Varför är inte full-HD kanaler standard?

Permalänk
Medlem

Varför är inte full-HD kanaler standard?

Hej!
Jag är lite förvånad att TV-signal inte sänds i full HD som standard (1920x1080p). Istället måste man betala extra för dessa kanaler.
Jag menar, väldigt många använder ju sin TV till, TV tittande.... Och nu är ju ändå nästan alla nya TV apparater är Full HD så ska man väl kunna utnyttja detta även när man inte ser på film.
För mig personligen skulle detta inte göra någon större skillnad då jag knappt ser på TV alls.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Nu är jag väl inte sådär jätte insatt i det här, så är det nu så att jag har fel så får ni mer än gärna rätta mig. Men jag kan tänka mig att orsaken till varför inte full-HD är som standard. Det är nog en pengafråga.

Det kostar väl en hel del att sända i full-HD, kan jag tro.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Entusiast

1, Långt ifrån allt material finns i HD.
2, De kan ta extra betalt för HD, därför görs det.
3, Bandbredd är ett problem. Har du sett hur hårt komprimerade en del HD-sändningar är? Ibland saknar jag den gamla tjocktvn för det är så mycket komprimeringsartifakter.

Det kommer bli standard förr eller senare när vi har en infrastruktur som klarar det fullt ut. Förr eller senare kommer all TV gå via IP och då är det inte så stort problem längre. Fast kvalitén kan vara riktigt tråkig även över IP har jag märkt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det som sänds i HD-kanalerna är väl inte full-HD ändå?

Edit: åtminstone SVT kör bara ut 720p i HD-kanalerna.

Permalänk
Medlem

För att det tar för mycket bandbredd mao det blir för dyrt. 720p duger dessutom för de allra flesta.
De flesta sitter inte nära nog för att kunna uppfatta 1080p på en tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silvr:

Det som sänds i HD-kanalerna är väl inte full-HD ändå?

Edit: åtminstone SVT kör bara ut 720p i HD-kanalerna.

720p är vad man kommit överrens om ska användas i Europa. Det ger bättre bild än 1080i som man använder i USA till vissa sändningar.
1080i funkar till film men för tex sport är det förkastligt att använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

720p är vad man kommit överrens om ska användas i Europa. Det ger bättre bild än 1080i som man använder i USA till vissa sändningar.

Nej, det finns både 720p och 1080i kanaler. SVT kör med 720p men t.ex. TV4 HD, TV3 HD m.m. kör med 1080i.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Ja det är inget tvång att använda 720p men det blir bättre än 1080i i de flesta fall. Möjligtvis film är ok med 1080i. Sport är värdelöst i 1080i. 30 fps hänger inte riktigt med när det händer mycket i bilden.

Permalänk
Medlem

1080i ger 50 bilduppdateringar per sekund men bara "halvbilder" där varannan pixelrad används. Standard-upplöst TV kör ju 576i och det funkar ju med sport. Man kan alltså "göra om" 1080i och 576 i till 50 bilder per sekund.

Men håller med om att 720p med 50 progressiva bilder per sekund ofta ser bättre ut än 1080i. Ett av problemen är begränsad bandbredd som gör att de inte kan använda hur hög bitrate som helst. Vid exempelvis 10-15 Mbit/s som SVT HD använder så ser 720P bättre ut än 1080i. Ett annat problem är att dagens TV-apparater visar progressiva bilder så för att få bra flyt med bra kvalitet så krävs bra deinterlace-filter för att spela upp 1080i på ett bra sätt. En annan aspekt är att ögat är mer känsligt för detajer vertikalt i bilden (särskilt på en TV-bild som är så pass bred i förhållande till höjden) och vid rörelse i bilden har ju 1080i endast 540 bildpunkters vertikal upplösning i varje delbild och det är ju sämre än 720 bildpunkter som 720P har.

Summa summarum så ser 720P bättre ut i praktiken, särskilt vid livesändningar av exempelvis sport. För att det ska bli lönt att gå över till full-HD med 50P skulle man behöva dubbla bitraten till 30 Mbit/s eller helst ännu mera. Då blir det en kompromiss, få kanaler med bra kvalitet eller fler kanaler med sämre kvalitet på samma utrymme. Bandbredd kostar pengar så det blir en kompromiss...

30 fps används för övrigt inte av svensk TV... I Europa är det 25 fps eller 50 fps som gäller.

Permalänk
Medlem

Långt ifrån alla har full hd tv, jag tex kastade ut min tjocktv för någon vecka sen och det var för att bilden vart kass annars hade jag haft den kvar sen finns det andra tekniska aspekter som folk skrivit som hindrar, sen kan man ju undra om det är värt att satsa på det, 4k börjar dyka upp och det känns som att mediavärlden kommer skjuta fram en ev standardisering tills det blir mycket lättare att installera.

Permalänk
Medlem

32" 100hz TJOCK-TV represent!
Bättre bild än LCD tvs för normala tv sändningar ändå ;> lågupplösta tv sändningar ser hemskt ut på LCD, så tjockis TVn stannar tills den dör
Film kollar jag på annat än tvn.

Permalänk

Jag är mer förvånad att folk än idag ser på tvsändningar, dessutom att det ska vara så himla dyrt. Runt '93 var tv3, kanal 5 m.m gratis, det kostade inte ett något alls att se kanalerna från satellit. Nu har de kodat sändningarna "digitalt", vilket den absolut största fördelen är att det är billigare att sända (tar mindre bandbredd). Ja då ska de ha någon hundralapp i månaden för dritten, när dritten dessutom idag har fått kraftig konkurrens. (inte nödvändigtvis filmer utan andra substitut via datorn)

Nå som vanligt varför inte kunder får en mer exklusiv vara brukar höra ihop med priset, dels att det kostar mer brandbredd och dels att de kan ta extra betalt för en exklusiv tjänst. (jämför med sj och deras 1 klass vagnar)

Angående att all filmtittande ska gå via internet, så är detta naturligt att det kommer att ske i framtiden. Det jag dock är rädd för är att detta kommer sega ner internet för oss alla andra och det inte är så superenkelt att bara bygga ut, speciellt inte på glesbygden där de får en fiber och den ska räcka åt alla och om 50år eller så får de en fiber till...

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Finns inga kanaler jag vet som har full-hd sändningar.. Blev lite besviken men skillnaden är väl inte jättestor.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Desvärre tar reklamen dö på tv-tittandet för mig personligen och därför kunde jag inte bry mig mindre om när det blir HD i fler kanaler.

Jag älskar HD men pallar inte att reklamen ska avbryta mitt tittande hela tiden.

Tycker dom har gått över en gräns med all reklam hela tiden Jag skaffade tv4guld/komedi/tv4film för att dom inte hade reklam. Nu är det nästan lika mycket reklam som alla andra kanaler. Går knappt att kolla på tv pga all reklam. Dessutom har dom gjort så att det är reklam samtidigt på dom flesta kanaler så det hjälper inte att byta kanal heller om man vill slippa se samma reklam för femtielvte gången. Nä, det finns bättre alternativ. Kollar på det jag vill när jag vill i HD genom datorn som är kopplad till tvn via HDMI istället utan någon reklam alls.

Sorry för off topic

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

Nej, det finns både 720p och 1080i kanaler. SVT kör med 720p men t.ex. TV4 HD, TV3 HD m.m. kör med 1080i.

Här undrar jag om det inte är tvärtom ?
På min TV är iallafall bilden på SVT HD mycket skarpare än den i TV3 och TV4 HD (och jag har full HD på TV:n).

Edit : Ok, ser att några av er skriver att bilden i 720p faktiskt kan vara bättre än den i 1080i. Märkligt. Den är ju isåfall högst märkbart bättre.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Här undrar jag om det inte är tvärtom ?
På min TV är iallafall bilden på SVT HD mycket skarpare än den i TV3 och TV4 HD (och jag har full HD på TV:n).

Edit : Ok, ser att några av er skriver att bilden i 720p faktiskt kan vara bättre än den i 1080i. Märkligt. Den är ju isåfall högst märkbart bättre.

Utöver om det är 720p eller 1080i så spelar även bitrate roll.
Nu hittar jag inte vilken bitrate TV3 och TV4 kör med men SVT kör på VBR 6-14Mbps, dvs ett snitt på 10Mbps vilket är högre än många 1080p Bluray rippar.
Har en känsla av att TV3 och TV4 har samma eller lägre bitrate än så och då blir bilden grynigare eftersom det är en högre upplösning som skickas ut.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.