Youtube når en miljard unika besökare i månaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Google som som köpte upp YouTube för nått år sen, har sina Google containers Så serverparken är fixad Och behövs det fler, så bygger dom fler.

En sak är säker, den dagen jag vinner en riktigt stor storvinst, då ska jag ha en Google container på min tomt. Det har jag önskat mig sen jag såg klippet

Bara att få svara på en sådan enkel sak, som hur mycket hårddiskutrymme man har, hade varit riktigt trevligt

Coolt klipp Har för mig det visats på SweC:s nyhetssida en gång i tiden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tasorrog:

Undra hur mycket stålar dom dragit in på YT

Motsatt fråga, undrar hur mycket pengar dom har matat youtube med?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att hårvara och servrar ska vara något problem för Google. Med tanke på att de inte bara drar in pengar på YT, utan också webläsaren och Android, Skulle förvåna mig om pengarna som dras in från YT bara används för just YT.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Företaget som sålde till Google bör ha ångrat sig vid det här lagret över budet när tjänsten idag är värd flera miljarder. Utan Youtube och sök motorn så hade Google nog aldrig varit så stora som dem är idag.

Gmail, Google Maps, Google Earth, Android ..

Permalänk

Jag undrar hur många personer räknas jag som? har typ 5 google konto och använder alla nästan dagligen
sen använder jag 4 olika system och 1-3 olika webläsare. skulle tippa att jag räknas som 10 personer.

det skulle vara roligt att få veta statistik över statistik

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Gmail, Google Maps, Google Earth, Android ..

Det jag menar är att övriga tjänster hade inte kunnat existera utan huvudintäkten som består av sökmotorn och Youtube.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att dom kan anta att varje unika besökare är en unik person.
Jag menar, jag använder ju youtube på datorn hemma, på mobilen, på datorn på jobbet (top secret, shh), o.s.v.
Därmed inte sagt att det inte är imponerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har aldrig ens hört talas om vimeo. Men det är möjligt att de var bättre. Hade Google köpt dem istället hade det säkert krossat Youtube då google är rätt duktiga på marknadsföring.

Jo för det gick ju så bra för Google Video

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Jo för det gick ju så bra för Google Video

Vad jag vet har de inte satt google video på förstasidan på google. Men det gjorde de med Chrome och nu använder ganska många den webläsaren.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

"Skulle siffran översättas till antalet medborgare i ett land skulle Youtube vara den tredje största nationen i världen." Så vilka två hemsidor ligger före youtube?

Permalänk

Va f..

Såg just att ett klipp som jag har lagt upp inte längre funkade. När jag kollar mitt YT konto så ser jag att min kanal är borta.
Misstänker starkt att de har gett bort (läs förmodligen sålt) mitt kanal-namn! och inte ett pip från dem >:-(

Permalänk
Skrivet av Dahlman333:

"Skulle siffran översättas till antalet medborgare i ett land skulle Youtube vara den tredje största nationen i världen." Så vilka två hemsidor ligger före youtube?

De menar ju att om YT var ett "land".
Alltså så skulle Kina och Indien ligga före i folkmängd.

Permalänk
Skrivet av Schnitz:

Fast faktum är ju att Vimeo var väldigt mycket bättre under Youtubes barndom, t.ex. upplösningen som var riktigt usel till en början. Sedan när YT äntligen började få HD-kvalitét och överge flash-formatet så fick vi all reklam istället. Så jag tycker inte att YT någonsin varit särskilt ultimat.

Problemet med Vimeo är ju att man inte kan ladda upp hur mycket som helst. Speciellt videos i HD-kvalitet.
Har man gratisversionen av Vimeo så är det 500 MB och 1 HD-video per vecka man får ladda upp.
Betalar man 10 dollar per månad så får man unlimited HD, men det är fortfarande en lagringsbegränsning på 5 GB per vecka. För att vara gratis så tycker jag YouTube är överlägset.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Det är ju känt att vissa ISP och youtube bråkar. Tex verkar Telia ha väldiga problem

Det stämmer inte överens med min upplevelse. Spelar ingen roll om det är populära klipp eller ej. Har 100/10 via bredbandsbolaget hemma, där går det sådär. En kompis har 100/10 via Telia och där är det f*n katastrof.

Det där problemet har jag med mitt Telia 100/10 också. Skräp...

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hehewtf:

2006 räknas inte som "nått år sen"

Men daah

Skrivet av Mocka:

Coolt klipp Har för mig det visats på SweC:s nyhetssida en gång i tiden.

Jo du har helt rätt för dig!

Skulle kännas fint att ha en sådan på tomten

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Kent:

Det är ju känt att vissa ISP och youtube bråkar. Tex verkar Telia ha väldiga problem

Det stämmer inte överens med min upplevelse. Spelar ingen roll om det är populära klipp eller ej. Har 100/10 via bredbandsbolaget hemma, där går det sådär. En kompis har 100/10 via Telia och där är det f*n katastrof.

Jag har Telia 100/10 "fiberlan" och har enorma problem med YouTube jag med. Vissa videos fungerar bra men de flesta fungerar dåligt. Jag är inte ensam.

https://forum.tewss.telia.se/topic/6269-peeringproblem-med-yo...

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Skrivet av Kent:

Det är ju känt att vissa ISP och youtube bråkar. Tex verkar Telia ha väldiga problem

Det stämmer inte överens med min upplevelse. Spelar ingen roll om det är populära klipp eller ej. Har 100/10 via bredbandsbolaget hemma, där går det sådär. En kompis har 100/10 via Telia och där är det f*n katastrof.

Skrivet av BobMarley:

Jag har Telia 100/10 "fiberlan" och har enorma problem med YouTube jag med. Vissa videos fungerar bra men de flesta fungerar dåligt.

Jag har själv 100Mbit fiber rakt in i lägenheten och Youtube har fungerat extremt dåligt sedan ett par månader. I princip så kan jag inte se ett enda videoklipp utan att det ska buffra jämt och ständigt oberoenda av kvalitet. Allt som oftast avbryts det även helt efter bara en bråkdel av klippet spelats upp.
Sedan en tid tillbaka går jag alltid via en proxy i Holland eller UK och då fungerar Youtube helt klockrent och jag streamar deras 1080p utan minsta buffering. Ett bra tips jag fick från forumet här på Swec.

Permalänk
Medlem

har samma problem med Telia, vissa videos laddar direkt andra inte alls, så man kan väll säga att problemet nog ligger hos Telia och inte hos Youtube?

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuzefix:

har samma problem med Telia, vissa videos laddar direkt andra inte alls, så man kan väll säga att problemet nog ligger hos Telia och inte hos Youtube?

Har också telia och får stora problem med youtube. Vissa filmer laddar riktigt konstigt eller inte alls. T.ex. kan en 1080p film starta spela på direkten och fungera i kanske tre sekunder, för att sedan inte ladda alls. Det verkar variera vilka dagar som jag får problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av clumsyandshy:

Jag har själv 100Mbit fiber rakt in i lägenheten och Youtube har fungerat extremt dåligt sedan ett par månader. I princip så kan jag inte se ett enda videoklipp utan att det ska buffra jämt och ständigt oberoenda av kvalitet. Allt som oftast avbryts det även helt efter bara en bråkdel av klippet spelats upp.
Sedan en tid tillbaka går jag alltid via en proxy i Holland eller UK och då fungerar Youtube helt klockrent och jag streamar deras 1080p utan minsta buffering. Ett bra tips jag fick från forumet här på Swec.

Har redan testat detta utan resultat.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Där har vi anledningen till Youtubes förbaskade buffertider på vissa videos... De kanske skulle satsa på bättre servrar..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Det är bara att gratulera! Välförtjänt och mäktigt!

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem

Buffer tiderna känns helt random, ibland funkar det inbland inte helt sjukt. Sen ska man bli påtvingad nya channel desginer. Undra hur länge vi får behålla denna.

Permalänk
Medlem

YouTube är ett nödvändigt ont. Man känner alltid av frustration och ilska när man skall kolla på något i 720/1080 för det finns inte resurser på YouTube för att att mata klippet. Jag struntar att det är en Miljard besökare i månaden men lika självklart som man alltid skall kunna ringa på en mobil telefon så ska man kunna titta på ett klipp på YouTube .. Det är ju en tjänst som dom tillhandahåller precis som telia har sitt GSM nät. Skillnaden är ju att det accepteras ju inte att GSM nätet krånglar för då blir Telia nedringda av arga kunder medan YouTube inte har det kravet? Tänk om Spotify skulle ha 5 min laddtid.. Folk skulle ju hängas .. Kan ju knappast vara en ekonomisk fråga? Rätta mig om jag har fel .

Edit: Skulle det mot all förmodan vara ISP:n som är boven i dramat så är det dom skall hängas.. Folk har mördats för mindre

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av _SpaxX_:

YouTube är ett nödvändigt ont. Man känner alltid av frustration och ilska när man skall kolla på något i 720/1080 för det finns inte resurser på YouTube för att att mata klippet. Jag struntar att det är en Miljard besökare i månaden men lika självklart som man alltid skall kunna ringa på en mobil telefon så ska man kunna titta på ett klipp på YouTube .. Det är ju en tjänst som dom tillhandahåller precis som telia har sitt GSM nät. Skillnaden är ju att det accepteras ju inte att GSM nätet krånglar för då blir Telia nedringda av arga kunder medan YouTube inte har det kravet? Tänk om Spotify skulle ha 5 min laddtid.. Folk skulle ju hängas .. Kan ju knappast vara en ekonomisk fråga? Rätta mig om jag har fel .

Edit: Skulle det mot all förmodan vara ISP:n som är boven i dramat så är det dom skall hängas.. Folk har mördats för mindre

Du glömmer dock att du betalar inte en spänn för att kolla på youtube, och kör du med tex adblock så betalar du inte ens genom att kolla på reklamen.

Permalänk
Skrivet av plumblum:

Du glömmer dock att du betalar inte en spänn för att kolla på youtube, och kör du med tex adblock så betalar du inte ens genom att kolla på reklamen.

Sant, men Google tjänar ändå rätt mycket pengar på YouTube "tack vare" all reklam som finns på många videos.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk

Det är skillnad på en tjänst man betalar för att den ska fungera och något som är gratis som du betalar för när du konsumerar det. Att du inte kan titta på en youtube-video, och därmed inte reklamen, är en direkt förlust för Google/YT.

Jag tittar knappt på TV längre (i underhållningssyfte). Det är youtube-kanaler till 90%.

Permalänk
Medlem

Youtube <3 Där spenderar man mer tid än framför tv soffan. Varför inför de inte en streaming tjänst som netflix? Vore underbart och jag skulle betala. Samtidigt skulle youtube vara detsamma men man skulle kunna söka på filmer, dokumentärer m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Företaget som sålde till Google bör ha ångrat sig vid det här lagret över budet när tjänsten idag är värd flera miljarder. Utan Youtube och sök motorn så hade Google nog aldrig varit så stora som dem är idag.

Vill minnas att killarna som startade sidan sålde det till Google för runt 4.6 miljarder kronor, samt att de bibehöll topp-positioner på YouTube. Tvivlar på att de är särskilt ledsna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plumblum:

Du glömmer dock att du betalar inte en spänn för att kolla på youtube, och kör du med tex adblock så betalar du inte ens genom att kolla på reklamen.

Hade det med saken att göra.? Samma gäller Facebook.

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi