nu mångmiljarbelopp på forskning kring grafen (vars nyliga upptäkt f.ö. belönades med Nobelpris). Grafen kan (kommer?) bli det vi väntat på. Ett batteri med otrolig energilagringsdensitet (mycket lagrad energi per kilogram). Kolla in detta nysläppta demo där man kör grafen-kapacitorer.

http://boingboing.net/2013/02/21/graphene-supercapacitors-cou...

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LeafBox:

Fuck batteridrivna bilar. Hydrogen är framtiden där. Notera denna post 'cuz I fucking called it.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_vehicle

http://www.youtube.com/watch?v=gXnnlQGcOXI

http://www.youtube.com/watch?v=GaniEb3yAhM

Det gäller bara att bilindustrin faktiskt spenderar lite resurser på att lösa problemen som finns.

Vi kommer inte se vätgas i bilar för det är för komplicerat rent tekniskt. Däremot kan det mycket väl dyka upp andra typer av bränsleceller i bilar men då med ett flytande bränsle. Det handlar inte om ovilja att investera pengar, det handlar om krångliga fysikaliska egenskaper. Ett betydligt mer relevant alternativ för bilar är hybriddrift och då speciellt så kallade plug-in hybrids som går att ladda från elnätet. Det är där man kan spara mycket inom en överskådlig framtid. Sen lär bränslet bytas ut mot biobränsle mer och mer. I slutändan måste vi sluta köra bil som vi gör idag för hela konceptet med att alla ska köra runt i ett ton stål är ett resursslöseri av rang plus att det börjar bli krångligt rent logistiskt med så mycket biltrafik. Se till exempel en del storstäder i USA där de har en konstant trafikstockning. Det är helt enkelt inte möjligt att bygga större städer kring bilåkning. Så mycket mer kollektivt och andra transportlösningar är svaret.

Det har forskats mycket kring väte och man har gått vidare för att det har för mycket nackdelar så du ligger lite efter

När det kommer till elektronik så arbetas det en del med bränsleceller som drivs direkt av metanol. Fast den typen av celler har rätt låg verkningsgrad så för tillfället verkar det fortfarande vara betydligt bättre att köra på batterier. Den stora fördelen här är att det går snabbat att ladda. Att fylla upp en liten behållare med metanol går att göra på en halvminut medan det kan ta en halvtimme att ladda ett batteri.

Angående batterier så är folk inte lata där som vissa på det här forumet verkar tro. Det läggs enorma mängder pengar på batteriforskning men det är tekniskt svårt. Nuvarande litiumkemier är väldigt välutvecklade så det går inte att komma mycket längre där. Nya kemier med litium-luft eller olika organiska blandningar är på väg men de har fortfarande en del nackdelar som valet av metall för med sig. Tittar vi längre in i framtiden så finns det potential att använda grafen men det är många år bort så tills dess är nog det mest effektiva sättet att öka batteritiden att göra mer effektiva komponenter. Tittar vi på utvecklingen på strömförbrukningen har det ju varit betydligt lättare att halvera effektbehovet hos processorn än att dubbla kapaciteten hos batteriet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Det stora problemet med vätgas är bl.a. hur man ska distribuera det. Vätemolekylen är väldigt lättflyktig, den kan inte transporteras i befintliga naturgasledningar då den smiter igenom packningar/ventiler etc. Att skeppa omkring gastuber, nerkyld (vätske-form) eller kemiskt bunden vätgas till är ett alternativ. Men i förhållande till den otroligt lättdistribuerade oljan har den inte en chans.[/url]

Nej det är faktiskt hur du ska producera det hela då både processen för att framställa vätgas (oavsett metod) och bränsecellerna är så ineffektiva så betyder det ökad användning av primärenergi. Något som till 85% i världen är fossila bränslen. Du skulle öka användningen av fossila bränslen om du försökte. Ska du framställa vätgas från elektrolys så skulle bara Sverige behöva minst ett tjugotal reaktorer bara för att driva transportsektorn. Hela världen skulle behöva tiotusentals även om man byggde betydligt effektivare och även använde värmen från reaktorerna till att framställa vätgas. Komprimerad vätgas kan du sen såklart inte lagra, men det är enda alternativet att stoppa det i fordon. Infrastrukturen skulle såklart vara flytande vätgas när du behöver transportera. En bil skulle efter någon vecka inte ha något bränsle kvar dock. En vätgasbil skulle också ha ett batteri på flera kilowattimmar eftersom du inte kan få energi direkt från en bränslecell när du behöver det, batteriet skulle vara större än dagens hybrider. Pipedreams är ändå pipedreams av en anledning. Primärenergin är det vi inte ska slösa med vätgas måste framställas med några av dessa.

Kemisk energi vill man inte lagra hur mycket som helst av i fordon, eller riskera säkerheten. Det enda bilindustrin kan och ska göra är i princip att bygga diesel/bensin/naturgas-drivna seriehybrider där man kan köra kortare sträckor på laddning, vilket är önskvärt pga lokala emissioner bland annat. Det kräver relativt liten ökning av elförbrukning.

Syntetiska bränslen från skog skulle för övrigt ha större potential i Sverige, (från naturgas i andra länder såklart, i en vätgasekonomi skulle ändå naturgasen användas indirekt till bränsleceller och du skulle komma kortare sträcka med samma energikälla) förutsatt att vi slutar exportera papper, kartong och pappersmassa. Fast vad ska då elektroniken packas i?

Transport är en stor sektor i världen personbilar är en stor del av den, sen kommer lastbilar och bunkerolja för fartyg, sist kommer flyget. När 85% av primärenergin kommer från fossila bränslen är det svårt att byta ut någon betydande del. För ett land som Sverige handlar det om att minska förbrukningen framförallt. Bilen behöver inte dra 7-10 liter per 100 km för att ta dig till jobbet. 2-5 liter per 100 km eller 0.2-0.5 liter milen ungefär hade räckt fint och halverat våran förbrukning hos personbilar. Det hade blivit märkbart mindre olja, nog för att vi säkert skulle exportera bensinen istället då. Vi i västvärlden kommer hur som helst inte kunna öka energianvändningen. Vi slösar fortfarande. Då kan man heller inte börja tala om något som slösar ännu mer.

Permalänk

Trevligt att de höjer kraven på batteritiden. Hoppas att de skärper kraven på att de måste ha bra touchpad och tangentbord också, har kännt på några modeller och de har varit sådär.

svar på borttaget inlägg borttaget
Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg borttaget

Ett trollinlägg borttaget.

Permalänk
Medlem

Jag har jättesvårt att förstå varför datortillverkarna bryr sig om ultrabook-märkningen. Det är ju bara ett varumärke, och ett rätt svagt sådant till på köpet. Det är uppenbart att de "anpassningar" Intel gör här är ren marknadsföring av deras egna teknologier. Trådlöst skärmgränssnitt? Är det seriöst något alla ultrabookanvändare tittar på? Även högupplösta skärmar är något jag ifrågasätter som ett krav. Vill kunderna ha dessa funktioner så kommer det inte behövas industristandarder som kräver det.

Visa signatur

Emil Vikström