Har problem med CPU-värme, hjälp mig få bra luftflöde!

Permalänk
Inaktiv

Har problem med CPU-värme, hjälp mig få bra luftflöde!

För någon dag sen tänkte jag försöka överklocka min gamla processor, och installerade då speedfan och alla nödvändiga verktyg för att se till att allt ser OK ut. Det gick mindre bra då tempen steg riktigt mycket, hursomhelst är inte själva klockningen mitt primära problem.

Nu idag joinade jag SweC's folding@home-grupp då jag tänkte få upp lite goodwill-känsla. Startade på 80% (Medium), efter ett tag slog tanken mig att jag kanske ska ta och kolla temps osv bara för att vara säker. Slänger upp Speedfan och ser till min förvåning att CPU-tempen ligger strax över 80 C. Stänger direkt av folding och tempen sänks igen och lägger sig stabilt på 55-60 C idle istället. Se kurva nedan:

Detta är åt helsike för högt om du frågar mig, särskilt när det är en sleten gammal Athlon II Quadcore processor jag sitter på för tillfället, samt så har jag kostat på den en hel del kylning. Dock så lär det vara rätt dammigt i datorn då den stått på golvet i ett par veckor (har katter som genererar damm något så jävulskt). Ska rensa ur allting när jag sätter in nya processorn och ändra om kylningen.

Specs:
Chassi: CoolerMaster Centurion 5 II Svart
AirPenetrator fläktar: https://www.inet.se/produkt/5321848/silverstone-140mm-sst-ap1...
I chassit sitter 2x AirPenetrator (Sidan) som blåser ut på 5v (lägsta), 1x AirPenetrator(Ovanpå) som suger in på 5v.
Sitter även 2st stora stockfläktar fram bakom gallret och på bakisdan och blåser på, (suger in fram, blåser bak).
Sitter en gigantisk fläkt längst ner i chassit på mitt nätagg (Newton Tesla R3 800W)

Komponenter:
2st AMD Radeon HD6870 (Med double dissipation, dvs 2 fläktar var + avledande kopparrör)
AMD Athlon II X4 645 @ Stock 3.1GHz. (Ska bytas ut till AMD FX-4170 @ 4.2GHz med stockkylare där också idag/imorgon).

Snälla SweC experter, hjälp mig få till bra kylning och luftflöde i min rigg med det jag redan har!

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att problemet är att du kör stockkylare... Kan tipsa om en CM 212 evo.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fredde1337:

Tror faktiskt att problemet är att du kör stockkylare... Kan tipsa om en CM 212 evo.

Hm.. Frågan är ju om jag kan meka ihop något med en airpenetrator och nya stock-kyl-flänsen > : )

Permalänk
Inaktiv

Processorn kom idag, hämtat ut och monterat. Även städat ur datorn och mekat om med fläktarna för bästa flöde. Även satt på nya stockkylaren. Ifrån 50/80 i idle/load till 25/50