AMD lanserar Radeon HD 7790 "Bonaire"

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Radeon HD 7790 "Bonaire"

Det blir ett nytt grafikkort i mellanklassen när AMD släpper loss Radeon HD 7790 med den nya grafikprocessorn Bonaire. Bland nyheterna märks optimerad Boost och mer prestanda per watt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker ärligt talat att AMDs och Nvidias fokus borde ligga på kommande 8000/700-serierna. Jag tycker inte att de två nya modellerna som har kommit täcker upp några pris/prestanda -gap mellan de nuvarande korten.

Permalänk
Medlem

Detta som low profile så hade det varit ett perfekt HTPC-kort.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Jag tycker ärligt talat att AMDs och Nvidias fokus borde ligga på kommande 8000/700-serierna. Jag tycker inte att de två nya modellerna som har kommit täcker upp några pris/prestanda -gap mellan de nuvarande korten.

Bonaire är enligt ryktet ett chip utvecklat för 8000-serien. Man kan ju se att det är förfinat eftersom det presterar nästan som ett 7850, trots att det är mycket mindre och drar ungefär som ett 7770. Samtidigt kommer det ett år efter alla andra kort i serien och är baserat på en helt ny krets. Om priset i praktiken är närmare 7770 än 7850 så kan det bli ett köp. AMD har ju en tendens att sätta samma pris i euro som i dollar på sina grafikkort. Så 1200:- kan vara lite optimistiskt tyvärr.

Permalänk
Medlem

Att man har fokus på performance / watt är, enligt min mening, mycket klokt ur ett flertal perspektiv.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Jag undrar om inte den minnesbandbredden är lite klen? om man tittar på Nvidia så har dom ofta över 256.
om jag kollar på mitt kort tex så har den 256-bit buss.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk

Mycket lovande, hoppas på single slot och lp modeller, det har gjorts med 7850 så varför inte med detta också!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

Jag undrar om inte den minnesbandbredden är lite klen? om man tittar på Nvidia så har dom ofta över 256.
om jag kollar på mitt kort tex så har den 256-bit buss.

Prestandan ligger närmare 7850 än 7770, så den är nog inte för klen. Bred buss kostar mycket kretsyta och ström. I de här segmenten duger 128-bit långt. AMD har ju fortfarande högre bandbredd än nVidia i motsvarande segment.

Permalänk
Entusiast

Prestandan ligger inte långt efter ett 7850 och strömförbrukningen ligger rätt nära ett 7770. Då väntar vi bara på prislappen men jag tycker helt klart det ser lovande ut. Den direkta konkurrenten 650 Ti kommer få problem om priset ligger rätt. Den uppdaterade versionen av GCN verkar vara bra så nästa omgång prestandakort ska bli kul att se.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Prestandan ligger närmare 7850 än 7770, så den är nog inte för klen. Bred buss kostar mycket kretsyta och ström. I de här segmenten duger 128-bit långt. AMD har ju fortfarande högre bandbredd än nVidia i motsvarande segment.

650-ti skulle väl vara ett motsvarande kort, right? Och den har också 128-bit buss iaf.

Permalänk

Detta kan bli väldigt bra. Prestanda/Watt borde kunna bli riktigt bra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Kommer det nya Powertune även till gamla kort måntro, eller är det bara för nya från och med nu?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

650-ti skulle väl vara ett motsvarande kort, right? Och den har också 128-bit buss iaf.

Precis, varför kräva 256bit av AMD i detta segment då med hänvisning till att nVidia har 256bit i ett kort tillverkat för ett helt annat segment så som Uibi gjorde? HD 7790 har ju fortfarande högre bandbredd än 650 Ti ändå.

Permalänk
Medlem

1 gig VRAM är för lite idag, även för ett kort i den nedre mellanklassen. Det kommer att bli en flaskhals i spel med högupplösta texturer (tex Skyrim med modar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittmann:

1 gig VRAM är för lite idag, även för ett kort i den nedre mellanklassen. Det kommer att bli en flaskhals i spel med högupplösta texturer (tex Skyrim med modar).

Ja det som är haken, Skyrim är ett av de få spel där den verkligen ligger långt bakom 7850 2Gb i benchmarks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittmann:

1 gig VRAM är för lite idag, även för ett kort i den nedre mellanklassen. Det kommer att bli en flaskhals i spel med högupplösta texturer (tex Skyrim med modar).

Dom kommer ju att lansera 2GB versioner också!
har du inte läst nyheterna om detta kortet?
sen räcker en 1GB längre än vad många verkar tro

jag tycker detta verkar som ett intressant kort.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Precis vad jag är ute efter. Ett kort kring denna prisklass :). Lär nog bli ett köp utav HIS varianten

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk

Så, Sea Islands, vad säger det här oss om hur 8-serien kommer prestera?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Konstigt att kortet har Sea Islands och lanseras som ett 7xxx-kort. Kanske döps om till 8770 eller 8750 senare när prestandavarianterna ligger närmare i tiden?

Prestanda per watt ser ju väldigt bra ut dock.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Youjimbo:

Konstigt att kortet har Sea Islands och lanseras som ett 7xxx-kort. Kanske döps om till 8770 eller 8750 senare när prestandavarianterna ligger närmare i tiden?

Prestanda per watt ser ju väldigt bra ut dock.

Kanske lite av ett testkort, ungefär som HD4770 var, det var till stora delar generationen efter övriga HD4000 kort och banade väg för AMDs 5000 serie.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Ja det som är haken, Skyrim är ett av de få spel där den verkligen ligger långt bakom 7850 2Gb i benchmarks.

Kan inte det där bero på något annat än just minnet?

Kolla här t.ex: http://www.techpowerup.com/reviews/Club_3D/HD_7850_RoyalQueen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveaklockare:

Kan inte det där bero på något annat än just minnet?

Kolla här t.ex: http://www.techpowerup.com/reviews/Club_3D/HD_7850_RoyalQueen...

Man ser ju skillnad på högre upplösningar, det i kombination med den lägre prestandan i grund lär ju göra att 7790 har större avstånd till 7850 än i spel där minnesmängd spelar mindre roll. Sedan kan ju bussbredden spela roll i sådana spel med.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Man ser ju skillnad på högre upplösningar, det i kombination med den lägre prestandan i grund lär ju göra att 7790 har större avstånd till 7850 än i spel där minnesmängd spelar mindre roll. Sedan kan ju bussbredden spela roll i sådana spel med.

Jo det är klar, men 95% lär ju spela på en vanlig 1920x1080 skärm eller lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveaklockare:

Jo det är klar, men 95% lär ju spela på en vanlig 1920x1080 skärm eller lägre.

Ja det är sant. Själva GPUn är väl för svag för att spela på upplösningar där 2Gb faktiskt hjälper.

Permalänk
Avstängd

Vad tråkigt att alla grafikkort har stora kylningsanordningar, behöver extra strömförsörjning och har flera fläktar.

Skulle vilja se mer effektiva lösningar som drar mindre ström och avger mindre värme.

Tycker det är allmänt jobbigt att köpa grafikkort då tillverkarna döper om gamla modeller med nya modellnummer och luras.
Framöver kommer jag inte köpa något grafikkort utan nöja med med grafiken integrerad i CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vad tråkigt att alla grafikkort har stora kylningsanordningar, behöver extra strömförsörjning och har flera fläktar.

Skulle vilja se mer effektiva lösningar som drar mindre ström och avger mindre värme.

Tycker det är allmänt jobbigt att köpa grafikkort då tillverkarna döper om gamla modeller med nya modellnummer och luras.
Framöver kommer jag inte köpa något grafikkort utan nöja med med grafiken integrerad i CPUn.

De fokuserar mycket på strömeffektivitet. Men vill du att de ska dra lite ström och ha små flänsar så får du ta att prestandan blir därefter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Youjimbo:

Konstigt att kortet har Sea Islands och lanseras som ett 7xxx-kort. Kanske döps om till 8770 eller 8750 senare när prestandavarianterna ligger närmare i tiden?

Prestanda per watt ser ju väldigt bra ut dock.

De hade ett rätt stort glapp i prestandan där och förlorade en del kunder till Nvidias 650 Ti. Det är ju teoretiskt rätt stor skillnad mellan 77XX och 78XX eftersom den senare i princip har allt dubbelt upp. Så för att stänga igen prestandagapet och för att sätta lite press på Nvidia så är det rätt logiskt att släppa det här. Om priset ligger nära 650 Ti så kommer det nog stjäla rätt mycket försäljning från det gröna laget. I övrigt behöver de ju egentligen inte nya kort i resten av segmenten då det är rätt jämt mellan Nvidia och AMD där.

På prestandasidan sitter väl de och filar på ett 7990 som antagligen släpps mest för att då lite uppmärksamhet. Skulle gissa på att de skickar ut den lagom till att den bantade versionen av Titan kommer för det känns som ett kort de kan konkurrera med både prismässigt och prestandamässigt. De kommer ju inte rå på GTX 690 som det ser ut nu.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24