Permalänk
Medlem

Behöver ny kylare till processorn!

Tjenare, dags för en ny processor kylare.. Vet inte riktigt vad jag ska välja för någon..

Har en amd FX-6200

AM3+

Någon som kan länka någon billig?

OBS! Den skall inte ta för mycket plats vid ramminnerna!

Tackar så mycket

Permalänk
Medlem

Har du LP-minnen?
Titta på NH-D14, Silver Arrow och Phanteks stora sak i fina färger om du vill ha monster.
En lite billigare kylare är 212 EVO.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Beror lite på hur mycket du tänkt överklocka (antar att det är det du ska göra annars finns det ingen anledning att byta om inte stock gått sönder) men Cooler Master Hyper 212 EVO är en bra kylare.

Permalänk

Antec 620 tar ju inte mkt plats, och dyr är den inte heller. http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620?utm_s...

Permalänk
Medlem

Jag ska inte överklocka, vill byta för att den jag har nu låter så förbannat mycket, + att den inte kyler så bra! Ligger på 55 grader i IDLE, utan överklockning!

Använder AMD's original kylare som följde med processorn. Så den låter en hel del!

Därav ska jag byta

Skrivet av Kapten.Raggsock:

Antec 620 tar ju inte mkt plats, och dyr är den inte heller. http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620?utm_s...

jag har funderat på den, men både jag och farsan är skeptiska till vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psyksjuk:

Jag ska inte överklocka, vill byta för att den jag har nu låter så förbannat mycket, + att den inte kyler så bra! Ligger på 55 grader i IDLE, utan överklockning!

Använder AMD's original kylare som följde med processorn. Så den låter en hel del!

Därav ska jag byta

Jaha ok. Då är mitt förslag Hyper 212 EVO. Det är många på SweC som rekommenderar den pga sitt låga pris och att den kyler bra

Permalänk
Medlem

Får den plats då? Menar över ramminnena

Permalänk
Skrivet av psyksjuk:

Får den plats då? Menar över ramminnena

Ja det får den, jag köpte själv en för ungefär en månad sedan och är väldigt nöjd med min

Visa signatur

CPU: FX-4170 @Stock GPU: Sapphire HD 6870 Minne: 8Gb G.skill Ripjaws MB: Asus M5A97 SSD: Kingston 120GB PSU: OCZ ModXStream Pro 700W

Permalänk
Skrivet av psyksjuk:

Jag ska inte överklocka, vill byta för att den jag har nu låter så förbannat mycket, + att den inte kyler så bra! Ligger på 55 grader i IDLE, utan överklockning!

Använder AMD's original kylare som följde med processorn. Så den låter en hel del!

Därav ska jag byta

jag har funderat på den, men både jag och farsan är skeptiska till vattenkylning.

Jag har en sån i min amd rigg, och en h100 i min intel rigg. Dem är helt underhållsfria etc. Inte hört nåt om någon som har fått läcka, om de är de ni oroar er över? Slangarna känns fortf lika mjuka o fina på antec kylaren, efter 2års användning. Min amd processor (960T) blir aldrig över 45grader trots 1.5v.

Permalänk
Skrivet av psyksjuk:

Jag ska inte överklocka, vill byta för att den jag har nu låter så förbannat mycket, + att den inte kyler så bra! Ligger på 55 grader i IDLE, utan överklockning!

Använder AMD's original kylare som följde med processorn. Så den låter en hel del!

Därav ska jag byta

jag har funderat på den, men både jag och farsan är skeptiska till vattenkylning.

Vattenkylning är toppen. Kör själv med corsair H80i i mina 3 datorer. Har bara positiva saker att säga.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Kollar lite på denhära!

http://www.inet.se/produkt/5321510/noctua-nh-c12p-se14

Är denna bra? Kommer den att få plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av psyksjuk:

Kollar lite på denhära!

http://www.inet.se/produkt/5321510/noctua-nh-c12p-se14

Är denna bra? Kommer den att få plats?

Du behöver väl inte köpa någon dyrare än hyper 212 EVO om du inte ska överklocka? Bättre att spara lite av pengarna till något annat.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

När jag tänker efter så KANSKE jag kommer att klocka lite i framtiden, pengar är inte riktigt ett problem. Bättre att gå lite "överdrift" tkr jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av psyksjuk:

När jag tänker efter så KANSKE jag kommer att klocka lite i framtiden, pengar är inte riktigt ett problem. Bättre att gå lite "överdrift" tkr jag

Köp en av dessa så har du det bästa som finns inom luftkylning som även presterar bättre än de flesta "vattenkylare" under 1000k och är tystare(h100i presterar bättre men jag tycker den är ett sämre köp). Lite overkill i dagens läge men du kan använda kylaren i många år och framtida byggen. Köp den billigaste eller snyggaste för i praktiken är det det enda som skiljer dem åt.
Phanteks PH-TC14PE, Noctua NH-D14, Be Quiet Dark Rock PRO 2, Thermalright Silver Arrow och Thermalright Arcon

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

212+ brukar räcka för många att komma upp över 4GHz som jag känner.

Har dock ingen personlig erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Håller med de andra. 212 är en bra kylare. Jag byte min mot ett vattenkylningskit så den dammar på skrivbordet. Bor du omkring Göteborg får du gärna ta dig en titt på den. En hundralapp är jag nöjd med

Permalänk
Skrivet av honoka:

Håller med de andra. 212 är en bra kylare. Jag byte min mot ett vattenkylningskit så den dammar på skrivbordet. Bor du omkring Göteborg får du gärna ta dig en titt på den. En hundralapp är jag nöjd med

TS, om du bor i Götet, SLÅ TILL... 100kr är hur bra som helst!

Permalänk
Medlem

Pengar var alltså inga problem?

Phanteks PH-TC14PE med en extra 140MM fläkt. Kyler underbart och ser riktigt maffigt ut.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

kör NH-D14, du ska ju inte överklocka så det kommer inte låta nånting!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Problemet är storleken. Vet inte riktigt vad som får plats i mitt chassi. Kan länka hela datorn osv om ni vill!

Permalänk
Medlem
Skrivet av psyksjuk:

Problemet är storleken. Vet inte riktigt vad som får plats i mitt chassi. Kan länka hela datorn osv om ni vill!

Gör det men det bör inte vara några problem så länge det inte är ett chassi från en märkesdator.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Permalänk
Medlem

Max höjd du kan ha på CPU Kylare är 161mm

Edit: Här är de Kylare som passar

Permalänk
Medlem

Då kan jag ta denna alltså? http://www.inet.se/produkt/5321510/noctua-nh-c12p-se14

Bara ramminnena får plats under så

Permalänk
Medlem
Skrivet av psyksjuk:

Då kan jag ta denna alltså? http://www.inet.se/produkt/5321510/noctua-nh-c12p-se14

Bara ramminnena får plats under så

Jo, du hade ju LP minnen så alla kylare ska passa över dem.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av psyksjuk:

Då kan jag ta denna alltså? http://www.inet.se/produkt/5321510/noctua-nh-c12p-se14

Bara ramminnena får plats under så

NH-D14 ska du ha, RAM är inget problem då du har low profile

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM