Permalänk
Medlem

Hjälp in till 5GHz-klubben, kört fast..

Tjo alla !

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Har gett mig tvångstankar, jag MÅSTE med i den.. ehum..

Har just nu fastnat på 4.9GHz (5 min prime95 stabilt) och vet inte vad mer jag ska prova, som bäst stannar datorn med svart skärm då skrivbordet ska laddas i 5GHz.

Processor: i5 3570k
Moderkort: ASRock z77e-itx
RAM: Crucial VLP, 2x8 gb
Silverstone 450W SFX nätagg.

4.9GHz inställningar
Vcore: 1.36V (+0.180V)
Load line calibration: level 1 (högsta)
Internal PLL override: allt på högsta enl. överklockningsguider
Additional turbo voltage: +0.008V
VTT voltage: 1.079V
RAM: 1.5V (default 1.35V, ville inte vara stabilt)

Temperaturen på varmaste kärnan vandrar mellan 75-78°C, so far so good...

5+GHz
Har provat i steg till 1.40V vcore, +0.016V turbo voltage, ökat/sänkt VTT voltage..
Vad är det jag missar ? Skärmen blir som sagt svart, fick lite blandade blåskärmar fram tills inställningarna jag provade mig upp till enl. raden ovan.

Mvh

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kylning?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Tryck upp VCoren.

Sen bara så du nästan inga av dom resultaten i 5 GHz klubben är 24/7 klocks eller ens nära stabila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Vatten !
EK Supreme cpu-block
EK DCP 2.2 pump
240mm radiator

Rebootar nu och provar ännu högre vcore

Visa signatur
Permalänk
Medlem

BSOD 0x1A "Memory management error"
+Skrämmande hög vcore, +0.240V
MEN ! Jag han få validering på booten
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2741125
Ibland är det bara att vålda och hoppas på det bästa, 4.9GHz stabilt i ett mini-itx bygge är inte allt för dåligt

Dags att leta efter nått annat memcheck än windows 7's inbyggda då det inte hittar några fel..

Visa signatur
Permalänk

Har du tagit bort IHSen och haft dig?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Enbart lappat processorn för att få ner temperaturen lite, IHSen bort är nästa steg men väntar på gelid extreme-kylpastan före
Kör MX2 just nu.

Hittade även en bios-uppdatering med bland annat förbättrat minnesstöd, nu klarar det officiellt mina 1.35V minnen !
Kanske kommer högre imorn på lägre spänning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

IHSen bort är nästa steg men väntar på gelid extreme-kylpastan före

Gelid är väldigt bra(om inte bäst inom sin kategori), men Du har inte möjligtvis funderat på flytande metall då Du ändå är i farten med att öppna upp CPU:n?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Vatten !
EK Supreme cpu-block
EK DCP 2.2 pump
240mm radiator

Rebootar nu och provar ännu högre vcore

Har du den kylningen och 78 grader så är något fel... Jag kommer inte upp i dom temperaturerna med min Noctua NH-D14 och en Vcore på 1,48V...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computerguy:

Tryck upp VCoren.

Sen bara så du nästan inga av dom resultaten i 5 GHz klubben är 24/7 klocks eller ens nära stabila.

Min 5.0ghz är stabil och körs 24/7

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Har du den kylningen och 78 grader så är något fel... Jag kommer inte upp i dom temperaturerna med min Noctua NH-D14 och en Vcore på 1,48V...

Du har en 2600k...

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Avstängd

undrar om man inte ska ta och sikta på 5ghz ja också

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk

Jag skulle väldigt gärna se lite benchmarks med den där fx-5350 i 5Ghz, speciellt i spel.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk

Sänk cpu pll volt till 1.7 eller runt där och se vad som händer. Funkade perfekt för mig, har en i7 2700k förvisso men sak samma, har ett z77 moderkort. Sedan kan du laborera med cpu pll overvolt eller vad det nu heter (EJ samma som pll volt).

Sedan kan för hög vtt skapa instabilitet så ligg runt 1.1v på den. Prova även att ta ur en ramsticka bara för att utesluta att det inte är ram-minnet som strular.

Värme är också viktigt att ha koll på, känn på mosfet-kylarna runt cpu så de inte bränns för då är de för varma och kan skapa instabilitet.

Såg att du har ett itx-moderkort och de har som bekant generellt sämre strömförsörjning till cpu än större brädor. Kanske du har nått stopp rent fysiskt.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9224:

Du har en 2600k...

Japp, men har man vattenkylning och ligger på 78 grader så är någonting fel helt klart oavsett processormodell och med den låga Vcoren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Min 5.0ghz är stabil och körs 24/7

ja men du har en 8350 stor skillnad ifrån en 3570k då du bara behöver gå up 1 ghz

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk

Tjena!

Jag köpte coolabratory liquid ultra häromdagen, bytte från mx2, och mina temperaturer gick ner 20grader! Processorn är en 3570k med delidmod.

Så nu kör jag 1.45v och 76grader på varmaste kärnan i intelburntest max settings 10 rundor. Och de är med en H100 kylare.

Kan man jämföra med mx2:an som låg på 88grader vid 1.37v....

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Japp, men har man vattenkylning och ligger på 78 grader så är någonting fel helt klart oavsett processormodell och med den låga Vcoren...

Behöver inte vara så, Ivy blir klart varmare än Sandy bridge såvitt jag vet.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Gelid är väldigt bra(om inte bäst inom sin kategori), men Du har inte möjligtvis funderat på flytande metall då Du ändå är i farten med att öppna upp CPU:n?

Skrivet av Kapten.Raggsock:

...Jag köpte coolabratory liquid ultra häromdagen...

Verkar som jag får köpa in en sån tub med och testa själv..!
Hur kan jag missat DETTA ?

Skrivet av Puttefnasket:

Har du den kylningen och 78 grader så är något fel... Jag kommer inte upp i dom temperaturerna med min Noctua NH-D14 och en Vcore på 1,48V...

Kör du 4.5 GHz vid den temperaturen och volten ?Då ligger jag på 61°C, Large FFT's i prime 95.
Som påpekat helt olika arkitekturer där sandy klarar högre frekvenser bättre !

Skrivet av Bad Habit:

Sänk cpu pll volt till 1.7 eller runt där och se vad som händer. Funkade perfekt för mig, har en i7 2700k förvisso men sak samma, har ett z77 moderkort. Sedan kan du laborera med cpu pll overvolt eller vad det nu heter (EJ samma som pll volt).

Sedan kan för hög vtt skapa instabilitet så ligg runt 1.1v på den. Prova även att ta ur en ramsticka bara för att utesluta att det inte är ram-minnet som strular.

Värme är också viktigt att ha koll på, känn på mosfet-kylarna runt cpu så de inte bränns för då är de för varma och kan skapa instabilitet.

Såg att du har ett itx-moderkort och de har som bekant generellt sämre strömförsörjning till cpu än större brädor. Kanske du har nått stopp rent fysiskt.

Mycket bra, skriver ner på ett papper nu och får se om jag tar tag i det direkt eller sover först
Och ja, 6+2 strömfaser till CPU'n borde sätta tydliga gränser, angående temperaturerna så får jag montera ut nätagget så jag kommer åt att känna, trångt i burken ska du veta !

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

Verkar som jag får köpa in en sån tub med och testa själv..!
Hur kan jag missat DETTA ?

Kör du 4.5 GHz vid den temperaturen och volten ?Då ligger jag på 61°C, Large FFT's i prime 95.
Som påpekat helt olika arkitekturer där sandy klarar högre frekvenser bättre !

Mycket bra, skriver ner på ett papper nu och får se om jag tar tag i det direkt eller sover först
Och ja, 6+2 strömfaser till CPU'n borde sätta tydliga gränser, angående temperaturerna så får jag montera ut nätagget så jag kommer åt att känna, trångt i burken ska du veta !

Köp två tuber CLU om du kan för de va precis de räckte för både kärna och IHS.

Beställde från http://www.coolerkit.se/shop/coollaboratory-liquid-1918p.html som hade förvånansvärt snabb support, tryckte i fel betal altenativ och mailade dem om att ändra det, 3min tog de innan jag fick svar att de va klart. Sen gick de ca en timme så fick jag mail att de va påväg.
Mkt nöjd!

Trodde aldrig de skulle bli sådan skillnad det faktiskt blev med tanke på att jag redan hade delidmoddat och slängt på mx2. Men det går inte att jämföra, vid samma volt och överklock (4.7ghz@1.38v) gick temperaturen ner 20grader (vet att jag nämnt de innan men tycker de är värt att nämnas igen)

Permalänk
Medlem

Ok, har fortfarande inte fått min gelid extreme...
MEN !
Delid moddade processorn, beställde en tub CLU, en ny radiator, bättre fläktar till den och monterade extra kylning på moderkortet = fit for fight (dock med tunnare radiator, passar bättre senare enligt planen).

FÖRE DELID + CLU

EFTER DELID + CLU (dock endast 20 min prime95 senare, pastan "sätter" sig förhoppningsvis och förbättras ännu mer)

17 grader lägre på core#0 (wtf) men som "sämst" 8 grader lägre högsta temp
IHS'en var tjockare än jag trodde, så nu lärde jag mig någonting idag med !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Tjo alla !

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Har gett mig tvångstankar, jag MÅSTE med i den.. ehum..

Har just nu fastnat på 4.9GHz (5 min prime95 stabilt) och vet inte vad mer jag ska prova, som bäst stannar datorn med svart skärm då skrivbordet ska laddas i 5GHz.

Processor: i5 3570k
Moderkort: ASRock z77e-itx
RAM: Crucial VLP, 2x8 gb
Silverstone 450W SFX nätagg.

4.9GHz inställningar
Vcore: 1.36V (+0.180V)
Load line calibration: level 1 (högsta)
Internal PLL override: allt på högsta enl. överklockningsguider
Additional turbo voltage: +0.008V
VTT voltage: 1.079V
RAM: 1.5V (default 1.35V, ville inte vara stabilt)

Temperaturen på varmaste kärnan vandrar mellan 75-78°C, so far so good...

5+GHz
Har provat i steg till 1.40V vcore, +0.016V turbo voltage, ökat/sänkt VTT voltage..
Vad är det jag missar ? Skärmen blir som sagt svart, fick lite blandade blåskärmar fram tills inställningarna jag provade mig upp till enl. raden ovan.

Mvh

men alltså det hjälper inte att man har så bra kylning eftersom det är inte kylningen som avgör hur mycket du kan klocka. Va nöjd istället!

Visa signatur

|Min speldata| Chassi NZXT phantom rosa Moderkort ASUS crosshair V formula Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII (HD7950-DC2-3GD5)1130/1750Mhz grafikkylning Arctic cooling accelero extreme 7970 Processor AMD FX 8350 X8 4,7Ghz CPU kylning Corsair Hydro H80i Minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 Nätagg XFX 750W 80+ silver SSD Samsung 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaming86:

men alltså det hjälper inte att man har så bra kylning eftersom det är inte kylningen som avgör hur mycket du kan klocka. Va nöjd istället!

Lyckades få valid 5 GHz, http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2741125 varför vara nöjd ?
4.9 GHz 5min prime95 stabilt, inte testat mer då det är kompromisser med PLL override som kan störa väntelägesfunktionen = ingen daglig clock för mig.

Följde upp diskussionen om delid mod då jag provat det själv nu, sen så kan du inte klocka för mycket med dålig kylning, den överhettar... (och om du missat att jag har ett mini-itx bygge med plats för 78mm hög processorkylare så är det anledningen till att jag gick på vatten)
Högsta prio för mig är tyst och smidigt system, att jag kan köra 4.5 GHz 24/7 med låg ljudnivå och allt fungerande som original är nog för att jag ska vara nöjd, kör dessutom undervoltat i originalclock för det mesta !

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Japp, men har man vattenkylning och ligger på 78 grader så är någonting fel helt klart oavsett processormodell och med den låga Vcoren...

Nä, inte med en ivy tyärr. Det är ganska ovanligt att en ivy håller sig under 80 i prime om man inte har riktigt bra kylning.

Har sandy och ivy, min sandy har typ aldrig nånsin gått över 80 trots rätt frisk OC över 5,3Ghz.

TS: Stäng av speedstep och alla C-states. Så du ligger stabilt på samma v-core och klock hela tiden, av med alla strömspar funktioner.

Andra generella tips är att stänga av så mkt funktioner som möjligt i bios, typ sata kontrollers, wifi, bt osv allt som du inte behöver just då. Samt sänk minnes klocken under det normala, prova en sticka.

Är helt obekant med Asrock's UEFI så vet ej vad som finns där, finns det nån mjukvara så du kan klocka från windows? Isf använd win mjukvaran till dom där sista mhz'en. När du inte kommer längre på multi så är det bara att börja pilla på BCLK

Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

Lyckades få valid 5 GHz, http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2741125 varför vara nöjd ?
4.9 GHz 5min prime95 stabilt, inte testat mer då det är kompromisser med PLL override som kan störa väntelägesfunktionen = ingen daglig clock för mig.

Följde upp diskussionen om delid mod då jag provat det själv nu, sen så kan du inte klocka för mycket med dålig kylning, den överhettar... (och om du missat att jag har ett mini-itx bygge med plats för 78mm hög processorkylare så är det anledningen till att jag gick på vatten)
Högsta prio för mig är tyst och smidigt system, att jag kan köra 4.5 GHz 24/7 med låg ljudnivå och allt fungerande som original är nog för att jag ska vara nöjd, kör dessutom undervoltat i originalclock för det mesta !

Lite pillande på BCLK så klättrar du genast några platser i listan

Han verkar dock inte uppdatera så ofta, postade resultat för typ 1 mån sedan eller nåt men inte sett till mig bland top 5 i listan icke!