Permalänk
Medlem

Moderkort+fläktar för autostyrning

En polare har nyligen byggt en ny dator, och tydligen hade fläktarna fyra "pins" (ngn sorts kontakter) medan moderkortet bara hade tre, och fyra hade behövts för att sätta fläktarna på autoläge via moderkortet. Nu ska jag bygga en ny dator, så jag undrar vilken moderkort-fläktar-kombo jag ska skaffa för att kunna sätta fläktarna på autoläge. Det verkar nämligen inte som att det brukar stå hur många pins moderkort och fläktar har på internetbutiker. Moderkortet han köpte är Asrock Z77 Extreme4 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1165756) och fläktarna är Phanteks PH-F140TS 140mm (x2) (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=960279) och jag vet inte vad i listan över egenskaper som kan referera till antalet pins.

Jag hade tänkt mig någonting i ungefär samma prisklass men här är min setup än så länge som referens: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3130652/2013-03-20 + http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=461197 + en till HDD (500GB) som jag redan har, vet dock inte vilken. Så det enda jag saknar nu är ett moderkort + fläktar som passar med varandra.

Permalänk
Medlem

Finns det inte PCI-expansionskort för denna 4-pinsstyrning? Det hade ju varit utmärkt, inte minst för mig själv;)

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem

Det har jag ingen aning om. Hur skulle man i så fall kunna skaffa dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av J_Ason:

Det har jag ingen aning om. Hur skulle man i så fall kunna skaffa dem?

Det vet jag inte, vet inte ens om såna finns. Men det hade hjälpt avsevärt:)

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk

Du kan i 99 fall av hundra varvtalsstyra 3-pinsfläktar via 3-pinskontakterna på moderkortet. De använder olika styrningsmetoder (PWM heter 4-pinsstyrningen, kontra spänningsstyrning), men bägge fungerar bra. I bägge fallen kan man ibland använda inställningar i BIOS, ibland moderkortstillverkarens Windowsprogram, men det bästa är oftast att använd CPUFAN, ett gratis tredjepartsprogram.

Med andra ord spelar det ingen roll om det är 3 eller 4 pinnar, bara det är samma på moderkort och fläkt. Du måste ändå kontrollera med moderkortstillverkaren att kortet klarar fläktstyrning (även om i stort sett alla "entusiastkort" gör det idag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Du kan i 99 fall av hundra varvtalsstyra 3-pinsfläktar via 3-pinskontakterna på moderkortet. De använder olika styrningsmetoder (PWM heter 4-pinsstyrningen, kontra spänningsstyrning), men bägge fungerar bra. I bägge fallen kan man ibland använda inställningar i BIOS, ibland moderkortstillverkarens Windowsprogram, men det bästa är oftast att använd CPUFAN, ett gratis tredjepartsprogram.

Med andra ord spelar det ingen roll om det är 3 eller 4 pinnar, bara det är samma på moderkort och fläkt. Du måste ändå kontrollera med moderkortstillverkaren att kortet klarar fläktstyrning (även om i stort sett alla "entusiastkort" gör det idag).

Sant, men det är PWM, alltså att fläktarna anpassar sin hastighet till värmen i chassit automatiskt som jag tror TS syftar på. Jag använder just nu BIOS- fläktstyrningen, men då måste jag gå in manuellt och ändra hastigheten:)

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem

din polares moderkort ska kunna sjustera hastigheten på alla fläktarna som är inkopplade på moderkortet i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteMC:

Sant, men det är PWM, alltså att fläktarna anpassar sin hastighet till värmen i chassit automatiskt som jag tror TS syftar på. Jag använder just nu BIOS- fläktstyrningen, men då måste jag gå in manuellt och ändra hastigheten:)

Precis. Är detta möjligt med 3-pinsstyrning med CPUFAN, eller måste man ha PWM för det? (Och är det här programmet du syftade på peterhjalmarsson? http://www.softpedia.com/get/Windows-Widgets/System-Utilities...)

Om inte, har ni någon rekommendation på moderkort och fläktar med 4 pins som ligger på samma prestandanivå som mina andra delar (i5 3570k, radeon hd7950 etc)? Rekommendationer på passande motherboards uppskattas oavsett om ni inte vet hur många pins det är, jag skulle kunna kolla upp det med företaget.

Permalänk

Oops, sorry, lite kvällssenilitet där: programmet heter förstås Speedfan http://www.almico.com/speedfan.php (jag tror att jag mentalt blandade ihop SetCPU och Speedfan )

@JonteMC: PWM-fläktar anpassar inte hastigheten automatiskt. PWM är bara en kontrollmetod som moderkortet använder för att styra fläkthastigheten (genom att skicka strömmen till fläkten i pulser i den takt som behövs för att "knuffa" fram fläkten en bit - många pulser per sekund blir det...). Spänningsstyrning är ett annat, äldre, sätt för moderkortet att kontrollera varvtalet, som i teorin inte är lika exakt, och inte tillåter lika låga varvtal. Men i praktiken är det väldigt liten skillnad.

Moderkortet använder i sin tur sensorer under processorn, i närheten av sydbryggan, på hårddiskar, och på andra ställen för att bestämma hur fort fläkten skall gå. BIOS brukar innehålla rudimentära funktioner för att styra fläkten beroende på temperatur, moderkortstillverkarnas något bättre funktioner, och program som Speedfan innehåller väldigt avancerade möjligheter, möjligtvis på bekostnad av enkelhet.

Det fanns (finns?) även fläktar med inbyggd temperatursensor som styr sitt eget varvtal, men då blir det beroende på lufttemperaturen i lådan och inte på komponenternas temperatur, vilket inte är lika exakt. De var (är?) inte heller enkelt justerbara.

Fläktstyrningen är inget problem på moderna moderkort från de stora tillverkarna, och jag tycker inte att du skall låta det styra ditt moderkortsval. Gå på andra, viktigare, saker och så kolla på slutet att den har temp-styrning - det är 99% sannolikhet att den har det, och så köp 3-pin eller 4-pin (PWM) fläktar beroende på vad moderkortet har uttag för. Moderkort i färdigbyggda datorer (typ Dell, HP, Acer, Lenovo, whatever) har ofta sina egna system för tempstyrning som inte fungerar vettigt med nånting, så undvik dem!