Amd 6100 klockar inte ner sig efter överklockning

Permalänk
Medlem

Amd 6100 klockar inte ner sig efter överklockning

Hej alla på Swec!

Det är såhär att när jag överklockade min 6100 till 3.8 ghz så stannar den där hela tiden, den klockar inte ner sig ett dugg när jag inte ens gör nått. Är det farligt för processorn om den inte blir nerklockad?

Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Hur överklockade du? Stängde av något? Men annars är ju 3.8GHz inte någon ÖK att tala om så du kan lika gärna släppa den igen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Hur överklockade du? Stängde av något? Men annars är ju 3.8GHz inte någon ÖK att tala om så du kan lika gärna släppa den igen.

Jag gick in i bios o fixade multipliern bara o volten lite bara men inget mer, men 3.8 ghz är faktist det stabilaste jag kan komma på annars om jag är på 4 ghz så säger prime 95 att det failar och att det är ostabilt. Men vilken volt borde jag ligga på? Just nu så ligger jag på 1.2875 är det för mycket eller ska jag ha mer volt? Min första gång jag överklockar någonsin i bios så jag vet inte

Har en evo 212 kylare

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan säkert ha 1.35V i spänning innan den börjar bli för varm, men en klock på 500MHz är ju inget att ha så testa med högre spänning. Vad har du för moderkort och nätagg?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du kan säkert ha 1.35V i spänning innan den börjar bli för varm, men en klock på 200MHz är ju inget att ha så testa med högre spänning. Vad har du för moderkort och nätagg?

Msi g43 970
Energon 750 watt
corsair vengeance 8gb 1600mhz
Amd radeon 6950 2gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du kan säkert ha 1.35V i spänning innan den börjar bli för varm, men en klock på 500MHz är ju inget att ha så testa med högre spänning. Vad har du för moderkort och nätagg?

Ju högre spänning desto högre klocks?
men det finns 2 volt options man kan ställa in spänningen på vilken utav dem ska jag ta?

Tack

Permalänk
Skrivet av svampae:

Ju högre spänning desto högre klocks?
men det finns 2 volt options man kan ställa in spänningen på vilken utav dem ska jag ta?

Tack

Din cpu klarar absolut inte 2v jag hade nog kört 1,45v max. men sen har du ett budget moderkort så du kör inte pressa för hårt på överklockningen.

edit: ta 1,4v och se hur långt du kommer

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Kolla i BIOS så att Cool'n'Quiet är på ON.

Annars kan man behöva gå in i energiinställnignar i Windows och sätta Lägsta Processortillstånd till 5%, men Cool'n'Quiet ska fixa det åt dig.

Skrivet av svampae:

Ju högre spänning desto högre klocks?
men det finns 2 volt options man kan ställa in spänningen på vilken utav dem ska jag ta?

Tack

Skrivet av eppebansen:

Din cpu klarar absolut inte 2v jag hade nog kört 1,45v max. men sen har du ett budget moderkort så du kör inte pressa för hårt på överklockningen.

edit: ta 1,4v och se hur långt du kommer

Han menar ju två olika voltinställningar, inte värdet 2V X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Varför har du två trådar om överklockning av din cpu?

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Varför har du två trådar om överklockning av din cpu?

Varför inte ?
Mer information
Och så pass kass jag är så kan det vara bra, inte sant?

Permalänk
Avstängd

sitter och testar fram en bra oc som är strömsnål och lagom för min 8120 och den klarar 3812 på 1.2v igenom alla test utan problem tror jag kan sänka till 1.18 ev mer med så din vcore borde duga http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2739876 skulle kanske kolla cpu/nb volt
hur är värmen ?? kör du bara multi oc ??

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

sitter och testar fram en bra oc som är strömsnål och lagom för min 8120 och den klarar 3812 på 1.2v igenom alla test utan problem tror jag kan sänka till 1.18 ev mer med så din vcore borde duga http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2739876 skulle kanske kolla cpu/nb volt
hur är värmen ?? kör du bara multi oc ??

Värmen är helt ok, ligger på ungefär 15-20 grader i idle och ungefär 35 som max i Prime 95, jag har den nu överklockad till 4ghz annars så antingen laggar det när ajg spelar eller så vill datorn inte komma in i windows utan startar om sig hela tiden.

Permalänk
Avstängd

men är värmen ok så är det inte nån fara att köra på mer volt heller men min cpu den gillar att få lite mer på cpu/nb volten för att bli stabil men behöver inte vara nå mycket ...tror att jag kör 1.225/1.250 på cpu/nb och det duger upp till 4600mhz resten är en fråga om v-core och på 4600 hade jag 1.4xx nått provade 5k med 1.52 men då utveklar x8an vulkanvärme och kylningen är för klen så sket i det men enklaste oc är typ rensade inställnigar rör inget förutom cpu/nb volten v-core och multiplier

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av svampae:

Varför inte ?
Mer information
Och så pass kass jag är så kan det vara bra, inte sant?

Varje medlem ska känna till reglerna och under §3.3 står tydligt att flera trådar om samma ämne inte är tillåtet och kallas korspostning.

Jag ber dig läsa igenom samtliga regler igen så att vi undviker liknande i framtiden.

Den andra tråden om samma ämne har jag låst.

Edit: Tråd flyttad till lämpligare forumdel och trådrubrik förtydligad enligt §3.1 i reglerna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro