John Riccitiello avgår som vd för EA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Låter inte så smart. EA tjänar massor på Origin. Personligen har jag inget emot Origin. Det är samma sak som STEAM.

Ja, förutom cirka 10 ggr sämre och buggigare.
Sen kommer ea dra nytta av framtida steamboxar m.m.

Problemet med speltillverkare är att alla envisas med att köra sin egna plattform för spel, jämför t.ex med mobiltillverkare. Alla skall ha sin egna laddsladd. Tills de alla till slut enades om usb.

Om alla enas om en distr. Kanal för digitala spel konkurrerar de på allvar mot konsoler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Om jag skulle bli VD för EA hade jag gjort följande:

1. Skrotat origin
2. Startat samarbete med steam och integrerat alla ea spel där.

Skickades från m.sweclockers.com

Gött att du inte blir VD för EA.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Gött att du inte blir VD för EA.

Det vet du inte hehe

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Ja, förutom cirka 10 ggr sämre och buggigare.
Sen kommer ea dra nytta av framtida steamboxar m.m.

Problemet med speltillverkare är att alla envisas med att köra sin egna plattform för spel, jämför t.ex med mobiltillverkare. Alla skall ha sin egna laddsladd. Tills de alla till slut enades om usb.

Om alla enas om en distr. Kanal för digitala spel konkurrerar de på allvar mot konsoler.

Skickades från m.sweclockers.com

Steambox blir en enorm flopp. Priset på en steambox ryktas hamna på runt 9000-10000. För ngt som inte ens är lika kraftfullt som en PS4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Med andra ord:
Han har plockat på sig tillräckligt med pengar för att kunna leva utan att jobba mer.

Min första tanke när såna här nyheter dyker upp.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

"A small step for man, a giant leap for mankind"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Steambox blir en enorm flopp. Priset på en steambox ryktas hamna på runt 9000-10000. För ngt som inte ens är lika kraftfullt som en PS4.

häng med piston är inte en steambox
http://www.escapistmagazine.com/news/view/121423-Gabe-Newell-...

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Ja, förutom cirka 10 ggr sämre och buggigare.
Sen kommer ea dra nytta av framtida steamboxar m.m.

Problemet med speltillverkare är att alla envisas med att köra sin egna plattform för spel, jämför t.ex med mobiltillverkare. Alla skall ha sin egna laddsladd. Tills de alla till slut enades om usb.

Om alla enas om en distr. Kanal för digitala spel konkurrerar de på allvar mot konsoler.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte haft något problem med Origin sedan dess launch om man inte räknar med downtimen som var i början.
Steam jävlas dock friskt då jag flyttar runt mina spel från olika diskar, fungerar fint med Origin men ikke med Steam.
Blev tvungen att installera steam på en annan disk bara för att den vägrade att installera GTA IV, gav inte en errorcode men en länk till en Steam sida som säger att dom inte vet vad för fel det är..

Att vi skulle ha EN butik med monopol kommer aldrig hända, folk glömmer ju att Steam ägs till 100% av Valve som tvingade på användare det med HL2.

Mobiltillverkarna enades inte, det kom ett EU direktiv som sade att dom var tvungna att ha det.

PC är redan bättre än konsoller då vi kan köpa från vilket håll som helst, alla olika webbshoppar, klienter och i butik konsolerna kommer inte i närheten.
Det pressar ner priserna dessutom så man inte behöver köpa ett spel för 600kr utan 350kr.

@topic

Att John Riccitiello avgår kan bli det bästa som händer för hela PC marknaden om detta nu är slutet för att spel inte släpps färdiggjorda och fulla med DLC och micro-transactions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

"Det har inte gått så bra som vi hade hoppats"

Det är inte precis rocket science varför det går dåligt...

  1. Gör färdigt spelet innan ni släpper det.

  2. Lägg inte över allt innehåll i dyra DLC's.

  3. Dra ner på det där med DRM, det är bara onödigt att lägga pengar på eftersom piraterna kommer lösa det på ett eller annat sätt ändå.
    Spore står väll kvar som praktexemplet på hur mycket svårare det är att köpa ett spel än att pirata det.
    Dessutom skulle nog många stödja dem om de gick ut och sa att det är ett DRM-fritt spel, de skulle vinna lite av min respekt iaf.

Jo precis, när det är så illa att folk har laddat ner en piratversion av ett spel fast än dom har köpt det bara för att det funkar bättre, då är det illa.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Har inte haft något problem med Origin sedan dess launch om man inte räknar med downtimen som var i början.

Det är ju tur att det inte är några säkerhetshål i Origin då.
Bug in EA’s Origin game platform allows attackers to hijack player PCs

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Det är ju tur att det inte är några säkerhetshål i Origin då.
Bug in EA’s Origin game platform allows attackers to hijack player PCs

Tack för en länk där Steam hade samma säkerhetshål men du vill bara få det att låta som Origin lider utav problemet.

Synd att det finns så få oberoende folk =/

Permalänk
Medlem

Vill folk ha 5-10 olika plattformar för digital distribution?
Ea har origin
Valve har steam
Blizzard har battlenet
M.m

Nä det är dags att enas om en standard program/ plattform för samtliga speltillverkare och där har steam kommit längst av dem alla.

En plattform för alla spel. Det blir win/win och bäst för konsumenterna och minst krångel.

Hoppas en ny vd kör på det spåret. Annars får väl EU sätta press.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chij:

Jag har svårt att se hur detta kommer leda till något konkret bättre eller sämre. EA är ett gigantiskt paraplyföretag med över 4 miljarder dollar i omsättning - sådana aktiebolag har i regel inte passionerade "gamerz" i ekonomiskt avgörande nyckelpositioner. Man har folk som vet hur man gör affärer och förvaltar gigantiska företag. Det enda som i sin tur finns i deras värld är krav från aktieägarna som skall uppfyllas på ett eller annat sätt.

Problem kommer alltid uppstå om man ber en affärsmän leda ett företag vars kunder är så pass specifika och kvalitetskritiska som t.ex. datorspelare. Jämför Valve med EA - bägge företag har som mål att tjäna pengar genom att sälja spel. Men Valve leds och styrs av spelfolk som varit med själva och vet vad deras kunder vill ha. EA's enda räddning är om deras nya VD förstår detta. Men jag kan sätta en guldtia på att deras nästa VD kommer ha liknande CV som Riccitello.

Spot on. Ett VD byte kommer som sagt inte att göra ett skvatt i skillnad. Det enda som kan göra skillnad är om folk stänger sina plånböcker. Vilket tyvärr inte heller kommer hända. De flesta har inga problem med att bli behandlade som lättlurade mindre vetande tjuvar.

Visa signatur

Gibbo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Vill folk ha 5-10 olika plattformar för digital distribution?
Ea har origin
Valve har steam
Blizzard har battlenet
M.m

Nä det är dags att enas om en standard program/ plattform för samtliga speltillverkare och där har steam kommit längst av dem alla.

En plattform för alla spel. Det blir win/win och bäst för konsumenterna och minst krångel.

Hoppas en ny vd kör på det spåret. Annars får väl EU sätta press.

Tänkte skriva något kul om monopol, eu och Systeambolaget.

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Tack för en länk där Steam hade samma säkerhetshål men du vill bara få det att låta som Origin lider utav problemet.

När svagheter i Steam upptäcks så fixas de inom nån dag. Hålet i Origin demonstrerades förra veckan och ännu har EA inte gjort ett skvatt.

Steam är påväg att bli ett api för spel&program-distro/försäljning. Origin är helt onödigt, EA kan sälja sina spel via Steam om de vill.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patienten:

Tänkte skriva något kul om monopol, eu och Systeambolaget.

Det blir inte värre monopol än en spelkonsol i sig.
Då kan man kalla xbox360 monopol

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Det blir inte värre monopol än en spelkonsol i sig.
Då kan man kalla xbox360 monopol

Nej det kan man inte, för det finns fler spelkonsoler. Dina förhoppningar om att EU skulle träda in och styra över all speldistribution till en ensam privatägd kanal är ju mer att jämföra med att EU skulle kliva in och förbjuda alla spelkonsoler utom en, för det är ju så jobbigt för spelarna att de köpt ett PS3-spel och inte kan spela det på sin 360.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Nej det kan man inte, för det finns fler spelkonsoler. Dina förhoppningar om att EU skulle träda in och styra över all speldistribution till en ensam privatägd kanal är ju mer att jämföra med att EU skulle kliva in och förbjuda alla spelkonsoler utom en, för det är ju så jobbigt för spelarna att de köpt ett PS3-spel och inte kan spela det på sin 360.

Där slog du huvudet på spiken, så det ekade till Kina.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Nej det kan man inte, för det finns fler spelkonsoler. Dina förhoppningar om att EU skulle träda in och styra över all speldistribution till en ensam privatägd kanal är ju mer att jämföra med att EU skulle kliva in och förbjuda alla spelkonsoler utom en, för det är ju så jobbigt för spelarna att de köpt ett PS3-spel och inte kan spela det på sin 360.

Håll isär äpplen och päron är du snäll.
Det handlar inte om monopol på spel, utan på distributionssättet.

De stora spelbolagen kan starta en gemensam plattform, inte skapa monopol på prissättningen.
Jag tycker det är 90 tal att ha 5 st olika program för att spela de spel man gillar.

Det blir inget monopol bara för att man har en gemensam plattform typ windowsmarketplace eller steam eller liknande. Däremot blir spelen billigare. Spelbolagen behöver inte lägga resurser på halvdana program typ origin.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Skrivet av Asteroid:

Håll isär äpplen och päron är du snäll.
Det handlar inte om monopol på spel, utan på distributionssättet.

De stora spelbolagen kan starta en gemensam plattform, inte skapa monopol på prissättningen.
Jag tycker det är 90 tal att ha 5 st olika program för att spela de spel man gillar.

Det blir inget monopol bara för att man har en gemensam plattform typ windowsmarketplace eller steam eller liknande. Däremot blir spelen billigare. Spelbolagen behöver inte lägga resurser på halvdana program typ origin.

Jo det blir ett monopol om det bara finns en distributionskanal och det är inte till fördel för kunderna. Alkohol tillverkas av en mängd aktörer men i Sverige finns bara en (legal) distributionskanal för alkoholhaltiga drycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Jo det blir ett monopol om det bara finns en distributionskanal och det är inte till fördel för kunderna. Alkohol tillverkas av en mängd aktörer men i Sverige finns bara en (legal) distributionskanal för alkoholhaltiga drycker.

Äpplen och päron igen. Systembolaget har ett hälsomål och lägger på massor med skatt på varorna. Kan ej jämföras.

Ser ingen fördelen med en plattform?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Skrivet av Asteroid:

Äpplen och päron igen. Systembolaget har ett hälsomål och lägger på massor med skatt på varorna. Kan ej jämföras.

Ser ingen fördelen med en plattform?

Nej jag ser det inte som äpplen & päron eftersom vi inte diskuterar syfte och eventuell samhällsnytta utan enbart huruvida slutkunden ekonomiskt och tekniskt gagnas av att det bara finns en distributionskanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Nej jag ser det inte som äpplen & päron eftersom vi inte diskuterar syfte och eventuell samhällsnytta utan enbart huruvida slutkunden ekonomiskt och tekniskt gagnas av att det bara finns en distributionskanal.

Du glömmer ju aspekten med plattformen för att enkelt joina multiplayer och socialt nätverkande (friends-list). Och idag är det inte enkelt.

Jag behöver idag battlenet, steam, origin igång för att kunna spela med kompisar. Helt bizarrt egentligen när man tänker på att det är 2012.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Skrivet av Asteroid:

Du glömmer ju aspekten med plattformen för att enkelt joina multiplayer och socialt nätverkande (friends-list). Och idag är det inte enkelt.

Jag behöver idag battlenet, steam, origin igång för att kunna spela med kompisar. Helt bizarrt egentligen när man tänker på att det är 2012.

De flesta som spelar PC är "tech savy" inte nödvändigtvis programmerare och IT-tekniker men ofta över genomsnittsanvändaren så det ser jag inte som ett problem. Visst kan det kännas som att gå över ån efter vatten eller att gå omvägar men jag tar alla gånger denna bagatell om alternativet är en global contentleverantör som bestämmer vad som skall ingå i deras utbud och inte samt villkoren för detta.

Permalänk
Medlem

Jag tror att man på EA tänker ungefär så här. Aktieägarna vill vi ska tjäna mer pengar. Vad ska vi göra grabbar/flickor? Mer pengar eller bättre kvalitet på spelen? Tydligen går de inte kombinera dessa två för EA. Jag vet iaf var EA har lagt sitt fokus.

Jag köper ALDRIG nåt som inte finns på steam eller nåt som har tusentals DLC:s. De gör mig bara lack å förbannad. Av princip supportar jag mest indieutvecklare och stora studios som släpper kvalitet och inte har sönder spelupplevelsen med "to be continue (buy DLC)".

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag ogillar EA endast för att dom inte fixar till saker i MoH Warfighter men det är ju bara för jag leker med det just nu, kan säkert hitta fler anledningar men nöjer mig med den för tillfället.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör