FSX Flight Simulator X -tråden!

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att alla Logitechs aggressivt framåtlutade spakar är gräsligt obekväma för allt annat än korta luftstridssessioner. Dessutom hatar jag att man inte kan ha pekfingret bakom avtryckaren, vilken man ändå inte använder 99% av tiden i FSX.

Skulle satsat på den här i stället. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/133270-cyborg_f.l.y_5...

Saiteks grejor brukar vara mycket bekvämare än de ser ut, och så är det ju inte fel med två gasreglage när man taxar tvåmotorkärror.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Skrivet av js6033:

Prova med att skapa om FSX.cfg. Filen ligger här i Win7: C:\Users\YOUR ACCOUNT NAME\AppData\Roaming\Microsoft\FSX\fsx.CFG .
Ta först en kopia av den befintliga fsx.cfg. Radera sedan fsg.cfg och starta om FSX. Då nyskapas fsx.cfg med ursprungsinställningar. Försvinner dumheterna då så är saken klar. Ställ då in dina parametrar på nytt och använd den nys fsx.cfg.

Nevermind,det löste sig tillslut. Jag glömde helt enkelt att restarta FSX efter jag tog bort filen .-. Jag glömmer alltid restarta efter installationer m.m ( ._.)

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Skrivet av ompan:

Hej,
är det någon som kan rekommendera någon bra joystick till fsx (runt tusenlappen)? Har funderat på saitek x52 eller saitek yoke. Är det någon som har någonting att säga om dessa två? eller vet någon bättre...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=214239
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=136379

Airbus eller boeing (ba dum tss) Jag,personligen skulle tagit yoken för att det är awesome. Joystick är såklart också bra.

Detta får mig att tänka på de dära supernanomini spakarna som används på fartyg.... Joysticken är väll flygplans versionen av det

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk

Läst att många landar automatiskt (ILS)...är jag den ända som kopplar bort AP vid final approach Förstår inte vrf man ska landa ILS på ett spel...det är mycket roligare och mer satisfying att landa själv

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av 420GBGlass:

Läst att många landar automatiskt (ILS)...är jag den ända som kopplar bort AP vid final approach Förstår inte vrf man ska landa ILS på ett spel...det är mycket roligare och mer satisfying att landa själv

ILS betyder inte att man tvunget autolandar. Det är bara CAT III approaches som kräver autolandning alternativt manuell flygning med hjälp av HUD (head up display). Om du vill landa själv bör du använda ILS för att komma på rätt kurs initiellt men sen koppla bort AP för att med hjälp av instrumenten, själv flyga efter glideslopen och localizern in mot landningsbanan. Då får du bra landningar men som ändå kräver skicklighet. Att bara flyga visual med en passenger jet lär inte resultera i några bra landningar i jämförelse. Sen beror glädjen från flygningen ganska mycket på om man flyger exempelvis PMDG eller standardplanen.

Note. Är ingen expert på de olika kategorierna så om något av det jag sagt inte stämmer blir jag gärna rättad.

Visa signatur

Wainert

Permalänk
Skrivet av wainer:

ILS betyder inte att man tvunget autolandar. Det är bara CAT III approaches som kräver autolandning alternativt manuell flygning med hjälp av HUD (head up display). Om du vill landa själv bör du använda ILS för att komma på rätt kurs initiellt men sen koppla bort AP för att med hjälp av instrumenten, själv flyga efter glideslopen och localizern in mot landningsbanan. Då får du bra landningar men som ändå kräver skicklighet. Att bara flyga visual med en passenger jet lär inte resultera i några bra landningar i jämförelse. Sen beror glädjen från flygningen ganska mycket på om man flyger exempelvis PMDG eller standardplanen.

Note. Är ingen expert på de olika kategorierna så om något av det jag sagt inte stämmer blir jag gärna rättad.

Jo precis. ILS för att göra en line up så man slipper svänga...hur kul är det? Inte nog att man använde AP hela färden också JAg brukar köra med AP tills jag har lite flaps så flygplanet skapar rätt speed för min konfiguration. Sen kopplar jag bort AP JAg kör nu också med max realism så om man fel landar så crashar man (Vet inte om den är exakt) och jag har misslyckats ett antal gånger...mest för att mina fps drops när jag landar på en flygplats med scenery installerat (LAX t.ex) så är det en slideshow på 14 fps vid landing

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av wainer:

Sen beror glädjen från flygningen ganska mycket på om man flyger exempelvis PMDG eller standardplanen.

Helt klart är det så. De (få) gånger jag kör PMDG så blir det alltid full autoland även på banor som inte stödjer det i verkligheten. Fast ibland har man ju inget alternativ till att handflyga hela approachen.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk

Har läst att 'nVidia inspector' kan förbättra flytet i spelet (FPS?) Stämmer detta...jag har installerat scenery på flygplatser som LAX,San fransisco,Stuttgart & Franktfurt. Frankfurt flyter på bra fast de andra är en slideshow landing :/ Funkar 'nVidia inspector' <<vad det nu en är eller finns det annat man kan lägga till som får det att se bra ut men inte super låg FPS? Helst gratis

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av 420GBGlass:

Har läst att 'nVidia inspector' kan förbättra flytet i spelet (FPS?) Stämmer detta...jag har installerat scenery på flygplatser som LAX,San fransisco,Stuttgart & Franktfurt. Frankfurt flyter på bra fast de andra är en slideshow landing :/ Funkar 'nVidia inspector' <<vad det nu en är eller finns det annat man kan lägga till som får det att se bra ut men inte super låg FPS? Helst gratis

Bered dig på ett jäkla jobb!
Har du redigerat din fsx.cfg fil?

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem

Nvidia Inspector kan inte på något magiskt sätt ge dig högre framerate men det kan hjälpa dig att få en stabilare och tearing-fri uppdatering. Har du t.ex. en 60 Hz skärm men bara kommer upp i 30 fps i FSX så kan du sätta V-sync i inspector till "1/2 refresh rate" och V-sync tearing control till "Standard" eller "Adaptive" för att minimera stuttering och tearing. FPS limit ska vara satt till 30 i FSX.

Detta funkar naturligtvis bara fullt ut om din dator kan pytsa ut 30+ fps någorlunda stabilt från början, men även när det dippar ska du åtminstone slippa tearing på det här viset.

Mer tips finns här: http://forum.avsim.net/topic/398022-avsim-software-and-hardwa...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Skrivet av razeer:

Bered dig på ett jäkla jobb!
Har du redigerat din fsx.cfg fil?

Blev insatt på datorer vid årskiftet så jag fixar och donar inte med filer än,så nej jag har inte redigerat i fsx.cfg Ett jäkla jobb säger du? Antar att jag ska 'fixa & dona' i filer Vad ska man göra?

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem

Bilder

Bjuder på lite bilder från dagens flygningar!

Någon som vet om man kan ta bort den där satans röda texten som kommer upp varje gång man zoomar?

Visa signatur

| corsair carbide 300R | | core i5 2500K @ 4.5GHz | noctua nh-u12p se2 | gigabyte z68X-ud3h-b3.
| asus geforce 560ti top. | corsair vengeance 8gb. | XFX 550w core edition. |

Permalänk
Skrivet av Weezyy:

Bjuder på lite bilder från dagens flygningar!
http://cdn.imghack.se/images/bf645f8e0f9d7ac4d2a4f8bd33844ce4...

http://cdn.imghack.se/images/fa339d3daaf1d0bda258712bdf91aff4...

http://cdn.imghack.se/images/c664ef7e045236b5be237db355ec3408...

Någon som vet om man kan ta bort den där satans röda texten som kommer upp varje gång man zoomar?

Nice!

Brukar inte tänka på den där röda texten Men ibland så stör man sig på den....fast den verkar ju ändå försvinna efter ett tag

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weezyy:

Någon som vet om man kan ta bort den där satans röda texten som kommer upp varje gång man zoomar?

Ändra ChangeTime och TransitionTime under [Display] i fsx.cfg till noll. InfoBrakesEnable, InfoOverspeedEnable och InfoStallEnable är saker som man gärna kan sätta till false så slipper man ännu fler störningsmoment.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk

Hmm,mitt fsx börjar crasha lite random nu :/

Det börjar med att det tar ett år att sätta igång fsx,sedan så startas flighten och allt är normalt. Men efter ca. 10 minuter så fryser spelet och det går inte att stänga hur jag än gör så jag måste starta om datorn....det här händer varje gång :/ Jag har inte fixat & donat i några filer. Det ända jag gjort är att installera flygplan och några scenery addons från simviation. Någon som vet vad jag ska göra.
Kör på Windows 8.

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Ändra ChangeTime och TransitionTime under [Display] i fsx.cfg till noll. InfoBrakesEnable, InfoOverspeedEnable och InfoStallEnable är saker som man gärna kan sätta till false så slipper man ännu fler störningsmoment.

Funka, tackar!

Visa signatur

| corsair carbide 300R | | core i5 2500K @ 4.5GHz | noctua nh-u12p se2 | gigabyte z68X-ud3h-b3.
| asus geforce 560ti top. | corsair vengeance 8gb. | XFX 550w core edition. |

Permalänk
Medlem

Lite sugen på att skaffa Flight Simulator X Gold Edition nu när man kan köpa det så billigt. Kommer även behöva köpa en joystick också. Har en liten fundering. Hur snabbt kan man lära sig att starta och landa ett större trafikflygplan i spelet? Är det svårt eller lär man sig det förhållandevis snabbt? Jag har ingen aning om hur komplicerat spelet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Lite sugen på att skaffa Flight Simulator X Gold Edition nu när man kan köpa det så billigt. Kommer även behöva köpa en joystick också. Har en liten fundering. Hur snabbt kan man lära sig att starta och landa ett större trafikflygplan i spelet? Är det svårt eller lär man sig det förhållandevis snabbt? Jag har ingen aning om hur komplicerat spelet är.

Jag tycker man lär sig det ganska snabbt. Kolla youtube efter en tutorial på en ILS autoland. Det är en bra start! Man lär sig lätt att ta sig upp och ner och efter det finns det ingen gräns på hur mycket nytt man kan lära sig. Därför man aldrig tröttnar på flyget

Visa signatur

Wainert

Permalänk
Medlem
Skrivet av wainer:

Jag tycker man lär sig det ganska snabbt. Kolla youtube efter en tutorial på en ILS autoland. Det är en bra start! Man lär sig lätt att ta sig upp och ner och efter det finns det ingen gräns på hur mycket nytt man kan lära sig. Därför man aldrig tröttnar på flyget

Det låter bra det.

Permalänk
Medlem

Får inte planet att funka (Wings of Power 3: P-51 Military)

Tjena.
Jag såg en massa Accu-sim filmer på tuben och blev själv sugen att prova
Köpte FSX deluxe ed. Wings of Power 3: P-51 Military(bara planet) från A2A. och en Saitek sticka.
Fsx funkar utan anmärkning. Men Mustangen får jag inte att funka, när jag väljer planet i free flight så laddas inte planet, inte ens i menyn innan man drar iväg. Det som händer är att bara cockpit''skalet'' och mätarna syns. planet går inte heller att snabbstarta, det låter som det försöker starta men det går inte. Typ som att det inte får soppa Vad har hänt? Vad jag har förstått MÅSTE man inte ha själva Accu-sim. Eller måste man det?
Mvh/ Atte

Permalänk
Medlem

AccuSim är inte nödvändigt men det höjer realismen ett snäpp.

Har du FSX service packs 1 och 2 installerade, alternativ Acceleration-tillägget? Annars låter det som att något gått fel vid installationen.

Testade Ctrl-E på Spitfire och P-47 och det funkade men Mustangen är lite nyare så den kanske är annorlunda. Kolla så att bränslekranarna och magneterna är på samt att kylklaffar inte är helt stängda. Sen behöver de en smula gas också vid start och tomgång.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

AccuSim är inte nödvändigt men det höjer realismen ett snäpp.

Har du FSX service packs 1 och 2 installerade, alternativ Acceleration-tillägget? Annars låter det som att något gått fel vid installationen.

Testade Ctrl-E på Spitfire och P-47 och det funkade men Mustangen är lite nyare så den kanske är annorlunda. Kolla så att bränslekranarna och magneterna är på samt att kylklaffar inte är helt stängda. Sen behöver de en smula gas också vid start och tomgång.

Jag sökte på Microsofts hemsida och hittade bara sp2. Det gick inte att installera för jag hade inte sp1. Så det kan ju vara en stor del till felet.

Snabbstart ska gå enligt A2A's forum men det gör det inte för mig ^^. Sen ser jag inga knappar och spakar, bara mätarna.

Jag ska kolla efter sp1 och vad Acceleration-tillägget är så får jag se hur det går sen.

Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atten:

Jag sökte på Microsofts hemsida och hittade bara sp2. Det gick inte att installera för jag hade inte sp1. Så det kan ju vara en stor del till felet.

Snabbstart ska gå enligt A2A's forum men det gör det inte för mig ^^. Sen ser jag inga knappar och spakar, bara mätarna.

Jag ska kolla efter sp1 och vad Acceleration-tillägget är så får jag se hur det går sen.

Tack för svar

http://www.microsoft.com/Products/Games/FSInsider/downloads/P...

Vet att A2A's plan (och de flesta andras också) kräver sp 1+2, alternativt Acceleration. Hoppas det löser dina problem.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Några "must have" addons som ni rekommenderar? Funderar på att ge mig in på FSX igen men har ingen aning om vilka addons som är bra nu för tiden.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Några "must have" addons som ni rekommenderar? Funderar på att ge mig in på FSX igen men har ingen aning om vilka addons som är bra nu för tiden.

Beror på vad du gillar. Är det tubeliners så är nog PMDG 737 NGX bäst just nu. För warbirds är det A2A's Wings of Power III serie som gäller. RealAir gör riktigt bra civila kärror, framför allt deras Beech Duke och Lancair är kalas. Kan även varmt rekommendera BayTower's RV7 när du känner för något lättfluget och väldigt roligt. Alabeo är en utvecklare som jag inte köpt något av ännu men som jag hört en del gott om.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk

jag skulle rekommenda dessa 3 stora addonpacks bara för att få fsx lite snyggare och modernare

Ground environment x
Ultimate terrain X EU
Real environment xtreme

Vad som gäller plan/flygplatser så är det du som väljer, Men NGX kärran är mycket trevlig att flyga med.

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk

Bästa payware?

Hej, ganska ny till forumet men jag har flugit FS i cirka 6 år nu
Tänkte tipsa om några bra "paywares".
1. PMDG 737 NGX
2. Airbus X
3. Alla Aerosoft Sceneries.
Happy Flying

Permalänk
Medlem

Några som flyger online nu för tiden?

Permalänk

beror på vad du menar, jag flyger iallafall på Vatsim ett par gånger i veckan xD

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk

Hej och hallå. Är tämligen ny på forumet men dock inte ny på FSX. Tänkte bidra med några bilder även jag:

Milviz Beechcraft Baron;

CLS SAS MD82, flyger inte så mycket med CLS längre men det händer.

Aerosofts TAM A320 under inflygning till Rio de Janeiro.

Mer finns här: http://s1303.photobucket.com/user/ThunderboltDragon/slideshow...

Jag brukar flyga mest kors och tvärs över jordklotet, den senaste tiden har det dock varit lite runt omkring i Norra och mellersta Afrika,
typ, Tanzania, Kenya, Sudan, Etiopien, Algeriet, Egypten...

Flygplansmässigt så blir det mest Aerosofts A320/21 samt Qualitywings 757.

En annan sak till FSX som jag hittat på är ADE 9 (

) grymt kul att leka runt med. Dels att skapa helt nya
flygplatser men även att modifiera existerande "stock airports". Finns både i standardversion (freeware) samt i en pro-version.
Jag har hittills bara använt standardversionen och den räcker till för de flesta.
Grymt kul att att pilla med, inte så svårt heller rent handhavandemässigt men desto svårare att få det att se snyggt ut.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |